Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-10-08 på alla områden

  1. 2 poäng
    Kopplade om trenne torkare så att de startar samtidigt samt att den torkaren som är snabbast "väntar" tills de andra kommer "hem". http://lasselundell.se/teknik.html Provkörning innan installation i båten
  2. 2 poäng
    Nog fixar du detta själv christer, ta bara bit för bit, köp verkstadshandboken sätt dig vid motorn bekanta dig med den och prata lite med motorn. Kan verka och se ut vara hur mycket som helst, men benar man ut det löser det sig självt. I serviceböckerna finns all info du behöver, sedan är det ju skiten med elektroniken, där måste du ha en penta service med dator för att återställa felkoder o dyl. Men tar man bort elektroniken och glömmer den ett tag så är det faktiskt en vanlig dieselmotor. Det är ju inte så otroligt mycket grejer du behöver göra. Gör en lista punkta upp det som ska göras vid de olika servicearna år för år och bocka av efterhand, allt ska ju inte göras varje år. Det du känner du inte klarar av tex ställa ventiler eller liknande köp in den aktuella tjänsten, eller prata med någon mek på klubben som visar dig. MEN se till att göra vinterkonserveringen riktigt annars blir det inte roligt. Lycka till och njut av en egenhändigt skött motor, som du vet hur den fungerar. // Peter
  3. 2 poäng
    Hej, jag har samma motor och jag servar den själv enligt instruktion i handbok samt kontakt med Pentas personal på båtmässan. Där hade de motorn på ett podium så det var bara att går tunt och kolla var allt satt och hur det skulle fixas. Motorn är grymt lättmeckad men i min Saga 310 är den fullständigt inbyggd så man får jobba i blindo många ggr. Det går när man gjort det några ggr. På hösten före upptagning: Varmkör och sug ur oljan i motor och backslag. (Tar 5 m med elpump). Byt oljefilter i motor och backslag. Du behöver fotografera skylten på backslaget och visa i butiken för att få rätt filter. Det finns olika. Efter upptagning: Stäng inkommande vattenkran, fyll sjövattenfiltret med glykolblandning, start motorn och stanna om ca 4-5 ggr tills grön glykol kommer ur avgasröret (Samla upp det som kommer ut). Det går åt ca 4 X4 L färdig 60-40 blandning. Spraya 5-56 på kontakter mm för att hindra korrosion. Torka ur motor-rummet ordentligt. PÅ våren: Öppna bottenventiler. Tag loss vevhusventilationsfiltret, spraya rent med bromsspray fr Biltema, återmontera (Tips fr penta-meck). Byt Impeller var 3:e år: Kolla instruktionsboken hur du gör. (Ta loss bränslefiltret ovanför först så kommer du åt bättre). Byt offeranoder (2 st). Ta ur luftfilter och kolla..Byt vid behov. Kolla remmar och remhjul. Byt vidbehov. Öppna ventil på inkommande kylvatten. Efter sjösättning: Byt bränslefilter på motorn: Pilla försiktigt loss givaren under filtret, den är känslig och går sönder lätt. (För-fyll detta med diesel före åter montage så slipper du lufta motorn). Byt insats i förfiltret (glöm ej at stänga kranen på bränsleledningen först). Torka ut motorrummet då glykol mm rinner ut vid byte av anoderna...Ca 5 L? Starta motorn och låt den gå ett tag så luftar den ur sig själv. Tror detta var allt? Ca 3 tim totalt när du gjort det några ggr och fått lite rutin. Bra timpeng :-) // Mats W
  4. 2 poäng
    Har idag talat med en erfaren båtbesiktare, han som jag säger att i botten på en motorbåt av ovan nämnt märke finnes ej divinycell. Botten är homogen plast, från vattenlinje upp till relings list på skrovsidorna plastar man in dubbelskrov. Båten skulle inte hålla ihop om bottnen var i chipsat material. Däremot finns några segelbåtar som har under vattenlinjen mot kölen, en ej så lyckad konstruktion. Det som visas här på bild ovan har inget med divinycell att göra. Skrovet gjuts först därefter ställer man in moduler / Kassetter som plastas fast för intern montering såsom bla motorfästen. Tilläggas kan att de tidiga konstruktionerna av ovanstående märke hade enkellaminatskrov, senare in på andra modeller fick chipsade skrov, 26 an har således chips i däck men ska sakna chips i skrovsidor. Exakt när detta började med chipsning av skrov återkommer jag till på måndag.
  5. 1 poäng
    Köp en riktig oljesug en batteridriven, har en sådan hade i början en vakumsug som man skulle hålla på och pumpa. Den åkte i sjön till slut evigt pumpande. Köpte en elektrisk kostar iof 1500 sek men superbra. Suger fram dieseln vid filterbyte med den funkar för mig klockrent, och du kan koncentrera dig på att suga ur all olja kontinuerligt istället för att stå och pumpa samtidigt.
  6. 1 poäng
    Kommer med lite inputs. om din båt väger 1700kg, så ta reda på om det är ”torrvikt” ex min båt utan motor väger 1200kg. Men med motor väger den 1450kg. Om vi sedan ser till alla vätskor, bränsle, färskvatten, toalett tanken, dfi olja till kommer 250kg. Då är vi uppe på 1700kg. Lägger vi sedan till ankare i för och aktern blir det 12,5 kg extra. Sedan allt annat från stereo till GPS och kastruller osv, så blir det säkert 50-80 kg extra. Så jag har en båt som väger ca 1800kg, men på papper väger den mindre. värt att tänka på, både med val av vagn och dragbil. I familjen har vi dragit en Yamarin 76dc med 300 hk motor på en TK BT 2500/2600. den har dragits ca 180 mil varje sommar med en BMW X3 2013 med 2 liter diesel motor på ca 200hk. Gick bra, men kändes att det var tungt på kulan och man märkte klart av att den fanns där. Sedan 2 somrar tillbaka drar vi den med en XC90 D5 2018 ca 200hk. Stor skillnad, märks knappt att den har något bak på kulan. Tror du säker behöver en vagn som tar mer än 1700kg (beroende på hur du beräknat vikten) och då faller det helt med din nuvarande bil. Tror absolut att du och bilen klarar av dessa turer, men blir du stannad, så blir det mer än bara böter. Du kommer inte få köra vidare.
  7. 1 poäng
    Jag förvarar alltid båten på trailer på pallbockar. (Jag har för mig att det finns en annan tråd i ämnet). Enda nackdelen är ju stöldrisk, jag ser att du har en inombordsmotorn så kanske är stöldrisken lägre. Men trailer också värdefull. Bra om du ställer på bockar, monterar loss hjulen, och gärna om det går, montera bort hela axeln så tjuven inte kan få på hjul stulna från någon annan trailer. Det är väldigt bekvämt att sätta att ta upp båten - vinterförvara - sjösätta, slippa flytta mellan trailer och bockar och vice-versa.
  8. 1 poäng
    Har nyss gjort ännnu en resa å denna gång från Klädesholmen-Tjörn till Oskarshamn. Sträckan Falsterbo till Sandhammaren samt över Hanöbukten gäller det att anpassa så man inte möter vågor å vind från fel håll. Trist sträcka som tar på krafterna. Bör helst inte vara ensam där. När jag gick från Falsterbo- t.Kåseberga var det såna vågor så jag tror inte du skulle kunna göra 20 knop med den båten bilden visar. Om ens vara ute i det vädret. Med segelbåt blir det annorlunda. Så att vänta in rätt väder är nått du skall ha med i planeringen. Det är kanske lättare hitta en kompis med BE kort å köra på trailer. Om allt är okej så får du köra i 80. annars inte dumt att ha E tilläget, mången hästfolk har skaffat sig det. Har du räknat på soppan?
  9. 1 poäng
    Jag skulle aldrig byta från band till lina. Lina krånglar alltid någon gång när tillfället är olämpligt. Hade jag ett bandankarspel (har haft det och låtit montera det i tidigare båtar) som krånglar skulle jag främst försöka hitta ett nytt spel som passar med tidigare hål, rullar etc. Om spelet inte går att laga dvs.
  10. 1 poäng
    Detta är tyvärr väldigt vanligt, nästan alla båtar jag har haft har haft en viss slagsida för att tillverkaren på ena sidan. Nuvarande lutar aningen åt styrbord. Lösningen är nog att tänka om var man förvarar tunga saker, som batteroer, ankare, mm
  11. 1 poäng
    Kanske går flytta batterierna och/eller sätta in ett till på ”rätt” sida.
  12. 1 poäng
    Ett förslag till är Comar Comet 11 plus. Den har en lite speciell layout som jag verkligheten tycker om. 210cm vid nedgången (styrplats), matlagning och vid navplatsen. Snabb och välbyggt båt som är värd att titta närmare på. Kompletterar även med Beneteau Evasion 37. En klar favorit hos mig som har 210cm vid nedgången och köket. Ocean klassad med centerboard som ger ett vettigt djupgående i grunda vikar, och bra bett på kryssen.
  13. 1 poäng
    Jag kollade på Pentas hemsida. Det verkar finnas möjlighet att köpa reparationshandbok för några hundralappar på hemsidan. Det finns också serviceprotokoll där intervallen anges, se exempel (säkert fel motor, men-men...) https://pubs.volvopenta.com/publications/47703219
  14. 1 poäng
    Ja, samtidigt är det hela principen för det svenska rättsväsendet och i de flesta demokratier: du ska i en rättegång aldrig behöva bevisa att du är oskyldig, det är motparten/åklagaren som ska bevisa din skuld. Kan motparten inte göra det på ett övertygande sätt så ska du frikännas. En del skyldiga slinker igenom, men det är bättre än att vi dömer oskyldiga, är resonemanget. Motsatsen är jobbigare: vi ser till att döma alla skyldiga, men en del oskyldiga slinker med också. Man får väl välja vilket samhälle man helst vill leva i.
  15. 1 poäng
    Jag har alltid i neutral innan jag börjar. Sedan är det bara att lossa bultarna och släppa ner huset. Loggslangen kan vara lite pillig och glöm inte bulten under trimfenan. Var försiktig med kilen på drivaxeln när du lossar impellern, fetta gärna in den nya impellern vid montering. Vid ihopmontering kan de vara lite pilligt att passa in både kylrör och växelaxel. Det kan då hjälpa att peta växelstången i rätt läge med en plattmejsel när det är nån cm kvar. Ett relativt enkelt jobb.
  16. 1 poäng
    Eftersom styrelsen i de flesta båtklubbar har verksamhetsansvaret för en hamnanläggning med kommunen som motpart så ställs krav på klubben/styrelsen att följa de regler eller lagar som kommunen anser att klubben ska följa. Om klubben inte följer dessa regler, tex ren båtbotten av giftfärger för klubbar i Mälaren inom Stockholms stad eller att storleken på båtar i klubben inte får vara större än 12x4 meter och 12 ton, så riskerar man att bli av med arrendet för mark och bryggor. Är det miljöbrott som sker i hamnanläggningen så riskerar styrelsen böter. Vad gör styrelsen då? Jo man tar fram policys och hamnregler som medlemmarna ska följa. För att skjuta över ansvaret på medlemmarna så tecknar man ett nyttjanderättsavtal med varje båtägande medlem där medlemmen tar på sig att följa regelverk och policys. Missköter medlemmen sig eller struntar i att följa regelverket så blir medlemmen av med sin båtplats eller båten blir kvar på land. Inte så svårt att vare sig förstå eller att ställa upp på eller?
  17. 1 poäng
    En fördel med att tvinga sig till att förstå sig på sin motor lite mera är ju att man har större chans att reda ut ett ev. problem ute till sjöss.
  18. 1 poäng
    Höstfärgerna börjar dyka upp...
  19. 1 poäng
    Vi var ute i Sthlms skärgård i helgen, tyckte det var ganska många båtar ute. Har 2 helger kvar plus att det blir lite arbete i det flyt(t)bara hemmakontoret så helgerna blir lite förlängda...
  20. 1 poäng
    Nu är vi ganska ensamma ute i skärgården och vi har inte många båtdagar kvar heller. Härligt att vakna till fågelkvitter och sol, men det utlovas dessvärre mera regn. 👎😟
  21. 1 poäng
    Om du vrider två varv blir det fyra grader då eller?😂
  22. 1 poäng
    Oljan svartnar tämligen snabbt. 100h skulle i en bil motsvara 600-700 mil, och det lär inte vara någon större risk att vänta med filterbytet till nästa gång. Även om det är från Biltema 😉. F.ö. är Watskikatalogen full av missar och konstigheter. Reagerade när de för många år sedan fick någon ny stjärna som skrev texterna om brytare/omkopplare. En brytare med två anslutningar - simpel strömbrytare blev plötsligt "2-polig" och en massa annat "konstigt". Oj, vad fel det blev fick jag som svar. Men rättades det till ? Nope. När jag gjorde zinkanodtest åt PB var det just en anod som utmärkte sig åt det sämre hållet. Den var f.ö. även dyrast. Den kom från Watski.... Man får inte alltid vad man betalar för.
  23. 1 poäng
    Original är ju aldrig fel, men jag drar mig inte en sekund för att sätta dit något annat filter av känt fabrikat, för det är väl ingen här som tror att Penta har en egen filterfabrik? 😜
  24. 1 poäng
    Oljan rinner inte ut ifall motorn är avstängd. En liten skvätt kommer förstås rinna ur filtret, men det gör det även om motorn töms på oljan innan.
  25. 1 poäng
    Det heter minsann ”brun hårig sjuk sköterska”... och ”Lama djur” .... @Faderullan glömde nog en eller ett par kategorier av deltagare nämligen... -Dubbelgöken, som medieveten eller oftast omedvetet dubbelpostar samma fråga i flera exemplar vilket troligtvis är relaterat till långsam uppkoppling eller medvetet med något omformulerad frågeställning i olika trådar. -Den forcerade frågeställaren som presenterar ofullständiga uppgifter, uppgifter som behövs för att kunna ge ett svar, exempelvis. ”Jag har nyligen köpt en begagnad båt, det gick jättebra att köra hem den, men nu startar den inte, vad kan det vara för fel?” Någon ställer en motfråga, vad är det för båt? och vad har den för motor?då kommer det uttömmande svaret: ”Vet inte, men båten är vit och motorn är röd”... Litet tillspetsat men ni känner igen det, eller hur? Ett av problemen med sådana här forum är att man bara ser naken svart text mot vit bakgrund, eller vad det nu är för färger. I personliga IRL-diskussioner får man ju del av diskussionsdeltagarnas kroppsspråk, mimik, betoning, och sättet att uttrycka sig på i samtalston etc. Något man inte ser i en textbaserad diskussion, det är troligtvis mycket det som ligger bakom medvetna eller omedvetna missuppfattningar och upplevda provokationer. Även jag deltar, eller har deltagit i olika forum. Ett som jag tröttnade på var Svenska Järnvägsklubbens ”Postvagnen” blev kallad för ”pestvagnen”... det verkade ett tag som om alla Aspbergernördar samlats där, det med att gotta ned sig i olika järnvägsbolag litterasystem eller i antika tidtabeller eller olika axelföljder i all oändlighet. Men det lär ha blivit bättre, sägs det, jag har inte kollat på flera år, men administratörerna sätter tydligen diskussionerna på ”rätt spår” igen ganska omgående. Än värre nördar med pizzabitskunskap, alltså smala kunskapsområden finner man på olika akvaristiska forum, jag lämnade för ett tag sedan Zoopet.se, mest för att man måste betala för att bli ”Gold medlem”... men trots att det där med akvaristik är ett brett ämne så finns det många som bara har kunskap om en liten del av detta, och hävdar sin rätt in absurdum. Volkswagen hade och har ju interna benämningar på sina ”produkter” varav typ 1 är ”bubblan”, typ 2 är som redan nämnts bussar, skåp, pickuper med enkel- eller dubbelhytt. Typ 3 var sedan bilarna som började se ut som moderna bilar, fast man envetet höll fast vid en luftkylt boxermotor längst bak.... Nåväl, Volkswagenentusiasterna, de som gillar luftkylt, håller till på www.boxerville.com, som i sin struktur mycket liknar detta forum. Men här finns det väldigt få envetna nördar, diskussionstonen är hövligt och varm. Allvetarna och ickevetarna finns men kommer bra överens, sär skrivarna, flestavarna och dyslektikerna finns men blir bra bemötta och får chansen att förklara sig om man inte förstår, innan missuppfttningsakademin börjar att agera. Svenska spårvägssällskapet har också ett forum, då en gång det var så att huvuddelen av deltagarna var stockholmare med en världsbild som slutade strax utanför tullarna, blev vi här i Göteborg rätt trötta, då vi har landets till antal flest spårvägskilometer, oslagbart flest antal passagerarkilometer blev liksom negligerade. Vi kunde ju inte hjälpa att stockholmarna eldade upp sina spårvagnar efter dagen H och så hade grävt ned sin kollektivtrafik. Då dessa stockholmare på något vis upptäckte Göteborg igen så förundrades man över att vi hade så många olyckor och tillbud med spårvagnar inblandade... ok, det var en del olyckor, men å andra sidan hade vi då eller ens nu inte en enda olycka eller ens ett litet tillbud i Göteborg med tunnelbanetåg inblandade, och när jag och en annan göteborgare hävdade detta och några andra saker, blev vi bannade och uteslutna. Året därefter satt vi båda i styrelsen, visserligen som suppleanter, men ändå... så kan det gå. Nu vet jag att det stundom är en dominans från annat geografiskt håll på sss forum. Facebook är inte bra för sådana här forums fortlevnad, jag ser nu att ett annat VW-relaterat forum dör ut till fördel för dess motsvarighet på Facebook. Men där blir det inte samma överblick med olika avdelningar där olika problem diskuteras. Allt kommer i samma tråd, med svårnavigerade underrubriker. Det var nog inte meningen att Facebook skulle använda så. Jag blev litet ledsen då tråden om glödlampsbytet försvann, sådana självkritiska diskussioner behövs. Men det kanske var någon som inte förstår ironi som reagerade eller agerade, vad vet jag? Men helt klart ironi är svårt, det är inte alla som kognitivt kan hantera det. Och svårare blir det på ett sådant här forum, enligt de saker jag skrev inledningsvis, eftersom man inte ser varandra och kan utvärdera mimik etc. Kanske är det lättare för mig att förstå ironin som är uppväxt med Svenska Mad och Monty Phytons flying cirkus? Men det kanske blev en del ömma tår som det trampades på i den tråden? Och de gånger jag anmält ett i mitt tycke opassande inlägg har jag inte ens kommit på tanken att skriva det i tråden, det är en grannlaga uppgift för administratörerna att sköta. Sedan skall man väl inte låta sig provoceras heller, nu skedde inte det denna gången, vad jag kunde se, men man skall aldrig ge sina provokatörer vatten på sin kvarn. Sedan skall man ju heller aldrig ge sig in i konflikter om man på förhand inte vet att man skall vinna dem. Det tar alldeles för mycket energi. Jag har väl kanske inte levt upp till det själv alla gånger men försöker iallafall. Det finns en taskig forumdeltagare enligt min mening, en slags allvetare som liksom gubben i lådan hoppar upp i någon diskussion för att idiotförklara trådskaparen. Jag har anmält x flera men inte fått någon feedback eller respons på det och inte sett någon åtgärd. Men det brukar ju lösa sig med solcellspaneler och elverk, lösningen på värdens alla problem, även krisen i Mellanöstern. Var det någon som orkade läsa ända hit?
  26. 1 poäng
    Det borde gå utmärkt att transportera stöttorna på ett takräcke. Ibland kan det underlätta att först surra några brädor till takräcket och därefter surra fast stöttorna ovanpå. Oftast varierar maxlast på takräcke mellan 50-100 kg, kontrollera vad som gäller för avsedd bil.
  27. 1 poäng
    Fortfarande underbart kortbyxväder... hela dagen och en underbar solnedgång.
  28. 1 poäng
    Plus till självparkering plus låg hastighet plus hög hastighet minus (endast en) Möjligen går den andra av dina minuskablar vidare till en annan torkarmotor eller någonting annat. Självparkeringen skall alltid vara inkopplad över en säkring. Man frestas att koppla den låga och höga hastigheten via en trevägsomkopplare som sedan får spänning från samma säkring som självparkeringen. Men det blir inte riktigt bra, det funkar men i höga hastigheten rycker motorn till litet då den passerar självparkeringslägen om man kopplar så. Roca har en speciell vridomkopplare till dessa vindrutetorkarmotorer, vill minnas att Hjertmans har den i lager. Den bör användas. Att koppla ihop flera torkarmotorer kan bli lurigt då självparkeringsläget ger ström till de andra, och det går aldrig att få dem att gå i takt, så det blir konstiga effekter. Om denna diskussionen fortsätter kan tänkas att jag någonstans har ett kopplingsschema för tre motorer kopplade över relän. Jag har i alla fall skrivit en hel del om detta i någon tråd någonstans här...
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...