Jump to content
Friday 19 August 2022

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 09/19/2020 in all areas

  1. 2 points
    Du kan väl börja med att fräsa ur en bit av bottenpluggen så ser du hur det ser ut, vad har du att förlora?
  2. 1 point
    I kväll blev det ett otippat smultronställe. Gästbryggan precis nedanför fästningen i Kungälv. Riktigt fint. I morgon går färden vidare uppför Göta älv.
  3. 1 point
    Nej inte automatiskt men jätteenkelt, man trycker på Auto knappen så stängs automatiken av. Sen trycker man ner trimplanen manuellt. När man ska dra på räcker det att trycka på Auto igen.
  4. 1 point
    Om pengar inte var något hinder, skulle en ännu större båt lösa några problem eller skapar man bara fler? Är inte lösningen istället att rannsaka sina krav på komfort/lyx/leksaker? Skall vi kanske börja skilja på båten och "turism efter framkomst till målet"?
  5. 1 point
    Förlåt, men - det låter jättemärkligt att det skulle vara trä inuti hela masten. Master görs strängpressade och jämntjocka, jag förstår inte hur och varför man skulle ha trä hela vägen. Jag tror snarare på en plugg i varje ände som billiga ändbeslag, och luft där emellan.
  6. 1 point
    Den byttes i år och har inte många timmar . Tycker det snurrar bra på sjövattensidan , och den kommer bra med vatten igenom .
  7. 1 point
    Hittade svaret på min fråga så jag ändrar min post. Den främsta förändringen inom långfärdssegling är jakten på komfort. De båtar som seglade jorden runt kors och tvärs för 30-50 år sedan var inte jämförelsevis små och enkla för att seglarna var fattiglappar utan för att det var sådana båtar som dominerade på den tiden. Syftet var att segla över en ocean och båten anpassades för ändamålet. Idag är syftet att segla över en ocean med samma utrymme, comfort och inte minst prylar och leksaker som i en normal villa, vilken inte heller den är på något sätt anpassad utifrån ändamålet att vara en bostad för två personer.
  8. 1 point
    Resultatet av 1 dl Oxalsyrakristaller till 1 l vatten och sen i med tapetklisterpulver tills det blir en smet som stannar på skrovsidan. Blev så rent i vattenlinjen att jag fick ta upp till listen...bara penslat på och spolat med vattenslang, ingen skrubbning!! Mvh Andréas
  9. 1 point
    Fixade idag ny slang från förfiltret, som är av fabrikatet Lucas, till matarpumpen men det hjälpte inte. Jag får nog börja om från början igen. För vilken gång i ordningen har jag nu tappat räkningen. Efter varje luftning vid luftskruven till insprutningspumpen startar motorn direkt och går i c:a 5 till max 10minuter. Vid luftskruven till filter nr 2 kommer ingen luft. Slangen mellan tank och förfilter är en smal plastslang med snabbfäste i båda ändar. Tycker iofs att det känns lite så där men det är ju samma som används på tryckslangar och det har ju funkat alla år tidigare. Har dock bytt själva slangen också sen problemet började. Vad jag förstår bör jag alltså koncentrera fokuset på förbindelsen mellan tank och matarpumpen. Det underlättar fortsatta felsökningen. Kanske ska jag börja med att skaffa en mindre dunk med diesel som alternativ till tanken och kolla vad som händer då om det kan vara skräp i tanken vilket jag iofs inte tror.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...