Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-09-13 på alla områden

  1. 4 poäng
    Det som fick mig att testa denna lösning är snarare irritation över hur en så billig råvara kan överprissättas så fruktansvärt bara för att den är snyggt förpackad o säljs i båttillbehörsbutiker.
  2. 2 poäng
    Börja med att fräsa/rugga rejält för att få fram ren glasfiber. Jag har en "raspskiva" på vinkelslipen för sådant, som brukar göra ett bra (men skräpande) jobb. Troligen är det vita gelcoat, men det KAN också vara färg. På det skall du inte plasta.... I övrigt håller jag med - rengör ytan med aceton efter "ruggandet". Blöt upp ytorna och lägg glasfiberremsor över "sprickan", 5cm eller så åt varje håll (som du klippt till innan, förstås). Jag brukar arbeta med en vanlig pensel, vilket borde fungera bra här då du behöver trycka in glasfibern i "hörnet". Den är bångstyrig tills den blivit uppblött. Med penseln kan du också dra ur luftbubblor och få det jämnt innan nästa lager, aluminiumroller tycker jag är överreklamerat... Jag hade nog också lagt mer än tre, kanske fem lager. Men blaska inte på polyester mer än vad som just behövs för att täcka/blöta glasfibern, det är den sistnämnda som ger styrkan. Alla fem lagren kan du köra i ett svep (men kör man fler än så kan man behöva ta en paus då det blir väldigt varmt under härdningen). Slutligen - när det härdat - penslar du på Topcoat (gelcoat blandat med lite vax, och med härdare förstås) för att få det vitt och snyggt, samt binda ev. vassa uppstickande glasfiberstrån. Är det mycket av den senare varan kan du ta lite grovt sandpapper först. Epoxi i all ära, men det duger gott med glasfiber. Lättare att måla gelcoat på också. Tänk på att använda mask då det är stygga ångor. Men en halvmask med två filter för ett par hundra från Biltema, Jula eller CO fungerar utmärkt. Plasthandskar är också att föredra. För att dosera härdare och vax för topcoat kan man använda ml-graderade medicinmått.
  3. 2 poäng
    Har idag tappat ur oljan i drevet, iår har vi kört 36 h motor mer blev det inte. Men jag kan inte förstå de som säger att drevoljan inte behöver bytas årligen när man ser hur oljan ser ut efter så få timmar. Denna klet ska sedan ligga runt axlar och i lager hela vintern och klibba fast. Spara inte in på oljebyten i drevet det blir i slutänden ingen besparing.
  4. 2 poäng
    Gamla tant Ada har ett lantställe ute i skärgården. Ett lantställe som gått i arv sedan generationer. Taket börjar vara dåligt och hon söker efter en lämplig entreprenör. En av de entreprenörer hon hittar skriver i sin annons: "Dock har jag själv inget intresse av tak och jag vet därför inte huruvida det är värt att ta sådana jobb". Gamla tant Ada är klok nog att söka vidare.
  5. 2 poäng
    Quick fix - skruva ner teaken och plugga sedan igen hålen med teakplugg. Men det blir inte speciellt bra. Teaken ser rätt trött ut också. Gör om allt istället. Ta hem luckan i vinter. Plocka bort teaken, gör rent, limma om, nåta om, slipa, olja...
  6. 2 poäng
    Som redan påpekats så är nog inte inspektion av båtar så intressant. Kanske kan det vara mera intressant att kontrollera förankring av bojar och flytbryggor, men också svårare eftersom det är djupare, mörkare och risk att bottensediment virvlar upp. Ofta sjunker bojstenar och andra förankringar ner i botten och då blir det ju ännu svårare... Vad tänker ni andra om detta?
  7. 2 poäng
    Tycker inte det är galet att kosta på en gammal motor. Jag själv gjorde en helrenovering av en gammal skrothög till båt från 70talet som dom flesta skulle kört igenom flistuggen.Men nu har jag en kanonbra båt som kostat mig runt 75T och vetskapen om vad jag gjort är sjukt tillfredställande.
  8. 1 poäng
    Hej alla båtägare! Jag fyller i år 40 och kommer ge mig själv en 40 års present som är en undervattensdrönare från Chasing. Nu funderar jag på på att slå ihop nöje med nytta men innan jag "sjösätter" min idé så vill jag höra mig lite för ibland Sveriges båtägare. Jag funderar på att starta en liten sidoverksamhet som jag kan ha på fritiden där jag helt enkelt hyr ut mig och min drönare för enklare undervattensinspektioner till privatpersoner och/eller företag. Dock har jag själv inget båtintresse och jag vet därför inte huruvida det är värt att dra igång en enskild firma ifall intresset skulle tänkas vara obefintligt. Därför undrar jag nu er båtägare om ni ser någon nytta för er och er båt om man kunde inspektera underredet då båten är i vattnet? Tacksam för svar.
  9. 1 poäng
    Nä! Mitt "förr" var ingen bra rolemodel. Men förr - fanns det vuxna, inga Annie Lööf eller Sabuni, inga sociala medier som gjorde de flesta normosäkra, bensinen kostade 1.5% av disponibel inkomst, inga Greta som rör till det, inga miljöpartister, fanns det ärlighet, billiga båtplatser, nyproducerade M3 (E36), mellanöl, Ted Gärdestad, fanns inte "hen" och talesperson eller vårdnadshavare, fanns dead kennedys på scen, ingen DNA märkning eller GPS tracker osv
  10. 1 poäng
    Så här ser konstruktionen ut @kossor
  11. 1 poäng
    Jag köpte duken på "vallen marin". Dom har en hel del grejer och framförallt kunskap om dessa båtar. Delarna till drevet har jag köpt på "drevdelar.se" dom har allt man behöver. Jag har bara ägt min båt någon månad, så detta är en förebyggande service inför nästa säsong....jag längtar verkligen att få lägga ut och testa båten på allvar.
  12. 1 poäng
    Tack, jag är ganska slut i armarna efter all slipning, men det gör mer än man anar på prestandan. Hoppas på nån extra knop😉
  13. 1 poäng
    Definitivt den första - om du frågar mig. Den är väl antagligen förpreparerad också (?). Vet inte varifrån du tänkt köpa dem, men jag har oftast kört med Biltemas väv/polyester.
  14. 1 poäng
    Vått i vått så får du en kemisk bindning. Låter du det härda mellan lagren blir det bara en mekanisk bindning, inte lika bra. (Med risk för att få smäll på fingrarna, för min mycket lekmannamässiga förklaring, av @Caribic410 😀😋). Tillägg: Jag hade lagt på fler än tre lager. Hur många vet jag inte, bara tills det känns tillräckligt...
  15. 1 poäng
    Låter som en förträfflig plan. Eftersom det verkar vara stor belastning där skulle jag börjat med bred remsa och sedan lite smalare och sedan ytterligare lite smalare osv. Då sprids lasten ut utan att man får en "brottanvisning" (lite klumpigt uttryckt) där lagningen börjar. Kommer du åt på andra sidan så gör på samma sätt där.
  16. 1 poäng
    Att felsöka med vacuummeter verkar vara en bortglömd konst nu när alla stirrar sig blinda på felkoder och elektroniska fel. Det är lätt gjort då man inte behöver skruva bort något. Bifogar utdrag ur verkstadshandboken.
  17. 1 poäng
    Det allra billigaste: Om du känner någon som är biodlare, be dem om ett par matskedar oxalsyra (det har de i mängd och parti). Blanda det med vatten och blaska på. Det som blir kvar i byttan får sedan stå och torka ut, det blir bara själva oxalsyran kvar. Nästa år tar du på nytt vatten och gör samma procedur. Har använt samma oxalsyra i ett antal år nu, börjar nog dock snart bli dags att be far min om ett par matskedar till 🙂
  18. 1 poäng
    Man måste ju också fundera på varför sprickan har uppkommit. Förmodligen är det stor belastning just där och jag skulle, utan att alls vara proffs, göra som @Mackey föreslår men bygga ganska många lager väv med en bredare anläggningsyta än 5 cm åt vardera hållet. Mitt förslag är att gå på väv med polyester, mest för att jag inte har så stor erfarenhet av epoxi. Tvätta med aceton noga innan du börjar laga. Avsluta med topcoat (gelcoat med en inblandning av vaxlösning).
  19. 1 poäng
    Hej och välkommen till MG! Det ser ut som ett skott (en vägg) i fören av båten. Skottet är ju till för att båten ska hålla formen och inte vrida sig i vågorna. Spackel är därför inte lösningen utan du bör använda polyester (eller epoxi) och glasfiberväv. Slipa rent ner till plasten fem cm på vardera sidan om sprickan. Limma 10-cm remsor av glasfiberväv mha. polyester/epoxi längs sprickan. Jag vet inte riktigt hur många lager som behövs, kanske 2 lager av 300 g/m2 väv, i alla fall mer än ett. Sedan spackla (om det behövs). Måla med 2-komponent polyuretanlack. Jag har inte världsbäst koll just nu på om epoxi är bättre än polyester när man sedan ska lacka.
  20. 1 poäng
    Mycket bra forum detta. Glad att jag hittade hit. Oftast behöver man bara en liten knuff i rätt riktning och inte hela lösningen på en gång, så alla svar och synpunkter uppskattas stort. Som icke-mekaniker, men händig så finns viljan men tyvärr inte detaljkunskapen. Härligt trevlig stämning här också.
  21. 1 poäng
    Borde ha lagt in -- "Där jag växte upp" Det var dock bättre förr - oavsett
  22. 1 poäng
    Med tanke på att priset för en undervattensdrönare av det här slaget är runt 15 000 kr, så är det nog inget märkvärdigt för en båtbesiktningsman att köpa in för eget bruk om man känner att det tillför nåt i verksamheten. Hellre än att samarbeta med en tredje part bara för en sån liten detalj.
  23. 1 poäng
    Kul idé helt klart. Tyvärr är inte alla bra idéer lukrativa (jag vet...). Jag skulle gissa att dina största konkurrenter finns bland firmor som utför dykning. En dykare kan ju göra det du kan och lite till. Letar man efter något på botten så kan ju en dykare även ta upp det. Skall man titta på något under vatten så kan en dykare även skrapa bort beväxning för att se bättre och så vidare. Jag skulle försöka hitta något som dykare gör som du kan göra snabbare och billigare men lika bra. Jag har inga svar, men kanske en annan infallsvinkel.
  24. 1 poäng
    Kanske skulle vara en idé att slå sig ihop med en båtbesiktare då kanske?
  25. 1 poäng
    Just i ett bromsok så är väl gummiringen med fyrkantig profil gjort av ett annat gummi än damasken som sitter ytterst. Damasken tål olja/fett/bromsrengöring utmärkt men den inre ska enbart tvättas med bromsvätska. Så har jag iaf lärt mig en gång i tiden..
  26. 1 poäng
    Vad skulle det kosta i timmen att anlita dej? Det måsta man ha med i kalkylen om man ska ringa kranbilen eller dej.
  27. 1 poäng
    Jag röstar på att dyvikan saknas.
  28. 1 poäng
    Är du säker på att det är en självläns och ingen dyvika som saknas? Vad är det för fabrikat på båten? Har du googlat och kollat på andra om du kan se att det är en självläns? Den vanligaste typen av båt med självläns är ju där durken ligger över vattenytan i ett dubbelskrov och det finns ett utlopp på akterspegeln över vattenlinjen.
  29. 1 poäng
    Nej du är definitivt ej knäpp, bara en rejäl båtnörd som tycker det är kul att hålla på med nostalgi. Keep up the good work and let us now.....👍
  30. 1 poäng
    Jag tror inte att vi ska vara alltför rationella för då försvinner mycket av livsglädjen. Och båtlivet är ju i många avseenden just livsglädje. Visst är pengar viktigt men jag sitter hellre på pallen i verkstan och fipplar med ett intressant båt-, motor-, utrustningsprojekt än sitter vid skrivbordet och väntar på nästa månads kontobesked. Som tur är så är vi alla olika... 😉
  31. 1 poäng
    Jag tror på den filosofiska injen. jag har börjat så smått och "förbereda" så vi får se hur det slutar. /T
  32. 1 poäng
    Notera att du kan prima/choka manuellt med den röda armen på primeventilen. Den funkar som en kran och ska bara öppnas en kort stund och därefter stängas innan start. Några sekunder brukar det handla om.
  33. 1 poäng
    har ett 290 drev på min 27 inga problem med pinnbultarna, lossa muttern skruva på en extra mutter dra dom mot varandra sen skruvar du loss hela bulten så kan du få ner duken lite pilligt att komma rätt med hålet i duken
  34. 1 poäng
    Hej alla orrskärägare. Jag håller nu på att byta bälgar och gummiduk på min Orrskär 850 -82:a. Den som avgör om man måste lyfta ur motorn är DREVET. Den avgörande skillnaden mellan 280 och 290 drevet är att 290 drevet har fasta pinnbultar som håller skölden mot kassetten och dom går genom duken. Så där kan man inte dra ut drevet de ca 10 cm som behövs för att dra ut duken där den är klämd mot kassetten. När man lossat muttrarna på insidan så kan man bara dra ut skölden någon centimeter innan avgasröret tar i kassettväggen på insidan. Så där måste motorn troligtvis lyftas ur. Men....har man ett 280 drev, så sitter skölden med vagnsbultar. Så där knackar man bara ur bultarna så vips så är duken lös! Det gör inget att avgasröret sitter kvar för att det räcker med den 1-1.5 cm spalt som uppstår mellan sköld och kasset för att man ska kunna dra loss duken och rengöra ytorna för att sedan montera dit den nya. Jag har monterat loss drevet, (som inte alls var tungt) och tagit loss min duk, så nu väntar jag på den nya duken. Jag byter förstås bälgar, knutkors,ett par bussningar och kylslangen när jag liks har lös allting.
  35. 1 poäng
    Ja herregud, det är lärorikt att vara nybörjare med äldre båt. Den resan har många av oss gjort.
  36. 1 poäng
    Jag brukar tänka att den stora merparten av båtfarare inte har en aning om väjningsregler till sjöss. Inte kan man klandra dem för det heller när det inte finns några utbildningskrav. Man har en båt, slänger den i sjön och kör lite på semestern typ, inget större intresse eller kunskap än så. Med tanke på att minst 9 av 10 körkortsinnehavare inte vet hur högerregeln funkar i trafiken vore det väl naivt att tro att en 7-åring kan väjningsreglerna på sjön, ändå får den vara ute å köra, helt lagligt. Jag kan väjningsreglerna, men tillämpar sunt förnuft istället, som de flesta andra. I kappsegling är det en annan sak.
  37. 0 poäng
    Även slangar vid anslutande rör fick bytas dessa var visserligen gamla men efter någon dag efter att rengöringsspray kommit där såg yttergummit illa ut och någon började läcka, märktes såklart någon dag efter allt var klart med läck så 4 st nya slang och backjobb. Detta på historiens mest svårluftade bil där några av de 6 cylindrarna sitter upp och ner. De bromsrengöring jag fått luktar härsken bensin så det kan ha varit en tillfällig batch som varit fel.
  38. 0 poäng
    Du kan ju kontakta Miljöpartiet och anmäla Ditt intresse för att mäta solljus under båtbryggor... 😎
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...