Jump to content
Wednesday 25 November 2020

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 09/04/2020 in all areas

  1. 5 points
    Växelhusen funkar inte på detta sätt. Alla drev är i konstant ingrepp med varandra (Eng. Constant Mesh). Det finns inga konor och någon slirning i egentlig mening kan inte förekomma. Googla t.ex. outboard gearbox animation så finns det massor av filmer att kolla på. Variationen är främst att växling, dvs förflyttning av clutchen på propelleraxeln, kan göras med en kam som påverkas av vridande rörelse av en växelaxel, eller en kil som påverkas av en upp och nedgående rörelse av en växelstång. Detta är det aktuella växelhuset: https://www.boats.net/catalog/johnson/outboard-by-year/1986/j50becde/gearcase Det behövs lite skärpning. Om man skall medverka i en tråd för att hjälpa TS så tycker jag att man åtminstone skall ha basic koll på det man ger råd kring fungerar.
  2. 2 points
    Skippeer: Stor tak för ledträden!! brun: + svart - B1: gul/grön (down) B2: blå (up)
  3. 2 points
    Låt oss fundera på vad det är för utgifter som ökat. En av de viktigaste är vårdens kostnader. Den medicinska forskningen och framstegen inom behandlingar har dramatiskt ökat antalet åkommor man kan behandla på olika sätt. Ofta ganska dyra. Överlevnaden för patienter med olika former av cancer och hjärt/kärl-sjukdomar har ökat kraftigt på bara några årtionden. Men det är inte gratis. Dilemmat är att för att skära ner på kostnaderna måste man sluta behandla vissa sjukdomar, eller ge en generellt sämre vård. Vi har under det här året sett vad årtionden av underfinansiering av äldreomsorgen kan leda till. Men vi blir allt äldre och med det kommer kostnaderna att öka om vi vill ha en anständig äldreomsorg. Trots att de flesta är eniga om att vi vill ha det, röstar många ändå på partier som går till val på att göra enorma skattesänkningar. Det går inte att genomföra såna utan att skära nånstans, och det man skurit på är de stora posterna - vård, skola, omsorg och trygghetssystemen - helt enkelt för att det är där det går att skära storskaligt eftersom beloppen är så stora. Ungefär halva statsbudgeten går till de områdena. Med ett lågskattesystem blir skillnaderna stora mellan de som har och de som inte har. Det hade kanske kunnat vara nåt om alla föddes med samma förutsättningar, förmågor och möjligheter, men så ser inte verkligheten ut. Jag vill ha ett samhälle där så många som möjligt ska kunna leva ett gott liv. Inte ett samhälle där en mindre andel kan leva ett jävligt gott liv medan de flesta får slita hårt och dö tidigt, med lidande och elände. Den modellen har vi redan testat under århundraden.
  4. 1 point
    Kanske du kan bada lite och kolla om skeddan är skadad? Om det bara är gods från skeddan som slagits bort, dvs växelhuset intakt, så kan du köra ändå. Jag körde ett DPE drev utan skedda 3 somrar innan jag lagade det en gång i tiden.
  5. 1 point
    Jag har byggt en egen separett - bästa uppgradering jag gjort! Luktar inte, fläkten hörs inte. Kiss leds ner i 22 l biltemadunk under kabindurken. Nu behöver vi aldrig anpassa rutterna efter tömningsstationer!
  6. 1 point
    Tack för att ni delat med er av både erfarenheter och tankar. Nu kan jag konstatera att det som jag tidigare misstänkte stämmer, ska jag köra inom de fart-fönster som jag vill kan jag glömma båtar med drev. Beträffande stabiliserande fenor under badbryggan har jag varit i kontakt med konstruktören/tillverkare och han föreföll mycket påläst och dessutom övertygad om produktens förträfflighet. Jag bad om en opartisk referens, och det var ca en vecka sedan så jag får väl se hur det slutar. Här är hans webbsida om det är någon mer som vill kontakta honom, https://rakkurs.se/
  7. 1 point
    Jag reagerar lite på missuppfattningen att s.k. "halvplanare" (dvs båt med lite köl, rak axel och roder som är gjord att kunna plana) aldrig planar, är en styggelse för plånboken o.s.v. Kanske man fixerat sig vid namnet, aldrig haft någon själv eller bara minns hur de var förr.... Vår båt (eller rättare sagt, den vi hade till för en månad sedan) var liknande ChristerN:s med den skillnaden att den hade en skrovform som inte gjorde den lika "vinglig" i plan. Tvärtom trivdes den utmärkt i 21 knop på marsch. Självklart planar båten då per definition (trots att den kallas "halvplanare"), annars skulle man aldrig kunna komma upp i den farten. Enda nackdelen är att den går en aning mer oekonomiskt än en drevbåt i planingsfart eftersom det är mer "skrot" kvar i vattnet. Tror begreppet "Halvplanare" bottnar i att många - särskilt förr - var ganska undermotoriserade och sällan kom över 15 knop. Och planade aldrig ut helt. Vissa (som t ex Sagas skrov) trivs ibland mindre bra i helplaning, andra alldeles utmärkt (t ex Viknes, Skilsö, NB m.fl. och inte minst alla större båtar). Vår kommande båt har fortfarande roder/köl/rak axel men toppar 30 knop och marschar trivsamt i 25. Och - inte minst - dessa typer av båtar går i allmänhet spikrakt i deplacementfart p.g.a. lite köl och roder. Kanske ett nerfällbart roder bakom drevet ihopkopplat till detta skulle kunna göra det bättre på en drevbåt ?
  8. 1 point
    Har du trimplan? Har märkt att när jag ligger i 7 knop och trycker ner dom max så går båten "rakare" samt att jag trimmar upp lite. Nu använder jag en 4 bladig propeller som ger mycket rakare kurs än 3 bladig. Men en duo ska ju vara lite vassare en än singel.
  9. 1 point
  10. 1 point
    Helt riktigt. Givaren som inringats med rött i fotot är turbotrycksgivaren. Den ena anslutningen är jord via anslutning i den svarta plastlådan och den andra anslutningen är signal till mätaren via original kabelstam. Turbotrycksmätaren sitter till vänster om tankmätaren, ovanför timräknaren på TS bilder.
  11. 1 point
    Den i bild sitter i insugningsröret och mäter turbo trycket
  12. 1 point
    2006 beställde jag sprayhood, tält, vindskydd och lucka i kapellduk. Fick aldrig tummen ur att sätta dit tryckknappar på teaken runt nedgångsluckan och nu fann jag kapelluckan i garaget. Båten är såld sedan några år. Den vita tampen är till för att hålla ihoprullad ”lucka” snyggt på plats på babord sida.
  13. 1 point
    Hej! Jag har en båt med en maskin och då ett fred, 290 med dubbelpropeller. Att går långsamt i upp till sex knop är förenat med ett himla rattande, jag har testat med olika drevvinklar men det hjälper föga. I sex och en halv knop börjar den båten gå på rak kurs. Så duopropeller råder inte bot på just det problemet. Jag satte på en rattkula på ratten som underlättar vevandet. Men när båten börjar svänga gör man ofta misstaget att kompensera hela svängen, det räcker att kompensera till hälften. För några år sedan fanns det ett företag som lanserade några slags fenor eller fasta roderblad som man skruvade fast på undersidan av badbryggan, dessa skulle störa ut kármánvirvlarna i låga farter och i planingsfart räknade man med att båten gick så högt i vattnet så att dessa fenor hamnade ovanför vattenytan. Men förtaget och dess hemsida tycks ha försvunnit? Kanske det inte fungerade..? Nä båtar är alltid kompromisser, det går inte att få allting.
  14. 1 point
    Och där hamnade vi långt ifrån diskussionen om båtskatt 😁😀
  15. 1 point
    Det hjälper något med drev med kontraroterande propellrar. Som Mercury Bravo 3 och Vp DP.
  16. 1 point
    om vi skippar kravet på drev och tittar på de andra kraven, ej akterkabin och ej snipa. Nimbus äldre skapelser? dom har ju flera med rak axel som är halvplanande.
  17. 1 point
    Klart att alla båtar med drev kan gå rakt, men då kommer kravet dubbla drev och maskiner.
  18. 1 point
    Jag tror att solpaneler med samma mått i stort sett ger samma ström. Fundera på var du kan montera ytterligare paneler. Paneler med samma antal celler ger likvärdig spänning och bidrar därmed med på likvärdigt sätt till laddningen. Två paneler där den ena har lägre spänning (färre celler) gör att den inte bidrar nästan alls till laddningen.
  19. 1 point
    Nä, jag försökte bara understryka vad @Eld- skrev. Kanske var otydlig och isf ber jag om ursäkt.
  20. 1 point
  21. 1 point
    Det känns som en svår kombination. Dessvärre.
  22. 1 point
    Så här skriver man i Navigerings och sjömansskap (Kursbok för Förarintyg och Kustskepparen) Segelfri höjd under broar ska i sjökorten utgå från medelhögvattenytan (den vattennivån som utgör medelvärdet av samtliga kända årsmaxima av vattenståndet) till brons lägsta punkt inom seglingsbar bredd minskat med en säkerhetsmarginal på 0,5 meter Längs kuststräckan Hållö - Hätteberget gäller följande ungefärliga karakteristiska vattenstånd: Högsta högvatten (HHW) 150 cm Medelhögvatten (MHW) 95 cm Medelvatten (MW) 0 cm Medellågvatten (MLW) - 70 cm Lägsta lågvatten (LLW) - 115 cm Ovanstående gemensamt borde innebära att den seglingsfria höjden mitt under bron en dag med medelvatten är ca 1,5 meter mer än vad som står utmärkt i sjökortet. Jag skulle dock ta det väldigt försiktigt första gången jag försökte och också lägga märke till vattenståndet. För egen del har jag en mast som är ca14 m + instrument över vattnet och Fotöbron som jag passerar under då och då har en utmärkt seglingsfri höjd på 13,5 m. Första gången gick jag sakta under men inte ens antennen till VHF-en tog i så nu kör jag bara under. Skulle det dock vara extremt högt vatten skulle jag nog avstå.
  23. 1 point
    Frågan var ställd: finns det båtar med drev som trivs i farter mellan 1-9 knop, upp till ca 15?? Vad jag förstår har inte Saga 315 drev. Eller finns den även med drev?
  24. 1 point
  25. 1 point
    Ja, @Eld- har rätt men med ett tillägg att det finns fler båtar än snipor som går stadigt i deplacementsfart. Många sk halvplanande båtar går rakt och stadigt i hela registret. Vår Saga 315 går rakt och snällt upp till ca 20 knop då den börjar balansera lite fram och tillbaka på kölen. Även detta är korrekt men kan tillgripas om sjön är grov då man plöjer genom vågorna snarare än åker ovanpå dem, förutsatt "rätt" sorts båt. Och det kostar i soppa. I dessa lägen är det inte många medmänniskor som råkar illa ut.
  26. 1 point
    För att utveckla svaret. Antingen köper man en båt som går stadigt i deplacementsfart, tex en snipa. Den kommer aldrig vare sig halvplana eller plana. Eller så köper man en planande båt. Den kommer pga karmanvirvlarna bakom akterspegeln alltid slingra sig i deplacementsfart. Du kanske kan hitta en halvplanande båt med axel som går hyfsat rakt i deplacementsfart men att köra halvplanande är elakt både mot miljön och mot medmänniskorna på sjön.
  27. 1 point
  28. 1 point
    Går nog jord (-12V) i godset. Då är det ingen kabel.
  29. 1 point
    Skall du ha en bra, långfärdsutrustad båt i den storleken till en vettig kostnad så skulle jag definitivt inrikta mig på vad som finns till salu i Västindien/Centralamerika. https://www.yachtworld.com/boats-for-sale/region-northamerica/country-guatemala/
  30. 1 point
    Har själv en sådan nedgångslucka du vill ha och är mycket nöjd. Min har dragkedja och kardborreband. När jag vill öppna och stänga lite snabbt använder jag kardborrebandet.
  31. 1 point
    Tanken är att ta ombord betalande gäster och då känns den storleken ganska bra Katamaran hade varit det bästa men de är så jäkla dyra Stor båtar har jag en hel erfarenhet av
  32. 1 point
    Aha, du räknar med att den ska växa eller krympa också 😉😇😁?
  33. 1 point
    Just det är lite svårt när man ensamseglar...
  34. 1 point
    Hej. Det är inte särskilt vanligt att membranet går sönder. Ett vanligt fel är att kulorna i backventilen och/ eller accelerationsmunstycket sitter fast. Om motorn har svårt att gå på tomgång är sannolikt det munstycket täppt. Vanliga fel numera p.g.a. bränslekvaliteten idag. Ingemar
  35. 1 point
    Kom på mig med att fundera över varför Sverige har presstöd. Inte helt självklar prioritering. Tänker man efter en gång till så förstår man plötsligt varför det är helt nödvändigt.
  36. 1 point
    Lindberg försöker väcka liv i den gamla kända Svenska avundsjukan. Vi skall beskatta de rikaste heter det. Men det är alltid medelklassen som man i praktiken avser. De rikaste klarar sig som regel undan. Kommer dock inte finnas en majoritet i riksdagen för båtskatt efter nästa val heller. En dödsryckning från en 70-tals nostalgiker helt enkelt.
  37. 1 point
    Vikbara dörrar. Två blad i varje dörr. Mycket jobb att få till.
  38. 1 point
  39. 1 point
    Teoretisk fart kan beräknas enligt följande formel: v (kn) = rpm x pitch x 0,0254 x 60/(GR x 1852) Din motor har: Varvtalsområde: 5500 - 6000 rpm Pitch (stigning): 13 tum Utväxling (GR): 2,09 0,0254 = antalet meter per tum 1852 = antalet meter per distansminut. 60 = antalet minuter per timme Din båt är lite undermotoriserad, så det är extra viktigt att propellerstigningen väljs så att man når max rekommendera varvtal med dig ensam i båten. För stor propeller leder till betydligt sämre ork med fler i båten och lägre maxfart. Jag räknar därför på 6000 rpm. v = 6000 x 13 x 0,0254 x 60/(2,09 x 1852) = 30,7 knop Detta är en teoretisk toppfart som förutsätter att propellern kan skära sig fram i ett fast medium. I verkligheten slirar propellern, så kallat slip. 10-20 % tapp brukar man räkna med. Om vi antar 15 % så blir maxfarten 30,7 x 0,85 = 26 kn. Jag tror inte att du kan nå 26 kn med dig ensam i båten. Följden blir att motorn aldrig når sitt maxvarv och därför levererar betydligt mindre än de 50 hk som står på kåpan men också tvingas gå med högre termisk belastning än den är konstruerad för. 22 knops som maxfart är mera rimligt. Skillnaden mellan 26 och 22 är 4/26 = 15 %, vilket motsvarar vad propellerstigningen behöver minskas med för att nå maxvarv 6000. 13 tum x 0,85 = 11 tum. Detta är en teoretisk beräkning, men det råder ingen tvekan om att propellern har för hög stigning. Räknar man på din toppfart 17,8 kn så hamnar maxvarv på: rpm = v (kn) x GR x 1852/ (pitch x 0,0254 x 60) = 17,8 x 2,09 x 1852/(13 x 0,0254 x 60) = 3500 rpm Tas också hänsyn till slip 15 % hamnar man på ca 4000 rpm vilket är på tok för lågt. Stigningen är för hög, men jag tror inte att detta är den enda förklaringen till din låga toppfart. Om du skall ha kvar motorn, så se till att få fart på varvräknare, serva motorn så att den är korrekt justerad, ta t.ex. ett kompprov och om allt detta verkar OK utvärdera andra propellrar som bättre passar till din båt. Du ska kunna nå 6000 rpm, gärna lite till om du vill kunna plana med fler i båten, men då bör du hålla igen på gasen så att du inte övervarvar när du är ensam i båten.
  40. 1 point
    Jag får inte ihop felbeskrivningen i denna tråd, inledningsvis beskrivs att motorn tappar drivning så att varvet går upp. Detta händer flera gånger och sker utan något speciellt oljud. Den enda möjliga förklaringen till detta är att gummihubben släppt. TS konstaterar därefter att det inte finns något motstånd då propellern roteras för hand oavsett vilken växel som ligger. Detta kan som jag ser det bero på: 1. Gummihubben har släpp helt. Med växel i står då axeln stilla om man roterar propellern. Ovanligt att det släpper så totalt. 2. Gummihubben har slirat och därefter har drivaxeln gått av. 3. Gummihubben har slirat och därefter har propelleraxeln gått av alternativt clutchen rensat splinsen till drivaxel. @Hybro Din medverkan i denna tråd har varit mer till stjälp än hjälp. Att driva men TS okunnighet tycker jag inte är OK.
  41. 1 point
    Gnuggisar finns ! Om inte annat på ebay och på ett antal Internetföretag. Om man söker på "Decadry", "Letraset" och "Transfer", "Price" så hittar man fortfarande det mesta. @per_62: Man lackar panelen eller precis över texten. Hade förr en suverän lack i liten nagellacksliknande flaska med minipensel, men lite matt och inte så lösningsmedelstark som en del. Tror jag köpte den på Silvan Bygg. Men både lacken och företaget är ju borta sedan länge, så det brukar bli någon vanlig klarlack.
  42. 1 point
    Ge inte upp, det finns fortfarande gnuggisar. Jag är dem på spåren, så hur små vill du ha? Rub-On Letter Transfers heter det på engelska Ange färg och storlek, verkar bättre att skriva 8pt än 2mm, men pröva med båda alternativen.
  43. 1 point
    Om man seglar lite längre så delar av tiden tillbringas inne. (Alternativt att man även har en inre styrplats, vilket jag iofs inte har).
  44. 1 point
    Så här ser det ut med två solpaneler och ett grabbräcke. Tanken är att ha två grabbräcken, ett på var sida, omedelbart nedanför panelen och ovanför sidofönstret och ett längre där det är placerat på bilden för att skydda panelerna.
  45. 1 point
    Hej! Det kan vara dålig kontakt i knappen. Det kan vara kabelbrott, vanligast är ju att det blir kabelbrott precis där kabeln böjs mycket, och det brukar vara precis vid lådans utgång. Detta brukar hända på elektriska handverktyg, borrmaskiner och sådant. Jag byggde mig en egen trådbunden kontroll, fann en orange kontrollbox hos "Mr Wang i Kinna" avsedd för vinsch eller något sådant, med en upp och en nedknapp, ordentliga kontaktytor under knapparna. Kopplade den med en sådan där sjuledad spiralkabel till släpvagn, (använde inte alla ledarna) och kopplade denna till ankarspelets upp/ned relä. Till förra båten köpte jag en billig trådlös kontroll, se bild. Dessa brukar finnas på Tradera och Blocket, även hos Mr Wang i Kinna förstås. Detta fick jag komplettera med två enkla relän då mottagaren ger plussignal ut, men de flesta ankarspel manövreras med minuspuls.
  46. 1 point
    Inte dom bästa bilderna, men 2 typer som förmodligen passar dig.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy