Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-08-29 på alla områden

  1. 3 poäng
    Din fråga i din inledning RÅD SÖKES FÖR MOTORBYTE. Råd har du fått. Och de råden du fått anser du är felsvarade i dina inlägg. Sedan en aq 171 med 280 sköld, den kombon har inte funnits. Det har du fått verifierat! Kan jag ha fritt utsläpp i aktern med avgaserna. Där har du fått svar det svaret är enligt dig fel! Kombon aq 171 280 drev finns ej avgaskrök. Nej och du lär inte finna något till den kombon att köpa heller något du provat. Rådet du fått är att tillverka själv, då måste motorn ur och det måste byggas nytt. Det rådet har du fått, men är fel ! Så då undrar jag hur du tänker när du ställer frågor på ett forum, Gelis är en bland de kunnigaste på detta forum och honom ifrågasätter du, och svammlar en massa om att ett forum ska vara till för kunnigt folk. Detta skriver du efter en fråga, och dömer ut de svar du fått. Undertecknad har ägt ett flertal båtar och jag anser nog att jag har någorlunda motorkunskaper som lekman att ge råd till de som ställer frågor inom spannet motorfrågor. Gelis är en mycket duktig medlem som hjälpt många här på forumet, mycket kunnig och påläst på pentas rödblockare. Så min undran är varför ställa frågor på ett båt forum när alla svar är fel och du redan vet svaren. Tycker det är lite förmätet av dig att klanka ner på en medlem som försökt att hjälpa dig, efter vad du angett i ditt inledande, speciellt när du inte vet medlemmens baskunskaper. Lycka till med ditt projekt, hoppas du finner lösning på dina problem. Jag kommer iaf inte att medverka till några fler råd vad gäller din kombo.
  2. 3 poäng
    Såg följande text på en skylt i en i den branschen mycket välrenommerad verkstad och jag tycker att texten passar utmärkt även i denna tråd. Som jag ser det är de människor som har delat med sig av sin kunskap verkstaden i detta fall. "Don't confuse my personality with my attitude. My personality is who I am and depends on my deep knowledge. My attitude, depends on who you are."
  3. 3 poäng
    Väldigt sant. Detta gäller både, som TS frågar efter, vad man ska se upp för men även vad man egentligen själv vill ha för båt. Lite OT. Har haft många båtar i mitt liv och kört/seglat väldigt många fler men inte ägt någon bobar båt. Hittade en som jag tyckte var nästan perfekt som jag köpte. Behöll den ett år. Hittade en som var väsentligt mycket bättre som jag tyckte skulle vara nästan perfekt. Behöll den två år. Hittade en som var nästan nästan helt perfekt. Behöll den i fyra år. Nu har vi en som är nästan nästan nästan helt perfekt som vi haft i tio år. Kanske blir den resten av livet. Men vi är långt från den första båten...
  4. 3 poäng
    Din fråga om 12V för säkringen har förblivit obesvarad så... 10A är alltid 10A oberoende av om säkringen installeras i ett 12V likspänningsanläggning eller 240V växelspänningsanläggning. Däremot blir effekten du kan få ut innan säkringen bryter lite olika. 12V-systemet kan belastas med 120W o 240V-systemet med 2400W ( I(A) * U(V) ).
  5. 2 poäng
    Vi hade en mindre motorbåt, Monark 670, i fem år, en Nimbus i 21 år, nuvarande är inne på femte säsongen och den känns 98% perfekt. Bara mindre saker jag vill förändra. Sedan jag var liten pôjk har det förekommit säkerligen bortåt ett trettiotal olika båtar av de mest skiftande slag runt familjens och närmaste släktens brygga, där man kunde låna nästan vad man ville för längre eller kortare turer till sjöss. Eller jag menar så här, att man skapar sig en erfarenhet på hur en båt för ett speciellt nyttjande skall se ut i det aktuella vattnet. Det har varit allt från slösegling till synnerligen aktivt havsfiske i dåligt väder, till bekväm väderoberoende bekväm bobåt. Man särpräglar sina intensioner om hur den ultimata båten skall se ut och vara beskaffad. Men lär sig efter hand.
  6. 2 poäng
    Som jag skrev så är jag ganska van vid båtar men jag har väldigt svårt att avgöra skicket på en (inombords-) motor så det var mycket därför och med de argumenten jag sökte besiktningsman. De flesta svarade att de hade svårt att bedöma skicket på en inombordare men några sade, och framhöll i sin reklam och sina hemsidor, att de var duktiga på motorer. Så jag har anlitat två sådana. Den ena luktade på oljan med motorn igång och sa att den här är välskött! Den andre, som lanserade sig som erfaren meck med stor erfarenhet av såväl små som stora maskiner och som jobbat i marinen med torpedbåtar etc etc, han gjorde en provkörning och kollade toppfart i med- och motvind. Vid besiktningen sa han också (ärligt) att han hade svårt att avgöra skicket på en motor utan att skruva ner den. Ja men det var ju för att du var så himla erfaren och sa att du KUNDE kolla motorn som jag betalade nästan dubbla priset för dina tjänster, sa jag då. Då blev han väldigt stött! Har anlitat ytterligare en men han var åtminstone ärlig.
  7. 1 poäng
    Hej Jag har en hyttbåt (Saga 315) där man stänger mellan hytt och akterdäck med en skjutdörr. Dörren har ett vred som när man vrider ner det trycker upp piggar som fäster i en skena med hack i över- och nederkant. Vanligtvis är handtaget fjädrande nedåt så att när man släpper det så åker det ner och piggarna uppe och nere åker ut. Denna fjäder har nu gått av. Någon som vet hur detta sitter? Måste man plocka ner hela dörren och dela den - hur nu det skulle gå till - för att kunna byta fjädern? Jag har kollat på vanliga dörrlås där bara handtaget fjädrar upp men här sitter det ju kopplat till en arm uppåt och en nedåt. Vågar inte riktigt bara skruva ur de skruvar som sitter på kanten med risk att skiten inte går att få tillbaka. Ska försöka ta en bild om det kan hjälpa.
  8. 1 poäng
    Kör på 10 A. Vilken karakteristik man ska ha vet jag inte.
  9. 1 poäng
  10. 1 poäng
    Maxmåttet 45 cm gäller som jag uppfattat naken kabeln. För rör finns ingen explicit avståndsbegränsning. Sedan är jag helt enig med dem som tycker att 45 cm för naken kabel är för mycket.
  11. 1 poäng
    Mittenskruven håller låscylindern, en lång skruv som går igenom cylindern, alltså delen du sätter nyckelen i. Stängerna, dom du kallar piggar är hakade på låskistan på något sätt, stången som går uppåt kanske du får försöka låsa fast så att den inte trillar ner i nedre delen av dörren när den hakas av.
  12. 1 poäng
    Tack, den ska jag kika in lite närmare. Verkar vara väldigt mycket västkustfokus men kanske även ett par ostkustare kan få vara med där
  13. 1 poäng
    Ja nu blir det mycket sökande på forumet, är mycket nytt att lära sig. Har inte koll på det mest basala vad gäller inombordsmotorer så får börja med den delen tror jag. Vi har i alla fall fått upp en NoTool täckställning lagom till att höstregnet letade sig hit idag. Ja vi provkörde när vi tittade på henne för ett par veckor sedan, då utanför Marstrand. Gick mycket fint både motor och i vattnet.
  14. 1 poäng
    Ja, det blir 180 grader fel. Feligare än så kan det inte bli:-) Jag trodde nog att detta var lite självklart. Du kommer antagligen konstatera att tändspolarna är ok och då få anledning gå vidare enligt mi beskrivning. Läs på denna och återkom om något är oklart så att du inte blir stående.
  15. 1 poäng
    Jag har aldrig nyttjat besiktningsperson, alltid köpt båtar som ligger i sjön, och alltid sålt sådana som ligger på land, men senaste gången ombesörjde jag sjösättningen åt köparen. Men jag kanske har haft tur. Som jag ser det finns det fyra huvudtyper av begagnade motorbåtar. Nästan helt perfekta båtar till högt pris, ofta bara lätt begagnade, använda en säsong eller som varit demobåtar för någon firma. Mycket bra och välskötta beg.båtar med endast småsaker man vill ändra på, typ sätta upp några filer handdukskrokar på toan eller byta till annan plotter. Bra strukturellt begagnade båtar som kräver en del underhåll och mindre reparationer eller byta av vissa komponenter, sådant som säljaren kalkylerat med och beräknat priset efter. Det kan vara någon mindre kosmetisk gelcoatskada en trasig radio eller liknande. Vrak, båtar som man ogärna en går ombord i, båtar som misskötts eller inte skötts över huvud taget, som kanske legat på land väldigt länge. Båtar som passerat kategorin ”ett objekt för den händige” som istället tangerar kategorin ”ett objekt för båtskroten”. Visserligen renoveringsarbete men då för massvis av egentid och ännu mer pengar. Men förvisso finns det entusiaster som köper ut relativt bra båtar, från försäkringsbolag etc, båtar som varit utsatta för kraftiga grundstötningar och efterföljande sjunkskador, till vrak eller bottenpris och då under många år topprenoverar dessa. Men då missar man ju det där med båtlivet i havet under säsongen kanske... eller drabbas av utbrändhet, men det är ju upp till köparen att värdera det. Paralleller med husköp är tydliga där det finns samma tendenser, även om hus knappast sjunker, inte ens i pris.
  16. 1 poäng
    En ny dieselmotor får lätt omfattande skador om man tankar bensin, kanske är det inte ens värt att reparera den. Kommer du på ditt misstag innan du startar motorn, gör inget annat än att ringa efter bärgare och anmäl till försäkringsbolaget.
  17. 1 poäng
    Hej Grattis till en fin båt, det finns också en fungerande båtklubb för Westfjord båtarna. http://www.westfjordklubben.se/ Hälsningar Ove
  18. 1 poäng
    Grattis! En kvalitetsbåt från det fagra Bohuslän! Du får väl söka på forumet angående vinterkonservering och täckning. Har du haft möjlighet att prova den i havet ännu?
  19. 1 poäng
    Igår fick vi hem vår nya skönhet, en Westfjord 28 -91. Nu blir det till att lära sig en mängd nya saker, först ut är hur man iordningställer allt inför vintersäsongen.
  20. 1 poäng
    Jag har samma dåliga erfarenhet av UV-tåligheten på Baltics livräddningsgrejor som geggar ihop o blir klibbiga. Har tidigare bytt på hästskolivboj o har samma erfarenhet om hur lätt det var. Numera har jag ett Lifesling från Baltic med samma skräpmaterial i fodralet. Efter 7-8 år var det dags att byta. Nu hittade jag ett nytt fodral (med Baltic-loggan på) som var tillverkad i ett mer textil-aktigt material. Efter snart en säsong ser det fortfarande helfrächt ut. Framtiden får utvisa om detta klarar UV-ljuset bättre.
  21. 1 poäng
    Precis som i fastighetsannonser finns det ett hemligt språk. En fastighet med texten ”stor utvecklingspotential” eller ”ett objekt för den händige” är ju verkliga varningssignaler. ”Öppen planlösning med högt i tak” kunde vara typ Brahehus eller annan medeltida taklös ruin. När det gäller båtannonser (och även andra fordon) så skall man reagera på ”renoverad, bara litet småfix återstår” eller liknande formulering. Så skall man fråga sig varför motorn är ”totalrenoverad” vare sig den är jättegammal eller relativt ny. Om det låter för bra för att vara sant är det ofta det, alltså osant. Några har redan varit inne på det, men en snacksalig säljare som kamouflerar verkligheten med en massa meningslösa formuleringar och klyschor skall du akta dig för. Kolla hur det står till i båtens byssa (=köket, pentryt) odiskade stekpannor och fastbrända matrester har redan nämnts. Hur ser det ut och luktar inne på toan? (ja litet skithuslukt får man acceptera, men inte så att man baxnar) och då motorrummet, även det har nämnts. Om man kan inspektera propellern skvallrar även den om hur båten framförts och skötts om. Många motorbåtar har en timräknare i instrumentpanelen, dessvärre är det vanligt på Volvo-Pentas digitala timräknare att displayen är död, men om man kan se antalet motortimmar motorn gått så är det rätt normalt att en fritidsmotorbåt går omkring 50-75 timmar per säsong. Om det är en nyare båt med väldigt många motortimmar kanske man kan misstänka att den har används yrkesmässigt, men det behöver ju inte vara en nackdel. Motorn brukar representera halva båtens värde eller mer, beroende på båt och motortyp. Dokumentation? Har säljaren kvitton, instruktionsböcker, manualer etc att visa upp? Kan du kolla med försäkringsbolag och polisen att båten inte är stulen? Ja det är mycket... Elsystemet har ju nämnts, funkar allting? Eller är det ”småfix”? I begagnade båtar är det rätt normalt att finna konstiga kopplingar och lösa sladdar som inte leder någonstans, ofta då efter att man bytt ut gammal utrustning tidigare. Batterier, ja ytterligare en källa, fem år och äldre batterier anser jag som värdelösa om jag inte själv skött om dem. Inte alltid, men rätt ofta finns det en etikett på batteriet som anger tillverkningsår och månad. Men båten och säljarens helhetsintryck säger mycket. Man ser ganska snabbt om båten är välhållen eller ej. Kolla hur trädetaljer ser ut, ofta lätt att hålla efter, men om det inte gjorts ser det sjaskigt ut. Stirra dig inte blind på flashig navigationselektronik, den är ändå ofta omodern efter några säsonger eller tidigare. Båtens textilier skall vara i gott skick, visst slitage som är relaterat till dess ålder är nu ok, men om durkens mattor är fastlimmade så att man inte kan komma åt att inspektera under dem är det inte bara ett observandum utan en direkt felaktighet. Man kan ju visserligen bli grundlurad på ett vrak från en båtfirma eller mäklare också, men då har man ju en större möjlighet att reklamera och få köpet hävt. Någonstans finns det svarta listor på oseriösa firmor. Men i det stora hela är det ju säkrare att betala mer för en båt från en välkänd firma eller mäklare än en likadan, men billigare från en privatperson, om man nu är osäker eller okunnig. Sedan blir aldrig det första båtköpet bra ändå, när man haft båt ett tag och levt med det så inser man att det istället skulle vara si eller så, men det är en erfarenhet man tar med sig till nästa gång man är spekulant på en båt.
  22. 1 poäng
    Klart du skall åka i den båt du har! Det är ytterst sällan som båtar verkligen havererar ute på haven, visst händer det men det händer även de mest överdimensionerade båttyperna, jag skulle inte varit orolig om jag vore dig. Lägg lite pengar på utrustning som du kan få hem bra väderprognoser med, oavsett var du är, så tror jag att det ger mer säkerhet per krona än att byta båt. Det många långseglare säger efter att de har seglat färdigt är; Större sittbrunn och snabbare båt, det är vad man skulle satsat på. Det har du ju redan. Min Najad 390 är, jämfört med en modern Beneteau eller liknande båt (Var inne i en 39 fots Beneteau förra året) väldigt liten, även om den är lika stor 😃 Sittbrunnen på Orustbåtarna är väldigt trång, salongen med byssan betydligt mindre. Din modernare båt tar förmodligen betydligt bättre höjd mot vinden. Det är för- och nackdelar med allt men nu när du ju redan har en båt, rusta den för långsegling och åk! Skall du byta båt blir det bara mer jobb.
  23. 1 poäng
    Hej, nu är jag lite för mycket skrivbordseglare så jag borde inte svara i den här tråden. Men en aspekt man bör fundera på är riggen på en del serieproducerade båtar. Ska man vara ute länge på havet måste riggen vara motståndskraftig för längre tids kraftiga påkänningar. En enkel partialrigg med enkla undervant och inga backstag är ingen bra idé på en långfärdsbåt. Sen kan mastens dimensioner helt enkelt vara för klena. Men stagningen kan ju ofta förbättras. Titta på en gammal orustbåt. En 80-tals HR eller Najad i 35 fotsklassen har lika tjock bom som en 30 fotare har tjock mast. Så där håller det på om man jämför detaljer. Det är överdimensionerat för att hålla länge i tuffa förhållanden.
  24. 1 poäng
    Bäst presenning: Efter 12 år tycker jag det kan vara intressant för andra att lyfta denna tråd. Den billiga tunga: Biltema 650 g/m2 för 1299 kr, är nu officiellt helt slut. Öljetterna har länge varit rostiga och under senaste vintern ökade antalet små hål i den trötta och solslitna, väldigt fula gröna ytan. Bara att slänga. Den dyraste: Grunda 700 gram/m2 för 2663 kronor hos Woody, är fortfarande helt fräsch efter 12 år, bara lite solblekt på den sidan som brukar vara utåt på vintrarna. Tunna andra lagret: Microflex 250 g/m2 hos SeaSea, den ena som legat under (som "innertält" över hytten) är forfarande helt OK. Den jag delade diagonalt är slut, jag slängde de två tranglarna redan för några år sedan, de "dog" av solljus. Inte förvånande är det alltså sett över en tid på mer än 12 år värt att köpa den dyraste presenningen. För innan oktober behöver jag köpa en ny 7x5 och då blir totalkostnaden för "Biltema" större än den jag har akteröver.
  25. 1 poäng
    Om du känner dig osäker så kan du alltid köpa via företag/båt mäklare, det gjorde jag. Mindre utbud men en liten form av trygghet. Min tumregel är att om det är för bra för att vara sant så är det och jag brukar i regel aldrig köpa den billigaste begagnade saken. Jag kan annars bara hålla med övriga kommentarer vill bara lägga till - underskatta aldrig magkänslan och sov alltid på saken, dagen efter ser man nästan alltid på saker i i annat ljus.
  26. 1 poäng
    Fel som säljaren säjer är "lätta" att fixa men som inte är fixade gör mej misstänksam.
  27. 1 poäng
    Tro mig, men amerikansk och europeisk elektriskt motstånd är det samma, trots att man inte lyckats enas om en standard när det gäller vikt, längd och volymmått så är det samma volt, ampere och OHM som man använder sig av på båda sidor av Atlanten, ja i hela världen faktiskt. (men det var kanske inte det som du undrade om egentligen 🐵🙈🙉🙊🐒)
  28. 1 poäng
    Nu finns ett nytt rykande färskt avsnitt på Boat McRill. Denna gång testmonteras och kopplas min nya "begagnade" Ebersprächer D4 Airtronic ihop för funktionstest. Värmare köptes och monterades ur en segelbåt som skulle skrotas tillsammans med lite annat smått och gått. Värmaren såldes i befintligt skick utan funktionstest. Kommer den fungera som den ska? I detta avsnitt kan du se resultatet. Ni hittar Boat McRill på följande plaster på webben: Youtube: www.youtube.com/channel/UCX25C5FOBZce1WCMV2xw93A?sub_confirmation=1 Facebook: https://www.facebook.com/boatmcrill/ Twitter https://twitter.com/BoatMcrill Instagram https://www.instagram.com/mcrill2019/ Blogg.se https://boatmcgrill.blogg.se/ Maringuiden https://www.maringuiden.se/forum/profile/115591-boatmcrill/
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...