Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-08-24 på alla områden

  1. 1 poäng
    Hydraulpump och slangar är ett bra tecken på hydrauliska varianten.....😀
  2. 1 poäng
    Förutom att jag tycker polerande bottenfärg är skit (och så tycker de flesta varv och båtklubbar) så är det bara att blaska på nytt ovanpå.
  3. 1 poäng
    Ja, när jag såg Sargo första gången för ett par år sen var jag helt säker på att det var min nästa båt, om jag hittar nån miljon eller två gömda under en sten i skogen. Lyckas jag bara övertala frun att skita i den där aktersoffan så..
  4. 1 poäng
    Med hjälp av båtens längd och den här skissen får man följande (ungefärliga) mått för riggen: J: 200 cm I: 695 cm E: 265 cm P: 630 cm
  5. 1 poäng
    Liten diff åt minushållet gör ju inget, det är ju värre om seglet skulle bli för stort.
  6. 1 poäng
    Ja viktfördelning är en viktig parameter. Rak axel är inte så dumt. 😉
  7. 1 poäng
    Om du mäter mastliket från bommen och upp till toppen och även bommens längd är det lättare att hitta passande segel till din Primvent 21:a.
  8. 1 poäng
    Björlanda Kile har du mk1 som är fri från RME.
  9. 1 poäng
    Circle K har HVO på sina stationer, men om det är rätt att köra en båtdiesel på det kan jag inte svara på. Det renaste du kan köra på är MK1 diesel som är helt utan inblandning av RME, och den finns bara på sjömackar. Jag kör tankbil för Circle K, dock inte i Stockholm utan i Göteborgsområdet.. https://www.circlek.se/station-search
  10. 1 poäng
    Hahaha..nää. Mer att justera sätet för att sitta skönt. 😄
  11. 1 poäng
    OK, steg 2 blir väl att kolla med Davids Mekaniska. https://www.blocket.se/annons/goteborg/volvo_penta_yanmar_motorer_och_reservdelar/77397076
  12. 1 poäng
    Och jag utgick från det men det kan ju likaväl vara axel med. Man tänker ofta ut från sin egen modell känner jag ibland. 😂
  13. 1 poäng
    Detta ned kvarglömda trasor... har jag faktiskt gjort själv, någon gång. Dock inte på en båtmotor. Blev liknande. Ingen kraft alls vid belastning. Invändigt rasad biljuddämpare två gånger. Samma resultat. Varvade fint utan belastning. Kan det kanske t o m vara något glömt på avgassidan, som hamnat i avgassystemet? Om du får för dig att dra in en tillfällig avgasslang, tänk då på att vatten i slangen ev kan hamna i motorn, via avgasventilen. Vatten i cylindern vid startförsök, kan resultera i t ex avslagen vevstake. Det är bl a därför som det finns något som bara ser ut som en lågt liggande ljuddämpare på båtar med inombordare. Prylen har en viss volym, som gör att bakåtrinnande vatten, när motorn stoppas ska kunna samlas där, utan att skada motor. - Jag skulle själv plocka ur vattensamlaren/ljuddämpare och kolla, så den inte är delvis tät. Ja, kolla hela avgassystemet...
  14. 1 poäng
    Om du fortfarande vill ha kvar kombon 171-280 så får du nog börja mäta lite var limpan slutar. sedan lyfta ur motorn och börja konstruera lite. Du kan kanske använda lite avloppsrör av lämplig sort o diameter och göra en modell. Limma ihop rören så dom blir stabila och lämna modellen till någon som kan svetsa aluminium. Annars så skulle jag nog fimpa motorn och satsa på något annat tex en V6:a. vilka då passar mot 280 skölden, avgasrör (bockhorn) finns beggade. Inget ont om Aq171 var en bra motor när den kom, men idag är reservdelar svårt att få tag på och det som finns är dyrt. Kamremmen är ett mycket känsligt kapitel på den motorn, ventilsallad om den går av. Är täta bytesintervaller på remmen.
  15. 1 poäng
    Såklart är en S64 oftast dyrare. Sorry. Sjö-kapaciteten, eller sjöegenskaperna, blir oftast bättre med en inombordare eftersom tyngdpunkten kommer närmre mitten av skrovet jmfrt med en utombordare där vikten kommer längst bak. Frågor på det? 😜
  16. 1 poäng
    finns en till tråd på detta ämne från TS
  17. 1 poäng
    Hej ja tack för klargörandet nu gällde frågan inte skillnaden mellan en AQ130 vs AQ171 Utahn huruvida någon har en tänkt lösning eller glada hurrarop för att anpassa en AQ171 klon mot ett befintligt AQ280 drev, alternativ är att ersätta med en AQ130 eller byta till ett AQ290 drev men det gällde ju inte frågeställningen obs jag avser inte vara ”spydig” utan är ute efter konstruktivt och kreativitet för att lösa min utmaning
  18. 1 poäng
    Har du inga synliga skador på batteriet så har det troligen inte läckt. Vad har du för spänning på polerna idag? Vattnet kan komma från kondens. Batteriet är kallt länge efter det blivit nerkylt så när varmare luft når batteriet så kan fukten fällas ut och rinner ner från batteriet. Höljet är i plast så det tar ingen skada av vatten. Är det inte skador på batteriet eller deformationer från ev frysskada så ska det vara ok. Är batterilådan helt tät? dvs det kan inte ske någon luftväxling? Som exemple på liknande kondens situation så använder jag ett par olika flaskor med rengörings medel i båten som enkla avfuktare i båten. Ställer dem i vasken på vintern. Upptäckte det efter att dom fyllt tvättbaljan med vatten ett år 🙂
  19. 1 poäng
    Jag har ph stickor till en pool så kan använda dem.. om ja hittar skiten. Får hålla koll på batteriet om de läcker ut nå mer. Nu bor jag ju i södraste skåne så jag undrar om temperaturen varit under 0 denna vintern.
  20. 1 poäng
    Kolla https://seacastle.se/batar/saxdor-320-c/
  21. 1 poäng
    Kör du ut avgaserna över vattenlinjen och utan ljuddämpare så kommer det att låta satan En V8 kan kanske gå an, men blir även den tröttsam i längden, men en ylande fyra njää. Nu blir det kanske dyrt, men går det inte att svetsa ett eget avgasrör från skölden och upp till avgaslimpan. Någon smed som är duktig på att svetsa aluminium borde kunna tillverka ett avgasrör.
  22. 1 poäng
    Jo, man undrar lite vad det är som är svårt att förstå. Väldigt få väljer att lyfta bilen genom att sätta domkraften var som helst under bilen där det bara är tunn plåt. Man sätter den där det finns en bärande struktur, tex. vid balkarna.
  23. 1 poäng
    Knastrar det i skrovet när du vevar upp båten? Det är faen så mycket viktigare att båten står på kölrullarna än att man kommer åt att rengöra/måla.
  24. 1 poäng
    tips Hydrolift skall ha en ny hyttbåt på ca 9m som jag tror har en vettig aktersdel. Sen har du nya Saxdor som har en ny 30 fots hyttmodell. Rätt ball där man kan fälla ut skrovsidorna som badplattformar. Sen har Jeanneau samt Finnmaster även hyttmodeller med sittbrunn bakom hytten. Men dessa båtar är mer husbil är Jeep om du frågar mig.
  25. 1 poäng
    Det ska aldrig vara ert problem att säljaren av motorn inte vet hur den ska repareras. Om säljaren inte lyckats åtgärda felet på inom rimlig tid har ni enligt konsumentköplagen långtgående möjligheter, https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumentkoplagen/ Jag skulle nog börja med att ta kontakt med generalagenten och förklara att en av återförsäljarna inte fullgör sina skyldigheter och fråga om de kan hjälpa till. Kan de inte hjälpa till så är nästa kontakt en konsumentvägledare på kommunen som kan hjälpa er vidare med att ställa rätt krav på säljaren och även vägledning för en anmälan till ARN. Viktigt att ha allt väl dokumenterat, vad som hent, vad som sagts, vad som gjorts och när olika saker inträffat. Bäst är om ni mailat, men annars funkar det med egna anteckningar också.
  26. 1 poäng
    Jag tänker på uttern s64. Ungefär det du önskar tror jag, men den har inombordare vilket kanske bli omständigheter underhåll och tämligen begränsad ruff. Kompis hade en, två pers sover ombord om man inte har krav på komfort och är nykära. Men båten gick bra i sjön och trygg och säker. Himla praktisk om det är styrpulpet man önskar.
  27. 1 poäng
    Segel till sådana båtar brukar få gå tills de är helt slut. Att hitta segel är därför lite som att vinna på lotteri. Kolla om någon aktiv kappseglingsklass kan ha segel med liknande mått som kan tänkas passa. Där byter man segel oftare. Typ 606, CB66 eller så kanske (kan inte måtten...).
  28. 1 poäng
    Om jag inte minns fel har detta föreslagits tidigare, men inte fallit i god jord. Oklart varför... Jag tycker också detta borde vara lösningen på problemet. Sidorullarna kan flyttas framåt och bakåt och ev. även sättas på utsidan om det skulle bli bättre.
  29. 1 poäng
    Varför höja rullarna om det inte behövs? Kostar pengar, blir inte starkare, båten kommer onödigt högt.
  30. 1 poäng
    Om du hissar kölrullarna i max läge, skruvar bort sidostöden helt. Har du då någon marginal till stagen som går längs med vagnen (röda pilar uppåt) samt plast skärmarna. Jag tycker du borde ha det då det är en v-bottnad båt. Isåfall skulle jag absolut inte höja kölrullarna något mer, då går det montera sidorullarna lägre bara du kapar dom så som inte tar i backen. Lägg krutet på flytta eller ändra infästningen för dom istället.
  31. 1 poäng
    Nu återkommer jag till det här igen. Bifogar en bild på hur regulatorn sitter. Nu har jag dock precis bytt ut krokodilklämmorna mot en stickkontakt ifrån Biltema. Funkar faktiskt alldeles perfekt, blev precis som jag tänkt mig. Själva stickkontakten innehåller även en liten säkring på 8A (fast jag undrar tusan om det inte stod 10A på den), känns bra.
  32. 1 poäng
    Så är då dagen kommen. I dag den 31 december 2017 kl. 13:00 lokal tid, alltså 12:00 svensk tid blötlades provbitarna. Rumstemperaturen under vintern kommer att hållas på ca 10'C. När vårsolen börjar värma tar min luftsolpanel vid och kan höja temperaturen en del så någon jämn temperatur kan jag inte bjuda på, men mycket under 10'C sjunker den inte. Sista invägningen visade att vikten fortfarande var 2893 gram, en vikt som hållit sedan den fjortonde december. Vattenbehållaren kommer att stå på en rullbar skiva under arbetsbänken där temperaturen för tillfället var 9,6'C. På allmänhetens begäran kommer jag att sträva till att vid varje månadsskifte ta upp bitarna , torka av dem vattnet på ytan och väga dem. Som jag skrev i föregående inlägg så kommer det här experimentet alltså att motsvara en helt sjunken båt med dålig ytbehandling, eventuellt en båt med slagvatten i mellanbotten. Ena sidan av provbitarna har en gammal dålig gelcoatyta och andra sidan är helt obehandlad. Har lite planer på att gjuta någon form av balja med gelcoat på utsidan och topcoat på insidan så att den motsvarar ett båtskrov och låta den flyta i baljan ett halvår. Det skulle mer motsvara en båt i sjön än det nu pågående experimentet. Kanske blir av i samband med lite andra glasfiberprojekt under vintern. Det här är naturligtvis inte optimala tillvägagångssätt men det är vad som får duga. Om det nu inte råkar vara så att någon har en splitterny båt som kan vägas och sedan flyta i en täckt pool i sex månader :-)
  33. 1 poäng
    Raol; budgeten och de lokaliteter som tillägnats detta experiment tillåter inte så vidlyftiga anläggningar. Under arbetsbänken i garaget ryms en bunke som är 40 cm hög så änden på delarna som ligger mot botten kommer att nå ett vattendjup på ca 35 cm. Det är var vi får hålla tillgodo med den här gången... Idealet vore ju en takförsedd swimmingpool där man kunde ha en splitterny båt liggandes under vintern utan annan påverkan på skrovet än just vattnet mot botten. De här delarna som nu används är gealcoatade på ena sidan och obehandlade på den andra. Det här experimentet kommer alltså att motsvara en helt sjunken båt med dålig ytbehandling. Inte optimalt naturligtvis men vi kommer att få en ungefärlig insikt i hur mycket vatten som kan ta sig in i glasfibern i alla fall. Har lite planer på att gjuta någon form av balja med gelcoat på utsidan och topcoat på insidan så att den motsvarar ett båtskrov och låta den flyta i baljan ett halvår. Det skulle mer motsvara en båt i sjön än det nu pågående experimentet. Kanske blir av i samband med lite andra glasfiberprojekt under vintern. Mackey bad vänligen; Kan du inte lova att väga en gång per månad så att vi får se lite vart efter hur testet utvecklar sig. Det kan ju vara intressant att se om plasten blir mättad efter en viss tid. Intressant synpunkt. Kan nog göra en månatlig vägning utan större besvär, måste bara lägga in en månatlig påminnelse i telefonens kalender så det blir någon regelbundenhet i det hela :-)
  34. 1 poäng
    Vi vill inte vänta till midsommar på första vägningen... Kan du inte lova att väga en gång per månad så att vi får se lite vart efter hur testet utvecklar sig. Det kan ju vara intressant att se om plasten blir mättad efter en viss tid. Tack för att du tar dig tid att göra detta, kanske blir ännu en myt avslöjad, eller inte. Mackey
  35. 1 poäng
    Nya invägningar visar att vikten inte ändrats sedan fjortonde december. Första invägningen (som inte kan beaktas) den 30/11 - 2928g Andra invägningen, efter fallet den 2/12 - 2907g Tredje invägningen den 9/12 - 2899g Fjärde invägningen den 14/12 - 2893g Femte invägningen 17/12 2893g Sjätte invägningen 23/12 2893g Sjunde invägningen 29/12 2893g Tänkte ha som en del av nyårsfirandet att väga en sista gång och sedan sätta provbitarna i vatten för att ta upp dem efter ett halvår. Det blir ett olidligt spännande halvår :-)
  36. 1 poäng
    För att den proppen har en annan bladdesign o troligen funkar effektivare under dessa förutsättningarna. Jag skrev att det var teori o det är inte alls säkert att det blir så. Får du ingen fartökning får du inte heller mer varv än med BS. 575 är ju en HT-båt med mycket vikt framtill och dessutom funkar HTn som en spoiler i högre farter som trycker ner fören. Detta ger mycket våt yta som ger motstånd. BS är en häcklyftare som vill pressa upp häcken ytterligare och därmed ger ännu mer våt yta. Dessutom påverkas greppet och stävlyftet negativt av hissning. Apollon har bättre grepp o mer stävlyft vilket här kan ge mindre våt yta och därmed en chans till mer fart. Dessutom så är motorn starkare med BS än med Apollon eftersom Apollon inte når varvet där maxeffekten finns. Dvs sannolikt går Apollon fortare än BS med mindre effekt ut på propellern. Väljer vi sen en Apollo som tar oss till maxeffekt finns en chans till ytterligare fart. Jag säger inte att det blir såhär men oddsen är rätt hyfsade :-)
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...