Jump to content
Sunday 05 December 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 08/21/2020 in all areas

  1. 2 points
    Inte svar på dina relevanta frågor, men Grattis! Båten måste vara i mycket fint skick om du är i färd med att bygga om grejer som ser sådär prydliga ut... 😉
  2. 2 points
    Tråkigt med drev.se, de är ju annars rätt välrenommerade. Vi får hoppas att hotet om ARN gör att de snabbar på lite! Mina erfarenheter av att handla internationellt är nästan enbart positiva och oftast är man betydligt bättre på kundservice precis som @Wildeside skriver. Köpte lite elektronik ifrån digikey i måndags och på onsdagen levererade UPS paketet utanför vår dörr. Då skickade paketet ändå ifrån USA med korrekt tullhantering etc etc. Ett svenskt företag som jag ändå vill passa på att lyfta är Sleipner som tagit över bl.a. Engbo. Har vid ett par tillfällen varit i kontakt med dom om 20-30 år gamla produkter och tom då får man hjälp. Nu senast lurade dom inte på mig en ny kolsats som alla sa att jag behövde utan de instruerade mig istället hur jag skulle putsa och slipa på anhållen eftersom det troligtvis var det som var felet då kolen nästan aldrig "tar slut". Grymt bra och ett par timmar senare hade jag en fullt fungerande bogpropeller igen, kostnad 0kr.
  3. 2 points
    Jag skulle absolut ångra att lägga 3 000:- kronor på något jag använder max fyra, fem gånger om året när jag kan få något liknande för 900:- kronor. Vi har en 15 A laddare för 600:- kronor från Clas Ohlson och den gör vad den behöver höst, vinter, vår och en till två ggr under säsong. I övrigt behöver vi ingen laddare eftersom vi har solceller. Som vanligt är det bäst att först klargöra behovet och sedan välja produkt. Har man av någon anledning behov av att ladda ofta är Ctek säkert ett bra val.
  4. 1 point
    Då eldrivna båtar börjar bli allt vanligare på våra vatten, så öppnar vi en separat forumdel för denna kategori. Håll tillgodo.
  5. 1 point
    Hej Du behöver måla radarn i någon varselfärg så du syns! Hälsningar Ove
  6. 1 point
    Känner igen det TS skriver inledningsvis, från min eget skuta med en Mitsubishi 70 A bilgenerator. Jag vill helt enkel inte att generatorn börjar ladda förrän jag själv vill. Därför har jag lagt in en strömbrytare i serie med laddlampan, som normalt ger fältström till generatorn, när tänd ingen slås på. Utan tillräcklig ström genom lampan. I gen laddning. (TS kanske har fel lampa. För svag. ) Nåväl om jag inte slår till min strömbrytare, men varvar upp motorn/generatorn, så startar laddningen ändå... Känns detta igen?
  7. 1 point
    Värkar grömt stressot po na vis. An måst jo tänk po bLåodtryttje å. He sluotar me na nitro-tagas om an ska haald på som mopopojkan. Ska blåodtryttje stig så ska e va åt ti som int kan haald hastiheitsbegrensningan i hamnan å som måst press se teett föbii i halvplan så ja måst böri plåck upp allt löst som ha fLuji runt i bååtin. Lejdär fuL nåo ti nitro he å föschtåss. Men visst. Mindre remskiva på generatorn kunde vara något. Men den är ganska liten redan. Större remskiva till motoraxeln är kanske inte det lättaste att hitta. Det skulle förresten påverka vattenpumpen också - som är på samma rem. (eller så är det lite overkill om allt ändå fungerar) Men en vacker dag ska någon solcell också monteras - förutsatt att jag hittar någon installationslösning som inte sabbar aerodynamiken - eller designen - för mycket.
  8. 1 point
    En aspekt är motorns vikt. Om du letar en motor på 10 hp kommer du snart att inse att samma motor också finns i en 15 hp version som inte är tyngre än 10 hp varianten. Det betyder att du kan hänga på en femtonhästare utan att båtens gångläge påverkas nämnvärt. Det kan hända att båtens egenskaper gör att det inte går att köra fullt när du är ensam i båten men med lite last kan det hända att din båt blir riktigt användbar i fler lägen. Att båte kan bli en (liten) aning övermotoriserad när du kör ensam kan enkelt kompenseras med det som sitter mellan dina öron, det går att köra utan att dra gasen i botten. Mognad kallas det 🙂
  9. 1 point
    Problemet är helt enkelt att du gubbkör. Ta modell av mopopojkan i byin, varva som om fenomenet tomgång aldrig existerat. Med en båt som din är det lätt hänt att motorn inte någonsin körs på de varvtal som den tänktes för när den sitter i en traktor eller en lastbil. Om du vill avhjälpa problemet så kan du än en gång lära av mopopojkan i byin; dreva! Byt endera remskivan så du får lite mer varv på generatorn.
  10. 1 point
    Detta är helt normalt. Generatorn behöver ström genom fältlindningen för att ladda. Initialt fixas det via strömmen genom laddlampan, men denna är inte speciellt hög utan generatorn kräver ett visst varv för att börja ge laddström. Men så fort den gör det kommer dioder internt i generatorn att göra att laddlampans ström inte behövs. Har den väl börjat ladda så gör den alltså det ner till mycket lägre varv än som behövdes vid "start". Man kan minska behovet av att "putta till" på gasen genom att byta till en starkare laddlampa dvs med högre effekt, men en sådan blir också varmare. Moderna regulatorer/generatorer sköter ofta förmagnetiseringen och fältlindningen på annat sätt och laddlampan fungerar på dessa bara som indikatorlampa. Edit: Andra hann före....
  11. 1 point
    Kanske förtydliga lite angående de gånger batteriet laddade ur. Då lyste ingen lampa någon gång - och det berodde på en felaktigt kopplad kabel från generatorn. Men jag var ouppmärksam vid start och borde ha noterat att lampan inte lyste då strömmen kopplades på heller. När kopplingen blev korrekt så började lampan lysa så som den ska, men kräver alltså en rejäl (men kort) uppvarvning av motorn (utan ikopplat backslag/växel) för att slockna.
  12. 1 point
    Generatorn behöver s.k.fältspänning för att börja ladda när generatorn laddar genererar den fältspänningen själv. Normal procedur är att man gasat lite i friläge till laddningslampan slocknar. Sedan sköter generatorn det själv. Inget att oroa sig för så länge du kan släcka lampan med lite gaspådrag i friläge.
  13. 1 point
    Det låter som om du har en gammal typ an ”laddningsregulator” som jag hellre kallar för ”laddningsrelä” en elektromekanisk antik grunka som har alldeles för mycket ”hysteres” alltså fördröjningen mellan tillslag och frånslag. Ta några bilder på generatorn och regulatorn så kanske vi kan gissa vad det är för grejer du har.
  14. 1 point
    Även min motor måste varvas upp för att laddningen skall starta. Varför? Ingen aning, men det haver funkat de senaste 20 åren. Gissningsvis så är det regulatorn som måste ha en "hög" spänning för att starta laddningen. Har en voltmeter ständigt inkopplad, när jag varvat upp ökar spänningen. Simma lugnt och fortsätt att varva upp innan du kastar loss.
  15. 1 point
    Tio år gamla batterier... tja var inte så optimistisk! Välskötta batterier kan ju hålla i tio år och kanske något år till, men i allmänhet kortare tid. ”Halvtrasiga generatorer” min erfarenhet är att generatorn laddar bra eller inte alls, klart om en av tre faser försvinner så kan generatorn ladda litet ändå, men regulatorn reagerar nog och stänger av. Kolen löper i växelströmsgeneratorer mot ”släpringar”, och ”kolen” heter egentligen ”borstar” brukar finnas som reservdelar, kostar inte många kronor. Vad har du för vilospänning över batterierna någon timma efter laddning? På generatorn kan man mäta utgående spänning på anslutningen B+. Du kan även mäta direkt över batteripolerna med avstängd motor och med motorn igång, skillnad? Batterier skall kollas under belastning, det finns speciella sådana testare. Men du kan ju kolla syravikten någon, några timmar efter laddning.
  16. 1 point
    Jag har bytt ut originalskruvarna (förzinkade) som har en benägenhet att rosta fast i min NOA-ställning för vinterförvaring mot syrafasta A4. Nu får jag i stället en svart oxid som missfärgar aluminiumet och ibland även plasten intill. Bättre än rost men inte helt bra ändå skulle jag säga. Det bästa vore om du kunde isolera skruvarna med något så att dom inte har metallisk kontakt med aluminiumet.
  17. 1 point
    Om du inte behöver limma fast plattan i däcket föreslår jag att du tätar med butyltejp istället. Butyl åldras i princip inte och är demonterbart.
  18. 1 point
    Beror på hur kreativ man är😃 Men sorry att jag kom med fel modell. Efter en googling så tycker jag mig se ett ganska brett utbud annars.
  19. 1 point
    Det var några artiklar i "På Kryss" för något år sedan om nödreparationer. Ur minnet var ett av fallen var en stor båt med ett antal personer ombord som tappade rodret halvvägs till Azorerna. De flesta "passagerare" ville kalla på hjälp och överge båten, jag tror några faktiskt gjorde det också, medan skepparen och någon mer satte igång med att försöka skapa någon form av nödstyrning. Den mentala inställningen och förberedelsen här är ju något att fundera över.
  20. 1 point
    Jag tyckte nog att jag svarade åtminstone på fråga 1. Jodå, Archimedes fanns som 12 hk, kanske så sent som 1979. Vill minnas att McCulloch Scott, gjorde en 12 hk också, på 60-talet tror jag. Men det finns säkert andra.
  21. 1 point
    Kolla på denna. https://cubicminiwoodstoves.com/collections/cub-cb-108. Jag har sett den instalerad på båtar och i bobilar på youtube. Bl.a Sailing Uma. Den har skapat en stor "vill ha" effekt hos mig.
  22. 1 point
    Hade också gissat på det, men fjärren fungerar oavsett läge på knappen. Kanske felkopplade?
  23. 1 point
    Jag har inte mätt på båten, jag får göra det. Men en Crescent 495 är väldigt lik i fören tycker jag menas Monark 555HT har en liknande akter. Men ingen av dom har en liknande snip form.
  24. 1 point
    Kan det vara till fjärrkontrollen för ankarspelet?
  25. 1 point
    Så här sitter mitt ankare på badbryggan, funkar kanon.
  26. 1 point
    I lådan döljer det sig en Johnsson 25hk utombordare från 80 tror jag.
  27. 1 point
    Jaha... jag trodde tråden handlade om det klassiska spelet, som spelas i klassrum och andra nöjeslokaler. Ja numera är det väl digitalt. Behöver jag nämna ”Plan 714 till Sydney”?
  28. 1 point
    Nu är den i vattnet, och första åkturen avklarad.
  29. 0 points
    Om du läser frågan så gäller det enbart skruvarna. Dålig idé att dra åt skrivarna efter att det torkat, då släpper ju skrivarna från sikan alternativt så spricker sikan.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy