Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-08-20 på alla områden

  1. 3 poäng
    Det var inte en negativ invändning, utan snarare en rimlig sådan. Jag landade själv till den insikten igår kväll och beslöt mig därför att ge upp försöken att hitta en vagn till denna specifika båt. Bättre att lägga kraft och energi på att hitta en (bättre) båt på närmare håll.
  2. 2 poäng
    Förborra någon tiondel större än kärndiametern på skruven och försänk hålet med en 90-graders försänkare.
  3. 2 poäng
    På väg hem från Gotland till Västervik i somras mötte jag en tanker från söder som skulle komma lite väl nära oss och vi skulle befinna oss framför dem. Ropade upp och kollade så det var OK att vi passerade ca 5 kabellängder framför dem, de girade fem grader styrbord. Det är nog enda gången jag ropat upp någon i Sverige. För ett par år sedan blev jag jagad av ett lastfartyg utanför farleden (Drogden) och trodde de skulle ramma mig. Ropade upp flera gånger, fick inget svar men sedan girade de och det stod en glad gubbe akterut på fartyget och vinkade glatt när de passerade 50 meter från oss... Förra året seglade jag till Skottland, där var VHF mer eller mindre nödvändigt för att få komma in i större hamnar med smala inlopp, de var som flygledare och dirigerade trafiken. Ett ständigt pratande på kanal 16, vilket kunde vara irriterande men jag vågade inte stänga av den då vi blev uppropade emellanåt. På väg hem över Nordsjön var det fint att kunna ropa upp oljeplattformar och andra fartyg för att få en uppdaterad väderprognos. Jag skall ju långsegla med start nästa år så jag anser min VHF, inkl mina två bärbara, som mycket viktig.
  4. 2 poäng
    Det verkar som om GHS 20 skall kalibreras med en tämligen omfattande procedur. Jag tvivlar på att den genomsnittlige båtägaren fixar detta på ett tillräckligt bra sätt. Paradoxen är att tillverkarna lägger in allt mer komplexa funktioner i ambitionen att ge en bättre styrning. Med resultat att det blir för svårt att justera in allting, så de styr sämre än enklare autopiloter där det bara finns t.ex. känslighet och vågstorlek att ställa in, via distinkta rattar. https://static.garmin.com/pumac/Reactor_40_Hydraulic_Models_Configuration_Guide_SV.pdf Sjukdomen går igen i snart sagt alla prylar som omger oss, alltifrån värmepumpar, mobiltelefoner, TV-apparater till bilar......
  5. 1 poäng
    Om du läser frågan så gäller det enbart skruvarna. Dålig idé att dra åt skrivarna efter att det torkat, då släpper ju skrivarna från sikan alternativt så spricker sikan.
  6. 1 poäng
    Se till att få skruvhålen täta så du inte får in vatten i kärnan. Jag hade borrat lite större hål ner till undre plastlagret (inte igenom detta), fyllt med epoxy (så det blir en epoxyplugg i hålet) och sedan borrat och skruvat i epoxypluggen. Inte för hållfasthet utan för att täta mot väta. Gör sedan som Kane skrev: Borrar man för litet hål för skruven är det risk att epoxypluggen spricker. Att försänka är smart för då får du mycket bättre tätning (även att du slipper ytsprickor i däcket om du struntar i epixypluggvarianten).
  7. 1 poäng
    Helt korrekt. Håller bättre samt billigare. Jag har ju över 350 Hk i min bigblock och kör med Bravo 2 utan problem. Bravo 1 kom som efterval till smallblock (5.7L) istället för Alpha One Gen II. Ang Mercathode så har jag det. Enkelt att eftermontera på samtliga Bravo drev. Dock så är ju Bravo 3 utrustad med duopropp som gör att båten går rakare vid lägre farter. Men enkelt löst till Bravo 2, jag kör fyrbladig rostfri propeller. Sänker lite toppfart men greppet är grymt och man får lite mindre slingrande vid lägre farter.
  8. 1 poäng
    Nja... du missförstår. Jag säger inte att du skall köpa brickor, utan göra en ordentlig felsökning och inte bara anta att propellern är kass. Börja med att markera de båda delarna med en penna. Flyttar de på sig när du kör, är propellern kass. Om inte, är något annat fel, t ex montaget. Börja i början, så kan du söka vidare sedan om det behövs.
  9. 1 poäng
    Lyssna på Guestsson: För säkertställa att den verkligen slirar i hubben så kan du montera propellern, göra en markering i perefering av någon det som sitter fast i propelleraxel, t.ex. muttern och mitt för denna markering en markering på någon del av propellern utanför huben. Om märkena flyttas inbördes efter det att du framkallat en slirning så är gummihubben kass.
  10. 1 poäng
    Vi som gillar det får väl skaffa kortvåg.
  11. 1 poäng
    Vi använder den mest för att ropa upp broar och slussar i Göta älv vår och höst. Senaste turen nedför älven ville inte motorn starta i en av slussarna. Då var det bra att ha radion. En motorbåt hörde vår konversation på VHF:en med Sjöfartsverket och backade tillbaka för att hjälpa oss (fantastiskt agerande), men tack och lov startade motorn efter en pinsam minut. Just det att alla hör är en av de stora fördelarna med VHF. Givetvis alla som har sin radio på, men det har ju alla eftersom man är skyldig att ha den i gång när man är på väg. Senaste gången VHF:en var bra att ha var för att ropa upp Sweden traffic då en fyr inte behagade lysa. Jag håller med. Tyvärr verkar "radioångest" vara en inte helt ovanlig åkomma.
  12. 1 poäng
    Då får du i princip ingen belastning upp från däcket så då klarar dig utan genomgående skruvar. Skruvarna uppgift är att se till att fästet inte glider i sidled. Om du lägger Sikaflex under hela fästet skulle du troligen klara dig utan skruvar, men pröva inte det. Lägg gärna Sika under hela fästet, men använd skruvarna också.
  13. 1 poäng
    Misstänkte det. Det blir lite annorlunda då.
  14. 1 poäng
    Förborrar - ja. Genomgående - ja, om du kommer åt undersidan, materialet är hyfsat tunt och det inte blir fult därinne. Träskruv - nja, vad har du för skrov ? Men RF träskruv alt. självgängande kan fungera bra. Täta - JA. En liten klick i skruvhålen som får jäsa ut runt skruven när du drar åt som tätar dem.
  15. 1 poäng
    Är det insprutningspumpen som skulle vara boven om bränslemängden är för liten?
  16. 1 poäng
    Du menar att det här kanske är ett original bygge och inget hemmasnickrat?
  17. 1 poäng
    Ja, enligt min erfarenhet.
  18. 1 poäng
    Intressant. De jag listat ut av plåten är att den är 445 lång 170 bred , rek antal HK på motor 2-12 och maxlast 500kg tror jag
  19. 1 poäng
    Dansandet fram och tillbaka kan jag inte säga att jag har upplevt som värre med band. Däremot har jag nästan alltid problem med slirande blyad lina. Aldrig några problem med bandankarspel! (Nu ska jag direkt motsäga mig själv. Direkt när jag installerat ett bandankarspel i min förra båt, och slängt _ngbo-spelet dit där pepparn växer, hade jag problem som efter ett bra tag visade sig berodde på att jag hade för bra batterikapacitet (!) så spelet kände inte av den andra metallsensorn på bandet och väntade bara på att den skulle passera trots att nästan hela bandet var ute. Saken löstes och efter det ändrade leverantören sina installationsanvisningar.)
  20. 1 poäng
    Jag seglar så gott som alltid ensam, och lär göra det framöver också. De gånger jag har med folk, så är det nästan aldrig såna som kan nåt om båtar, än mindre hur man sköter en VHF.
  21. 1 poäng
    Jag byggde ett eget elmotorsystem i min Beason31, 2008, när min gamla Yanmar 12 gett upp, och det har jag inte ångrat. Systemet består av en Perm132 motor, en golfbilsstyrning och 4st 105Ah AGM batterier (48V). Till motorn tillverkade jag ett fäste i plåt med en hemtillverkad lagerbock för propelleraxeln och en kuggremsutväxling. Detta monterade jag i de gamla Yanmar hålen i motorbädden. Räckvidden är ca 10nm vid 3kn och vindstilla, och detta räcker gott för kustsegling. Laddning sker bara i hamn och vid årets semester har vi tillryggalagt sträckan , Bua - Koster - Bua inkl runtikring turer, och vi har besökt gästhamn vid 3 tillfällen (4 laddningar inkl. återkomst till hemmahamn )
  22. 1 poäng
    OT: Det är inte ofta jag säger det här och formuleringen kanske inte är den manligaste 🙂 men jag bjuder på det; det var en gullig/söt båt! Vet inte om det är den överdimensionerade pulpiten som ger båten lite valpigt utseende. Like på den i alla fall. Lycka till med detektivarbetet.
  23. 1 poäng
    Du verkar ha maximal otur, men det kan ju vara en tillverkningsbatch som blivit dålig. För säkertställa att den verkligen slirar i hubben så kan du montera propellern, göra en markering i perefering av någon det som sitter fast i propelleraxel, t.ex. muttern och mitt för denna markering en markering på någon del av propellern utanför huben. Om märkena flyttas inbördes efter det att du framkallat en slirning så är gummihubben kass.
  24. 1 poäng
    Min mikrofon sitter i nedgången mellan salongen och sittbrunnen, då når man den från båda ställen.
  25. 1 poäng
    Tyvärr, tyvärr. Av olika orsaker har jag ännu inte fått den monterad, så jag har ännu ingen uppfattning om hur stabilt eller svajigt det blir. Sorry...
  26. 1 poäng
    Jaha... jag trodde tråden handlade om det klassiska spelet, som spelas i klassrum och andra nöjeslokaler. Ja numera är det väl digitalt. Behöver jag nämna ”Plan 714 till Sydney”?
  27. 0 poäng
    Nej har inte hållit på mer med detta, jag blir mest less, Vad ska annars vara paj? Propellerna är identiska förutom att gummivulkningen sitter djupare på dom här nya.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...