Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-08-07 på alla områden

  1. 2 poäng
    Det var länge sedan vi hade några troll på MG, men om ni ser några så mata dem inte...
  2. 2 poäng
    Så har kan man flytta båten bakåt på trailer,
  3. 2 poäng
  4. 1 poäng
    Det var väl det jag menade med ”välformade vågor”.
  5. 1 poäng
    Vad hände med sinus trådar. Det var väl tydlig trollvarning där?
  6. 1 poäng
    158an går till Särö 155 bör det vara
  7. 1 poäng
    Problemet löst genom att göra rent förgasaren, Var några bränslepassage som var igentäppta. Pumpbytet kan även bidragit. Nu gör båten runt 30 knop jämfört med innan 14-16. Om de kan vara till hjälp för någon 👍🏼😊
  8. 1 poäng
    Ja!! Plockade bort hela boxen la den åtsidan och ihop med gula och gulröda så startade motorn Kollar efter tryckströmbrytare i sortimentslådan eller går till affärn. Kul med motor som startar på kommado. Säkrare i nödsituationer. Skit ändå att man inte vågar passa på att gå in i hamn för segel när man har anledning att göra det. Enl. nöden viktigare än lagen Tack alla hjälpsamma. Tillsammans löser vi mycket. Lättare och med ett smil. Tekniska problem är roligare än Yatzy utom när .man .misslyckas. nu hsr vi motor. Hur gör vi med oljetrycket? Tempen. Stektermometer funkar Eller spila varmvatten och se o. Det är kokhett. Nåja det löser sig. Ny motor med olja i tråget pajar inte för att gå in och ut ur hamn. Stort tack från mig och frugan
  9. 1 poäng
    Svar på frågan i rubriken: -Ja jag tror det, frekvensen av trollförekomst går liksom i jämna och välformade vågor.🛒
  10. 1 poäng
    En glasmästare kan säkert hjälpa dig. En bilglasmästare kanske kan fixa en laminerad glasskiva. Vill du ha en i plexi eller macrolon så finns det säkert företag i Gbg som kan hjälpa dig, men då får andra komma med tips. Jag har inga.
  11. 1 poäng
    Hej Tack för informationen om detta. Du är ju redan taggat @siteadmin så det behöver jag inte skicka vidare. Det är kostnadstäckning som behövs och inte förtjänst. Det är typ driften och utvecklingskostnader som behöver täckas. Jag tar upp diskussionen vid nästa möte. Trevlig och mycket varm helg till er alla!
  12. 1 poäng
    Använd ingen alkohol bara, plexiglas krckelerar ofta efter alkoholtvätt. Tvätta rent med vatten och rengöringsmedel och sedan ev. fotogen. Tänk på att vara försiktig så att du inte repar rutan med smutsen. Polering med (båt)pollish borde räcka och sedan vaxa. Pröva utan maskin först, mindre risk att tillföra nya repor.
  13. 1 poäng
    Tips för ev. framtida transporter. Spännband bör du särskilt använda om du ska köra längre än 100 meter. Tornet håller absolut inte om du krockar, kanske inte ens vid kraftig inbromsning eller en undanmanöver.
  14. 1 poäng
    Bra att påtala att oxalsyra och aluminium är en synnerligen dålig kombo...
  15. 1 poäng
    Börja räkna sjömil i stället så blir det enklare. GBG - Marstrand är väl ca 20-25 sjömil x 2 liter/nm = soppa för 1000 kr enkel resa kanske för en båt med törstig V8. Och kanske 500 kr enkel resa för en båt med utombordare.
  16. 1 poäng
    Stämmer säkert men tror inte det fanns 1979, så du har säkert ett senare växelhus. Leta efter ett litet hål i framkant av växelhuset. Fundera en gång till innan du gör hål i instrumentbrädan. En trycklogg ger mycket mindre exakt information än du kan få av en enkel app i telefonen och blir mest en gimick utan praktisk nytta. Nästa motor till båten kommer sannolikt sakna denna givare.
  17. 1 poäng
    Här har du iaf ett prisexempel: http://www.hallandsmarinservice.se/default.asp?HeadPage=419&Prislista
  18. 1 poäng
    På tråden Svenska högarna kom jag till https://sendo.club/b/se/samsung/s10/8105/?brand=Samsung&model=SM-A320FL&isp=Tele2 SWIPnet&city=Unknown&browser=Chrome Mobile&os=Android&tsid=2&uclick=lpuosytw&uclickhash=lpuosytw-lpuosytw-4p0-0-p2-oc8n-gmwj-13f8ad#
  19. 1 poäng
    Bra då vet du att batteriet 😉 och startmotorn är ok. Det är dock inte säkert att det är fel på reläet. Felet kan lika gärna bero på dålig kontakt på batteriet, vid reläet eller jordkabel. Ta loss alla kontakter som du kan hitta mot batteriet, reläet och jordkablar till motorblocket och slipa rent kontaktytorna innan du monterar ihop det igen. Sprängskisser till evinrude har jag ingen koll på vart man hittar.
  20. 1 poäng
    Hej vilken otur! Eftersom den gått bra 2-3 turer med den nya nålen så låter det som att det är skräp i bensinen som lägger sig emellan nålen och sätet och gör att den inte tätar. Gör rent sätet igen med en tops och lite tryckluft. Kolla även att flottören är parallell med undersida på förgasaren när du trycker upp den mot nålen. Om den lutar så brukar man kunna justera detta genom att böja på metallfästet till flottören. Slutligen så kan du koppla på en cykelpump där bensinslangen går in i förgasaren. Håll upp flottören samtidigt som du pumpar i 0,5 - 1 bar och se om den håller tätt i ca 15sek. Om den fortfarande läcker så är det nog någon defekt i sätet som nålen ska täta emot.
  21. 1 poäng
    Tror man vill vara lite försiktig på rutan, så man inte bygger för mycket värme. Där hade jag använt nåt finare medel. Jag gillar 3m, men även Rupees och Menzena är populära. Till gelcoaten hade jag börjat med 3ms gröna. Den tar bra och kör med roterande maskin...
  22. 1 poäng
    Här kom det precis , när jag försökte komma in på denna länk: jag fick upp denna Url i ett nytt fönster https://eu.nuvuneu.com/?key=splxbdixvm25r1k3kqgr&visitor_id=315234165534495240&cost=0.002297&zoneid=2721667&isp=teliasonera ab&device=iphone&browser=safari&os=ios&osversion=ios13&geo=SE&language=sv#
  23. 1 poäng
    Jag skulle pröva med högtryck först, det brukar ta nästan allt. Sen en redig polering med maskin och bra rubbing typ grön 3m. Sen kommer den se ut som ny efter lite finlir med vax (eller finpolering + vax om man är petig). Ska man polera är det inte lika kinkigt om det är nåt mindre skräp kvar, ytan ska ju ändå bort... Om maskinpolering inte är planen blir det en annan sak och då brukar abnet ofta vara poppis nu för tiden när det pratas rengöringsmedel. Edit: Rutan kan gå att få liv i med fint polermedel och rätt metod, men det är inte säkert...
  24. 1 poäng
    Spontant avråder jag från att blanda vanligt stål (för det är väl det metallspanten är tillverkade av) med rostfritt. Du får en perfekt korrosion av spanten. Använd samma material i skruvarna som i spanten. PS Jag har aldrig renoverat någon träbåt, men har bra koll på galvanisk korrosion.
  25. 1 poäng
    Vatten i cylindrarna ? Hur mår din kyllimpa. Plocka ur tändstiften och kontrollera att det inte står vatten i någon av cylindrarna.
  26. 1 poäng
    Tack för all hjälp! Plockade lös förgasarna och blåste rent. Satte ihop och volá går som en klocka. Ska dock kolla membranet för säkerhets skull när jag tar upp den nästa gång. Tackar!
  27. 1 poäng
    Nej, den ska sluta tätt. Du får ta loss den förgasaren och kolla om det har kommit in skräp mellan nålen och sätet. Du kan provtrycka med luft samtidigt som du håller upp flottören, tryck upp till Max 1bar under 15 sekunder och kolla om den håller tätt.
  28. 1 poäng
    Hej! Membranet i pumpen låter mest troligt, om det inte är trasigt så kan det vara nålen i en av förgasarna som inte sluter tätt. I så fall kan motorn också bli blöt när koppen i förgasaren fyllts över bredden. Man kan provtrycka om nålen sluter tät med lufttryck. Finns lite videor på youtube hur det går till.
  29. 1 poäng
    Ta det lugnt nicke det här fixar du med en kall i ena handen.
  30. 1 poäng
    Spontant tycker jag det verkar som kontaktproblem men jag gissar att D4:orna har felkoder för sånt. Har du kollat? Anledningen är att det (ca kl 15:00) när motorerna går dippar.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...