Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-08-06 på alla områden

  1. 2 poäng
    Det var länge sedan vi hade några troll på MG, men om ni ser några så mata dem inte...
  2. 2 poäng
    Det kommer nog att ta lång tid innan LYS försvinner ur medvetandet. Kanske när man slutar ange båtlängd i fot.
  3. 1 poäng
    Bra då vet du att batteriet 😉 och startmotorn är ok. Det är dock inte säkert att det är fel på reläet. Felet kan lika gärna bero på dålig kontakt på batteriet, vid reläet eller jordkabel. Ta loss alla kontakter som du kan hitta mot batteriet, reläet och jordkablar till motorblocket och slipa rent kontaktytorna innan du monterar ihop det igen. Sprängskisser till evinrude har jag ingen koll på vart man hittar.
  4. 1 poäng
    Vi som slutat kappsegla aktivt och har Lystabellen lagrad i minnet är nog främst intresserade av lystalet för båten man seglar om/blir omseglad av på fjärden. Om båten inte finns i Lystabellen man har liggande utskriven i navbordet, kan man kolla srs-talet och multiplicera med 1,23 så får man ett lystal som duger för ändamålet, åtminstone för mig. Den som orkar kan ju lägga in SRS i Excel och räkna om hela tabellen och skriva ut. Det kanske ska kallas FLYS (Fake Lys). En tabell till att hålla reda på. Ser fram emot hatinläggen!
  5. 1 poäng
    Här kom det precis , när jag försökte komma in på denna länk: jag fick upp denna Url i ett nytt fönster https://eu.nuvuneu.com/?key=splxbdixvm25r1k3kqgr&visitor_id=315234165534495240&cost=0.002297&zoneid=2721667&isp=teliasonera ab&device=iphone&browser=safari&os=ios&osversion=ios13&geo=SE&language=sv#
  6. 1 poäng
    Jag är inte helt säker på det. Nu har jag inspekterat saker och ting noggrant. Motorn är en TMD40C vad C:et i fråga innebär vet jag inte men att det är en TMD är ju utan tvivel. Och det sitter ett drev på inget backslag. Nu verkar jag ha iallafall delvis löst problemet. Jag hoppade i plurret och kände på både sjövatten intag- och uttag och det verkade vara fritt flöde. Impellerhuset blir svalt med en gång. Däremot var det ett helsike att spänna remmarna. Jag tryckte med en tumstock och fick det till strax över 2cm. Så efter mycket om och men blev det spänt så det knappt gick att trycka 1 cm. Efter kontroll av sjövattenfilter och alla slangar jag kom åt tog jag en provtur och runt 6-7 knop låg tempen stadigt på 75. Vid planing strax under 3000 varv låg tempen stadigt på 90. Så lite högt där ändå. Jag skulle vilja ha runt 90 vid 3200 varv. Men jag misstänker att växlaren behöver rengöras ordentligt. Men för tillfället är problemet löst. Tidigare så pendlade tempen mer och tempökningen kom nästan samtidigt som gaspådraget. så är det inte längre, nu känns ökningen mer stadig. Delvis kan nog problemet även avskrivas på grund av okunskap. Jag hade ju inte fattat att man kan dra av på gasen lite efter att man fått båten i planing. Jag tackar för alla tips! det blir nog en ny tråd i höst när växlaren ska demonteras.
  7. 1 poäng
    Låter som att du antingen får börja rota i sladdarna bakom plottern eller höra med försäljaren av båten. Både din plotter och din stereo har ju stöd för NMEA2k, så är det inte ihopkopplat borde det som någon nämnde ovan inte bli speciellt dyrt att koppla ihop dem.
  8. 1 poäng
    Spontant avråder jag från att blanda vanligt stål (för det är väl det metallspanten är tillverkade av) med rostfritt. Du får en perfekt korrosion av spanten. Använd samma material i skruvarna som i spanten. PS Jag har aldrig renoverat någon träbåt, men har bra koll på galvanisk korrosion.
  9. 1 poäng
    Hör ropen skalla - Lystal till alla!
  10. 1 poäng
    Ja, fot avskaffades ju i slutet på 1800-talet i Sverige och ersattes med meter. Vem har påstått att båtbranschen inte håller på traditionen. LYS är här för att stanna!
  11. 1 poäng
    Lånar tråden lite då jag har en fundering kring Forbinan (egentligen är frågan mer generell). Den väger ju som sagt runt 5 ton. Finns det anledning till oro när det gäller motorn? Många har ju KAD44 och KAD300 i sina Forbina 10000. Har själv en KAD44 i en Nimbus Epoca men den väger "bara" 2.8 ton Lever motorn ett "hårt liv" i en Forbina eller är det snarare så att vår båt är en ovanligt lätt uppgift att driva fram? Sedan har ju flybridge båtar en förkärlek till deplacementfart så det kanske jämnar ut sig i slutändan...
  12. 1 poäng
    Men det skall inte skilja typ 12 knop vid samma varvtal och propeller.
  13. 1 poäng
    Njaä! Det är ju ännu värre än så eftersom LYS försvann 2009 och blev SRS men normbåten, SRS 1,000, var fortfarande densamma utifrån en medelfart på 4,5 knop (om jag minns rätt) Inför 2017 reviderades hela SRS-systemet och man satte normen till 5,5 knop för SRS 1,000 vilket gjorde att exempelvis en IF ändrades från 1,07 till 0,810. Det hette således SRS även mellan 2009 och 2017 men hela tabellen har devalverats. Det är det jag inte förstår!?!?!? Att det ska vara så svårt att hantera devalveringen och att så många fortfarande använder de gamla SRS-talen. Min båt har SRS 0,856 och jag minns inte ens vad den hade för SRS före 2017. nånstans runt 1,09 trror jag. Så det är inte bara LYS och SRS som blandas ihop. Gamla och nya SRS . Jag kan inte låta bli att göra jämförelsen med länder som bytt valuta. Du ser knappast någon uppge priser i lire i Italien längre. Ingen svensk handlare annonserar heller ut sina varor till en gammal kronkurs för att i kassan räkna om det till dagens värde.
  14. 1 poäng
    Om Mysingen är jobbig så är det jobbigare vid Svenska högarna. På Viva kan man se att våghöjden var ca. 90 cm vid Huvudskär vid 14-tiden och ökade till 1,2 meter. Det är nog rätt samma på Sv. högarna. Nu ska det ju lugna sig lite så fredag, lördag och fram till söndag mitt på dagen ser det ju bra ut tycker jag. Kolla prognoserna och gå inte dit om vinden ska bli över 6-7 m/s och/eller byvinden över 8-9 m/s. Ytterskärgården är en speciell upplevelse och den är värd ett besök om vädret tillåter. Jag seglade från Sv. högarna i hastigt uppkommen kuling för många år sedan (tidigt 80-tal). Det var också en upplevelse...
  15. 1 poäng
    Mig veterligen så byggdes 25 Sorrento/Sundancer endast året 1988 Denna har rund framruta och modernare utseende. Annars tror jag inte det skiljer något nämnvärt Det konstiga är att 1989 så har 250 Sundancer kantig framruta igen Först 1992 kom de runda rutorna på Sundancer(mindre modellerna, de större samt Pachanga och Sorrento hade det tidigare) Konstigt kan jag tycka hur man blandat nytt och gammalt i modellprogram
  16. 1 poäng
    Hej! Här kommer lite vägledning för felsökningen. Felsöka startmotorn; 1 kolla kontakterna till batteriet, borsta rent med stålborste innan du sätter tillbaka batteriskorna 2 prova med startkablar från batteripolerna direkt till startmotorn, om detta fungerar så är det inget fel på startmotorn, i så fall är det dålig kontakt eller reläet som har gått sönder. Felsöka motorproblem Att motorn dör när du gasar beror förmodligen på att den får för mager blandning när du öppnar gasspjällen. För att den ska vara redo på att gasspjället öppnas så måste blandningen vid tomgång bli fetare. Börja med att rengöra lågfartsmunstyckena i förgasarna. Fungerar inte detta så får du ställa in fetare blandning på luftskruvarna i förgasarna.
  17. 1 poäng
    Förefaller ju rätt så löningsmest. Jag har två tankar, en maskin och en uppsättning filter, lika meningsfyllt det också.
  18. 1 poäng
    I de flesta båtar jag varit ner i så är tankarna länkade ihop, vilket innebär att skit i tanken ger stopp i båda maskinerna.
  19. 1 poäng
    Forbinan rullar väl och stampar en del i sjön tror jag? Har själv aldrig varit ombord på någon utan detta är vad jag hört. Sannolikt en trade-off för att få skrovet lättdrivet med enkelmontage. För vissa kanske det är av mindre betydelse dock. Det är ju ändå 10 meter och 5 ton så det är ju ingen barkbåt direkt.
  20. 1 poäng
    Hårt bröd och nudlar är också gott.
  21. 1 poäng
    Ja, har man en båt för 3 mille så är nog inte ett par extra filter och en skvätt olja avgörande. Kör själv singelmontage, men är ännu längre ner på näringskedjan och får hålla tillgodo med Svennes ryska kaviar...
  22. 1 poäng
    Javisst är det en ökad säkerhet och en ökad manöverbarhet med dubbla maskiner, men smakar det så kostar det. Men båtköpare/båtägare som har råd med båt i den priskategorin kanske även har råd med underhållet, eller råd att leja bort sådana jobb till servicetekniker. Till min ensamma KAD43 med drev köper jag förbrukningsmaterial, filter, remmar, bälgar, impeller och oljor för 2000-2500 kr varje år. Kanske lite billigare om drevet inte behöver servas. Sedan gör jag dessa jobb på omkring 4-5 timmar beroende på hur rutinerad jag blivit att hänga av och på drevet. Vad tar en firma? timkostnad? kostnad för upptag/sjösättning? materialkostnader? moms och andra avgifter? Nja, svara inte, vi har haft denna diskussion i många andra trådar redan. Sedan gäller det då med dubbla maskiner att även bränslesystemen är dubbla och separerade från varandra, så att om den ena maskinen stannar pga skräp i tanken och/eller filtren (vilket är det de flesta oroar sig för) så skall den andra inte drabbas av samma öde. Men på moderna båtar med professionella installationer är det säkert inget man skall oroa sig för. Sedan kan man ju fått in alger och annat skräp i båda tankarna vid samma tankningstillfälle förstås. Men det är ju gôtt att höra hur dom välbeställda har det, de som inte behöver tänka på eller oroa sig för kostnaderna. Även om jag har ordnad ekonomi så kan det inte kosta hur mycket som helst med båt, man skall ju ha råd med champagne, kamrat Karls ryska kaviar, hummer, oxfilé och amorteringarna också. 🤑💰💸
  23. 1 poäng
    Om man bortser från den ekonomiska aspekten så är dubbelmontage att föredra, det ger ökad driftsäkerhet och bättre manöverförmåga.
  24. 1 poäng
    Jag har en god vän som nu denna sommaren sålde sin Aquador 28 dc och köpte en Nord West 370 dc sport. Han har dubbelmontage av två d6:or och vad jag har hört så är han enormt nöjd änsålänge. Dock hade maskinerna bara gått 200 timmar sedan ny, och båten var visst en från 2012. Prislappen var på 3 mille.
  25. 1 poäng
    Dubbla motorer, dubbelt så dyrt när det skall underhållas. Men annars tycker jag att det är ett litet konstigt val om man väljer mellan en Forbina och en Nord-West, dom är ju på intet sett likvärdiga. Inte i samma prisklasser varesig nya eller begagnade. Båda är väl förvisso svenska kvalitetsbåtar men Nord-West är ju något alldeles extra från Orust.
  26. 1 poäng
    Min aspekt på båt är att undvika tvillingmontage, singelmotor är att föredra i alla lägen, de båtar jag är sugen på har alla tvilling och det är för kostnadskrävande över tid.
  27. 1 poäng
    Släng inte bort era batterier i onödan! Det räddade batteriet - som används för att starta vår 25 hk diesel - har fungerat klanderfritt hittills denna säsong.
  28. 1 poäng
    Kanske ska tillägga att min budget är ca 250 tkr i dugligt skick. Kom gärna med andra förslag, om ni tycker något saknas...
  29. 1 poäng
    Apropå det skulle det vara intressant med en tabell över de segelbåtsmodeller som är i bruk i Sverige, antalet och sen höjden de har (på engelska kallas det "air draft" - finns det ett svenskt uttryck för samma sak?), för att se hur många fritidsbåtar som påverkas av en viss brohöjd. Tyvärr saknas den uppgiften för väldigt många båtar om man söker efter uppgifter. Jag tycker att det är nästan lika viktigt att känna till som djupgåendet, och bra mycket viktigare än längd och bredd (undantaget om måtten innebär krav på behörighet). Eventuella fraktfartyg klarar sig nog med 18 meter, för i den mån några använder den rutten, så bör de också behöva passera Instöbron, och den har 18 meter. Jag tror inte att det finns fartyg av sån storlek som går på insidan av Öckeröarna för att sen smyga sig ut mellan grund och skär västerut. De fartyg som är så pass stora att de inte klarar 18 m går nog utanför utan problem.
  30. 1 poäng
    Nu har jag inte läst specen men 125 A är väl kontinuerligt? Då lär inte 200A under den tiden det tar relät att att slå av vara något problem alls.
  31. 1 poäng
    Ja det har varit två elektriker som ägt min båt innan mig... Suveräna lösningar på tekniska problem som knappast existerar, kallas även för ”Citroën-lösningar”.
  32. 1 poäng
    Varför kokar ni på bryggkaffe när det finns kokkaffe?
  33. 1 poäng
    Jag har en Flipper 640:a med 140 hkr Suzuki 2-taktare. Marschfarten 30 knop och max ca 37 knop. Denna motor drar 40 liter i timmen = 1,33 l/nm Har testat 27, 28, 29 knop och då drar den samma. Jag har elektronisk bränslemätning som har givaren på bränsleslangen så det är lätt att se vad motorn drar i olika farter. Över 30 knop så låter det väldigt av denna motor så jag har bestämt 30 knop som bra fart. Propellern är 13 x 19 men funderar om jag skall testa en 13 x 21. Har tyvärr ingen varvräknare! NÅGON SOM KAN SÄLJA EN VARVRÄKNARE SOM PASSAR???? kenna.s
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...