Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-08-05 på alla områden

  1. 4 poäng
    Den 19 juli hade vi en båtbrand i Mollösund, på Orusts västsida. Nu vet vi inte vad eller varför det började brinna, men branden startade när motorn startades efter tankning vid den norra tappen. Kanske hade man en läcka och glömde starta fläkten innan start. SSRS kom till platsen, fick bogserat ut båten i sundet, fick hjälp av det lokala brandvärnet som kom på spontanutryckning, då det var brandspridning till land i några sjöbodar. Om man hade väntat till rt Svanesund, Ellös, Henån blivit utlarmade och deras anspänningstid samt framryckningstid hade hela Mollösund brunnit ned liksom Varnhem gjorde... Himla tur att vi har SSRS och lokala brandvärn! Det finns minst ett vidoklipp på YouTube om denna händelsen också. Utvikning från ämnet, men bensin i motorbåtar... nej! och när den läcker, då ligger man illa till även om som nu trådskaparen upptäcker felet vid hemmabryggan innan katastrofen är ett faktum. Råd: Tag kontakt med försäkringsbolaget, tag professionell hjälp för att tömma tanken och sanera båten. beroende på vad du har för försäkring kan försäkringsbolaget hjälpa till och lotsa dig vidare. Starta inte motorn, gör inga jobb ombord som kan orsaka gnistbildning, rör inte batterierna, se till att batterifrånskiljarna/huvudströmbrytarna är avstängda. Drag inte ombord någon förlängningssladd, starta inte några elverktyg, inte ens batteridrivna/laddningsbara. Gör helst ingenting... Du borde även varna grannbåtarnas ägare så att dom kan flytta sina båtar till säker plats. Möjligen kan även räddningstjänsten på din ort ge dig anvisningar hur du nu skall agera. Rökning är i vanliga fall hälsovådligt, rökning ombord i nuläget är det direkt dödligt....
  2. 3 poäng
    Dubbla motorer, dubbelt så dyrt när det skall underhållas. Men annars tycker jag att det är ett litet konstigt val om man väljer mellan en Forbina och en Nord-West, dom är ju på intet sett likvärdiga. Inte i samma prisklasser varesig nya eller begagnade. Båda är väl förvisso svenska kvalitetsbåtar men Nord-West är ju något alldeles extra från Orust.
  3. 3 poäng
    Min aspekt på båt är att undvika tvillingmontage, singelmotor är att föredra i alla lägen, de båtar jag är sugen på har alla tvilling och det är för kostnadskrävande över tid.
  4. 2 poäng
    En arbetskamrat fick ett samtal från möbelaffären de köpt en soffgrupp ifrån. "Vi skulle vilja besöka er för att kontrollera om soffkuddarna är korrekt tillverkade. Det har förekommit brister i produktionskontrollen." Gissa vilken affär han kommer att köpa alla möbler resten av livet i.
  5. 2 poäng
    När jag stod inför valet att välja motor för fyra år sedan stod valet mellan en Lombardini LDW702SD och en V-P D1-20. Du kan läsa om mina funderingar i denna tråden. https://www.maringuiden.se/forum/topic/79941-hjälp-mig-välja-ny-motor-volvo-penta-eller-lombardini/#comments Det som till slut avgjorde till Lombardinis fördel var främst två saker. Dels att D1-20 var "elektronikifierad" med styrbox och CAN-bus och sådan "skit" vilket inte Lombardinin var då ( nu har även den någon slags styrbox som det tydligen varit problem med). Det andra var Volvo Pentas "grundmurat" dåliga rykte om att vägra ta något som helst på goodwill efter garantitiden gått ut. Jag hittade massor om detta på på svenska forum såväl som utländska. Lombardini och Rodahl marin har däremot ett rykte om sig att inte lämna kunden i sticket även när motorn fått några år på nacken.
  6. 2 poäng
    jaså en sådan hytt, det kallas för "dass". 💩
  7. 2 poäng
    Inte i Bohuslän men ett relativt välprövat grund i Medelpad. Rent slarv, nära hemmahamnen. Skön sommarkväll, dyning från nordost, autopilot, kaffe, ostmacka och ett avsnitt av Historiepodden igång. Är huvudet dumt får blykölen lida... kan man säga!
  8. 2 poäng
    Jag är med på svågerns båt emellanåt. Torsdagstävlingar även här. Vi tävlar mot sjukt mycket bättre besättningar så vinna finns inte på sjökortet. Men det är förbannat kul. Trevlig och lättsam stämning. Man lär sig massor bara av att titta på de andra båtarna. Det är som att spela schack mot ett gäng mästare. Man kan tycka att man har bra fart i båten men så blir man helt bortkollrad av någon lurig taktisk fint som man inte förstår hälften av. Det är tråkigt att det är så men det hjälper säkert till om man är på en nivå där man förstår och, under tävlingen, har tid att använda alla hjälpmedlen. Jag tror inte att den enskilde sällantävlaren har de förutsättningar som krävs för att man skall ha några egentliga fördelar med den senaste Da Shit-utrustningen. Jag vet att jag inte har det i alla fall. Det är fullt sjå med att hinna med allt annat. Jag är ingen tävlingsmänniska, men det är kul att tävla. Det blir ofta tajt och nära, fart och fläkt. Så olikt en vanlig söndagssegling. Jag är helt övertygad om att många fler skulle uppskatta att vara med om man bara vågade ställa upp.
  9. 2 poäng
    Jag tror att LYS kommer leva så länge den generationen som levde med LYS fortfarande seglar. Sedan kommer alla mätetal-snack försvinna. Kappsegling blir mer och mer ett särintresse, få vill vara med och har du inte det senaste Da Shit-utrustningen vågar du inte ställa upp. Idag verkar så gott som ingen som köper ny båt bry sig över hur snabbt den seglar - istället är det viktiga hur många rattar och toaletter båten har, och hur många liter varmvattenberedaren till duscharna är på.
  10. 2 poäng
    Hallå ! Har åkt 171 A 16v under många år och är uppväxt med motorn, då den kom var det en revolution. En bra slitstark hållbar maskin som kräver lite underhåll, FÖRUTOM en sak, kamremmen den måste bytas kontinuerligt jag bytte vartannat år. Det vanligaste felet var att folk inte kollade den och underhöll remmen, många sa aaa jag åker så lite och så blev det ras. Går remmen är det totalras kaputt tyvärr. Motorn i sig är rapp pigg ypperligt vridmoment. Går tyst och behagligt, det du inte ser på dessa motorer är korrision på 4e avgasporten syster motorn 151 har dessa problem. 171 an blev utrustad med en krök så här funkar det bättre. Så till det sorgliga det finns absolut inga delar längre att tillgå. Limpan är borta tändmodulen är likaså, förgasarna finns inget att tillgå avgasröret med krök är borta det med osv. Och det är synd för detta är nog bla det bästa som volvo gjort. De är otroligt bränslesnåla och bränsle effektiva. 1000 timmar är inte mycket när jag sålde min så hade den just passerat 1600 timmar. Nya ägaren tog kompprov i våras då limpan byttes ut till rostfri, kompen var lika rakt över 8,5 kg ett bra betyg. Sen får den aldrig gå varm då toppen är i aluminium men det vet du nog redan. Vill du prata delar och motor så kan du kontakta Timos motor i stockholm han jobbar med dessa motorer och uppdaterar dem. Du kan googla företaget så får du info och nummer. Drevdelar.se Ingemar håller på med dessa likaså och har mycket kontakter om motorerna han åker tävlingsklass med dessa. Lycka till och välkommen hit till Maringuiden. // Peter
  11. 1 poäng
    Där det brukar kärva för mig är där låstången träffar backhaken. den syns strax över din högra röda markering Ja vajern både trycker och drar.
  12. 1 poäng
    Först kan det var så att vajern börjar ge sig. Men det kan också vara mekaniken som påverkar backhaken som blivit lite sträv vid anläggningspunkterna, jag brukar få ta ett fint sandpapper och göra ytan mera "glidvänlig" och sedan lite vattenfast fett. Det brukar göra så backen funkar smidigt igen.
  13. 1 poäng
    Du menar att man då kan kombinera nytta med nöje!?
  14. 1 poäng
    För mig har det endast hänt på androider, inte på windowsdatorn. Mackey
  15. 1 poäng
    Har du lust att utveckla det där lite mer? Inte om det potentiella dramat till sjöss utan vad som är fel på motorn?
  16. 1 poäng
    Skall undersöka vidare och jag tackar för information om vad/vem det är som gör reklam. Detta gör det enklare att söka rätt på syndarna i AdSense för att blockera och anmäla dom till Google. Detta beteende strider i allra högsta grad mot reglerna för annonseringen. Jag kollar vidare på detta men det jag noterar är att det är mest på mobila enheter det händer. Det är nog inte konstigt då det är dessa enheter som används mest i dagsläget. Jo visst är det så att maringuiden enbart lever på annonsering vilket behövs som alla förstår. Vi hade för ett gäng år sedan en diskussion om medlem/avgift etcetera men kom då fram till att det var en "mindre bra" lösning. Får bolla över detta till dom andra men det handlar väl mycket om vad som skall ingå i en sådan lösning. @siteadmin får ta detta till bordet för funderingar. //stavhammar
  17. 1 poäng
    Jag tycker LeFants Boat Cleaner är väldigt effektivt. MAC A-25 är ännu mer effektivt om det behövs. Dålig lukt får man bort med Odörgo, men det är nog inte aktuellt i din båt. Även såpa sägs vara effektivt mot "grön båt". Var försiktig med högtryckstvätten i skarvar eftersom man kan få med sig tätningsmaterial eller riva upp ett litet "sår". El och högtryck är inte alltid så bra och trä ska man vätta tvärs fibrerna och försiktigt. Vänta inte med tvättningn för länge. Det är bra om båten hinner torka innan det fryser (men den har ju fryst förut...). Lycka till! Mackey
  18. 1 poäng
    Renoverade 4.3 L V6or kanske ? Blir kanske för mycket effekt? Ett annat option är att överväga att konvertera till en större singelmotor. Blir ju en besparing över tid att bara ha en motor att lägga slantarna på. En V8 på sådär 6L borde ge tillräckligt med effekt och vrid.
  19. 1 poäng
    Tack för era kommentarer, enhörningar eller inte (dessa kom alltså dit av misstag, lägg ingen mer energi på det). Jag har nu köpt båten för en summa i närheten av era indikationer och med löfte att betalning sker när/om motorn startar, utöver en mindre handpenning som jag redan betalat. Jag är mycket nöjd med detta, speciellt då det visade sig att båtvagnen var reggad för 80km/h och helt oanvänt. Nu hoppas vi att jag får igång den!
  20. 1 poäng
    Ja, har man en båt för 3 mille så är nog inte ett par extra filter och en skvätt olja avgörande. Kör själv singelmontage, men är ännu längre ner på näringskedjan och får hålla tillgodo med Svennes ryska kaviar...
  21. 1 poäng
    Granskär söder om Grönsö är ju populärt. Finns hur mycket som helst.
  22. 1 poäng
    Samma dag som svaret kom här så bastade vi i Grisslehamn. Finns en bastu där på campingen. Men stort tack för tipsen!
  23. 1 poäng
    Vatten, bajs eller bränsle? Har du några geografiska önskemål?
  24. 1 poäng
    Funkar i princip aldrig på min Iphone. Oftast får jag upp att batteriet är infekterat . . . när jag försökt logga in. Tror inte man ska klicka på "tryck här så hjälper vi dig"
  25. 1 poäng
    Så här blev det nyss! Tryckte på en tråd och får en ny flik med massor med reklam. Jag förstår att forumet bedrivs via reklamintäkter, men nu börjar det bli tungjobbat med Chrome och min nya telefon. När man scrollar så hackar det, får även trycka bort en flik som kommer uppifrån. Ibland när man ska trycka på en tråd så kommer det HELT PLÖTSLIGT ett reklamfönster som man råkar trycka på! Lite väl mycket reklam för min smak för att vara aktiv på forumet. Jag är villig att betala någon form av avgift, typ medlemsavgift för att slippa skiten. Jobbigt, irriterande och framförallt tidsödande för att kolla och skriva något på forumet. @stavhammar
  26. 1 poäng
    Men nu gällde det annonser. Där lever det bevisligen kvar. Och folk som jämför båtar för att bedöma fartpotential, utan att för den skull vara det minsta intresserade av kappsegling, kollar på de siffrorna. Så att det inte finns kvar bland de få som kappseglar är en helt annan diskussion och irrelevant för det tråden inleddes med.
  27. 1 poäng
    Min gode väns Elan 312 glider fint fram för motor. Lättdriven och bred om rumpan. Dock är det i deplacementfart så även där sätter friktion, bogvåg och häckvåg stopp för högre farter än den teoretiska deplacementfarten. Det spelar ingen roll hur plan och bred akter du har så länge båten gå i deplacementfart. X99:an gjorde 8 knop för motor men gick avsevärt mycket fortare med stora spinnen på en brant slör i hårdvind. Men då gick den upp ur vattnet och ”körde ikapp” sin bogvåg. Planade alltså.
  28. 1 poäng
    Columbie 66 är magiskt inredd. Större på insidan... och helt avskilt hemlighus. den lär vara lite slö, men tåla riktigt hårt väder
  29. 1 poäng
    Kanske går att ställa avfuktaren så att vattnet dränerar ner i diskhon eller handfatet på toaletten. Eller kanske ner i den elaka slangen som startade det hela 🙂
  30. 1 poäng
    Marinwiki är mitt tips. Där kan du lägga in egna upptäckter också. Tillägg: Det finns en hel del klubbholmar i Mälaren och de kan ju vara fina och trevliga också. Gissar att det tar en avgift för ickemedlemmar.
  31. 1 poäng
    Så har jag gjort i min krypgrund, från min Woods drog jag slang till avloppsstammen för att slippa tänka på att tömma plastbaljan i avfuktaren.
  32. 1 poäng
    Lämpligtvis. Se till att du löser avrinningen också så att du slipper åka och tömma kondensvattnet hela tiden, kan bli mycket om det är fuktigt i båten.
  33. 1 poäng
    Jag köpte en sådan är på https://www.conrad.se/p/ivt-blybatteri-rekonditionerare-12-v-24-v-201981 som sedan fått pluttra på. Batterierna är på 9 -10:de säsongen (våta TR350 TUDOR DUAL) och har funkat bra även i år. Om det är den lilla prylen eller något annat som gör att allt ser bra ut vet man ju inte riktigt, det får framtiden utvisa.
  34. 1 poäng
    Vi tar dieselns vandring hur det fungerar. Från tanken går en sugslang i motorrummet brukar det sitta ett förfilter som dieseln sugs igenom, från filtret går sedan slangen vidare till matarpumpen, den brukar sitta inskruvad i motorblocket ser ut som en liten burk, den drivs av nocken av motorns kamaxel. Matarpumpens uppgift är att suga bränsle från tanken till filtret. När så dieseln kommit till pumpen, byter dieseln färdriktning från att vara sugande till att bli tryckande, filter nr 2 brukar sitta på motorn där trycker matarpumpen fram dieseln genom finfiltret. Från finfiltret trycks sedan dieseln ner i motorns diesel pump som sitter på sidan mot bröstet på motorn. Från den pumpen går sedan x antal bränslerör till spridarna som släpper in bränsle duschar en dimma ner i cylindern. Den diesel som ej förbrukas går tillbaka i retur till tanken via returledningen. Insprutningspumpen kan liknas vid en bensinmotors fördelare och rören från dem kan liknas tändkablarna, spridarna är tändstiften. Dieselpumpen ska man aldrig röra eller försöka öppna, gör man det måste den upp i en speciell bänk för att kalibreras igen. Så viktigt skilja på matarpump och dieselpump. En matarpump kostar som Peter k skrivit runt en tusenlapp, har du fel på dieselpumpen så pratar vi 10-20 tusen beroende på pump och antal cylindrar, och typ av fel. Om du nu ska byta dieselpumpen, så är den inte bara ta loss och skruvas dit igen. Men det är en annan historia. Hoppas jag frambringat lite mer klarhet i hur detta nu funkar, det är inte lätt i början att förstå en diesel om man är van vid en bensinmotor.
  35. 1 poäng
    Tänkte bara återkoppla hur det gick. Köpte ett helt nytt reglage från Seastar solutions och monterade det för 3 veckor sen inför semestertrippen. Fungerade perfekt från dag 1 och höll varvtalen. Under semertrippen började ena motorn släppa av på varvtalen, en justering på slirbromsen på nya reglaget löste det. Tack för alla svar!
  36. 1 poäng
    På Vässarö har scouterna en liten ”gästhamn” och en magnifik strandbastu. Vet inte om man som båtgäst kan låna bastun dock. Bäst är väl att ringa och kolla. Rävsten har också ”gästhamn”, bastu och badtunna. http://www.upplandsstiftelsen.se/ravstens-stugby/stugor-taltplats-och-gasthamn__5091 Sundsveden och flera andra har säkert också. Har inte bastat själv fast jag sommarbor ungefär mitt i bland de nämnda ställena.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...