Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-08-04 på alla områden

  1. 7 poäng
    Hej! Jag kom på mig själv med att ha missat att återrapportera vad som hänt och hur det gått i flera av "mina" trådar. Nu är det gjort. Jag vill passa på att skicka en önskan till alla att försöka återkoppla så att vi som följt en tråd av eget intresse i frågan - eller lämnat synpunkter, tips och råd - får lite återkoppling. Det är lätt att glömma vilket jag själv är ett tydligt bevis på. Hälsn. Mackey
  2. 2 poäng
    Kanske går att ställa avfuktaren så att vattnet dränerar ner i diskhon eller handfatet på toaletten. Eller kanske ner i den elaka slangen som startade det hela 🙂
  3. 2 poäng
    Vi köpte en Torqeedo 1103 till vår gummibåt. Tanken jag hade, tyst i viken när grabbarna åker runt runt, det är det moderna sättet att åka jolle på, slippa kladd med bensin. Erfarenheten efter en sommar: - Tyst när man åker, riktigt skönt att slippa smattret av en förbränningsmotor. - lätt att hantera, plockas isär i 3 delar när man skall förvara den. - tar ganska lång tid att ladda upp den. - bygg kvaliteten är sådär. Känns absolut robust, men har efter 2 månader börjat visa spår av att rosta. - dräneras på ström om man gasar på - fullt = 2-3 distans. Skall man ha en sådan på en segelbåt för att kunna köra för motor så krävs nog två batterier iaf. Jag har även varit inne på att skaffa elmotor på vår segelbåt, men insett efter en sommar med elmotor på jolle att batteritekniken inte riktigt är där än - krafuttaget blir för stort. Hade jag haft en soling och behövt en motor, hur skönt det än är med en elmotor så hade jag köpt mig en 4taktare och levt med att det hade surrat dom gånger jag åkt för motor. Dessutom hade jag sparat en himla massa tusenlappar som jag hade kunnat lägga på nya fall eller något annat kul.
  4. 2 poäng
    Hej igen, ville bara berätta att jag nu fått en original 3-bladig Honda 14,5x19 monterad och skillnaden blev helt enorm! Kunde inte föreställa mig att det kunde bli en sådan skillnad som det blev med ny propeller🙂
  5. 2 poäng
    Även jag har tvenne generatorer i motorbåten En som bara laddar start, bogpropp/ankarspelets batterier. Den andra för alla annan förbrukning. Pajar den ena så är det bara att koppla ihop batterierna med en "startkabel". I segelbåten kör jag med Biltemas skiljerelä. Har inte haft problem med någon av båtarna. Funkar det i din båt så rör inget. Friskt kopplat hälften brunnet.
  6. 1 poäng
    LYS togs fram 1970 och ersattes med SRS 2009 och har sedan dess ständigt utvecklats. Senaste SRS tabellerna finns på Svenska Seglarförbundets hemsida: https://www.svensksegling.se/matbrevbatteknik/SRS/SRSTabeller Varför man 2020 jämför båtar med med LYS förefaller lite märkligt eftersom den sista LYS-kappseglingen borde ha seglats 2008 eller möjligen 2009.
  7. 1 poäng
    Jag har haft Kjell, artikelförfattaren, som lärare i flera kurser, och jag har svårt att tro att han skulle rösta på Mp, så den diskussionen kan man släppa... I artikeln tar han också upp att en för låg fartgräns skulle göra att vissa båtar inte skulle kunna köra bränslesnålt. 15 knop tror jag är för lågt, för där är det många båtar som gräver ner sig och ger oerhört svall. Vid 20 knop bör nästan alla planande båtar vara i plan. Jag är inte principiellt emot en generell fartgräns, men jag tycker att havet är ett problematiskt område att ha gränser på eftersom det inte är väldefinierade områden som på vägar. För att det ska fungera måste man i princip ha krav på att alla båtar ska ha en GPS-baserad navigator med gällande sjökort för att man ska veta om man är i rätt zon eller inte, och också veta den egna farten korrekt. I dag finns det förmodligen tiotusentals båtar i Sverige som kan gå fortare än 15-20 knop och inte har nån form av navigationsutrustning ombord, eller pålitlig fartmätare. Problem två är samma som jag anfört som argument emot att ha krav på förarbevis för båtar - att det är så svårt att övervaka. Eftersom vi har haft regler på land i trafiken så länge har vi under årtionden byggt upp ett system för att övervaka hur trafikreglerna följs, och den väldigt "likriktade" miljön som vanliga vägar utgör bidrar till att "gruppen" sätter rytmen och samspelet som gör att de flesta ändå i stort sköter sig. På havet är det mer utspritt med enormt mycket mer plats på de allra flesta ställen, så där blir man inte på samma sätt påverkad eller tvingad av andra att anpassa rytm och fart. Undantaget i smala passager, kanaler och hamnområden, men där är det redan oftast fartbegränsningar och mycket lättare att övervaka. Kustbevakning och sjöpolis skulle behöva ökas säkert 10-20 gånger för att ha nån chans att övervaka sjötrafiken längs våra kuster, och då skulle de fortfarande bara kunna göra det på de mest trafikerade områdena. En annan risk är att suget efter fart skulle få fler att välja fartobegränsade utomskärsrutter som är farligare, med högre utsatthet för vind och vågor, och att det över tid skulle leda till fler förlisningar eller andra olyckor. Är jag verkligen ensam om att inte tycka att farten på sjön är ett problem? Det är ju bristande omdöme som är det stora problemet, och det finns precis lika mycket hos folk i långsammare båtar. En typisk norsk "pansarkryssare" på 15 meter vit plast och fyrsiffrigt hästkraftsantal river upp sjö som kan få småbåtar att välta när de passerar, och de brukar ha problem med väjningsregler också. Men de kanske bara passerar i 12-15 knop. Jämför det med en sexmeters styrpulpet med stor utombordare som susar förbi i 30 knop och knappt ger några vågor alls. Inte ens ljudet hörs särskilt länge eftersom de så snabbt är förbi. Som segelbåtsförare blir jag hellre passerad av hundra såna än en norsk megabåt som får båten att falla genom vågorna så att inredningen nästan hoppar loss...
  8. 1 poäng
    Har du någon avancerad batteiövervakning som påvisar att spänningen blir bättre? Är själv sugen på att köpa, men det känns som snakeoil..
  9. 1 poäng
    Det låter lagom. Tänkte mer om du suttit långt ner i hålen och ägnat dig åt ”djuphavsfiske”... Bara att åka och vara glad:)
  10. 1 poäng
    Tur i oturen är att inga dynor eller dylikt blir blött. Imorgon ställs avfuktaren ner i båten (måste bara inhandlas först 😊).
  11. 1 poäng
    Jag har en för hela banken på 3x80 Ah.
  12. 1 poäng
    Minimera avdrift är nog viktigare och det gör man bäst med djupa "vingar", men en båt på 22 fot blir väldigt trång om den också ska vara långsmal och snäv, så mycket bättre i skrovform blir det nog inte om man ska få plats... Nu är ju inte just den en sån båt, utan den har kort dubbelköl som så många andra båtar gjorda för områden med kraftiga tidvattensvängningar...
  13. 1 poäng
    Eller köpt bensin så hade det gynnat även mig.😉
  14. 1 poäng
    Med ett rejält centerbord eller läbord kan den nog kryssa rätt fint.
  15. 1 poäng
    Ja, jag är nog skadad som är mätnörd...
  16. 1 poäng
    Har kommit på en lite bättre lösning på laddningen, tror jag? Med en DC-DC-omvandlare i jollen också så kan jag ha "högspänningsöverföring" från moderskeppet till jollen för att få mindre förluster. Från moderskeppet matar jag ut tex. 60 V (max 900 W) som jag sedan omvandlar till 15 V före PVR-regulatorn. Det borde bli mindre förluster på det viset. Det blir nog ett höstprojekt... Jag återkommer när detta blivit verklighet, nästa år, eller när allt brunnit upp. ✌️
  17. 1 poäng
    Liknar en tidig årmodell av Micore 490 GT.
  18. 1 poäng
    Hej Jag skulle gått för ditt alternativ ett. Det är inga problem att köra OpenCPN på den dator du har och din GPS klarar det bra. OpenCPN är gratis och du får alla svenska sjökort för ca 500 kr med uppdateringar varje vecka under ett år. Köp en dongeln och lägg en licens på den, då kan du köra programmet och sjökorten på vilken dator som helst bara dongeln sitter i när du startar. Man får två licenser den andra kan du ha som backup eller lägga den på surfplatta, bara Android fungerar. Det finns flera bra program för surfplattor. Här kan du läsa om OpenCPN https://www.sxk.se/vastkustkretsen/navigation-navigationsprogram Hälsningar Ove
  19. 1 poäng
    Det är nog rätt lugnt nu mitt i veckan efter att det blåst rätt mycket och skolorna ska börja snart. Generellt är det inte så många årliga besökare dit ut faktiskt, runt 1500 har jag läst någonstans. I den inre hamnen har jag legat för länge sedan, så nog går det att komma in. Numera har jag för mig att den endast ska vara tillgänglig för de bofasta. Lägg dig i Västermanshamnen på Storön (Yttre hamnen). Tillägg: Här finns en brygga som man ofta kan ligga långsides mot. OM det inte funkar (kan vara strömt) kan du ju fråga om det är okej att ligga i den inre hamnen. Tillägg: Glöm inte bort att kolla vädret. Det blir väldigt snabbt jobbigt att ta sig ifrån Svenska högarna om det blåser upp.
  20. 1 poäng
    Nu satte jag i halsen! Om du tittar hur mycket de kostar så ser du att du har ganska mycket pengar att greja med innan det börjar bli svårt att få igen pengarna. Tiden man lägger får man aldrig igen men tiden man lägger är en av anledningarna till att man har båt. Är stommen bra och du/ni är villiga att lägga tiden så slå till. En ny motor är inte fel, speciellt om ni tänkt segla lite längre i framtiden. Nya segel? Det kostar också men förbättrar upplevelsen mycket. Det blir i slutändan mycket pengar som skall ut men motorn kanske håller några år till (har den blivit rätt underhållen kan den hålla i mååånga år till) och seglen kanske är helt ok osv. De stora kostnaderna och renoveringen kanske kan spridas ut och båten semesterseglas under tiden? Att nåta om ett teakdäck är inte så farligt men att riva bort det och fixa ett läckande däck är en hel del mer. Maxi 108 har original en kölbult för lite, har det visat sig. Längst fram har många(några?) satt dit en extra kölbult då avståndet från framkant köl till första kölbulten är långt. Läckande rutor är en annan sak att titta efter men det är egentligen en ren underhållsgrej. Maxisidorna.se är en bra resurs. Maxispecialisten med Peter Svahn är bra att känna till om man letar specifika maxiprylar eller har frågor ingen annan kan svara på. Om han nu fortfarande håller på. Mycket trevlig kille. Sist, men inte minst. På danska maximalt.dk (som för övrigt är mycket bra) finns en svensk beskrivning av några som uppdaterat och moderniserat en Maxi 108. Det är en måste-läsning om man funderar på en Maxi 108. Här får man reda på det mesta man behöver veta. Jag är ett hopplöst Maxi 108 fan och jag tycker modellen är oerhört vacker och praktisk och skulle passa mig alldeles utmärkt. Tänk på att jag är färgad av det. Jag har, som sagt, aldrig ägt någon men tittat på desto fler och letat information inför köp (som av olika anledningar aldrig blev av). Nu har vi en annan båt. Som även sagts kan jag inte svara för och därmed inte jämföra med de andra modellerna du tittar på.
  21. 1 poäng
    Dom "dåligaste" ordvitsarna är bäst! Tja, Sandholmen är kanske överskattad, inget fel på den som badplats, men som du redan förstått är det omöjligt att komma intill annat än med extra grundgående kajak under högvatten. Det är väldigt långgrunt, så det är ju en perfekt badplats för väldigt små barn. Jo hundar beroende på ras är väldigt noga med att hålla ihop familjen/flocken/besättningen. Vallhundar är ju extra bra på det, liksom andra hundar med vallningsegenskaper. Jag hade för många år sedan en serie med mellanpudlar, och iallfall en av dessa hade utpräglade sådana egenskaper. När antingen husse eller matte tar fram koppel och sådant är väl reaktionen, "ok, då går vi ut igen, klart att jag följer med". Om både matte och husse tar på sig ytterkläderna och tar fram kopplet "Yippiii, nu går vi ut jag har inte tid att vänta, snö, hagel, eller ösregn, spelar ingen roll", ock så springer hunden runt i huset och viftar ned saker från soffbordet med den "långa yviga svansen". Ett beteende vi tränat på att få bort, med någorlunda resultat. Hunden har även koll på vilka kläder som vi tar på oss, stövlar och vildmarksjackan, eller båtkläderna och ffa de kassar ock påsar vi tar med oss till båten, eller de kassarna vi tar med till min gamla mor när vi skall handla åt henne, jo för hos "farmor" får man skinka och köttbullar... Grävmaskin och flistugg. Vår nuvarande schäfer gräver bara på två ställen, på sandstränder där stenar och snäckskal grävs upp, och i ett hörne i trädgården där vi tidigare har haft problem med att råttor grävt tunnlar. Förra schäfern frågade alltid om lov innan hon fick gräva, och gillade att gräva fram olika saker i snödrivor, testades som räddnings/lavinhund med gott resultat, men var egentligen en militär skyddshund innan pensioneringen. Sedan kan vilken "pinne" gren, mindre trädstam, planka, bjälke som helst tuggas ned till flis, tuggandet och hembärandet av sådana fynd till lyan tillhör tydligen det naturliga beteendet. Men är inte alltid så bra för tänder och munhälsa. Jo det där med dåliga ordvitsar och pudeln... Det var en väldigt fin hund som uppfödaran/försäljaren krävde att vi ställde ut. -Hur gick det då? -Inget vidare, han sprang in igen.
  22. 1 poäng
    Jag kanske ändå inte kan hjälpa dig, men någon annan kanske vet vad det är för båt om man kan se den rakt från sidan, så om du tar några nya bilder, en sidvy, kanske någon kan hjälpa dig med identifieringen. -Men jag tycker att knapar, gångjärn och det låga räckverket utmed sargen känns finskt, sådana detaljer fanns på Lohi och Theri, möjligen hade även Flipper sådana detaljer(?) när det begav sig..
  23. 1 poäng
    Märkligt att det inte blev "förskoleavgift" då hade jag upptäckt det. Dom har väl fina ställplatser för husbilar i Skärhamn? Och be att brodern flyttar hit är väl ingen idé, för i den staden bor dom länge. Och naturligtvis var du förvissad om att du ankrat upp i rätt vik... Ordvitsandet börjar bli krystat, men det finns en finns sandholme utanför Skärhamn, men jättefin leksand… för barnen ett bygga sandslott och sådant i.🙊 Jag var ute i hamnen igår och tittade till båten, hunden är nästan alltid med mig runt om på olika aktiviteter, så även igår, hon intog favoritplatsen på fördäck och ville ogärna åka med hem. Innan det hade hon gått runt i båten och kollat allting, kanske hade något av barnbarnen blivit kvarglömt...
  24. 1 poäng
    Det verkar som att det är stopp någonstans så att sjövattnet inte kommer ut. Jag skulle skruva bort avgaskröken och kolla att öppningarna inte är blockerade av rost.
  25. 1 poäng
    Det behöver inte vara tätt mellan skruv och insats. Det går bra att använda en rostfri gängstång och en flänsmutter, om man kan hitta en med rätt gänga. Vet inte vad det är för gänga, men förmodligen 5/16 UNF. Man kan montera en M8 gänginsats i gaveln, så det blir lättare att hitta gängstång. Innanför muttern ska det sitta en O-ring som tätning.
  26. 1 poäng
    https://www.espoonmerikoulu.fi/@Bin/277910/1995+radar+reflector+tests.pdf https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/20/filebank/reflector_performance_ym_june.pdf
  27. 1 poäng
    Textillim funkar utmärkt och det räcker med en lapp på insidan.
  28. 1 poäng
    Jag har flera ggr. rekommenderat dig att stänga av "felstavningsfunktionen". Det är kul om du har den kvar, men det är ju onödigt att du blir irriterad. 😉
  29. 1 poäng
    Jag tror det blev glass med laxsmak senast. Vår hund gillade inte heller gummibåten, men har vant sig efterhand. Båda barnbarnen var med ombord i två veckor dom 2,5 och 6,5 år på ett ungefär. Det vaktades väldigt mycket på barnen, ja på hela besättningen var under övervakning, kunde bli litet jobbigt ibland. Men flocken skulle hållas ihop. Hon gillade inte när våra eller andras barn badar, barn är landlevande djur och skall hålla sig på land, så det så! Så om någon ur egna eller annan besättning trillar i vattnet markerar hunden detta omedelbart med all önskvärd tydlighet. När jag var ute och åkte med barnbarnen i gummibåten var det lugnast att ha hunden med också, då gick det jättebra, hon satt längst fram och höll utkik och som din hund, ”fjärrluktede”. Det kom en säl vid ett tillfälle rätt nära, det var ju spännande jag tror vare sig hunden eller sälen sett ett sådant djur tidigare, en hel del nyfikenhet från båda hållen. Hunden kände sälens lukt långt innan vi såg sälen och markerade på samma sätt som hon markerar rådjur iland. Minsta barnbarnet var väldigt närgången på hunden, men hon tog det med ro. Brydde sig inte om att flytta sig eller markera. Han fick göra vad han ville. Men han är hundvan, dom har också en schäfertik.
  30. 1 poäng
    Ja, och om du har frågor om mätresultatet återkommer du här så kan vi (kanske inte jag utan de som kan) hjälpa dig.
  31. 1 poäng
    Såg en gång en liten segelbåt. Kan ha varit en Marieholm 20 med en uppenbart stor motor. Det gick förbi oss för motor i en fart som fick både mig och frun att skratta. Vet inte hur fort den gick men den gick som en eka på fullgas. Fören stod upp och det skummade duktigt om den. Masten lutade bakåt i en vinkel som kändes som 45 grader. Den såg på riktigt ut som hämtad ur en tecknad film.
  32. 1 poäng
    Hur tänker du nu? Det finns väl ingen anledning att starta motorn för att det blir mörkt. Stänger du av din motor när det blir ljust? 🤔 Något ligger det i det du skriver, för ofta blåser det mindre på natten eller i dimma, men absolut inte alltid.
  33. 1 poäng
    Eftersom i princip alla 9.9 är strypta 15hk så är väl strypa ur en term som inte är så svår att förstå. Det är ingen 50% ökning vi pratar om heller. Och jag menar naturligtvis inte att motorn skulle öka i storlek för att man bytade propeller?! Herregud, finns det bara besserwissrar här heller..
  34. 1 poäng
    Tack för svaren. Frågorna rörde inte enbart det exakta ingreppet just pga av att jag vet, från att ha sökt på den här sidan, att det inte finns konkreta svart på allt. Men tack ändå! För övrigt så är det knappast någon relik, utan den går hur bra som helst och känns väldigt stark, så att köpa nytt vore att betala onödigt mycket pengar utan att få ur mer effekt. Det finns hur många motorer som helst i hamnarna som spänner mellan 1970-1990 så en 90-talare kan man nog betrakta höra till den nyare hälften. Det är en stor skillnad i karaktär på 2-taktare och 4-taktare också, samt vikt. Däremot är det alltid roligt att försöka få så mycket som möjligt ur sin motor, med enkla ingrepp.. men jag får väl fråga på annat håll.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...