Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-07-11 på alla områden

  1. 2 poäng
    Glöm inte att du även måste ha en minuskabel med anslutningar och förgreningar.
  2. 2 poäng
    Är det en utsatt miljö där du skall ha fördelningen? En vanlig IP-klassad kopplingsdosa kanske är lösningen.
  3. 2 poäng
    Nu förstår jag inte riktigt - i första inlägget är det cylinderväggarna som har repor, nu är det kolvarna som är repiga ? Hur har du sett att kolvarna är repiga ? Det du kan se av kolvarna genom tändstiftshålen är ju översidan, och om de är repiga eller inte där påverkar inte kompressionen. Ev. kan du se dem från sidan om du tar bort insug/utblås och tittar in, men det är ju kolvringarna som tätar. Inte kolven. Du skriver att motorn är i bra skick eftersom du gått igenom den och "kollat på nästan allt". Hur kan du vara så säker på att den egentligen är i bra skick (förutom att den just nu går som en påse nötter) ? Bara för att förstå och för att vi lägger olika innebörd i saker - vad gjorde du för renovering av motorn ? Om den går som den i videon och har börjat göra det plötsligt (den gick ju bra 2019 skrev du) så skulle jag - i väntan på kompressionsmätning - tro att det antingen är bränslefel eller tändningsfel. Har du sett att du har gnista på stiften, och/eller bytt tändstift ? Är det någon cylinder du kan rycka tändkabeln på utan att gången ändras ? Då kan du i alla fall veta vilken cylinder det är som inte är med.
  4. 1 poäng
    Håller med, någon värmare behövs inte. Vissa är väl bara lite klena. 😉
  5. 1 poäng
    Värmare? vi har fått fixa tvärdrag, förluckan öppen, och båda skjutdörrarna på glänt. Det var 18° C i ytvattnet i morse. Alla har badat.
  6. 1 poäng
    Hamburgsund, liv och rörelse. Det var en massa amerikanare här, ja bilar. Är en del aktiviteter på krogarna, folk sitter för tätt ihop. Trubaduren tystnade nyss. Vi ligger längsides på stora bryggan på Hamburgerön alldeles vid färjeläget. Har varit en väldigt fin dag. Men skafferi och kylskåp behövde fyllas, vattentankar likaså. Så det blev den lunchen och efterrätten som jag rekommenderade i tråden om hund ombord. Ja det blev idag glass med laxsmak, åt hunden... Så får se om vi hamnar i Buvall, Huöarna, eller om kanalen passeras i morgon.
  7. 1 poäng
    Mössa och handskar på vid segling i Gbg’s södra skärgård. Blåser som så ofta onödigt mycket, runt midnatt blir det mv 13 / byvind 18 m/s, halvsoligt under lördagen. Inte läge med naturhamn i den vindstyrkan, 4 tampar i bryggan och spring i båten innanför (vi väger 11-12 ton). Norsk segelbåt utan flagg och en tysk med flagg i Donsö gästhamn.
  8. 1 poäng
    Nej har borrat några extra hål så det tror jag inte 😄 Men kan testa att köpa kortare ändå tänker jag.
  9. 1 poäng
  10. 1 poäng
    Kan bara instämma med Mackey. Fjorton grader i vattnet i mitten av juli i Vissvass-viken härom kvällen, och värmaren gårhela nätterna är inte vanligt. Men det är rätt glest i vikarna, och det är ju inte fel. 😊
  11. 1 poäng
    Vädret i Stockholms skärgård har varit minst sagt varierat de senaste veckorna. Regn, sol, hagel, blåst, stiltje, mm. Totalt sett har det varit ett par sköna veckor bara man anpassat sig lite efter vädret. Idag sol hela dagen, men förföljda av regnmoln. Hann precis ankra innan himmelen öppnade sig. Sedan middag i solen. Nu blir det landkrabbeliv i en vecka och sedan ett par veckor till sjöss igen.
  12. 1 poäng
    Plocka isär och titta inuti styrväxeln, så ser du väl varför den kuggar över. Endera är det väl något som är utslitet, eller så får styrwiren gå för långt vid ena ändläget. Du behöver i det senare fallet justera kablage.
  13. 1 poäng
    Det blev utomskärs igår från landsort till Arkösund. Mycket fin segling i 5 till 7 sekundmeter med mjuka vågor. Arkösunds gästhamn är som ett litet Marstrand med seglarskola, restauranger, stora och små båtar och livlig trafik med alla möjliga slags flytetyg. Fantastiska omgivningar både avseende natur och byggnader.
  14. 1 poäng
    Har jag missat någonting? Ja det var ju en återupplivning av en gammal tråd, men inget fel i det. Jag ritade ett schema på hur man koppla relän för att manövrera ett ankarspel avsett för minusmanövrerning med en pluspuls från piratfjärrkontroll. Hoppas att du kan ha nytta av detta schema!
  15. 1 poäng
    Samtidigt kan man säga att om skadan är korrekt lagad så finns det ingen anledning att priset ska vara lägre.
  16. 1 poäng
    Rätt, även om dioder är tämligen ovanliga i "standardrelän" så kan man lika gärna göra rätt. Bara så att göra det tydligt, se reviderad bild: Och skall man vara riktigt petig är "30" egentligen ingång (från "KL30", konstant batteriplus enligt Bosch/tysk benämning), men här spelar det ingen som helst roll. Det är ju f.ö. inte ens plusspänning inblandad på kontakten så det blir fel enligt benämningen i alla fall 😀.
  17. 1 poäng
    Allt som är gjort på hösten slipper man på våren... Det är desvärre lättare att säga än att göra. Masta av är väl det första. Planera och förbered så att du ligger så kort tid som möjligt vid mastkranen. Det blir snabbt kö... Seldén råd och tips har en del bra tips. Ta bort segel och kontrollera så att de inte är skadade, nötta eller har sömmar som gått upp. Lämna in för ev. reparation. Kolla även så att lattorna är hela. Vik och rulla seglen Förvara torrt. Låt rullen/säcken stå upp så undviker du kraftiga veck på seglen. Bild från Granboken kapitel 7 där man kan läsa mera. När masten/bommen tagits av så rengör och kontrollera så att det inte finns några skador, sprickor, bucklor, korrotionsangrepp. Detta görs enklast samtidigt som masten tvättas och oljas in med parafinolja. Kolla att ev. rullfocksarrangemang är helt. Tvätta och smörj enl. instruktioner. Smörj elkontakter med vaselin eller annat avsett för elkontakter. Kolla att blockskivor för fallen är hela och smörj så att de går lätt. Kolla efter skador/nötning på fall, vant och stag. Rengör även vantskruvarna och olja in med vantskruvsfett. Kolla samtidigt att de inte är skadade. En böjd vantskruv ska inte användas. Innan masten läggs i mastskjulet är det bra att skydda ömtåliga saker och sådant som sticker ut och kan skada andra mäster med kraftiga trasor eller bitar av heltäckningsmattor. Masten ska förvaras luftigt, inte inplastad. Det var väl allt om rigg och segel. Tillägg: Om man ids kan man tvätta fall och skot i tvättmaskin 30°C. Glöm inte att dra i pilotlinor i masten om fallen dras ut.
  18. 1 poäng
  19. 1 poäng
    Om du inte med absolut säkerhet vet att skadan är lagad professionellt så skulle jag inte betala mer för ekipaget än vad motorn är värd. (Obs, detta är ingen”professionell input” utan min egen privata åsikt.)
  20. 1 poäng
    Svarar istället för GO då jag inte kan låta bli.... Se bild nedan. Visar ett växlande relä, men ett vanligt slutande (som bara har fyra anslutningar och saknar anslutning "87a" fungerar också), dvs vanligaste typen av extraljusrelä/bilrelä som kan köpas på Biltema eller t.o.m. den lokala macken (om de inte är av typen som bara säljer korv numera). När reläets spole får spänning, drar kontakten (är f.ö. alltid ritad i viloläge), och utgången till ankarspelet får då kontakt till minus/jord. Även om det hade varit "rätt" ut från fjärrkontrollen är det ändå inte fel med ett relä som s.a.s. "isolator" för att lite mer skilja de olika elektronikenheterna åt. Det kan ju vara så att ankarspelet styringång drar en hel del ström (manövrerar kontaktor/internrelä direkt), som kanske elektroniken i fjärrkontrollen inte klarar av. Om man är riktigt osäker på vad grunkan som driver reläet (=fjärren i detta fall) klarar, borde det sättas en skyddsdiod över reläspolen för den induktivt genererade spänningsspik som blir vid frånslag. Men jag skulle nog vilja påstå att i princip alla "universalgrunkor" är såpass skyddade redan i sig och bör ha det inbyggt att de i alla fall klarar att driva ett mindre relä. Annars skulle de nog få mängder med reklamationer och försvinna från marknaden snabbt....
  21. 1 poäng
    Att springa fram på fördäck och fixa med segel, fall och skot i överfallsväder kan väl inte vara optimalt? Rulla in Genuan så bara ½-1 m är exponerad så har du bra förutsättningar att kunna segla vidare utan större problem. Att byta till Trysail ist f storseglet kan vara lättare att genomföra då det mesta av jobbet sker i eller nära sittbrunn. Fast en bottenrevad stor är funktionell även i storm. En gång i mitt 60-åriga seglingsliv (är nu 76) har jag behövt sätta Trysail o Stormfock och det var när vi rundat Fastnet Rock 1985 och det kom en storm utifrån Atlanten. Det blåste redan kuling och vi fick varning på radion ½-timme innan stormen slog till så vi hade tid att byta.
  22. 1 poäng
    Hej! Utan att svara konkret på någon speciell båttyp kan jag kanske ge dig andra råd. Även om det nu är lättare att skaffa båtplats i göteborgsområdet är det ju vara bra om ordnar det innan båtköpet, både plats på land och i sjön. Kanske är din tillkommande trailerbar? Kolla på Blocket, i sökkategorierna där kan du skriva in olika parametrar angående båttyp, längd, och min/max-pris. Titta litet på olika båtar, och betänk att det första båtköpet du och alla andra gör aldrig blir optimalt. Man skaffar sig erfarenheter och kommer på hur det är att leva med, och bo i båt, så efter det tredje eller fjärde båtköpet man gör har man fått den ultimata och helt kompromisslösa båten.... eller egentligen inte ens då....😉 Båtar du tänkt dig har en hel del kapellduk, kapellet är värt att ”syna i sömmarna” och inte bara där. Kapell är dyrt att sy upp. Läckande och fladdrande kapell med tröga dragkedjor och ogenomskinliga fönster kan förstöra en hel båtsäsong. Nu under den här förbaskade coronakrisen är det många som vill köpa båt, det är säljarens marknad, du vet det där med pris och efterfrågan. Nu mitt i sommaren är det inte heller under vanliga förhållanden den bästa tiden att göra ett båtfynd. Om du finner en båt till ett ”vrakpris” är det just det, ett vrak, måhända kosmetiskt uppiffat, men glansen brukar falna snabbt. Bra att ta med någon båtkunnig kompis eller så när de tilltänkta objekten skall synas. Det finns även besiktningsmän att anlita. Jo, visst 17, några båtar jag tyckte ser trevliga ut är båda uttrar. Uttern 6000 och Uttern 7000. Visseligen gamla nu, men om man har tur kan motorn vara av betydligt senare årgång. Välskötta plastbåtar kan bli väldigt gamla, ja just välskötta exemplar. Dom överlever väldigt ofta sina motorers livslängd, så en del båtar kan ju vara inne på sin tredje motor, och om båten är bra, priset är rimligt kan det ju vara läge att slå till.
  23. 1 poäng
    Gick för femton år sedan en första hjälpen kurs med en av sönerna han är nu kirurg.
  24. 1 poäng
    Lite info här om rätt bränsle till Wallas värmare, https://www.cybermarine.se/forum/topic/2120-windy-9000-en-tidskapsel/page/10/?tab=comments#comment-103215
  25. 1 poäng
    Absolut inte säger jag då. Origonol är sprit (etanol) medan värmaren går på fotogen (oljeprodukt).
  26. 1 poäng
    Norra Bohuslän, Fjällbackaskärgården. Idag historielektion, angående Skagerackslaget under första världskriget, då det inte gick att bedriva fiske i norra Bohuslän eftersom det flöt i land massvis med stupade brittiska och tyska sjömän på öarna. Iallafall en av krigskyrkogårdarna finns kvar, alla stupade flyttades inte till Kvibergs kyrkogård i Göteborg. SVTs dokumentär med Melker har dessvärre tagits bort...
  27. 1 poäng
    Det skulle jag undvika om jag vore du, men det är klart om du är ute efter att totalhaverera motorn, so go for it. Tala om för oss hur det går. Det där är alltså ett medel som blandas i smörjoljan och avses för fyrtaktsmotorer, se vad Coppertail skrev. Inte att blandas med bensin. Det är en jäkla skillnad att blanda med motorolja mot att blanda i tvåtaktsoljan, vilket då troligtvis inte har någon positiv effekt snarare negativ. Sedan när du resonerar om att ge dig på cylinderväggarna, misstänker att du menar borra cylindrarna till en överdimension. Tvivlar på att den möjligheten finns på Mercury då dessa brukar ha helgjutna powerhead-topp. Skulle nog ta ett komp.prov först istället för att anta massa saker i förväg
  28. 1 poäng
    Efter 3 veckor och 5 dagar på sjön intogs "Grytan" vid Springarholmen nedanför Griskär. Inga roliga dagar med blåst och regn, men nu verkar det som om vädret blir lite bättre.
  29. 1 poäng
    Nja Origonol ska du nog inte ha i din Wallas utan den som heter Camping paraffin och som du hittar i båttillbehörsbutiken eller järn och färghandeln och bensinstationen. Vi har alltid kört med den till både värmare och Wallasspis utan problem.
  30. 1 poäng
    Hej Vi har inte bytt konstruktion bara förfinat den lite. En ny skiss kommer. Vi har i veckan byggt 10 nya bojar i samma konstruktion som skall ut snarast och har då 100 bojar på västkusten för våra medlemmar. Förra året sattes det ut fyra pålbojar på prov. Hälsningar Ove
  31. 1 poäng
    Har nu vid 2 tillfällen bara i år noterat folk som inte kan uppföra sig i skärgården. Nu senast kom vi först till en naturhamn och tillbaks efter en promenad på ön ser vi på håll att vi fått grannar. När vi närmar oss vår och grannens båt ser vi att en man sitter och skiter nästan helt öppet ca 20 meter från våra båtar-det fanns hur mycket skog och stenar att dölja sig och skiten under. Vi ser också att antal toapapper efter kvinnornas kissande ökar under dagen. Även om man kanske är ovan vid båtliv så hör det normalt hyfs även på landbacken att man inte skräpar ner. Frugan viker i hop sina kisspapper och stoppar i fickan och slänger i soppåsen på båten. Jag plockade på morgonen därpå i hop deras kisspapper och lite skräp, dock ej mannens skitpapper och knöt soppåsen med deras skräp runt deras förtöjningslina innan vi kastade loss, de låg och sov fast klockan var 9.30. Jag blir arg och ledsen när folk skräpar ner i vår underbara skärgård.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...