Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-07-10 på alla områden
-
2 poängHej! Ursäkta ett sent svar. Lite återmatning vad som hände i maj. Jag var beredd på att få skruva ner och fixa, men det räckte att vrida på motorn tills bästa slagläge hittades. Jag försökte kontrollera backventilernas funktion också och de verkar fungera. Jag har lärt mig en hel del nu. Tack så jättemycket för väldigt bra och snabba svar. Fantastiskt hjälpsamt. 👍😊 Vänliga hälsningar Mathias
-
2 poängDet är väl knappast rimligt att tro att ett eventuellt svenskt båtkörkort helt skulle åsidosätta de av Sverige ratificerade IMO (FN:s marina del) konventionerna? Det är lika osannolikt att ett fartyg i Sverige skulle behöva flera befälhavare som att alla passagerare i en bil ska behöva ha bilkörkort. Man kan också anta att Sverige inte kommer jobba internationellt för att försöka ändra på avsnitten om redar och befälhavaransvar. Det är inte precis lokala trafikföreskrifter det handlar om.
-
2 poängOm man av någon anledning vill behålla spritbrännaren i sitt Trangiakök rekomenderar jag att kasta bort skruvlocket och alltid låta brännaren brinna ut.
-
1 poängTycker du resonerar väldigt klokt för att inte vara ”en gammalgubbe”!😉 Risken med en motor(båt) är motorn. Tänk lite som med bilar. Visst finns det tex 20 år gamla bilar som är fina men det utbudet är begränsat. Så att ha en buffert för det oväntade, dvs motorbyte är klokt. PS. Passa på att gå en kurs för förarbevis under vintern. Kul, nyttigt och lärorikt även för en som jag som varit hela livet på sjön. Lite OT. Gick för kanske 15 år sedan en kurs för förarbeviset med en av sönerna. Han gick vidare och är nu sjökapten!
-
1 poäng
-
1 poängJag har aldrig kommit i kontakt med en sådan toalett som din, men några andra typer och modeller. När man inte kan tömma skålen brukar det primära problemet vara att det sitter fast ”någonting” hårt i utloppet. Måhända producerar någon i besättningen ”harlortar” eller värre ”Mozartkulor” som då fastnar i utloppet innan de når tömningspumpen med sin kvarn. Toastolen ser ju rätt så ”inbyggd” ut, men kanske du kan skruva bort någonting och komma åt utloppet mot septiktanken och se om du finner pumpen. Många toalettpumpar har ett spår i motorns axel på baksidan, så att man kan vrida runt med en vanlig spårskruvmejsel om motorn har stannat, men som sagt, en sådan som din har jag varken suttit på eller skruvar med. Om det fastnat någonting kanske det finns en säkring som löst ut, då motorn gått för tungt. Men en tröst i bedrövelsen är att killarna på Jan Comstedt ger en väldigt bra telefonsupport... kontorstid på vardagar iallafall.
-
1 poäng
-
1 poängGrebbestad, Svinnäs Marina. Fogelsang, jättebra sugförmåga. Men en sur gubbe på bryggan. Men det är lätt att prata omkull honom, beröm bara hur bra sugförmågan är och berätta att Fogelsangpumparna är världens bästa, så mjuknar han. Enligt denna gentleman är det väldigt få båtar som sugtömmer, ”en och annan, det kan gå flera dagar innan någon använder utrustningen”.
-
1 poängEller varför inte en Macgregor 26? En hybrid som kan seglas och som med motor gör mellan 15-20 knop. Finns ingen på blocket just nu men det brukar finnas ungefär 5 stycken. Ett plus med båttypen är att den kan trailas som en husvagn och sjösättas med vanlig bil. Priser från 180.000 ungefär beroende på motor, men minst 50 hk är vanligast. Här en gammal promofilm om båttypen men den är moderniserad. Det finns även en annan av samma typ som heter Orion 720 eller den större 820. Dessa är tillverkade i Polen och Macgregor i USA.
-
1 poäng@Graniten om du köpte båten ny borde du väl fråga återförsäljaren? Det gjorde jag och fick beskedet att de bara får montera ett visst fabrikat av fästet för båttillverkaren, om jag inte ville bekosta t ex X-Craft själv. Så om det pajar igen får de vackert byta. Händer det mer än en gång till tänker jag begära byte till något vettigare.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängDet tycker jag visar på väldigt gott sjömansskap hos dig. Man skulle kunna läsa din fråga såhär, "vi kan inget om båtar och har köpt en 50 fotare", därav mitt försiktiga påpekande. Inte för att vara besserwisser. 😉
-
1 poängFår bli så. Har beställt och leverans utlovad nästa vecka. Bara att vänta med spänning. Återkommer om resultatet.
-
1 poängÄsch. Du använder fel vädertjänst. Det kommer en rejäl skur i sen eftermiddag/kväll idag sen ser DMI.dks 9 dygns prognos bra ut tycker jag.
-
1 poängHmmm. Prognosen här har regn alla dagar de kommande 10. Och har haft på senaste 6-7 förutom en - då det regnade ändå! Och du snackar en dag. (”Vadå, spik i foten...” Hasse o Tage för er som var med)
-
1 poäng
-
1 poängSenast jag var hos gasolfyllarna så fyllde de inte 2012-flaskor, de bytte bara ut dem.
-
1 poängRemspännaren sitter ungefär mitt i bild under värmeväxlaren. Om du lossar muttern med en 16mm blocknyckel kan du spänna remmen med skruven. Den har en liten sexkant längst ut. Den är 7 -eller 8mm. Minns inte riktigt.
-
1 poängAntar att det är tryckströmbrytaren som ”bränt”. Dessa brukar gå att köpa lösa så man kan byta den trasiga. Sen blir jag lite konfunderad när du skriver att ”plasten smält runt kontakten”. Är det runt elkopplingen det har smält saknar du förmodligen en korrekt säkring. Kan ju vara så att plasten smält runt tryckströmbrytaren och det hände faktiskt nästan för mig. Tryckströmbrytaren blev varm (och drog 2,5 A) när pumpen uppnått sitt vilotryck. Fick en ny på garantin. Annars begriper jag inte vad du menar. I övrigt går det säkert att köra pumpen med till- och frånslag av strömmen. Jag har nog nästan ett par meter slang från vattenintaget till toapumpen och det fungerar, men testa. Det går ju att sätta en pentrypump nära intaget och ha en längre slang till kranen (utkastaren). En vattenpump tar ganska lång tid på sig att ”pumpa undan” luft. En del tål inte att köras torra. Dvs placera pumpen nära vattenintaget!
-
1 poäng
-
1 poängDet är klart att det finns risk att dö av ålerdom när man kokar potatis utan att använda spritköket. 😋
-
1 poängJag hittade i plottern att ändra från nm / ltr till ltr / nm så nu är lyckan total
-
1 poängSom jag skrivit tidigare skulle jag säga att 35 knop är en rimlig toppfart för denna kombo båt och motor med 4-bladig propeller. En fyrblads propp ger dig bättre grepp och acceleration men oftast på bekostnad av toppfarten. Men eftersom du åker många i båten vill du hellre ha accet än toppfarten. Här kan du läsa lite mer om propeller val, http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20141218/ny-propeller-i-var/?page=3. Att den "ålar" sig i låga farter är normalt. Hydralstyrningen verkar det dock vara fel på.
-
1 poängTack så mycket! Detta ska jag prova. Om det är backventilerna, behövs då hela matarpumpen bytas, eller endast ventilerna eller går de att sätta fast igen, om de lossnat? Vänliga hälsningar Mathias
-
1 poängPumpen drivs av en kam på en axel inne i motorn. Om du har otur så står kammen i pumpläge och då går det inte att pumpa med armen. Vrid motorn ett 1/4 -1/2 varv och prova igen. Man måste trycka armen långt innan det händer något. Rollens idé är också ett tänkbart fel.
-
1 poängEnklare än så! Vrid sakta på svänghjulet och pumpa samtidigt. Du hittar snart ett läge, där du märker att pumpen tar. Helt normalt🙂 Sist av allt, när jag fått igång motor, brukar jag lossa lite på banjoskruven som håller dieselröret mot spridare (-na) så att det pytsar ut ev luft, så nära spridare som möjligt. Lossar bara lite, motorn går ned i varv. Klart. Skruva fast lagom hårt.
-
1 poängDet har inte blivit något belastningsprov med mätutrustning/batteritestare, men det är inga problem attstarta en 900 cm3 dieselmotor på 25 hk med batteriet. Verkar funka lika bra som innan det var heldött (0 volt) i minst tre månader. Jag kan bara konstatera att det går att få liv i ett heldött agm-batteri.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00