Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2020-07-06 på alla områden
-
2 poäng
-
2 poängHar nu vid 2 tillfällen bara i år noterat folk som inte kan uppföra sig i skärgården. Nu senast kom vi först till en naturhamn och tillbaks efter en promenad på ön ser vi på håll att vi fått grannar. När vi närmar oss vår och grannens båt ser vi att en man sitter och skiter nästan helt öppet ca 20 meter från våra båtar-det fanns hur mycket skog och stenar att dölja sig och skiten under. Vi ser också att antal toapapper efter kvinnornas kissande ökar under dagen. Även om man kanske är ovan vid båtliv så hör det normalt hyfs även på landbacken att man inte skräpar ner. Frugan viker i hop sina kisspapper och stoppar i fickan och slänger i soppåsen på båten. Jag plockade på morgonen därpå i hop deras kisspapper och lite skräp, dock ej mannens skitpapper och knöt soppåsen med deras skräp runt deras förtöjningslina innan vi kastade loss, de låg och sov fast klockan var 9.30. Jag blir arg och ledsen när folk skräpar ner i vår underbara skärgård.
-
2 poängOm det herr Ohm pratar om som kan slira så är det inte dessa drev(kugghjul), underhuset innehåller inget som kan slira på VP200:a dreven Växelmekanismen sitter i överhuset och den har en kona (43) som kan slira när det blir slitet det är helt riktigt. Man brukar märka att den börjar bli lite sliten när fram växeln går i väldigt mjukt medans back klonkar till lite.
-
1 poängMen nu var det ju ett nedsänkt kök TS ville ha 🤔 Maila eller ring till https://www.dometic.com/sv-se/se som är återförsäljare till Origo. Var länge sedan jag såg ett nedsänkt i båttillbehörs firmornas kataloger/websidor, men Dometic kanske vet
-
1 poängToppen tack! Då testar jag det imorrn - detta hade inte gått utan din hjälp! Stort tack igen
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängSer väldigt mycket ut som glasfiber. Det finns flera beskrivningar här på MG om hur man lagar plastbåtar (glasfiber). I korthet gäller det att slipa rent och göra sneda kanter runt hålen så man kan bygga upp med glasfiberväv med polyester (gissar jag att din far har använt). Viktigt att när man slipat tvättar ordentligt med aceton! Flera gånger. Väv i lager på lager vått i vått tills man når en nivå som är över övriga skrovet. Sen slipar man ner till strax under skrovets nivå och lägger på topcoat som är gelcoat blandat med lite vaxlösning. Slipar jämnt och polerar. Jag tycker skrovet ser väldigt tunt ut men jag kan se fel. När du lagar kommer lagningen bli lite tjockare än övriga skrovet. Kan du komma åt på insidan lagningen kan du limma dit ett mothåll så blir den sidan lite jämnare. Men, som sagt, leta gärna här på MG och på andra ställen så finns det jättemycket skrivet om att laga plastskrov.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängHej, jag är helt ny inom det här med båtar. Har alltid varit förtjust i motorbåtar ,mem har aldrig vågat ta tag i det. Nu har jag bestämmt mig och jag vill ta tag i det. Jag kommer inte skaffa en båt längre än 10 m och vet att under 10 m behöver man inte ha "körkort" men jag ville ändå ta förarintyget. Det är mest för min egen skull. Vad tycker ni andra,kommer jag ta mig vatten över huvudet om jag köper en 9m båt som första båt? Vi pratar båtar runt 1999-2000 talet. eller brde jag satsa på nåt mindre runt 7m? Bor i GBG och vill kunna njuta av livet och GBG .
-
1 poäng
-
1 poängOm du berättar vad det är du vill åstadkomma så kan det bli lite tips. Annars är väl det enklaste att förlänga rorkulten med nåt rör så du både kan styra och gasa från fåtöljen.
-
1 poängBytte från snipa till 16 m bogserbåt, det tog inte lång tid att lära sej att köra den. Trygg, den blåste inte bort när man la till. Knepigare var att lämna bryggan, fick ha det i åtanke när man la till. Fick ofta hjälp av närliggande båtar som kom med fendrar, jag skrek till dom, det är än järnare och håller. Någon högsjöbåt är den inte, gick igenom vågorna och tog mycket vatten över sej. http://lasselundell.se/lyckeby.html http://www.tugboatlars.se/NeptunL.htm Bild på båten från varvets katalog
-
1 poängNja... Namnet York är en gradvis förvrängning och förvanskning av ett keltiskt platsnamn genom romare, germanska invandrare och nordiska invandrare, och några hundra år av blandning efter det... Fast ditt inlägg kanske var skämtsamt menat... Svårt att tolka.
-
1 poängFörutom VD:n då som när hon tillträdde efter P. Hartzell hade 0 kunskap om båtar eller båthamnar. Men att röja och skapa oreda kunde hon redan från början. När sedan de numera kända oegentligheterna om misstänkta mutor och upptagningar och vinterförvaringar utan gällande kontrakt och mot svart betalning blev kända så rullade det några huvuden fast det kom väl aldrig fram några bevis om brottslig verksamhet vad jag vet iallafall. Om P. Hartzell kan man kanske ha en del att säga men han hade stora visioner om Grefab:s framtid och hur hamnarna skulle växa, den visionen har ju verkligen gått i stå och förutom att man i Björlanda ändrade om på ett par bryggor där man tog bort 10 meters platser och skapade nya på 14 meter istället var väl kanske ett smart drag för att minska på köerna och dessutom fylla luckorna bättre. Sedan punkterades ju marknaden totalt med en båtkyrkogård på grusplanen med en massa skrotbåtar som även de är bortforslade till skrotfraggen. Den svulstiga planen att bebygga den asfalterade marken med bostäder har väl legat i dvala ett par år och så även i Hinsholmen vad jag har förstått eller ligger den planen kvar? Vart man ska frakta alla vinterupplagda båtar fanns det väl ingen reell plan för eller hade man en sån?
-
1 poängDu kan utan vare sig kustskeppare eller förarbevis köra en båt som är hur lång som helst så länge den inte samtidigt är bredare än 4 meter. Sen är det att rekommendera att man dels kan reglerna på sjön och vet hur man navigerar, men också kan framföra sin båt. Ett förarintyg löser den första delen. Man ska ha klart för sig att en stor båt, utöver att den är svårare att hantera själv på sjön, också innebär större behov av underhåll och fler saker som kan gå sönder. En 20 år gammal båt i den storleksklassen kommer kräva en hel del jobb, eget eller utlagt på andra. Ett skäl att skaffa en mindre båt från start kan vara att lära sig och få en bild av vad man själv klarar av.
-
1 poängSå jag kan köra en 39 fots = 11.8872 m båt = jag tänkte på en powerboat utan kustskeppar intyg/examen då? Men förarintyg kanske är bra att ha ändå.
-
1 poängDet fungerar säkert, men jag har lite följt med temperaturen vid kompressorn med en ute/inne temperaturmätare, och tror inte att det skadar om fläkten är på hela tiden kylskåpet är i gång och vädrar ut den samlade värmen/tar in frisk luft även när kompressorn inte är igång. Kolla in t.ex denna temperaturstyrda datorfläkt https://www.arctic.ac/eu_en/arctic-f9-tc.html för ca 90 kronor. Den har en lös temperatursensor som du kan fästa på lämpligt ställe och när temperaturen stiger så snurrar fläkten snabbare och kyler bättre. Förbrukningen är låg, från 0,02 till 0,16 A.
-
1 poängMineral blir nog bra ska du se. Om jag var du så skulle jag byta filter och olja efter cirka 20 timmar körtid. Om nu motorn gått på helsyntet, en del menar att det ej behövs, men jag anser att om man gör ett byte av en produkt till en annan ska det göras. Varför tänker expertisen då, jo därför att det kan släppa flagor och föroreningar när en annan olja kommer in i systemet. Och då är det bra att byta när oljan vispat runt ett tag, tyvärr är jag nog lite pedant och noggrann, men livets erfarenheter ger ibland vägledning hur man bör gå tillväga.
-
1 poängHa! Syftningsfel. 🙂 Mitt i på längden liksom. Nysättra. Det var mest för att signalera det skyddade läget.
-
1 poängHar du rätt utrustning som t ex bogprop är det inga problem. Håller inte alls med de som säger Att en liten båt är enklare att hantera. Min nuv båt en Bavaria 28 sport väljer jag att lägga till med 10 gånger av 10, ist för båten jag hade innan som var en Yamarin 59 HT
-
1 poängInte alltför mitt i hoppas jag? Om den kan anses utgöra en fara för övrig sjöfart kan den komma att tas bort på din bekostnad.
-
1 poängFick vänta 3 år för att få en större båtplats i Hinsholmen när jag bytte IFen till en Adagio 27
-
1 poäng
-
1 poängJa nu blev det nog missförstånd. Du menade väll den ”yttre spolen”? Nr 22 på skissen. Men även nummer 7 inuti fördelaren heter ignition coil. Det är den jag har bytt. Tändmodulens kontakter såg bra ut🙂
-
1 poäng
-
1 poängJag hade gjort på följande sätt (o jag har lagt ut, årligen inspekterat och underhållit rätt många bojar i vår båtklubb): Bojsten/P-ring med galvad bergögla (ju grövre desto längre livslängd) Grov galvad schackel (ju grövre, desto längre livslängd) Kaus som passar din lina, linan dras lämpligen fast med ett par rostfria virelås med muttrarna vända åt varsitt håll, behåll en repstump ovanför virelåsen och slå ett par halvslag runt linan En bit upp på linan knyter du fast en "mumrik"/flytkropp så att linan lyfts upp från botten Längst upp i bojen galvad kaus som passar linan, rostfria virelås att fästa linan till kausen och grov galvad schackel mellan lina o schackel. Dessutom behöver du lasta ner bojen så den inte tippar, det kan göras med en gammal galvad bojten eller annan järnbit med lagom vikt. Se bara till att inte låta galvat o rostfritt komma i kontakt med varandra, då äter det rostfria upp både galvanisering o järnet i schackeln. Dimensionera inte för styrka utan för livslängd så behöver du inte göra om jobbet så ofta. Sen såg jag att Erlandssons har färdiga kit med bojlina från Poly-ropes med allt som behövs (de har anvisningar för att knyta repet i övre o nedre del och det går det med). Dessutom kampanjpris just nu. https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Kampanj/Sommarkampanj/Tagvirke___Fortojning/BOJLINA_POLY-SAFE_10M?id=06413
-
1 poäng@Heiner din sjöbod finns här Heiner @sy_Alice Din sjöbod finns här sy_Alice @micke_102 din finns här micke_102 Detta är ett område som är under utveckling (fortfarande) men det är på väg. Det handlar om att importera rätt data från det gamla systemet vilket inte är en superenkel manöver. Det gamla systemet är ju helt egenbyggt så det behövs handpåläggning för att få det rätt. Det är ju en hel del data som skall över och inte hamna fel. Det går att lägga till information som det är nu också om man önskar det. Vanliga stället Redigera profil som ligger vid bakgrundsbilden på profilsidan. Sökning sker i alla delar av den nya maringuiden men INTE på profiler per default. Men klicka på Fler sökalternativ sedan på fliken Medlemmar så söker den bland profiler/sjöbodar. Alternativt så klickar man på orange förstoringsglas i sökfältet som finns på alla sidor över toppmenyn och väljer Fler alternativ och sedan Medlemmar. Inte helt självklart så det skall jag kolla över. 🙂
-
1 poängJovisst är det så. Jag var ute i hamnen idag för att se om båten finns kvar och inte hade blåst bort, kan ju lätt bli så när den inte väger mer än 92 kg. Men den var fortfarande surrad till moder jord i asfalten.😁
-
1 poäng
-
1 poängHar aldrig hört talas om att man har en flytande lina till bojförankringen, men jag har ju inte hört allt 😉. Du bör kanske ha kätting längst ner vid stenen för att minska nötningsrisken. Så sägs det iaf ofta. Det har inte jag och det har gått bra i många år. Jag har kätting högst upp vid bojen och dessutom lite gammalt ”järnskrot” som tyngd för att bojen ska hålla sig på rätt köl. Kättingen med boj plockar jag upp varje höst och lägger i varje vår. Under vintern har jag en liten nätvakare/blåsa med lina som räcker drygt ner till botten som jag fäster bojlinan i istf kätting och boj. Då ligger bojlinan relativt stilla på botten under vintern och slits inte lika mycket. Och så kan jag inspektera bojen med ten och kätting ordentligt. Det är oftast här slitage och rost sker. Nere på botten är det syrefattigare och därmed mindre rostangrepp. Dessutom rör sig de delarna mindre och slits också mindre. Kättingen byter jag kanske vart tredje år och bojten (Örnbojen) vart tionde typ. Shacklar till bojkättingen byts lika ofta som kättingen eller oftare och säkras gärna med ett buntband så de inte gängar upp sig. Jag brukar sätta två anoder runt kättingen med buntband. Inbillar mig att kättingen rostar mindre därmed. Fästet mellan bojring/sten och lina kollas ungefär vart tionde år. Jag har dock aldrig varit med om att dessa shacklar varit sönderrostade eller utslitna på den tiden.
-
1 poängMan kan gå till en jättegryta och promenera genom beteshagar med otroligt vackra ekar.
-
1 poängHar du båtplats? Om inte kanske du skall börja att söka en sådan innan du köper båt!
-
1 poängLiten båt mindre bekymmer. Om du inte behöver innerutrymmet för bekvämlighet så skulle jag rekommendera att köpa en mindre båt. Om den väger mindre än ca 3 ton så blir det enklare att hantera vid bryggor etc.
-
1 poängInstämmer med Kane. Sedan tror jag du som nybörjare kan starta på 10 meter. Allt handlar om planering, ta det lugnt och inte stressa upp sig. Då kommer man långt, och det gäller förstås även erfarna skeppare. Sedan förstås öva öva öva. Lära sig hur båten beter sig framförallt när det blåser lite. En utmaning är att de flesta båtar i denna storleksklass utan köl är vindkänsliga och driver ibland dit man själv inte hade tänkt sig. Det kanske tar någon säsong eller två men sedan kan du din båt bra. Tar man det lugnt så löser det sig alltid och på sjön hjälps vi åt. Det kommer du märka.
-
1 poängFinns ingen 10-metersgräns. Om du har en fritidsbåt över 12x4 m behöver du kustskepparintyg. Men det är en alldeles utmärkt idé att ta förarintyg och sedan kustskeppare.
-
1 poängMen vad konstigt det ser ut. Sitter det någon sorts sned distans mellan sköld och akterspegel? Läckage från skölden är absolut inte normalt, tyder på dåligt underhåll. Brukar vara ganska enkelt att fixa men men..... Klumpen är en gummikudde som tar emot drevet när man tiltat upp det max. Kan vara därifrån vatten kommer in. Den sitter med genomgående skruv från insidan. Ganska vanligt att fästplattan för gummit rostar
-
1 poängKollade över grunden i Bohuslän och konstaterade att inget av justde grunden har jag hittat. Av de tre som finns i Sotenäs, kan jag förstå att man kan gå på det grundet väst Huöarna (vid Hunnebostrand) Att man skulle kunna gå på grundet ost Kleven (vis Smögen) om man ligger och kryssar skulle man ju kanske kunna tänka sig - även om det är långsökt. Men va katten har man i nån större utsträckning inne vid Fykan att göra - det är för mig helt ofattbart. Kan det verkligen stämma att två av de tre grunden är de mest besökta i Sotenäs. Det verkar helt orimligt. Skulle jag gissa så skulle två helt andra grund bli min gisning. Det hade varit mycket intresant att se statestiken som utgör underlaget för grundstötningarna ifråga.
-
1 poängDet är väl för att Länsförsäkringar, för att förvirra, envisas med att vara tjugotalet separata försäkringsbolag med samma namn men helt olika regler. Detta torde vara den som motsvarar området "Göteborgs och Bohus län"
-
1 poängTankevurpa av alltid hjälpsamma @Georg_Ohm Vågen måste klara mer än drygt 2 kg eftersom flaskan väger några kilo också. Vet inte vad flaskan väger men vikten är stämplad på flaskan (Taravikt eller TW eller Tara eller TV) Denna vikt + 2 kg så blir det bra. Lycka till! /Mathias
-
1 poängTror att grunden är mer välspridda på baksidan. Vi har i princip inga grund här på södra västkusten, alla sextio ligger ju i Bohuslän. Där är man ju lite mer uppmärksam, jag hade ju aldrig förväntat mig att gå på grund i hamnen där det annars är minst 2 meter djupt överallt.
-
1 poängTesta och koppla ur den så du lurar reglaget att växel ALLTID är ur. Som att koppla förbi ett dödmansgrepp. Tycker den mekaniker som du har haft måste vara en kvacksalvare (om det nu var en akt VP firma). Man måste koppla upp sig med en data och köra live, då kommer man att se VAD som händer med tändkurvor, bränsletryck, givare osv.
-
1 poängBara en enkel fråga i all välmening... Hur kommer det sig att just västkusten "drabbats" av så många svårbemästrade grund?
-
1 poängSmart! Det har jag missat helt och hållet. Visserligen är jag inte så insatt i nutida gummibåtskonstruktioner. Jag kan egentligen inte påstå att jag är det i de gamla heller med annat än den gamla zodiacen jag tillbringat osedvanligt mycket tid att limma på. En f-rib hade varit kanon men får jag tag på en vanlig rib till rimlig peng blir jag en lycklig hundägare.
-
1 poäng
-
1 poängStor läcka som uppstått på vintern samt på det stället tyder på frostsprängning skulle jag vilja påstå Gissar på att din båt/motor råkat ut för minusgrader trots varmhall
-
1 poängMed dessa mängder är det väl mer eller mindre bara att starta motorn och kika var det sprutar...?
-
1 poängOm du ligger i saltvatten så börja med att skölja av hela motorn med sötvatten Gör du inte detta direkt så kommer motorn snart se ut som en rostklump då saltvatten stänkt runt överallt med remmar mm Som Frankerat frågar. Var motorn korrekt konserverad när du ställdes undan? Utgår från att felet inte fanns när båten togs upp vilket kan tyda på att tex oljekylare mm har fryst sönder
-
1 poängPlastningen fortsätter så sakteliga,onödigt vetande så klarar polyester blandat med microfiber 10 ton riktigt bra https://www.youtube.com/watch?v=m10XhohPtrw
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00