Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-06-21 på alla områden

  1. 3 poäng
    Hej "Wilpel" ! Jag vet inte om det kan hjälpa: "Jag har pratat med min Marina ". Jag är så trött på "proffs" ( har själv skruvat i 40 år) som snackar kompetent skit utan att ens har tittat, lyssnat, undersökt eller åtminstone skruvat ett par skruvar. Undersök primärt gärna med någon kunnig utomstående. kola motorns kondition först - komptest, bränsle, oljeförbrukning, missljud etc. " Din Marina" vill bara tjäna stålar oavsett, tyvärr... Jag skulle fortsätta hämta info från internet ( detta forum, liknande forum etc. Youtube ?) eller höra med ägare som har facit och erfarenhet av liknande reparationer. Som en del påpekar, din motor är knappt inkörd...och "plockar bort limporna kanske det är så att den rostat ännu mer" på...220 timmar ? I vilken kristallkula såg man det? ( en gång uttalade sig en bilverkstad att hjullagerbytet på min kollegas Volvo V40 skulle kosta runt 8000 :- När jag skulle ge mig på bilen för att hjälpa honom visade sig att han inte hade dragit åt hjulmuttrarna ordentligt. Ja du...)
  2. 3 poäng
    I USA har dom ändå haft en hygglig marknadsandel, ca 16%. Ett av huvudproblemen som BRP själva har anfört är svårigheten att attrahera återförsäljare. Och det är klart, om du själv hade ett båtvarv, hade du valt att sälja en motor med tre års serviceintervall och som vinterkonserverar sig själv? När det finns motorer som ska in på verkstad minst en gång varje säsong... Så ur den aspekten är Evinrude för bra för sitt eget bästa.
  3. 1 poäng
    Jeanneau brukar ha minusbrytare.
  4. 1 poäng
    Det mest troliga är att den får för lite soppa. Konsultera användarhandboken och ta fasta på @Georg_Ohm s råd ovan om filter. Gammal bensin tror jag inte på. Men, kanske är det lika bra att redan nu kontakta verkstaden som servade motorn.
  5. 1 poäng
    Satte dit orginalkoppling på tanken och nu går den som den ska😄
  6. 1 poäng
    https://www.marindemontering.se/batmotor-reservdelar/johnson-evinrude/elsystem/likriktare-omc-1
  7. 1 poäng
    Jag hittade ritningar på inte bara roder utan hela jollen på Digitalmuseum. Bilden är i minsta laget men går att zooma, här har du den: https://digitaltmuseum.se/011024769391/ritning/media?slide=0 Officiella mätregler finns i detta dokument: http://www.optiworld.org/uploaded_files/IODA-Rules-Final.pdf_2759_en.pdf Hittade den länken i en gammal MG-tråd.
  8. 1 poäng
    Googla "OMC 0323327" Inga jättepengar att köpa ny, men kan gå att limma med Loctite plastlim, ca 70 kr på Jula t.ex. Var noga med rengöring innan och att använda aktivatorn.
  9. 1 poäng
    1200.. Som hittat!! 😞 Men att kunna använda GPS/plotter hade varit kul!! Hittade ingen givare för denna tillsvalsfunktion. EDIT; Jag läste på en gång till om länkad givare och den verkar endast fungera som ekolod. Ingen fartangivelse, ingen vattentemperatur, inget... förutom det mest basala.
  10. 1 poäng
    Din båtmodell känner jag inte till. Men jag har monterat färdigsydda kapell på andra båtar. Om du skall montera kapellknäppen på båten kan du borra med vanligt standardborr för stål, billigaste sorten. Du skall har rostfria skruvar, det finns rekommendationer om skruvdimension kontra borrdimension, jag har haft 4 mm skruv och borrat med 3,5 mm. Jag har tryckt in vit Sikaflex i skruvhålen innan skruvarna dras, och sedan torkar bort överskottet. Skruvmejsel väljer du efter vad du har för skruv, pozidrive? Philips? vanligt spår? Om du köper rostfri skruv i båttillbehörsbutik eller på Biltema framgår det av förpackningen viken mejsel eller bits du skall använda, kanske också borrdimensionen. Dra inte med skruvdragare, det är lätt att skruvhålet går sönder, eller att plasten nyper i skruven så att den går av istället. Däremot kan du med fördel använda en bitsskuvmejsel. Det är viktigt att du monterar kapellet rakt och fint först, sträcker ut det ordentligt och monterar kapellknäppena så att kapellet är helt utspänt. Finns det bågar i båten? eller färdiga hål eller fästen för sådana? om inte får du montera sådana först, se var kanaler och fållar finns i kapellduken så att det blir riktigt. För att det skall bli bra är det viktigt att du tar den tiden på dig som behövs, lättast om båten är på land. Det kan ta en hel dag om man inte gjort det innan. Så montera först bågarna, montera kapellet, låt det hänga ut sig, sträck upp, mät så att det hänger likadant på båda sidorna, markera för knäppena, gärna 5 mm under öljetterna i kapellet, montera vartannat knäppe, och när det bli är gjort monterar du återstående. Möjligen, beroende på hur det ser ut, kan det vara en fördel att spänna det förut och akterut innan man tar sidorna.
  11. 1 poäng
    När jag hade i båten för att testa den, gav Humminbirden felmeddelande. Den fick inte kontakt med givaren, så jag tog loss den. Tror inte den går att laga 😞
  12. 1 poäng
    Har nu tillslut fått bort växelhuset med hjälp av stålkilar och en hammare. Fick även bort klumpen innanför propellern med hjälp av en hemmabygd avdragare och massa gas. Tack för hjälpen!!
  13. 1 poäng
    Det är locket till kopplingsjusteringen. Gissar att detta är en DT5, men denna har tillverkats åtminstone mellan 1978 och 2002, så det är svårt att vara mer specifik än så. Här kan du leta själv: https://www.boats.net/catalog/suzuki/outboard-by-model/dt-5
  14. 1 poäng
    https://www.cormate.com/ Värt att gå in på den sidan bara för att se den stackars damen i aktersoffan 😅 "Känner du hur bra hon går i sjön?" -aaaaa!
  15. 1 poäng
    Hej. Jag har själv sökt efter drevlyft till 100 drev för ett antal år sedan och då redan fanns inga nytillverkade. Man får söka begagnade och det är inget större utbud. Jag har givit upp och klarar mig utan lyft. Man kan ju i värsta fall lyfta manuellt. M.V.H Göran. S
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...