Jump to content
Wednesday 03 March 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 06/19/2020 in all areas

  1. 1 point
  2. 1 point
    Blir det sen grunt och du skall trimma upp åka i en smal kanal då blir det inte lätt.
  3. 1 point
    Det blir lite bättre med nedtrimmad rigg.
  4. 1 point
    Enligt en annan diskussion här på forumet så är det ju då onödigt att skydda rostfria axlar och bronspropellerar. Men jag gjorde så på den gamla båten, satte fast en zinkanod, och det gillade havstulpanerna, dom växte som bara den.
  5. 1 point
    Men på den motorn har TS säkerligen redan minus i godset via t ex startmotorn och lite olika givare, så att betala en massa extra för en generator med separatjord är nog ganska bortkastade pengar.....
  6. 1 point
    Lite bilder på projektet Här ser man monterad el-box, ny säkerhets brytare, uttag vattentät blå. Här ser man inställd spänning på 13.8volt, mini säkring till höger 5A. Inställd Ampere till 3.51A, motor gående. Som ni ser efter tvivel så funkar det!!
  7. 1 point
    Håller ändå med i de synpunkter du fått, om inte annat för att utesluta att bränslet är problemet. Sedan kan det ju vara så att det gått bra ett tag, men att "något" nu tagit skada av den lite annorlunda kemiska sammansättningen, kanske i t ex högtryckspumpen. Dvs du har nu ett fel som inte är reversibelt bara genom att byta bränsle, men som ändå kan ha orsakats av bränslet (obs - spekulation från min sida). Många bensinbilar fick ju problem efter ett tag med etanoltillsatserna, trots att det fortfarande uppfyllde "klassningen". Har själv sett det på bl.a. bränslegivare som börjat kärva efter ett år eller så då plasten förändrats p.g.a. tillsatserna. Det finns alltså många egenskaper som ligger utanför "klassningen", och vore de identiska skulle du ju lika gärna kunna tanka vanlig diesel.... Redan RME-tillsatserna i "vanlig" diesel ställer till det för en del maskiner/motorer, och då talar vi ändå om diesel som de flesta bilar körs på. I vår klubb har vi flera lantbrukare som är medlemmar enbart för att kunna tanka vår "raka" diesel utan dessa tillsatser till sina jordbruksmaskiner.
  8. 1 point
    Du skriver trollingfart, jag gissar att du har en planande båt. Planande båtar beter sig i regel så i lågfart, mer eller mindre utpräglat.
  9. 1 point
    Vindens strömningar med olika hastigheter kan jämföras med ett rinnande vattendrag. Om bäcken är bred och djup står vattnet nästan stilla och man ser inte att det rör sig nämnvärt. Men om bäcken smalnar av eller blir grundare så syns det mycket lättare trots att det är samma mängd vatten som rinner i bäcken hela tiden. Det samma gäller med vindmassorna, där högtryck och lågtryck pressar ihop luftmassorna så ökar hastigheten på vinden och vid brant stigande markskillnader märks det mycket med kraftiga vindar. Som seglare är det en extra bra kunskap att kunna läsa av vilken väg man bör ta för att ta till vara på den skillnaden som finns mellan öarna då det kan skilja ett par meter per sekund i vindstyrka och man kan då passera flera båtar om man går rätt väg.
  10. 1 point
    Kör på bränslet som motorn konstruerades för. Eller i alla fall i närheten av den bränslesorten.
  11. 1 point
    Många båtar vandrar i sidled vid låg fart. Det gäller att inte bli för ivrig med ratten. Du har säkert inget fel på styrningen.
  12. 1 point
    Byt fru, ersätt med autopilot.
  13. 1 point
    Ett par funderingar. När du lossar givaren rinner kylvattnet in i båten. Antagligen stänger impellern havet ute, men för säkerhets skull skulle jag stänga bottenkranen. Gissar att det sitter någon delbar kontakt inne i det svarta höljet, annars skulle kabeln snurra med när man skruvar i givaren. Eller så är det bara en flatstiftskontakt som glidit isär
  14. 1 point
    Kanske Sveriges mest korkade fråga men... Om vi leker med tanken att laddaren är paj, och du har dragit ur batterierna pga avsaknad av laddning från landströms-mojängen. Sedan kill-gissar jag att du har ett seprerat startbatteri. Jag kill-gissar vidare att du har ett skiljerelä, som gör att motorn laddar startbatterierna när den gått ett tag, när startbatteriet är fullt. OM du stänger av alla förbrukare, startar motorn (går det?), kör en 10-15 minuter - kan du sedan öppna den elmanövrerade luckan..?
  15. 1 point
    Bildbevis från tisdagens kappsegling att man kan köra spinne solo med en autopilot (om det blåser lite lagom vill säga) med vinden akter om tvärs, dvs maximera farten vid slör 🙂
  16. 1 point
    @fredbjar Kolla in senare Furlex modeller, där finns det ingen arm. Testa utan arm, viktigt att första ledblocket efter Furlex sitter så att linan kommer till Furlex trumman i 90 grader (underlättar jämn lindning av kontrollinan). Kostar ju inget att se hur det funkar utan en arm (på Furlexen).
  17. 1 point
    Köp inte på Biltema till en bensinmotor! Du måste ha en gnistskyddad maringenerator på en bensinmotor i en båt. Det är riktigt dumsnålt att fuska med det. En vacker dag kommer det ut bensin i motorrummet och då blir det en explosiv brand om du fuskat med generatorn.
  18. 1 point
    Uppdaterar gammal tråd med hur 3 olika tillverkarnamn hör ihop VP vs. Perkins vs. Shibaura. Info från "parts4engines" då jag fråga om min D2-55 (A): VP D2-55 (A) is a Perkins 400 series engine , with a build code of 404C-22. The C version had a flat cover on the front of the timing case above the sea water pump and the D version cover is somewhat rounded. Senare modeller av D2-55 är ombyggda 404D-22 vilket man kan fastställa enligt metoden ovan. # # # Enligt Dagens båtliv och några gamla MG trådar: Volvos D1 och D2 är Shibaura-motorer som idag ägs av Perkins.
  19. 1 point
    Började med att ta av hytten, har lagt ut den för försäljning. Tänkte först att den skulle vara kvar men det blev för varmt och instängt, inte vad vi ville ha. Motorn, en SB12G 10hp och klassiskt ljud. Vet inte så mycket om den men en ordentlig service samt rengöring står på schemat! Har ni några tips på service så är det väldigt välkommet, typ av olja? vinterkonservering? Öppen planlösning? Tanken är soffa runt nästa hela med bord i varje ände som går att bädda ner. Som ni ser behöver relingen(?) bytas! och även de tidigare sofforna var i varierande skick! men allt under golvet är stenhårt och väldigt fräscht!
  20. 1 point
    Man vart knappt visare av detta😂👍
  21. 1 point
    Ja de större motorerna har det, eller hade. Och den där multikontakten kan glappa ibland med diverse fel som följd, temp och oljetrycksinstrumenten visar fel eller noll, kontrollampor lyser eller slocknar, larmet går etc. Varvräknare stannar, och om motorn är avstängd kanske man inte kan starta den.
  22. 1 point
    Hur har jag klarat mig utan denna GFS10 ??? Helt klart ett bra verktyg till plottern . Man stirrar helt maniskt på förbrukningen , ojoj nu gick den upp en dl ...ojojoj..nu gick den ner igen ..ojojoj ... ett under att man inte kört på något ännu !?!?! hahahaha Det som var intressant är att MAN TROR att minsta förbrukning ligger på ett visst varv eller en viss fart , men så blir det inte . som på min båt ,så är 2800varv och 25knop det mest ekonomiska ! Summasumarum ... värt varenda krona ! :-)
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy