Jump to content
Tuesday 28 June 2022

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 06/16/2020 in all areas

  1. 2 points
  2. 2 points
    I Nagu fungerar det så att de har en central pump i land med rör ut på bryggorna med snabbanslutningar. Sedan hämtar man en vagn med bara slangen på som man kopplar in vid sin båt på bryggan och tömmer. Mycket smidigt. Eftersom man har el, vatten och sugtömning vid bryggan medan man ligger där så minskar belastningen på servicebyggnaden.
  3. 2 points
    Mina geografiska kunskaper var tydligen inte på topp eftersom jag trodde Nagu var nån fjärran ort i tropiskt klimat men nu vet jag bättre Men det är fortfarande lite exotiskt för en västkustbo, men jag kanske tar mig dit nån gång och provar sugtömningarnas Rolls Royce
  4. 2 points
    Ja det råder ju inget tvivel om att det batteriet liksom behöver ersättas.... Det är stora krafter i gång när sådant här händer. Jag har haft en liknande "nära döden upplevelse" i bussverkstaden. Jag var ett tiotal meter i från och kunde spola av en medarbetare som fått syra på sig, med brandslangen, och en annan medarbetare hade sinnesnärvaro att starta bussen och köra ut den på gården, samtidigt som pulver- och kolsyresläckare användes flitigt, inga personskador, ringa materiella skador förutom två batterier som liksom "lyft på hatten".
  5. 2 points
    Exakt! Allt du säger kan användas emot dig. Om du redan sagt (i telefon) att du inte accepterar något "återköp" så bekräfta detta med ett mail till säljaren. Ett sms funkar också. Skriv Enligt telefonsamtal 2020-xx-xx bestrider jag dina krav. Absolut inga diskussioner om en ersättningar eller liknande från din sida. Då har du indirekt accepterat någon form av reklamation. I övrigt skulle jag inte göra något alls än så länge och jag skulle undvika att säga/skriva något om lagningen. Du vet ju inget om hur den är utförd vad jag förstår. PS Enligt Köplagen kan man göra en reklamation inom två år.
  6. 1 point
    Väsentligt att spinnakerskotet kan hanteras med en hand. När en by håller på att dra ikull båten och den lutar 50 grader behöver du en hand att hålla i dig, en till rorkulten och en till skotet. Då har du inte en fjärde hand till att lossa en spärr.
  7. 1 point
    Var ute i söndags igen och med cirka 6-7 m/sek så toppade båten 11 knop som bäst men det finns nog några knop till att klämma ut. Testade mest trim och lite kryssvinklar hur man ska placera kroppsvikten bäst för fart utan att sidoskrovet eller nosen skär ner för mycket i en slör. Har nu införskaffat en fjärr till min GoPro så jag kan filma under segling. Kommer att lägga ut några filmer här sedan.
  8. 1 point
    Oj! Kan ana paniken som uppstår.
  9. 1 point
    Det är enkelt. Installationsmanual följer med regulatorn. Kopplas in på batteriet/batterierna direkt.
  10. 1 point
    För en större panel än den som vi pratade om från början skall du ha en regulator. Det är inte speciellt avancerat. Den skall direkt till batterierna och inte via tändningen.
  11. 1 point
    Ja någonstans däromkring, om du har plats för en 100-wattspanel så köp en sådan med en gång, du kommer inga att ångra dig. Sedan gäller det ju att kunna lagra den nedladdade solenergin också. Jag överdimensionerar ju gärna och har 260Ah, men runt 100Ah bör du nog ha i förbrukarbanken.
  12. 1 point
    Om du har mycket batteri, i förhållande till hur länge du vill kunna vara ute, som rcker till kylbox.. å du stänger av det när du är hemma, så räcker 50w. Allt handlar om hur länge du vill va ute, hur mkt batteri du har och vad som ska drivas.
  13. 1 point
    Likriktaren har en dubbel funktion först att likrikta laddspolens växelspänning till likspänning, men också att skydda cdi enheten vid polvändning. dvs likriktaren pajjar när man polvänder. Så är det på gamla Mercury och jag gissar att det funkar lika på en gammal Evinrude. Nu ser en av dom gula kablarna till Cdi:n ganska bränd ut, men kanske bilden som luras. Sedan så finns det ingen regulator som guestsson skriver, och det kan herr motstånd läsa här ovan 🤔😀😁 så någon reglerad laddspänning på 13,9-14,3 v existerar inte. Utan funkar likriktaren så stiger spänningen upp till 17-18 volt (beroende på varvtal) vartefter batteriet blir laddat. Och laddströmmen är så låg att batteriet tar ej skada av detta. Så funkar det på dom flesta mindre och lite äldre U-bordare Har du bara batterispänning på batteripolerna när motorn är igång så är likriktaren trasig. Laddspolen finner jag otroligt om den skulle gått sönder pga polvändning, men visst om polvändingen orsakat att all kortslutningström for genom spolen via likriktaren så kan det kanske ske.
  14. 1 point
    Vi fyller inte heller vatten vi sugtömning efter att ha sett en herre stoppa ner vattenslangen i bajstanken. Oklart varför. Troligen för att skölja ur den.
  15. 1 point
    Uuum Jag blir väldigt paranoid på vattenslangar som finns på sugtömningsbryggorna. Vem vet var den slangen varit någonstans? Jag hart ibland sett att det funnits skyltar som förkunnar att vattnet inte är avsett som dricksvatten, och då skyltuppsättaren låter folk outtalat förstå att man skall spola bort septikspill från båten med dessa slangar. Jag hade nog hellre tankat dricksvatten någon annanstans.
  16. 1 point
    Innan du gör några större ingrepp föreslår jag ett par basic saker som kan leda till liknande problem. Bensinen t.ex, är den ny för i år eller är det fjolårets sista skvättar du kör på? Det är dålig lagringstid på bensin numera. Tändstiftet, är det bytt i mannaminne eller kan det vara dax för ett nytt? Nu gissar jag att du har inbyggd tank på motorn. Men om du har en extern tank med slang och blåsa så är det mycket vanligt att dylika motorproblem beror på att det suger in luft någonstans. Vid blåsan, tankanslutningen eller motoranslutningen. Det verkar bli olika problem varje gång det händer, men gemensamt är att motorn går bra ibland, men inte alls ibland.
  17. 1 point
    Tråkigt att du åkte på ett måndagsexemplar. I bland kommer man till en punkt då det är bättre att häva skiten över bord, köpa något annat och lägga energin på det man egentligen vill lägga energin på.
  18. 1 point
    Tack så mycket! Det känns otroligt bra faktiskt Mina tankar går precis som du beskriver, bättre att skaffa mig mer erfarenhet och njuta av våra Svenska vatten innan jag planerar allt för långa turer! När jag sedan ska iväg "på riktigt" vet jag förhoppningsvis vad jag vill ha Ha det gott!!
  19. 1 point
    Hej I Lerkil fungerar det riktigt bra, bra sug och placerad längst ut på yttersta piren. Hälsningar Ove
  20. 1 point
    Med en tank på en flakmoppe eller golfbil hade det varit ett perfekt sommarjobb. En tur på förmiddagen och en på eftermiddagen. Eller kanske en RIB med en tank ombord som kan åka ett par vändor och tömma gästbåtarnas tankar.
  21. 1 point
    Ligger man i gästhamn så är det ju kalas att kunna tömma vid sin plats. Väldigt smidigt. Jag har dock bara stött på det i Nagu. Där kan man tömma tanken vid samtliga platser. Det är dock inte så lämpligt när man vill tömma om man bara passerar förbi.
  22. 1 point
    Vissa trampkontakter är av urusel kvalitet, hoppas dina är bättre!
  23. 1 point
    Ja ett av mina 4 nya Tudor AGM började förra året att brinna under färd. Hade jag inte varit nära hamn hade jag fått överge båten för pulversläckare hjälpte inte.. sanslöst obehaglig upplevelse.
  24. 1 point
    Precis så är det som du beskriver. Även trampkontakter på däck, men det klickar oavsett om jag styr spelet från däck eller förarplats. Skall lossa alla kontakter och rengöra för att se om det blir någon skillnad. tack för inputs
  25. 1 point
    Jag har varit i din situation. Skriv ner allt som sägs. Säg så lite som möjligt och tänk på vad du säger. Ge dig inte in i diskutioner. Låt inga känslor påverka dig. Det blir en rättssak av detta om köparen inte bara vill skrämmas, men sannolikt försöker han just det. Om en fem år gammal lagning som fanns där när du köpte båten har gått upp så har nog köparen inte mycket att komma med.
  26. 1 point
    Jag tycker de flytande tömningsstationerna som finns är väldigt bra. Alltid lätta att lägga till vid, tar ingen plats i hamnen och så får man motion när man tömmer.
  27. 1 point
    Hittade felet efter meck med han jag köpte båten av. Det var en skruv med packning som lossnat i botten av förgasaren (antagligen vibrerats av) den hittades i botten av motorn och är nu tillbaka med resultatet av en motor som inte läcker och går jämnt Tack guestsson!
  28. 1 point
    Jag fick tips av @bhemac att man kan använda en olja med PTFE och smörja ventilerna utifrån när båten ligger på land. Funkar klockrent! Köpte den här: https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/smorjmedel-med-ptfe-2000017067 Hur den funkar inifrån vet jag inte.
  29. 1 point
    Jo, det är tråkigt att tömningsstationerna ofta hamnar på platser som kan vara grunda eller svåra att lägga till vid. Kajplatser är ju alltid värdefulla i en hamn och tömningsstationerna inte tillräckligt prioriterade, än i varje fall. Men det finns ju platser där man lyckats också för all del. På Knippla borde den vara placerad i andra änden av den ganska långa ”tankbryggan” istället, tycker jag.
  30. 1 point
    Vad menar du med att "han har rätten på sin sida." ? Har frågan varit upp i rätten ? Du kan ju inte veta hur båten hanterades under de två månader den var hos nye ägaren, han kan ha misshandlat den eller kört på grund. Likaväl kan lagningen ha släppt utan någon medverkan från hans sida. Vi vet inte heller i vilket skick båten var när den såldes, såldes den för ett vrak-pris så skall han inte förvänta sig lika mycket som från en dyr båt. --> helt omöjligt att uttala sig och risk för ord mot ord.
  31. 1 point
    Det saknas mycket information (som vanligt). Ligger båten på botten? Hur vet köparen att båten sjönk pga lagningen? Vad var det för lagning? Hur var den gjord? Står det befintligt skick i köpehandlingen? Osv.
  32. 1 point
    Jo, det var lite så jag tänkte, och ja, batterier är farliga vid felhantering. Jag skulle kollat om det var syra enl. Ohm, dock utan att ta något lager av syra på fingret, utan bara strukit med fingret där det tidigare varit vätska. Sedan skulle jag kopplat isär batterierna och låtit dem vila ett par timmar eller över natten. Sedan mätt spänningen, helst med en svag belastning, kanske 10 - 20 W. Gissningsvis visar då ett av dem ett tydligt lägre värde.
  33. 1 point
    Det borde vara en självklarhet att visa vördnad o respekt för den nationalsymbol som svenska flaggan är. Finnarna har som du skriver en större respekt för sin nationalsymbol, troligen för att under 40-talet fick offra rätt mycket blod för att bevara landet fritt så att de kunde fortsätta att hissa sin finska flagga. Det är likadant med norrmännen och deras hyllande av "syttende maj". Det är helt fantastiskt hur de firar att de är ett fritt land sedan den tyska ockupationen. Jag har varit i Norge vid ett par tillfällen och upplevt deras firande, det är helt otroligt vilken fest detta är för dem och hur mycket flaggviftande det är med norska flaggan den dagen. Svenskarna har inte blivit utsatta för dessa nationella påfrestningar och förstår nog inte att värdera vad friheten att få hissa (och hala vid solens nedgång) vår blågula flagga innebär.
  34. 1 point
    OT: När vår dotter vaknar sticker hon alltid ut huvudet genom luckan och frågar samma sak varje dag när vi lämnat hamn innan hon vaknat. "Var är vi?" vi svarar och hon säger "Jaha!" och så går hon ner och lägger sig igen. Till saken hör att ställena vi säger betyder inget för henne, hon vet inte var vi är i alla fall. Men hon frågar varje morgon och är alltid nöjd med svaret.
  35. 1 point
    Känner att jag måste dela med mig av denna något pinsamma historia från Arkö runt (på ost kusten). Min pappa kunde absolut ingenting om segeltrim men älskade kappsegling. Varje år tjatade han på mig att vi skulle ställa upp i diverse olika tävlingar. Detta år tack vare vädergudarna så hade vi plötsligt känning på pallen, efter en mycket lyckad spinnaker segling efter Arkösund. Sista sträckan in mot Oxelösund vred vinden mer och mer mot halvvind. Den lilla IF:en kämpade allt vad den kunde medans skummet yrande från från fören. Pappa frågade flera gånger om vi skulle byta till genua, men nu hade tävlingsdjävulen flugit i mig. "Aldrig i livet ropade jag farsan" nu hägrade pallen, till och med första platsen. Vi hade redan seglat om en X79 för länge sedan, så jag visste att segern var nära. IF:en gick som aldrig förr, och vi var nu inne i fältet med de större båtarna som Diva 39, Omega 42 och Wasa båtar. Plötsligt händer det som inte får hända, spinnaker bommen böjer sig runt företaget likt ett en stor spagetti. Och därmed grusades alla förhoppningar på totalsegern. Måste dock säga att OXSS hade väldigt fina arrangemang på den tiden. Efter det obligatoriskta bastubadet så bjöd OXSS på levande musik, och fantastisk mat, som snabbt gjorde alla på gott humör. Tack för en fantastisk fin tävling, som för alltid finns bevarad i mitt hjärta.
  36. 1 point
    Vridmoment/kraft är fullt jämförbara med dieseln. Ljudmässigt är elmotorn nästan ljudlös jämfört med dieseln. Den ger dessutom inga vibrationer som får allt löst i båten att skramla. En stor fördel är att den går att köra sakta, bra när jag ska backa in till bryggan eller smyga in till stranden. Jag har dessutom reglaget löstagbart och med en lång sladd så att jag kan använda det från sittbrunnen och fram till fördäck. När jag kommer ner till båten sätter jag i kontakten och laddar medan jag förbereder åkturen. När jag kommer hem laddar jag sedan medan jag plockar undan efter åkturen, det brukar räcka. Jag har solcell för 12V-systemet som försörjer de ”vanliga” förbrukarna. Ett kommande projekt blr sol-laddning av LiFePO4-banken också.
  37. 1 point
    Kontakterna ingick i paketet med routern jag fick. Har samma router du beställt. Peter
  38. 1 point
    Haha, Farymann, underbar motor som saknar felkällorna oljepump, oljefilter, termostat m.m. Har aldrig vägrat starta, vevhus och avgaskrök i aluminiumlegering, topplockspackningen är en outslitlig kopparring. Löjligt lättskruvad och med hydrauldrift som inte kräver uppriktning av propelleraxel så motorn kan stå och hoppa i sitt hörn. Hoppsan, det blev visst reklam.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy