Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-06-04 på alla områden

  1. 4 poäng
    Vet en som har strut till dig, även drevet och sköld. PM:a om du är intresserad.
  2. 2 poäng
    Ja, anslaget ökades med 1 (EN!!) miljon kronor till följd av införandet av lagen. D.v.s. tillskottet blev 0,1% mot ursprungligt anslag på 990 MSEK. Sen förbrukade man bara 860 MSEK det året. Det måste ju med Ljungbergarlogik innebära att kostnaderna gick ner med 130 MSEK som en konsekvens av införandet av lagen!!! Katching för statskassan!!!!! Ditt torra konstaterande är prima faktaresistens! KBV har gjort enorma investeringar i flygplan och fartyg från 2008 och framåt. 2007 var inventarierna värderade till ca 542 MSEK, 2008 köpte man nya flygplan då hoppade det upp till 1140 MSEK. När de nya kombinationsfartygen levererats färdigt 2013 är man upp i ett värde på 2913 MSEK. Så på 6-7 år från 2007 - 2013 gör man investeringar på knappt 2,4 miljarder. Och du förstår fortfarande inte att detta medför ökade kostnader för drift, avskrivningar och finansiering.
  3. 2 poäng
    Enklaste sättet: starta motorn och vänta. Då vet du när tanken är så tom att motorn dör. Det är inte samma sak som snustorr då sugröret från tanken sannolikt sitter en bit från botten. Bra läge att kalibrera 0 där alltså. Det mindre slösaktiga sättet är ju såklart att tömma tanken till en annan tank. Jag ser en bränsleslang med blåsa på bilden. Den är ju ansluten till tanken förmodar jag så du kan ju använda den. Lossa den änden som ansluter till motorn och häng den över relingen, förläng vid behov så den når t.ex en tratt till bilens tanklock om du har bensinbil. Pumpa på blåsan tills det rinner av sig själv av häverteffekten. Då slutar det ju också precis i det läget då motorn skulle ha dött. Precis där du vill kalibrera 0 alltså.
  4. 2 poäng
    Jag försvarar inte lagen. Däremot, till skillnad från dig och Båtfolket gör jag t.ex. skattningar på samhällskostnader för sjöfyllerilagen och anger hur jag räknar och välkomnar alla försök till förbättringar. På samma sätt har jag visat hur jag räknat fram antalet sjöfyllerimål i spannet 0,2-1,0. Du och båtfolket som driver opinion har på 10 år inte gjort ett skit för att försöka underbygga era påståenden. Inte ett skit. Du bara vevar argument, och blir du motsagd så svarar du med whataboutism (som i inlägget ovan - igen). När det gäller KBV's anslag så var ursprunglig anvisning ur statsbudgeten 2009 följande anslag: 2010 - 2012: 922.708 TKR per år. I statsbudgeten 2010 ökades anslagen för dels sedvanlig pris- och löneomräkning, dels finansieringskostnader för investeringarna i fartyg på 40 MSEK år 2010 och 2011. Det blev totalt ett hopp i anslagen på ca 67 MSEK. Du kan själv läsa i budgetpropositionen https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/budgetpropositionen-for-2010_GX031d7/html#totop Extra anslag för drifts- och underhållskostnader av fartyg tilldelades 2012 och tre år framåt på 90 MSEK. Man kan rota djupare om man vill i gamla årsredovisningar om man vill. Med ditt eget underlag på 3000 kr/blås x 3500 blås år 2019 så blir totalen ca 10,5 MSEK. Av kustbevakningens kostnad 2019 på 1,3 MRD fördelas då: - Driftskostnader 355 MSEK (27%) - Avskrivningskostnader 209 MSEK (16%) - Blåskostnader 10,5 MSEK (0,8%) Vem är det som hycklar?
  5. 1 poäng
    Smart. Borde faktiskt ge tillräcklig noggrannhet för mitt behov. Nu visar tankmätaren noll när det är typ 90 liter kvar av 214 liter och det gillar jag inte. Skall bara kolla att tanken inte är för mycket skrovformad i botten. Då kanske man får rita upp den i något CAD-program för att simulera givarens läge vid olika fyllnadsgrader. Men det känns enklare än att slabba med bensin.....
  6. 1 poäng
    Kan man inte ta ur flottören och kalibrera genom att ställa den i botten-, mitten- samt topp-läge?
  7. 1 poäng
    Den här tråden ligger i fel forum Motorbåtssnack 😎😀😀 kan inte en vänlig moderator flytta den till sumpen tycker den borde ligga där.
  8. 1 poäng
    Sen Ola kan jag upplysa dig om att utfallet inte alltid blir som budget. I statens årsredovisning för 2010 kan man utläsa följande: "Utfallet på anslaget 2:1 Kustbevakningen blev 130 miljoner kronor (13,1 procent) lägre än budget. Det medför att det utgående anslagssparandet på anslaget blev 305 miljoner kronor. Det stora anslagssparandet beror i huvudsak på tillförda medel av engångskaraktär, till exempel engångstilldelning av anslag för räntekostnader på Skr. 2010/11:101 159 förskott till leverantörer, vitesersättningar för försenad leverans av kombinationsfartyg, försäkringsersättningar efter flygplansolycka och intäkter vid försäljning av fartyg. Anslagssparandet beror även på lägre kostnader för drift, underhåll, avskrivningar och ränta med anledning av att vissa fartyg inte är levererade och tagna i produktion. På tilläggsbudget anvisades anslaget 1 miljon kronor med anledning av att riksdagen har beslutat att införa en fast gräns för sjöfylleri (prop. 2009/10:76, bet 2009/10:CU14, rskr.2009/10:238). De nya reglerna trädde i kraft den 1 juni 2010." Såg du Ola 1!!!!! EN MILJON I ÖKADE ANSLAG PGA 02-LAGEN!!!!! Voine voine!!! Miljardrullning, eller hur?? Såd du Ola 2!!!! Utfallet 2010 blev 860 MSEK hela 130 MSEK lägre än anslag det år 02-lagen infördes. Bland annat eftersom kombinationsfartygen blev försenade så gick inte hela anslaget åt. Jag tror inlägget på Cornucopia https://cornucopia.cornubot.se/2014/02/gastinlagg-hur-mycket-kustbevakning.html som du fått din bevistabell ifrån säkert innehåller felaktigheter. Är det anslag eller verkligt utfall som redovisas? Vad har du gjort för att kolla upp siffrorna?? Vem hycklar?
  9. 1 poäng
    MSP har jag prövat, funkar dåligt. Lösningsmedelsbaserat kontaktlim tycker jag har funkat bäst. Rugga upp ytorna ordentligt. Låt limmet torka ordentligt före sammanfogning. Använd en flaska eller brödkavel för att få ordentlig tryckkraft och rulla noga över hela plattan. Första kavlingen görs åt samma håll för att pressa bort luft, sedan spelar det ingen roll bara bet blir bra tryck.
  10. 1 poäng
    Min gegga ser ut som kolasås men är extremt kladdig. Gjorde ett test med yes och vatten, geggan fördelas till små droppar men löses inte upp. Testade med rösprit och det verkar lovande. Jag har hällt i en fyraliters dunk och väntar några dagar så får vi se.
  11. 1 poäng
    Helt otroligt vad man lär sig på det här forumet. Jag har aldrig någonsin reflekterat över att det skulle kunna självantända. Jag har hållit på ganska mycket med bensin i diverse fordon, fram och tillbaka. Jag tror jag har haft en fetisch ända sedan jag var liten att hälla vätskor fram och tillbaka i olika kärl. 🤪 Det här information kanske kommer rädda mitt liv. Tack för det. 👍
  12. 1 poäng
  13. 1 poäng
    Statisk elektricitet bildas när strålen faller genom luft så det är en god idé att göra som Hybro föreslår. Tillägg: Även bra om slangen går ner i botten på kärlet under ytan på bensinen så att du slipper fallet genom luft.
  14. 1 poäng
    Du är nog lite modigare än jag då 🙂
  15. 1 poäng
    Kan vi inte fråga hen som är ansvarig utgivare för den här hemsidan där texten finns..? http://www.alltom02promillepasjon.se/index.php/artiklar/item/152-professorer-meningslos-sjofyllerilag-dranker-domstolarna
  16. 1 poäng
    Du vågar alltså inte ha en egen uppfattning, eller så har du ingen som helst aning. Angående Tritonklassen, så är det ju inte inköp som ligger i anslaget. Man boffar inte upp miljardbelopp över disk och tar det som en kostnad i resultaträkningen. Du kan själv läsa i KBV's årsredovisning, fartygen i Tritonklassen balanseras och skrivs av på 30 år. Drifts- och avskrivningskostnader lär dock ha tagit ett rejält kliv i samband med att dessa fartyg anskaffades. KBV är dessutom bara en del av kostnads-/intäktskalkylen för 02-lagen.
  17. 1 poäng
    Går det inte att använda röret som är till för att få ut bensinen?
  18. 1 poäng
    Inga raka svar, däremot en släng av whataboutism som vanligt. Som opinionsbildare kan det vara bra att ha en tydlig uppfattning som man står för och förmedlar, då blir det lättare att övertyga. Ett tips i välmening. Testar med några frågor igen: - Du hävdar att promillelagen kostar samhället stora pengar, vilket belopp rör det sig om i genomsnitt årligen? Hur kommer du fram till detta belopp? - Antalet sjöfyllerimål 0,2-1,0 som går till domstol tycks ligga på max 40 st/år. Är detta så många mål att man kan påstå att domstolarna dränks i sjöfylleriemål?
  19. 1 poäng
    Gissar att det är spänningsfall fram till kylen. Kolla kabelskor och kopplingar. Skulle det inte hjälpa, eller om du väljer att göra om, så sätt lite grövre kablar hela vägen. 4mm2 borde vara tillräckligt men lite beroende av hur långt du behöver dra om. Iofs kan du innan du ger dig på det mäta vilken spänning batterierna har när kylen försöker starta. Kan vara redan där det fallerar. Bara för att de orkar dra en stereo betyder det inte att de orkar kylen.
  20. 1 poäng
    Även en riktigt bra kabel som den nedan har en förlust på 0,19db per meter. Med lång kabel försvinner mycket av antennernas förstärkning på vägen: https://www.lohelectronics.se/kommunikation/mobiltelefoni-gsm-3g/repeaterprodukter/kablar/antennkabel-lmr400-losmeter
  21. 1 poäng
    @FinaKillen: Jag tänker på i somras, innan ombyggnaden, när jag fick problem. Det var svårt att spola, gick åt mycket spolvatten men ändå svårt att tömma toaskålen. Det visade sig att slangen mellan toaletten och tanken var ”åderförkalkad” det var inte så stor diameter inuti slangen som återstod. Jag kunde då ta loss slangen och banka på den med plastkklubban jag använder till bergskilarna, och ömsom spola. Det var mycket kalkbeläggningar som ramlade ut. Efter det var toaletten som ny, funkade jättebra, nåväl, bra, nu efter ombyggnaden funkar det jättebra.
  22. 1 poäng
    räkna med 2.5 - 3 . Men du...helt ärligt... kostnaden för en 34 fotare med dubbla motorer rent generellt. Spelar det någon större roll om den drar 2, 2.5 eller 3 per distans? 1.5 liter per distans med din AD41 i 21 knop låter för övrigt lite högt. Men det är klart. En äldre maskin med lägre hk och ganska tung båt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...