Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-05-28 på alla områden

  1. 3 poäng
    Jag är som sagt för en mera lösningsorienterad tråd och även diskussioner om resultaten av undersökningen. Det finns typ 100 tjafstrådar redan...
  2. 3 poäng
    Är du orolig för att @Dava ska få torgskräck om han byter från Solingen? 😟
  3. 2 poäng
    Intressant! Vore kul om någon vet om det blivit en förändrad rättspraxis med dagsböter till denna härad (30 st). Det stärker som jag ser det ståndpunkten att det var tveksamt att kriminalisera vid så låga promillenivåer med de konsekvenser utöver dagsböter som kriminalisering medför. Rättstillämpningen har isåfall svängt från att sjöfylla är lika allvarligt som rattfylla till att sjöfylla är lindrigare. I förarbetet till lagen ansåg man ju att straff skulle utdömas enligt samma tabell som rattfylla.
  4. 2 poäng
    Nej här på mg vet då inte jag att det finns något sådant. Sen börjar ju båtarna bli till åren nu och det börjar bli dags för renoveringar av diverse inredning och maskinella saker. Men inte så många som har båten som intresse tror jag idag. Så kanske det vore bra att ordna ett Epoca forum där man kan ställa frågor till varandra bra ide tycker jag. Båten är ju en riktig godbit designmässigt, och står sig än idag väldigt bra i utseendet och stilen. Känns inte gammal och avdankad. Starta gärna du ett forum och lägg upp lite info. Vi skulle kanske ha ett nimbus forum med olika avdelningar, mycket av inredning och dylikt återkommer ju i båtarna. Samt är det oftast samma tillverkare till textil kapell motorer och annat innehåll.
  5. 2 poäng
    Du får gärna belägga uppgiften om 30 dagsböter. Vet att HD i ett seglarfall 2012 fastställt hovrättens sänkning till 50 från tingsrättens 80, men det verkar inte ha haft prejudicerande verkan. Det lilla jag hittar på nätet så varierar antalet dagsböter kraftigt även vid låga promillenivåer. Jag har dock inte lagt ner mycket möda på att leta, skulle det ha skett något här är det ju väldigt intressant. Inte minst eftersom rättsväsendet då bedömer sjöfylla som ett mycket lindrigare brott än rattfylla. Och då kan man ju faktiskt fråga sig om det var rätt att kriminalisera vid 0,2 istället för t.ex. 0,5.
  6. 2 poäng
    2t med di är avancerade och kostsamma jämfört med de ”enkla” fyrtaktarna. Det har också funnits en hel del kvalitetsproblem med etec. Vissa går som en dröm, medan andra varit svåra att få ordning på. Det kan ha blivit bättre på senare tid, men jag har stött på ett antal som haft problem. Därmed inte sagt att det är en sämre produkt än de andra likvärdiga konkurrenterna. Mercury hade i början liknande problem med Optimax, men de senare fungerade bra. Att de lade ner Optimaxserien till förmån för vanliga fyrtaktare och Verado(som bör vara kostsamma pga sin väldigt avancerade konstruktion) visar att 2t di inte bar sig längre. När 2t di kom var det en lösning på problemet med slöa tunga 4t. I nuläget har det förändrats och en 4t är klart närmare 2t di i prestanda idag än för 10år sedan. Veradon kom ju lite som en lösning på det problemet, men även den är nog lite väl avancerad för sitt eget bästa. Etec är oavsett en häftig motor när den funkar som tänkt och det är synd att de sista lätta kraftpaketen går i graven.
  7. 1 poäng
    Vill bara slå ett slag för det enkla som inte behöver betyda dyrt. Gick ju på båtmässan och kikade på båtar och tillbehör som alla andra gör. På jolleavdelningen såg jag en intressant liten båt som heter Weta trimaran, denna betingar dock ett pris på 150,000:- vilket inte ligger i kategorin billigt i denna storleksklassen på båt som då är 4,5 meter lång/kort. Började därefter söka begagnat på Blocket och fann till slut ett intressant objekt för 10,500:- som tilltalade mig starkt. Båten heter Supernova och konstruerades av en dansk vid namn Ib Pors Nielsen. Han var tidigare pilot inom SAS och hade ett starkt seglingsintresse på sin fritid. Han konstruerade flera typer där den största var på 30 fot och hette Fleuret. Den var till nöds övernattningsbar och trailerbar med sin specialvagn för ändamålet. Tillbaka till min båt då som hade legat i en trädgård under en gran i över två år så den var grön av mossa och barr och såg väl mest ut som nåt som kunde förpassas till en container. Men köpet genomfördes på plats och den hämtades efter ett par dagar med en skåpbil. Väl hemma fick den ligga tills det blev något varmare i luften för att kunna göra någon kraftigare rengöring. Under all smuts låg där en liten jolle med tre skrov som såg ut att vilja komma ut på vattnet igen för att ge seglingsglädje till någon (mig). Vid genomgång av alla delar såg det ut att fattas ett antal låsklips som då behövs för att låsa fast skroven mot den trampolin som sammanbinder skroven till att bli en farkost på 3,2 meters bredd. Vid en noggrannare kontroll kunde jag finna nio av tio låsbleck så endast ett fick tillverkas för att kunna sätta ihop jollen. Sedan har alla linor och fall bytts ut till modernare material, även de krängband som satt på trampolinen byttes ut och så även de block som var så slitna att de ändå skulle ställt till med problem eller haveri. Nu är då jollen färdig och den första testseglingen är avklarad med gott resultat. Vid en medelvind på runt 5,5 m/sek så toppade båten 8,7 knop vilket ändå får ses med gamla originalsegel från tidigt 80-tal som helt okej i sammanhanget. Nya segel har jag fått några olika offerter på så beslut om vem som får sy upp tas under hösten. Men prisskillnad mellan 9300:- och 15,500:- för samma dukkvalitet gör ju valet ganska enkelt. Och då pratar vi om enkla segel i Dacron och inga extrema dukar eller laminatsegel även om de kanske skulle kunna ge nån halv knop till. Sommarens utmaning kommer att bli lite äventyrliga utflykter med båten på en specialbyggd vagn som just nu är under ombyggnad från att ha varit en husvagn till att bli en vagn som passar denna jollen perfekt men ändå går att använda för andra transporter till nöds. Som motor när vinden dör ut och man behöver ta sig hemåt hamnen eller är ute på okända vatten och man inte kan eller vågar susa in i en gästhamn med fulla segel i tio knop så valde jag den handvevade något udda skapelsen som går under namnet ”Free Wheeling” som enkelt hängs över det fäste jag tillverkade just för detta ändamålet. Man ska under ganska lugna förhållanden kunna komma upp i farter runt 3-4 knop om man ser de filmer på Youtube som finns där om man söker. Lägger här upp några bilder på jollen så länge.
  8. 1 poäng
    Om man kommer ombord. Var ju rejäl cirkus i helgen så ordningsvakter fick kallas in.
  9. 1 poäng
    Jag trodde faktiskt att det var en tvåtaktare Peo mena...är det fyrtakt kan jag ej stå till tjänst. Tack för infon i övrigt ville inte gå på för djupt ifall Peo inte hängde med .
  10. 1 poäng
    Bra rubrik på tråden.....😎 Kan underlätta att få svar om rubriken är mer tydlig.
  11. 1 poäng
    Om båtfararna hjälper bilfamiljen med transport av packningen så att de kan åka Waxholmsbåt istället så finns det fler alternativ att välja på t.ex: Finnhamn, där finns även uthyrningsstugor o vandrarhem så tältet kan lämnas hemma. Fjärdlång, även där finns inomhusboende i vandrarhem. Utö, med alternativet vandrarhem Ingmarsö, med alternativet uthyrningsstugor (vet inte om det finns camping där) mm mm
  12. 1 poäng
    Vem har blivit dömd för det brottet..? Har länge frågat efter en källa till att man faktiskt kan bli dömd för att man rott med motorn uppe med promillespannet 0,2-1,0 innanför västen. Länk, tack 👍
  13. 1 poäng
    Själva paravanen är en lyftande kropp, som har fästen för krok på lina i bakkanten. När paravanen har en tom krok gör formen tillsammans med fästpunkten för linan att den tvingas ner i vattnet. Djupet bestäms av båtens fart och hur mycket lina man släpper ut. När en fisk fastnar på kroken är det så finurligt att fästpunkten för kroklinan gör att belastningen från fisken ändrar balansen och vänder på paravanen så att den i stället lyfter uppåt, och inom ett par sekunder kommer upp till ytan och hoppar fram. Eftersom paravanen normalt är vit, eller ljus, så syns den tydligt mot det mörka vattnet. Så när den är vid ytan är det bara att hala in fisken och hoppas att den inte släpper från kroken. Som sagt, det känns nästan som fusk!
  14. 1 poäng
    Ja, ibland så skiter sig allt. Hoppas att det går bättre nästa gång.
  15. 1 poäng
    Var ute några dar i veckan. Igår em vände vinden helt från slö sydlig till hård nordlig. Låg på ordentligt snett bakifrån. Ankaret släppte och ankarspelet slirade. Ett rep fastnade i ett träd. Åkte tillbaka till hemmahamnen och hade en fin kväll och en ännu finare morgon och förmiddag. Nu åter hemma. Nu har vi nog haft nog med otur! Skönt för då blir sommaren kanon!
  16. 1 poäng
    Ornö båtvarv kanske? https://www.ornobatvarv.se/. Jag är osäker på om det går att tälta där men det går att nå med bil via färja från Dalarö till Hässelmara.
  17. 1 poäng
    Jag skulle använt 4 mm2 till stereon.
  18. 1 poäng
    Jag har valt att göra en liten annan lösning jämfört med vad jag först tänkt, jag tar en mahognyskiva som jag betsat och sedan lackat sedan tänkte jag limma på en transparent akrylskiva för bättre motstånd mot vatten, får se om detta funkar och blir bra. /Wahlis
  19. 1 poäng
    Ju tydligare och klarare gränsdragningar, ju enklare och både efterleva och kontrollera. Tycker inte man ska ha massa om och utifall man bor nära osv. Det kan inte vara svårt att avstå alkohol om man kör eller vet att man ska köra senare. Möjligt men för att oförutsedd och hastig försämring av väder så båten måste flyttas för skydd av egendom, liv och hälsa. Men i så fall formulerat att det är tydligt att det inte går att använda som förklaring för att köra alkoholpåverkad. Men ska då bedömas, då är vi inne på det problemet igen, lite som nu. Så kanske inte så dumt att domstol får avgöra trots allt.
  20. 1 poäng
    Ok utombordare då, då är jag helt fel person att rådgöra dig, för ty om utombordare kan jag absolut ingenting där är jag helt novis. Men finns många duktiga här som t.ex mange 249 och guestsson mfl som är riktigt kunniga. Lycka till med din frågeställning du kommer få bra svar med mycket olika vinklingar. Och framförallt välkommen hit, här finns en stor kunskap och klokskap. 👍
  21. 1 poäng
    Du kan nog fråga här. Det Kossor inte vet om Epocan, det vet ingen 🙂
  22. 1 poäng
    Det är väl ingen som förordat dödsstraff för någon form av fylla, så argumentationen känns väldigt märklig från din sida.
  23. 1 poäng
    Bekvämt nog för dig och artikeln så framgår det inte vid vilken promillehalt sånt börjar bli ett problem eller om det är från noll promille (vilket i vart fall jag antar att dom anspelar på), men när man passerar gränsen för att det ska bli olagligt, 0.2 promille så tvivlar jag faktiskt på att det har någon större effekt.. Däremot har det säkert stor effekt om man jämför en nykter och en med 1.0 promille i blodet. Vistelse vid vatten är för övrigt också en riskfaktor vid drunkning. Frågan blir ju hur stor risk, hur det spelar roll i sammanhanget, om lagen vi pratar om kan tänkas förändra utfallet (minska antalet drunkande fall), eller om den bara kriminaliserar ett beteende utan att påverka antalet drunknade. Det är ju ingen som påstår det heller. ... Med den motiveringen kan man ju lika gärna införa dödsstraff på cykelfylla också, det är ju inte så svårt, bara köpa en alkometer så är det löst, inget problem längre o.s.v.. Även om det är enkelt att ge fan i att dricka så är det ju trots allt inte inte era högst personliga alkoholvanor och hur lätt det är att undvika problem med den nya lagen som hela diskussionen handlar om, utan om huruvida kriminalisering utav en massa personers beteende med tveksamt utfall och en gränsdragning som utesluter de båtar där dödsfallen faktiskt verkar ske verkligen är vettigt, samt vad alternativet skulle vara..
  24. 1 poäng
    Ja, byt även pluskabeln till 35mm2 så slipper kanske framtida ägare bli förvirrade. OM det nu är så att du är säker på att 35mm2 räcker, vet du hur många ampere startmotorn drar?
  25. 1 poäng
  26. 1 poäng
    Ta två 35 mm2 kablar så slipper du våndas mer.
  27. 1 poäng
    Det var någon gubbe någon gång som introducerade några elektriska lagar. Han kom bland annat på det att det är exakt lika mycket ström som passerar till en förbrukare, som passerar genom den och som passerar tillbaka till strömkällan. Med andra ord lika mycket ström går ut i pluskabeln som passerar tillbaka till batteriet i minuskabeln. Alltså skall dessa vara lika tjocka, man säger ju att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk, och det är ungefär detsamma här, 35mm2 kabeln blir ju den svaga länken eller kanske mer en flaskhals. Nu skriver du ju iofs att det hade räckt med 35mm2 och då är det väl bra(?) då är det ju 50mm2 på plussidan som är överdimensionerad. Det finns ju diagram att hämta hem på nätet där man lägger in parameter som strömförbrukning och kabellängd och får då en rekommendation om kabeltjockleken, så valet av dimension har ju med längden att göra också. Tänk på att multiplicera avståndet mellan batteri och startmotor med 2, det är ju två kablar, plus och minus. https://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php Här är en sådan kalkylator, men det finns fler.
  28. 1 poäng
    https://www.manualslib.com/manual/1139630/Mercruiser-Sterndrive-4-3-Mpi.html
  29. 1 poäng
    Riktigt häftigt tycker jag! Kul att hitta ett prisvärt "lik" som med om det var enkla eller anletets svett arbete - vilket egentligen inte spelar så stor roll - det är ju ett nöje både att göra iordning och att leka med - skapade viss vill ha känsla hos mig! 👍 Det enda som jag inte var så imponerad av var ju vevmanicken - men jag förstår tanken och smälter jag det så är det säkert helt rätt det oxå Segelmässigt på så små segel gör det nog inte så stor skillnad mellan dacron och dyrare material. När jag beställde fock till min båt (40 fot) så sa flera segelmakare att det ska vara dyrare material än dacron då det är ett stort segel och en tung båt = mycket krafter. Redan på 35 fot hade man med gott resultat kunnat titta på dacron - så för din båt är det ju en "nobrainer" att ha dacron. Enda anöedningen till kolsegel är väl vikten - om den är märkbar på den storleken av segel. Återkom med fler bilder på lekandet!
  30. 1 poäng
    Det är ju stävskenan som lossnat litet. Man skall ju inte skruva fast en sådan skena med så långa skruvar så att dom går igenom skrovet. Skrovet är ju rätt tjockt där precis på mitten. Vad som kan hända är att det kommer in fukt i skruvhålet. Jag hade gjort som så att jag hade skruvat ned hela stävskenan, inspekterat samtliga skruvhål, om dom är för stora hade jag övervägt att antingen plasta igen dem eller dra i en tjockare skruv. Men jag hade också tryckt i marintärning, Sika eller liknande, i alla hålen och på stävskenans baksida innan jag hade monterat den igen. Visst det blir kladdigt, men det blir bra när det är klart.
  31. 1 poäng
    Vad väntar du på? Du får nog vara snabb om den inte ska försvinna (framförallt i år med efterfrågan på beg båtar). Yanmar åttan är en slithäst. Det finns en del gjutjärnsdelar som rostar men de går att ersätta. Fina segel är ett stort plus. Å spinnaker till dig som gillar att kappsegla.... Om båten inte är helrisig invändigt så är det bara att planera in hemseglingen. Nytt tyg på dynor o en ordentlig tvätt av insidan, ev ommålning är inget stort jobb.
  32. 1 poäng
    Om båten går trögare i vattnet borde varvet gått ner, samma om det vore motorproblem eller drivning. Nu framstår det som att propelleraxeln roterar lika snabbt, men båten går långsammare. Min tanke är då antingen att propellrarnas slip ökat, alt slirande nav. Slirande nav brukar dock(i alla fall på utombordare) göra att varvet går upp när det börjar slira.
  33. 1 poäng
    Navsläpp brukar man kunna kolla genom att rita ett streck på både nav och propp del. Bryts sträcket har den ena delen rört sig mot den andra.
  34. 1 poäng
    Första gången jag provade att segla med spinnaker skulle jag gå från Kuggören till Storljungfrun, det var svag vind och avtagande och med Genua och stor gjorde jag inte mycket fart. Det fanns en spinaker med i båten som jag köpt och höll på att segla hem. Hade aldrig seglat med spinnaker tidigare. Det tog en bra stund att rigga till och mycket kliande i huvudet. Till slut fick jag i alla fall den hissad och den fyllde, för att efter ett par minuter säcka ihop. Efter en ganska lång stund fick jag spinnakern att fylla igen för att nästan genast säcka ihop. Till slut gav jag upp - taskigt att jag inte visste om ditt knep. I stället slog jag under det verkliga lättvindsseglet - "gjutjärnsgenuan" och gick i 6 knop till Storljungfrun. 😏
  35. 1 poäng
    Med tanke på hur den ser ut nu har du gjort ett rejält lyckat hästjobb. På bilderna ser den flång ny ut! Skall bli intressant att höra hur handjagaren fungerar när du testat den.
  36. 1 poäng
    Jag hade inte sikat fast någon kabel direkt i skrovet. Kabel tenderar att bli dålig med åldern då t.ex. fukt kryper in i dem. Då vill man enkelt kunna byta den. Jag hade sikat fast en kabelkanal eller ett kabelrör på insidan av kanten som jag sedan lagt kabeln i. Betydligt bättre skyddad också...
  37. 1 poäng
    Du får ju kolla hur mycket ström du kan plocka ut ur förbrukaruttaget, inte säkert att det kan försörja kylen. Sedan vill du väl att kylen skall gå även nattetid? Utan att hålla på med plågsamma matematiska experiment kan jag berätta att jag i förra båten hade 50w solcell, vanlig enkel regulator och 240 Ah batteribank. Med ungefär en timmas motorgång per dag klarade jag av att hålla ett 42 liters kompressorkylskåp igång utan att ta landström. Idag har jag 250 W solceller, modernare regulator, 260Ah batteribank, samma kylskåp samt en kylbox igång, samt övriga förbrukare och är inte beroende av varesig generator eller landström. Så utan att ha räknat på det tror jag att 100 W solcell, och omkring 100Ah batteribank kan vara bra om man kör 42 liters standardkylskåp och även har igång motorn någon timma per dag. Så har du kapacitet över för tv, radio och diverse annat. Du kanske redan har bytt till strömsnåla LED-lampor ombord?
  38. 1 poäng
    Ojdå, har du käkat taggtråd idag? Läs mitt inlägg så ser du att jag även ställde en fråga: "Någon som har en likadan och kan förklara vad alla inställning är till?" Trodde forumet var till för att kunna ställa "dumma" och vettiga frågor samt ge tips/råd till de som behöver det men har väl missuppfattat det hela. Får be om ursäkt då om jag störde dig, ska försöka undvika det i fortsättningen.
  39. 0 poäng
    Du tror väl inte att andra skall förstå hur din regulator hanteras. Det är ju du som har dess bruksanvisning. Om du inte begriper bruksanvisningen så vänd dig dit där du köpt den och be dem att lyssna på vad du vill att den skall göra, och fråga dem hur den skall knappas för att ge det resultatet. Funkar inte det så utnyttja öppet köp och skaffa en anna i stället som du begriper instruktionerna för.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...