Jump to content
Tuesday 09 March 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 05/15/2020 in all areas

  1. 1 point
    Inte för att det har någon jävla betydelse. Kommenterade det bara som humor. Mackey är alltid saklig. Jag försökte bara var rolig men misslyckades...
  2. 1 point
    Jo det gäller ju att avväga hur mycket ström förbrukaren tar, kabellängd och reläets förbrukning. Jag relästyr bl.a eltoan / pumpen från original strömbrytarpanel, annars hade det blivit i mitt tycke tämligen långa och grova kablar men jag tänkte faktiskt inte på reläets förbrukning just då, men det är ju avslaget när jag lämnar båten och belastar inte batterierna.
  3. 1 point
    Med kök inne i båten får man det lite renare i sittbrunnen efter att man har samlat på sig lite smutsdisk. En billig lösning på "steka-fisk-problemet" är att man skaffar en gaskök på Biltema för 189kr. Då kan man steka sin fisk i sittbrunnen eller på badbryggan, med mer ventilation . När man inte gör det kan man njuta av sin rymliga soffa.
  4. 1 point
    Är du säker på att det är en jordplint ? Originellt i så fall med gul som jord och jord på båda sidor av vad som ser ut att vara instrumentets glödlampa.....
  5. 1 point
    Är en kort rigg som är avsedd för båten om det var det du syftar på
  6. 1 point
    3M, weicon och Loctite mfl har ett modifierat akryllim med ett speciellt glas-filler- ämne som väter både pe och pp- plast. Inte 100% mot fläklast eller millimetersmå limningar men fungerar kanon. I dethär fallet hade det förmodligen inte varit värt mödan/priset. Mln24-48h härdningstid, i rumstemp, till full styrka beroende på material är en av nackdelarna. Går att reparera tankar och andra besvärliga saker med. Kräver särskild utrustning för 1:10 fördelning.
  7. 1 point
    Ser mätaren så där ärjad ut kan jag tänka mig hur givaren ser ut.
  8. 1 point
    Autosol kan få gelcoaten att gulna efter en tid då det är ganska surt. Kör hellre på vanligt grovrubbing om det är rejält oxiderat. Och en ordentlig maskin.
  9. 1 point
    Är detta giganternas kamp? Att ni bara orkar, detta ämne handlar om ett par helger eller veckor under sommaren och skall det vara så svårt att hålla nere drickandet under några timmar på dagen. Lägg fast båten och sup utav helvete de som önskar. Och skulle Ljungbergan få stopp på båten i en farled lagom full sittandes avfyrande av nödraketer så får kustbevakningen göra sin bedömning. Oavsett om lagen finns eller ej.
  10. 1 point
    Hmm... Kört i Stockholm i över 15 år, händer dagligen. Samma sak i Göteborg. Vi som ligger på vägen (i vårt jobb) ser detta varje dag. Därför har jag en kamera, se bifogad film:
  11. 1 point
    Jaha. Att du inte lobbar för sakliga förändringar istället. Så kanske beslutande organ lyssnar och även vi andra. Visserligen delar jag inte din syn utan skulle vilja att även fyllesnipor omfattas av lagen. Men det är jag det. Jag har genom åren ändrat mig från att som du spytt galla över lagen till att tycka den är bra efter som det blivit så stor skillnad i mentalitet kring båtar och alkohol. Det ökar säkerheten, minskar olyckor och risker. Minskar även materiella skador. Det ger lägre kostnader dessutom, lägre försäkringspremier. Jag har också anpassat mig från att tycka det borde varit tillåtet att köra båt med några öl innanför västen till att anse att det finns ingen anledning att bruka alkohol och köra båt. Jag avstår tills det är förtöjt. Men återigen det är jag det. På lunchen blir det vatten eller lättöl. Funkar kanon för mig. Jag har nämligen väldigt svårt att se nyttan av att kunna vara lite salongsberusad och köra båt när det går lika bra eller till och med bättre att vara nykter fullt ut. Desto mera att se fram emot när det är förtöjt och ett glas vin kan avnjutas eller en rökig whiskey.
  12. 1 point
    Största problemet är att det inte går att göra en större renovering på D4 och D6 då dessa motorer saknar foder Mao ny motor som gäller... För min del har båtvalet hamnat på en äldre båt med TAMD61.or och axlar för att hålla nere kostnaderna Hade väl egentligen velat ha nyare båt men med samma storlek så hade det troligen inneburit D6 och drev vilket är prio ett för mig att undvika
  13. 1 point
    Det är väldigt märkligt, denna typ av diskussion borde vara död. Det är inte längre accepterat att vara berusad på sjön längre, det kan man till stor del tacka lagen för. Det har skett en förändring av värderingar. jag själv är en del av den. När lagen kom tyckte jag den var nonsens. Några öl skulle jag självklart få dricka tyckte jag. Lika så många i bekantskapen. Ta båten till någon fest, grilla, bada och dricka öl. Idag finns det inte på kartan att köra båt berusad eller ha med folk ombord som är berusade. Förr var det starköl som gällde, nu ser man allt oftare både alkoholfria och folköl i gästhamnar. Lika så i naturhamnar. Man vill ju kunna flytta båten utifall att... och köra dagen efter. På köpet slipper man ev bakfylla. Mindre bråk. idag irriterar jag mig mest över att det finns snipor och segelbåtar som inte omfattas. Lika för alla borde det vara. sitta och njuta av skärgården över en kall folköl funkar för mig. Avnjuta en rökig whisky gör jag bara när det inte finns tveksamheter med väder och jag ligger bra förtöjd eller i en gästhamn. Och då stannar det vid en eller möjligen två whisky. jag ställer frågan som någon tidigare. Varför i hela världen skulle man köra berusad? Och varför skulle man försöka dricka alkohol och försöka ligga precis under en fastställd gräns oavsett om den är 0,2 eller 0,8? Jag skulle inte få för mig att vare sig med bil eller båt ta ett järn uträknat efter lagen, köra ett tag och ta ett järn till för att ha alkohol i kroppen men hålla mig under gränsen. Det är väl bara avstå tills man är förtöjd. Behöver man alkohol även under gång är kanske problemet någonstans, ett beroende eller så behöver man jobba med sina värderingar och vara lite i sin tid. Så tycker jag.
  14. 1 point
    Ge en enda anledning till varför man skall köra båt berusad. Blir jag helt övertygad skall jag stämma in i fri promillegräns på sjön.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy