Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-05-11 på alla områden

  1. 3 poäng
    Jag läste någonstans, kan till och med varit på det här forumet, att kompressorn i vissa kylskåp genererar störningar och riskerar att störa annan elektronik t.ex VHF om dom kopplas till samma elcentral. Lösningen skulle vara att koppla kylen direkt till batteriet. Vill man då kontrollera kylen från elcentralen får man använda ett relä.
  2. 2 poäng
    Jo, jag tänkte gardera mig så att inte någon skulle missförstå och "förbättra" förslaget... Förslaget är faktiskt seriöst, har man inte redan en kan det nog vara en kul gåva, om man nu kan hitta en snygg sådan.
  3. 2 poäng
    Falledaren kanske rycktes loss eller gick sönder när det small till? Om ni nu har en sådan. Det är den lilla bygeln som fallet löper genom innan det går in i masten (sådan syns i bilden i Mackeys inlägg ovan). Har man vajerfall har de en tendens att under tid (många år) nöta sig igenom falledaren. Om ni har/skall ha en sådan och fallet, av någon anledning, inte går igenom den blir vinkeln fel och risken stor att fallet snor sig kring förstaget.
  4. 2 poäng
    Bara för att vissa inte lyckas uttrycka sig på ett klanderlöst sätt så behöver man inte avvisa deras påståenden. "Ni" (jag tar med dig där) hakade ju de första sidorna i tråden upp er på hur det sades och av vem det sades, inte vad som sades. Personligen blir jag förbannad när folk angriper budbäraren och aktivt går in för att argumentera för lagens existens av rent ideologiska skäl och utan några rimliga bevis, samt försöker smutskasta personen som ifrågasätter genom att göra associationer till bl.a alkoholism när ni ändå i slutändan (efter flera hundra poster) kommer fram till ungefär samma saker som personen sa i början...
  5. 2 poäng
    Något i den här stilen bör det se ut. Om du inte har styrning på fallet enligt ovan (ungefär) så kan det ju vara så att olika spänning i fallet påverkar om det går att rulla eller inte.
  6. 2 poäng
    Om fallets vinkel från toppsvirveln är för liten kan fallet lindas upp på profilen och inser man inte det utan tar i ... så kan fallet gå av. Selden beskriver rätt vinkel I installationsmanual till sina Furlexar. Ett förslag att checka, finns säkert fler möjliga orsaker.
  7. 2 poäng
    Problem löst. Glapp i en matningskabel som resulterade i bränd säkring för tändningen.
  8. 2 poäng
    Ett relä kan förklaras vara en "fjärrstyrd strömbrytare". Det är inte ovanligt att billiga standardrelän (extraljusrelän) kan hantera strömmar på 40-50 ampere. Vanliga strömbrytare i båten klarar sällan mer än 10 ampere, om ens det i vissa fall. Att dra tjocka kablar långa vägar i båten kostar en hel del pengar och kan ändå ge spänningsfall. Bättre då att dra en klenare kabel till en enkel liten strömbrytare som manövrerar ett relä som med kortast möjliga kablar försörjer förbrukaren som drar en massa ström. Reläets egenförbrukning är försumbar i sammanhanget, bara några mA. Ett bra exempel kan vara startmotorn, det är vanligt att dessa drar nånstans mellan 50 och 100 ampere, stora tröga dieslar kan kräva ännu mer. Startkontakten i tändningslåset kanske bara klarar 5-10 ampere, det skulle brinna upp om man lyckades köra igenom så stora strömmar som startmotorn kräver. Därför finns det ett "relä" i startmotorns solenoid som kopplar in startmotorn... ja "relä" är väl egentligen fel ord där, då det är två stora kontakter som i den elektriska terminologin hellre kallas för "kontaktor" men du förstår principen. Men det händer i en del båtar att man dessutom har ett startrelä mellan tändningslåset och solenoiden, allt för att minska spänningsfallet. Ja vi som satte på 2x 100 watts extraljus på våra bilar under 1970 och 80-talen vet varför vi hade dessa kopplade över relän. Hel/halvljusomkopplaren klarade inte att hantera den strömmen och vi ville ha så korta kablar som möjligt. (Relä i pluralis heter "relä" men det bryr jag mig inte om, och SOAL ser tydligen mellan fingrarna på det också, relän, reläet, reläerna...) Det finns en utmärkt artikel på svenska Wikipedia om relän, jag har skrivit den själv...😇 (ja delvis i alla fall)
  9. 2 poäng
    Och för "en nybörjare inom segling" kan jag berätta att det är en tradition inom seglingen att endast den som korsat Atlanten i segelbåt får bära röda byxor.
  10. 2 poäng
    Mycket av det blir en vanesak när du lär känna just eran båt. Beror också på farten. Generellt så sakta in, är vågorna så stora att de blir nödvändigt med åtgärd så normalt 90 grader mot vågen. Är vågorna väldigt höga som de kan bli efter en och annan skärgårdsbåt kan det vara idé att ha så mycket fart att fören reser sig lite, gissar en sisådär 6-7, kanke 8 knop i erat fall eller mera. Det gör att risken att svallet ska skölja över fören minskar. Men testa lite olika så ser du vad som funkar. En och annan svallvåg kommer säkert leta sig över fören. Lite obehagligt innan man vant sig, men självlänsen löser det på nolltid. Kör du planade och möter en mindre båt så du känner att du inte behöver sakta in så ta ut svängen innan så du möter i 90 grader eller sväng så du åker i stort sett parallellt med svallvågorna och sakta passera. Men då ska det inte vara för stora svall för då blir det olustigt. Att ta svallet i 30 grader brukar sluta med att det slår hårt i båten när den landar i nästa våg, i alla fall när man planar. Kommer du ikapp och ska passera svall så kör i kölvattnet av den du kommer ikapp och sen girar du och kör ikapp svallet i 90 grader och lagom fart passerar, rätt kul men det gäller att ha lagom fart. Dessutom att vara aktiv med gasen. Så man passerar vågen med lagom fart och landar i vågdalen med lagom fart. Och att båten inte lutar jämfört med vattenytan du träffar. Man vill att v-formen ska fungera som en pil och därmed landa mjukt. Det gäller alltid i och för sig. Lutar båten relativt vattenytan så landar den snett och v-formen blir ingen spets. Landar platt. Då blir det rejäl smäll. Ut och öva, dessutom rätt kul.
  11. 1 poäng
    Tack för stöd Cetex. Det är dock meningslöst debattera med Peter_K och hans likasinnade. det blir som du skriver mestadels personangrepp osv. Det finns som jag skrivit så många gånger här inga olyckor sedan 1994 och framåt som kan faller under denna lag. Däremot ca 50% som är under 0,2 och resten faller i princip under gamla lagen. Att Peter_K & Co som har den nobla tanken att rädda liv så har jag friskt lyfta fram att det är då märkligt att Peter_K inte tar upp att lagen dels bör omfatta samtliga båtar samt dem som är under 0,2p för det är ju här som finns offren finns. detta i sig skulle inte lösa något ändå oavsett om så satte in allt vad man kan i resurser för att komma tillrätta med ett problem som knappt är mätbart. Allt frösvar av lagen blir därför bara patetiskt och mer av den drucknes enviset. Av den anledningen finns ingen anledning att fortsätta diskussionen med faktaresistenta utan som försvarar lagen utan sakliga belägg för - som sagt - alla fakta visar att den här lagen där finns inga offer. och med Peter_K får man vara övertydlig och upprepande - som har varit i trafik och lagen som bekant skrevs för att båttrafiken på sjön påminner så starkt om vissa förhållanden på land som nu är det hög tid införa samma gräns på sjön som för land. Och om vill man rädda liv - ja då bör detta uppenbarliga resursslöseri uppgöra. Det finns andra sektorer där dessa resurser verkligen skulle kunna rädda liv och det vet alla innerst inne som är mottagliga av fakta. Exvis SWEBOAT vilket vi ser i deras yttrande. När det så gäller Polen Peter_K (detta har vi gått igenom med) så att de har 0,2 är en rest från kommunisttiden. Deras lag är inte lika drakoniskt skriven som den svenska lagen vilket därmed (som sagt ) gör den svenska lagen världsunik och det är bland annat därför som Norge igen nyligen slog fast - ingen lag vi vill införa eller kommer att göra.
  12. 1 poäng
    Jo, jag insåg det också när jag började titta lite närmare. Jag blev själv lite intresserad av att köpa en och kom till samma frågeställning som du. Prisbilden ligger från några hundralappar till rät många tusenlappar. Jag skulle absolut behöva samma hjälp som du att hitta något som är både snyggt och fungerar.
  13. 1 poäng
    Nu var det ju inte ursprungsinlägget jag pratade om, utan de första sidorna i tråden där du bland annat kommer med ett korrekt konstaterande: Direkt följt av en mental kullerbytta för att kunna göra det helt grundlösa påståendet: Sen ska du väl kanske ha en "guldstjärna" i högskoleboken för gott försök i personlig övertygelse då du är tämligen bestämd om att statistiken stöder ditt påstående.. Sen på sida tre anklagar du indirekt ljungbergarn för att ha ett problem med att inte få dricka och att det är bra för andra att han inte får köra (irrelevanta personpåhopp).. Du påstår även att du har koll på statistiken, men det har vi ju granskat i sömmarna nu och det stämmer ju inte riktigt. Det verkar ju vara du som tolkar statistiken godtyckligt för att försöka köra över ljungbergarn, oavsett om det är sant eller ej. Det medgav du förvisso här igår, på sida 11.. Trådstartaren har inte ens kommenterat det inlägget ännu så du verkar inte ha blivit idiotförklarad för det likt du påstår. (jag skummade igenom alla 11 sidor och tyckte mig inte heller se att du medgivit problematiken med gränserna tidigare) Det är ju en hel del av argumentet som lyftes i början av tråden som du medgav där, och en del av argumentet som skrivits om i tidningarna o.s.v vilket för oss tillbaka till grundargumentet mot lagen, båtarna där folk dör med alkohol i blodet verkar inte beröras av denna alkohollagen. Bra vore det ju om dom fick stanna folk som inte kan framföra en båt säkert, som lagen är utformad nu så ska dom ju stoppa "sjöfylleri", inte "farliga båtförare".. Så varför angriper du budbäraren i citaten ovan? Definitivt. Jag har antagit att detta påstående stämt tidigare gånger jag läst det.. Men när jag nu granskar det och kollar SBU 2015 (visst är det den senaste?) så framgår det inte hur frågan om "inställning till lagen" ställts. Första stycket i dit påstående (båtägare inte har några problem med lagen) stämmer säkert bra, men din slutsats från detta behöver inte alls stämma, där skulle man behöva analysera frågeställningen och kolla på sammanhanget för att se hur de som intervjuades kan ha tolkat frågan.. Visst kan det bli uttjatat, men om man läser tråden så verkar det ju finnas många felaktiga tolkningar av lagens effekt så det är väl bara bra om det lyfts och gås igenom öppet och sakligt. Men ett antal personer här borde kanske skippa personpåhoppen och ogrundade påståenden inom "känsliga" ämnen om man nu vill att trådarna ska bli kortare och dö ut av sig själva..
  14. 1 poäng
    Bra förtydligande så att du inte riskerar åtal för uppvigling till människorov och/eller koppleri.
  15. 1 poäng
    Nej, men när samma skräp presenteras för 1000:e gången blir det rätt tröttsamt... Googlar man får man följande skrämmande resultat på ämnen om 0,2-lagen här på MG. 0,2-lagen - ÖvrigtSnack 0,2 lagens förklaring - ÖvrigtSnack 0,2 ‰ - OffTopic 0,2 Promille - ÖvrigtSnack 0,2-promillekrav på sjön leder fel - ÖvrigtSnack Allt om 0,2 promille på sjön - ÖvrigtSnack Kustbevakningen, Sweboat & 0,2-promille... - ÖvrigtSnack Sista roliga helgen 0,2 - MotorbåtSnack Inte så lätt att hålla 0,2 - ÖvrigtSnack 0,2 lagen skrivs om - ÖvrigtSnack KBVs nya specialstyrka mot 0,2 - MotorbåtSnack 0,2-lagen, namninsamling mot den - MotorbåtSnack Lösningen på 0,2 lagen - OffTopic - Maringuiden Allvarligt om 0,2 lagen, inget dösnack! - ÖvrigtSnack Allt fler vänder sig mot galna 0,2 lagen - ÖvrigtSnack Gott Nytt på er vi som skiter i 0,2 - MotorbåtSnack 0,2 lagen hjälpte inte här - ÖvrigtSnack Vart tog trådar om 0,2 lagen vägen? - ÖvrigtSnack alltom0,2promillepåsjön - MotorbåtSnack intressant om alkohol regeln - ÖvrigtSnack Ny fyllerilag på G? - ÖvrigtSnack Vadan detta gnäll om ny sjölag/0,2? - ÖvrigtSnack Havsarrest - Maringuiden Alkohol lagen - ÖvrigtSnack Sponken - MotorbåtSnack Ola Ljungberg - ÖvrigtSnack Hör UPP! Promillegräns för seglingsbåtar som är max 10 m ... Sjöfylla? - ÖvrigtSnack Syns vi på Båtmässan? - ÖvrigtSnack Intressant formulering om promillegränsen 🙂 - ÖvrigtSnack Nya fylleregler - ÖvrigtSnack Kustbevakningschef åkte fast för rattfylla - ÖvrigtSnack Förslag på 0,5-lag - ÖvrigtSnack HAR NÅGON FÅTT BLÅSA ÄNNU? BERÄTTA! Om ev. ny promillegäns införs - Tips på modern båt under Kustbevakningen klantat sig eller inte? Så var det beslutat... - ÖvrigtSnack Sjöfylleri ... på flytbrygga? - MotorbåtSnack Peter Magnusson åkte fast för sjöfylleri - MotorbåtSnack ... UPPROP MOT SJÖFYLLERILAGEN ! Slutsats om båtolyckor och alkohol tas tillbaka Varför lag mot sjöfylleri? Jo, därför att.... - MotorbåtSnack Måste vara full på sjön - ÖvrigtSnack Dags att rösta - ÖvrigtSnack Om man vägrar alkotesta när KBV kommer - ÖvrigtSnack Båtförare med navigationsproblem i Strömstad Vad gäller exakt! - ÖvrigtSnack HD har bestämt - ÖvrigtSnack Sjöfylleri och sanningen bakom nya lagen Promillelagen och SBU - MotorbåtSnack Ja då blir det till att köra olagligt till sommaren - ÖvrigtSnack Alkohol på sjön, promillehalt?? - ÖvrigtSnack Farligaste i båtlivet? - ÖvrigtSnack Åsikter om lagar - SeglarSnack Vad krävs för att få framföra 20x6.5 meter båt i 12knop? Dags för ny lag för fritidsbåtar, kanske ny fyllelag behövs SWEBOAT - ÖvrigtSnack Alkohol på sjön, brats + kustbevakningen:=) - MotorbåtSnack Vaffö gör di på detta viset - MotorbåtSnack 0,2-promillekrav på sjön leder fel Politiker ifrågasätter 0,2:an i DN debatt - ÖvrigtSnack Nya båtlivsundersökningen visar att. 8 av 10 stödjer sjöonykterhetslagen Sjöfylleridom - ÖvrigtSnack VAR STÅR PARTIERNA BETR. SJÖFYLLERILAGEN? SE HÄR! Nykterhetskontroller, erfarenheter från i somras I kölvattnet - Spinnakerfylla båtnytt idiotförklarar de som kritiserar pilsnerlagen! MYTERI INOM SBU KBV "blåser" regering och riksdag
  16. 1 poäng
    En snygg sextant, alltså den mekaniska antika prylen för att ta reda på sin position, kan ju vara trevligt att få. Om nu din vän inte redan har en i båten för säkerhets skull. Kan ju ha en snygg namnplåt med givarnas namn också 🙄
  17. 1 poäng
    Jag hade för mig att det var dumskallen som var tung att bära 😁
  18. 1 poäng
    Det är ytters lite fett som behövs, kanske en klick 5x5 mm Oljevolymen har ett minne av 2 liter, men minnet har svikit mig tidigare.
  19. 1 poäng
    Hej Det beror på enheten och eller webbläsaren som används. Det är ingenting som ändrats från vår sida. Så har inget bra svar på det. Men gissar på att det som händer är att sidan laddas om eller att webbläsaren använder click som utlöser en liknande händelse (laddar om data/sida). Det sker inte på mina Android enheter eller på laptops. Men det ser ut som att iOS enheterna uppträder på det sättet. Men inte MackBook Air. Så det är nog som några gissar relaterat till en uppdatering i iOS och då även renderaren av webbdata. //stavhammar
  20. 1 poäng
    Och tre kolumner, som en matris. En heter "För våghalsen", en "För den genomsnittlige båtägaren" och den sista "För prylgalningen"
  21. 1 poäng
    2 x 4mm2 är väl aldrig fel, ävensom 2 x 2,5mm2 beroende på kabelns längd kanske räcker. Jag har ingen strömbrytare i kretsen till kylskåpet. Däremot sitter dess manöverpanel lättåtkomlig under diskhon i byssan. Numera stänger vi aldrig av kylen när vi lämnar båten och slår av batterfrånskiljarna. Detta eftersom vi alltid glömmer ihåg att starta kylen, nu går den ju igång när vi sätter på batterfrånskiljarna.
  22. 1 poäng
    Bra att få veta vilka knopar han borde ha använt... 😉 Boken Principles of Yacht Design visar hur båten borde ha sett ut. Boken kräver tekniskt och matematiskt intresse och helst även ingenjörsstudier för att komma till sin rätt.
  23. 1 poäng
    Tack för superintressanta idéer! Jag börjar väl med de snällaste först, de som skonar rutan.
  24. 1 poäng
    Ok , då är det bekräftat att jag inte har fått tinnitus ;) , ljudet stör inte mig heller med det finns där. Som sagt en helt annan båt med den propellern och Propellertrim var snabba med leverans och bra pris. Ha det bra på sjön i sommar ! / Magnus
  25. 1 poäng
    Rent generellt gäller det alla förbrukare som drar väl mycket ström för att man skulle vilja mata dom via elpanelen. Bogpropellrar och invertrar är ett två uppenbara exempel. Skälet kan vara antingen att elpanelen, säkringarna eller ledningarna dit är för klena för att klara strömmarna (som är fallet för bogis och inverter) eller för att man vill undvika onödigt spänningsfall till vissa förbrukare (kylskåp och värmare kan ev. vara kandidater). Var gränsen går beror nog mycket på elsystemets och elpanelens konstruktion och kondition.
  26. 1 poäng
    Har inte det med telefonen, som jobbar iOS. Kan försöka kolla med paddan ikväll.
  27. 1 poäng
  28. 1 poäng
  29. 1 poäng
    "The Ashley Book of Knots", knoparnas referensverk. Tror den skulle uppskattas. Det skulle jag gjort. Fast inte längre för nu har jag köpt den. 😀
  30. 1 poäng
    Den verkar ju funka. Din Supernova ser lättdriven ut så det kanske blir en succé. Skall bli intressant att höra vad du tycker när du testat.
  31. 1 poäng
    Ska du måla den så kan du ju lägga igen mindre skador med spackel. Är det sprickor så behöver du slipa upp dem innan du spacklar, hårfina sprickor får man aldrig ner spacklet i så det håller inte om man inte slipar upp dem först. Att spruta topcoat går, men det blir inte slätt som färg utan kräver våtslipning och polering efteråt, om du vill ha det som det var när båten var ny. Mycket mindre jobb med färg, använder du sträckfärg, typ https://www.de-ijssel-coatings.se/, Epifane eller annan sån polyuretan färg, s behöver du inte spruta utan får bra resultat med roller.
  32. 1 poäng
    Jo, tomgång upp till lite gaspådrag. Men inte full gas. Så där ligger knappast felet. Kan det vara så att det läcker in bensin till vevhuset från pumpen?
  33. 1 poäng
    Utan att dubbelkolla så var det 10-15% rabatt på försäkringspremien vid användning av godkänt spårningssystem.
  34. 1 poäng
    Det kan ju även tänkas vara så att detta relä en gång i tiden fjärrstyrdes av ett larm eller något annat så att båtens förre ägare i god tid kunde starta kylskåpet innan hen åkte och handlade kylvaror till helgens båttur.
  35. 1 poäng
    Det behöver man inte göra. Tyvärr visar "Båtfolket" gång på gång att den behövs genom att ständigt försöka förklara för allt och alla hur hemskt och fruktansvärt det är att behöva vara nykter på sjön genom diverse krumbukter... Personligen tycker jag det finns märkligheter i den, som t ex gränserna (10 meter, 15 knop), men har inga problem med att det finns en tydlig och fast gräns som definierar fylleri eller att KBV skall ha rätt att göra sållningsprov eller får ta utandningsprov när man stoppar för andra brott som t ex om båten framförs utan lanternor när det är mörkt eller fortkörning. Har heller inga som helst problem med gränsen 0,2 promille, men hade heller inte yvats om det var 0,5 promille som var gränsen. Bara anpassa sig till vad som gäller, och planera sitt alkoholintag därefter.
  36. 1 poäng
    Jag undrar när man talar om den ”världsunika lagen” vi har, och att man ”vill harmoniera lagen med grannländerna”... varför glömmer man alltid bort att prata om Polen och deras sjöfyllerilag..? 🤔 För övrigt vill jag härmed presentera bevis för att det finns anledning att ha samma lagstiftning på vatten och på sjön.
  37. 1 poäng
    Oaktat statistik och en massa färgade slutsatser , är det verkligen rimligt att framföra en båt när man intagit alkohol ? Och vart ska gränsen gå ? Och vem ska den gälla ? För egen del tycker jag det funkar bra med en 0.2 gräns det gör att jag framför min båt nykter istället för halvpackad, detta har sparat mig och andra en massa onödiga skrovskador. 0,2 promille Värmekänsla. Avspänning. Gladare och piggare. Självkritik minskar. Svårare att känna sådant som lukt, smak och smärta. Sänkt koordination och reaktionshastighet. 0,5 promille Upprymdhet. Hämningar minskar. Ännu sämre precision och reaktionshastighet. Sämre uppmärksamhet, koncentration och förmåga att ta in information. Forskning har visat att det välbefinnande som alkohol ger är som störst innan du överstiger 0,55 promille. 0,8 promille Personen kan bli högljudd bland annat beroende på nedsatt hörsel. Överdrivna/yviga rörelser. Långsammare reflexer. Dålig koordination. Sämre synförmåga. Överdriven självsäkerhet och eventuella omdömeslösa handlingar. 1,0 promille Än sluddrigare tal. Svårt att gå. Försämrad muskelkontroll/kroppskontroll. Känslosvall. 1,5 promille Balans och koordination starkt påverkade. Raglande gång. Utslagen reflektion och självkritik. Känsloutbrott med aggressivitet eller plötsliga gråtattacker. Risk för kräkning. 2,0 promille Personen har svårt att stå utan stöd och har svårt att vara upprätt. Dubbelseende. Kräkningar. 3,0 promille Personen uppfattar inte vad som händer. Trötthet, somnar eventuellt. 4,0 promille Medvetslöshet. Mycket långsam andning, risk för andningsförlamning. Stor risk för dödlig alkoholförgiftning.
  38. 1 poäng
    Eftersom, som nämnts, statens inkomster måste in oavsett befolkningens beteende så måste skatten gälla alla båtar så att inte motorbåtsägare byter till segelbåt. Vi får räkna om segelyta till en motsvarande kW-ekvivalent. Även andra fiffiga framdrivningssystem som åror, handvevade propellrar trampfenor mfl. måste beräknas eller skönstaxeras.
  39. 1 poäng
    Tyvärr enkelt, man gör som i Danmark, man låter försäkringsbolagen sköta det och även ta in skatten som är en procentsats av försäkringsvärdet. Sen tar man ut en del baserad på antal kW och ev uppdelning diesel och bensin. Men den svenska modellen lär bli ett nytt verk med 867 medarbetare.
  40. 1 poäng
    Håller med Seahinter om allt utom att lämna tanken full över vintern. Ingen rengör några vattenledningar i vanliga bostäder och de kan utan vidare vara mer än 50 år gamla. En brunn på sommarstället görs oftast inte heller ren, men det bör man faktiskt göra - i alla fall om det är en grävd brunn. Så länge man fyller vatten renat i vattenverk är det ingen fara att dricka det från tanken många månader efter att man fyllde tanken, se mitt test här, http://www.maringuiden.se/forum/topic/78846-test-av-vanligt-vattens-h%C3%A5llbarhet/page-1?hl=dricksvatten Använd gärna någon form av konserveringsmedel, typ Aqua clean. Tänk på att förutsättningarna för bra vatten inte är desamma om du fyller från en brunn ute i skärgården. Gör man detta ofta kan det vara bra att koppla ett filter till slangen för att slippa få med partiklar. Mackey
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...