Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-04-30 på alla områden

  1. 5 poäng
    Har du inte hört talas om det marina uttrycket "Skepp o Hoj"
  2. 3 poäng
    Nej, för är det en nödsituation så är det att synas som gäller. Om lanternorna inte kan ge korrekt information om båtens riktning och typ, då förvillar det och kan göra mer skada än nytta. Jämför med om en bil skulle ha röda lampor fram och vita bak. Enbart vita ljus är det enda vettiga i en "nödsituation" av det slaget. Nöd är det ju egentligen inte, för det handlar ju bara om att man saknar navigationsljus när man borde ha det. Men två fel gör inte ett rätt!
  3. 3 poäng
    Just för att det är NÖD-lanternor. Bättre något ljus än inget ljus. Och hade de sålts av Watski skulle nog ingen reagerat 🤭
  4. 2 poäng
    Ja så är det! Föreställ dig ett du har en BT-fan båt framför dig i stickmörker. Hur tusan skall du kunna avgöra hans avsikt om dessa lampor agerar lantärnor då sektorerna inte har något med verkligheten att göra. Långt bättre är då att tända ankarljus och/eller däcksbelysning vilket visar din position men inte avsikt. Går man in för nödlanternor bör de med rimliga gränser fylla kraven. Annars kan allvarliga misstag ske...
  5. 2 poäng
    Så konsensus är alltså att det är bättre att inte ha några lanternor alls än att ha dessa nödanternor? Bra, då vet jag det.
  6. 2 poäng
    Hej Här är bilder på ett test vi gjorde på västkusten. Två kopparrör, det övre utan anod, det undre med anod. Se skillnaden i beväxning efter en kort säsong i saltvatten. Hälsningar Ove
  7. 1 poäng
    Å du verkar spä på de teorierna....😀
  8. 1 poäng
    Nej det är inte samma. C120w ska ha digital radar kopplas i nätverk med plottern
  9. 1 poäng
    Då ska man väl ha två runtlysande röda i signalmasten, när man "hamnat" på fältet. 😀
  10. 1 poäng
    Men hela grejen med begreppet "nöd" är att man inte har något val. Då är det inte nöd. Det finns liksom inget krav på något du använder i nöd. En nödgrej är ju något du använder för att du befinner dig i nöd och då tar något annat än det som lagen föreskriver. Och om man nu är i nöd och behöver ge sig ut i kolsvarta natten. Ja, då är de här lamporna bättre än ingenting alls. Om man nu har däcksbelysning, ja då tänder man väl den. Eller om man har en ficklampa, fotogenlampa, blinkande orange ljus... ...whatever. Man tänder det man har eftersom man agerar i nöd. Så då är säkert de här lamporna en bra grej att ha i sin nödpackning.
  11. 1 poäng
    Kan vara StayAfloat som är en smöraktig massa som ska täta även under vatten. Det är nog mer avsett som tillfällig nödreparation och inget för att lita på en hel säsong. Jag skulle satsat på Sika så det blev torrt i läckan . När det sedan var torrt så skulle jag lägga på ytterligare Sika som då förhoppningsvis får bättre vidhäftning. Det bör hålla säsongen ut. Sen bör läckaget fixas permanent efter höstupptagningen.
  12. 1 poäng
    Vet du vilken aluminiumlegering båten är byggd av. Aluminium rostar inte med det korroderar om det är en olämplig legering. Legeringen kan klara de låga salthalterna i nordiska vatten men få problem på sydligare latituder. Så försäkra dig om att legeringen tål den högre salthalten. Yrvind (eller Sven Lundin som han hette på 80-talet) svetsade för många år sedan en aluminiumbåt hos SAPA för att göra en världsomsegling. Trots hans försiktighet och noggrannhet så blev det fel legering och båten sprang läck på grund av korrosion utanför Sydamerika så resan fick avbrytas.
  13. 1 poäng
    Håller med ovanstående. Ett ensamt vitt ljus kan vara många olika saker och bör leda till förhöjd vaksamhet och försiktighet. Ser man vad som verkar vara korrekta lanternor och de inte stämmer med vinklar, då kan man dra fel slutsatser om situationen och ställa till det.
  14. 1 poäng
    Mmm... Det svåra är ju när det väller in mail med folk som vill köpa och man inte kan säga till dem att den är såld (för att ingen har hunnit komma och provköra än), men samtidigt kan man inte säga att de får komma och provköra imorgon, för de är ju inte först på tur. Och inte vill man säga som det är (att någon kommer och provkör den om några timmar) för då om den personen INTE köper så kommer de att undra vad det var för fel den första spekulanten hittade. Men det är klart, den stora fördelen mot förr är ju att när den väl ÄR såld så kan man åtminstone ta bort annonsen ifrån Blocket.
  15. 1 poäng
    Sitter rutorna i gummilister lär du ju behöva bygga om detta då de kan tryckas in i båten vid en översköljande våg.
  16. 1 poäng
    Jag har den liggande (grön) varianten på min båt med en Yanmar YSE8. Tror bara skillnaden mellan dem är vilken fysisk plats dom tar.
  17. 1 poäng
    Vi hade en liknande läcka som vi tätade genom att trycka in en liten klick sikaflex med fingrarna i skarven där vattnet trängde in.
  18. 1 poäng
    Det skulle ju kunna vara att värmeväxlaren har olika form som skiljer dem åt..?
  19. 1 poäng
    Lugn här nu... syra och aluminium är en dålig idé till att börja med. Men vi kan väl felsöka lite. Är t ex din relingslist ansluten till något elektriskt..? Jag gissar på nej. Om ingen el går till listen är något annat fel. Personligen gissar jag på att det är damm från någon som slipat botten eller liknande, det brukar se ut som du beskriver och sätter sig duktigt i plasten. Ibland går det bort med oxalsyra, men annars får man vänta och låta väder och vind ta hand om problemet. OM du använder oxalsyra måste du vara VÄLDIGT försiktig nära aluminium och alla andra metaller som inte är syrafasta.
  20. 1 poäng
    Det sitter fast i båten med två skruvar. K.G Knutsson är väl fortfarande generalagent för Hella, kolla med den firman.
  21. 1 poäng
    Jag tror att det är för att det diagonala staget som håller glödtrådens övre ända ska hamna inåt mot lanternas bakvägg, inte ut mot glaset. På en runtomlysande trefärgslanterna hamnar staget i den vita sektorn, stjäl minst ljus där.
  22. 1 poäng
    Se där ja, passar således bättre som positionsljus till husdjur, julgransbelysning eller till illumination av kringresande tivoli.
  23. 1 poäng
    Det där skulle du plasta igen från utsidan så du inte får in vatten i håligheter i själva konstruktionen. Du kan testa att täta tillfälligt med Tec7 det är en fogmassa som fäster och härdar under vatten, försök att tvätta rent ytan från fett och olja först.
  24. 1 poäng
    Ja, ser man enbart till hur effektivt det är för att förhindra påväxt, så är det tydligen väldigt bra. Synd bara att det dödar massvis under båten och runt båten också...
  25. 1 poäng
    Om du ska sätta dit en anod så sätt den längst bak på axeln. Det finns konformade anoder med invändiga gängor för detta ändamål. Att sätta innanför propellern kan störa ev. vattenkylning av lagret.
  26. 0 poäng
  27. 0 poäng
    Innan man sågar dessa kanske man skall göra ett fältprov.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...