Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-04-17 på alla områden

  1. 4 poäng
    Finns en några bra idéer här också. Tyvärr så finns det både norska och svenska falska konton bland dom hittade. Någon från Japan etcetera. Det är nästan bara hotmail/outlook som gäller men det går ju inte att spärra. Finns ju många svenska sådana också. MEN ju fler jag hittar under den manuella granskningen desto mer lär sig det gemensamma spamfiltret (blacklist) om detta. Det är ju inte bara maringuiden som är utsatt om man säger så. Tills vidare så fortsätter jag med manuell granskning och det funkar bra tills vidare. Det är inte lätt att lära ett spamfilter samma sak som en mänsklig hjärna har i lager. Även med AI. Ja så ligger det till nu och hoppas dom tröttnar snart 😁 Trevlig helg! //stavhammar
  2. 1 poäng
    Denna gamla typ av avstängningskran (kallas skjutventil) ät konstruerad på den tiden när prylar skulle kunna underhållas och renoveras för att hålla under lång tid, så självklart går de att fixa. (försök fixa en kulventil, du kommer nog inte att lyckas...) Är kranarna dessutom av brons så kommer de att hålla under båtens livstid. Funktionen är väldigt enkel. Muttern under ratten klämmer åt en tätning så att det inte ska läcka från axeln. Under muttern sitter en enkel fiberpackning som kan smörjas med vattenfast fett för att få axeln att gå lättare, samtidigt som det tätar bättre med lite nytt fett på packningen. Du kan behöva lossa skruven som håller ratten för att få upp tätningsmuttern tillräckligt långt. Den lite större sexkanten under denna mutter håller ett lock på plats. Lossa locket så kommer hela ovandelen och tätningskilen upp (detta måste självklart göras innan båten sjösätts). Det sitter en tätningskil nerstoppad i ventilhuset. Den är som namnet säger kilformad för att täta ner i ventilhuset. Kilen lyfts/sänks av en grov trapetsgänga på axeln som ratten sitter på. Om du lossar locket så kilen kommer fri så förstår du genast funktionen. Gör rent från smuts och fetta in kilen och trapetsgängan. Skruva lite upp o ner så det löper lätt. Sätt tillbaka locket med lite lin o pasta eller gängtejp (lin o pasta går att återanvända o är inte så krångligt som det låter) på gängorna till locket. Ibland är locket tätat med en bricka mellan lock o ventilhus o då brukar det räcka att återmontera dessa delar. Sen justerar du den övre muttern så ratten löper lagom trögt och inte läcker. Gängorna till den övre tätningsmuttern behöver inte tätas, tätningen mot axeln sitter i klämpackningen under muttern o håller vattnet borta.
  3. 1 poäng
    Man kan även göra enligt nedan: 1. Tejpa där vattenlinjen skall vara. 2. Tejpa ovanpå den föregående tejpningen med några millimeter överlapp nedåt. 3. Upprepa punkt 2 så det finns lika många tejplager som du har färglager. 4. När du målat ett lager drar du bort det yttersta tejplagret. Det är bara det första tejplagret, som markerar vattenlinjen, som behöver vara noggrant. Resterande lager gör inte så mycket om de svänger lite eftersom kanten målas över med nästa lager färg.
  4. 1 poäng
    Böj den och kläm ihop med ett buntband.
  5. 1 poäng
    Ska inte släppa ut vatten men om du böjer ner den ordentligt ska du slippa bli våt ändå. PS Som jag förstår det köpte du båten på en firma och då bör de fixa detta. Den hastighetsmätare du nämner kallas trycklogg och funkar så att ju högre tryck det är i slangen (den i videon som loggen ansluts till) desto högre fart. Nu finns det ju GPS med betydligt bättre hastighetsmätning så jag tror det är väldigt ovanligt att dessa slangar är inkopplade.
  6. 1 poäng
    Hej! Kul med vårprojekt! Det är en hel del jobb, men slutresultatet var värt mödan. Jag gjorde i stil med den som landgren beskrev ovan. Det gäller att inte göra bitarna för stora, utan de behöver gå att klämma ner emellan rören och ner pressas på plats mot sina anhåll med hjälp av tvingar. Gliporna som blir kräver noggran maskering och rejäla fogar med lämpligt material som biter riktigt bra på såväl plast som stål. Jag valde plastmaterial (som jag inte minns namnet på nu) i vitt med viss genomskinlighet för att få en vit targabåge men ändå visst ljusinsläpp. Ett beslut jag inte ångrar. Att plasten är vit gör samtidigt att man inte ser fogarna från "andra sidan" eller hur jag ska uttrycka mig, ett stort plus för utseendet jämfört med genomskinlig plast anser jag. Lycka till!
  7. 1 poäng
  8. 1 poäng
    Bättre vet jag inte men här är en annan variant i alla fall. Jag hade nog lagt butylband under plattan på pollaren, en rullad liten korv av butylband runt skruvarna i försänkningen i hålen i däcket och TEC7 i skruvhålen. Troligtvis en sträng TEC7 runt plattan på den monterade pollaren för att butylen inte skall kladda.
  9. 1 poäng
    Vad som gått ner..? Jo - antalet dödsolyckor! Punkt. Fakta: Sedan promillelagen infördes HAR antalet dödsolyckor gått ner. Allt annat är dimridåer, svepskäl. Det visar att promillelagen fyller sitt syfte. Orsaken är såklart inte att det är farligare att framföra en motorbåt på en fjärd med 0,21 promille i kroppen än det är med 0,19 promille i kroppen - den skickar en signal om att man kör båten nykter. Punkt. Och sedan fler har börjat köra sin båt nykter, har antalet döda på sjön gått ner. Och därför funkar lagen. Trist för de som har svårt att hålla sig nyktra och känner att de inte längre vill vara på sjön av den anledningen (du har ingen båt längre va, Ljungbergarn..?), bra för alla andra.
  10. 1 poäng
    En gummistropp på ankarlinan, eller annan lös lina med en tyngd i änden så är ölen kylskåpskall.
  11. 1 poäng
    Det där med robotfilter finns redan och fungerar. Ok just nu inte bra eftersom det inte är robotar utan människor bakom tangentbordet när kontot skapas. Och dom kommer nu från olika länder/IP utan gemensamma indikatorer. Så det är lurigt just nu. Inte bara vi som har problem. Dessutom prenumererar vi på diverse blacklists när det gäller spam. Har funderat på åtgärder. Manuell kontroll innan kontot godkänns. Automatisk banna om det är kinesiska tecken. Undersöker detta. Automatisk dölja/banna när det kommit in N antal rapporter. Svårt av diverse anledningar. Manuellt kontrollera nya kontons första poster. //stavhammar
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...