Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-04-11 i Forum Inlägg

  1. 4 poäng
    En stilla undran TS... Är det koaxialkabel? Mitt gamla Echopilot har ingen koaxialkabel. Endast enkla ledare. Vid skarvning är det viktigt att skarva dessa färgrätt! Inte heller kablaget till min helt nya plotter, Garmin 92, d v s med Panoptix PS51-TH ekolodsgivare, har coaxialkabel, eller coaxialkontakter (för högfrekvens, typ radiosignaler). Frågade Garmin Support (mycket trevlig) om jag kunde kapa och skarva, för att kunna dra kabeln där jag vill. Helt OK, blev svaret. (Dagens ekolod, skickar inte högfrekventa signaler genom gablaget. All hf-generering och mottagning, så klart, sker i givaren. I Panoptix sitter en datorenhet. Kommunikation sker med relativt lågfrekventa signaler via Ethernetkabel.) Hade för länge sen ett "roterande" ekolod. Den hade däremot bl a en koaxialkabel, som jag skarvade enligt skribenten ovan. När man skarvar koaxialkabel, gäller det främst att hålla avståndet mellan inner- och ytterledare. Impedansen blir då samma även i skarven. Och man undviker stående vågor och signalreflektion i kablaget. Om man är försiktigt lagd, så lägger man inte överbliven kabel i typ rulle åt samma varv! Då blir det ju en spole, som lättare detekterar oönskade signaler, från t ex VHF. Byt varv på kabelhärvans spole ett antal gånger, så motverkas detta. Ska för övrigt just till att en sista gång skarva kabeln till Echopilot FLS, då den ska avyttras. Själv använt det under ca 10 år med skarvad kabel, utan problem. Råd: kontakta Garmin Support! Glad Påsk.
  2. 2 poäng
    Tredje natten ikväll med sällskap av ett par bekanta med sin Windy 43. Allt fungerar perfekt med värmare och solceller!
  3. 1 poäng
    Tejp! Det finns så kallat "golvlaminat" som har nästan samma yta som halkskyddstejp, kanske inte riktigt lika grov men ger ändå ett bra halkskydd. Detta laminat sätter tejp- och dekalfirmor på utskriven tejp men du kan be dem sätta det på vit eller genomskinlig tejp. Då får du halkskydd samtidigt som man inte egentligen påverkar estetiken, dvs. ytan är fortsättningsvis vit. Plus att du kan ta bort tejpen om man vill återställa. Ytterligare plus är att tejpen skyddar ytan från repor etc. Fråga din lokala dekalfirma/bilfolierare! Bara ett förslag 😁
  4. 1 poäng
    Det tror jag också. Om det känns "obehagligt" med en cylindrisk plugg som (teoretiskt) kan åka ut så kan man försänka hålet på in. och utsidan genom att borra några mm med en grövre borr så att pluggen får två huvuden (som en kullernit).
  5. 1 poäng
    Får du inte plats med en tät plastsäck eller liknande där länssugslangen ligger?
  6. 1 poäng
    Du har helt rätt! Jag pudlar 😉. Ingen vidare kritik mot mätningarna. Det är också helt rätt att borttagningen är problemet och det är så att de som genomfört mätningarna i flera fall (jag känner till två) samtidigt har ”rekommenderat” fullständig borttagning via blästring eller skrapning.
  7. 1 poäng
    Ska man testa en länspump tycker jag man ska testa den på plats för att vara säker på dess funktion. Alternativet är att ställa pumpen i en balja och fylla på vatten för att se vad som händer, men det visar ju bara att pumpen funkar eller inte funkar i baljan och i samband med att man flyttat den.
  8. 1 poäng
  9. 1 poäng
  10. 1 poäng
    Tog ner tältet och monterade nya kapellet idag, det passade perfekt.
  11. 1 poäng
    Motorn är inne på sin 26 säsong, så det finns inga garantier. Är den välskött ser jag inga problem. Köper du tycker jag att du skall: - Kolla/byta impellern. Men, impellern i denna motor är en modell med korta vingar som håller åtskilliga år om den inte körs torr. - Byt stift till B9HS 10 (B9HS med 1 mm gap) dessa kostar en bråkdel av originalet och funkar bättre. Finns service-meddelande på detta. - Kolla termostaternas funktion. - Serva gärna poppetventilen. Den sköter kylningen vid höga varv och blir ofta blir bortglömd. Lite överkurs, men den kan ge problem om den aldrig servats. - Lär dig starta på rätt sätt. Pumpa upp trycket med blåsan. Slå på tändningen, Tryck in nyckeln under ett antal sekunder släpp sedan ut den innan du startar. Du lär dig med tiden vad som är lämpligt lång tid för att starta utan rökmaskin i aktern. Denna V6 135 lämnar nästan 150 hk och har en underbar sång. Nackdelen är att den drar ca 10 % mer i marchfart jämfört med de lite mindre 4-cylindriga Merc motorerna. Byte av stift till ovan förbättrade lågfarten men sänkte också törsten med 5-7 % på min 135 -98.
  12. 1 poäng
    Vi har använt vaxet i flera år, helt suveränt! Även släta ytor blir sträva. Mackey
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...