Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-04-04 på alla områden

  1. 5 poäng
    Håller med ovanstående. Jag hade på sin höjd bett dem skicka material för att utföra jobbet själv, hade de sagt nej hade jag lagt ner. Du skall väl ändå bottenmåla i år, orka bråka om 3 cm extra färg.
  2. 5 poäng
    Det där kostar betydligt mer energi att strida om än att fixa till själv.
  3. 2 poäng
    Jag har en D57 o har löst problemet genom att skruva bort botten i ankarboxen som är en lös skiva,då har du gott om plats för ankare o lina.lägg en gummimatta i botten så ligger ankaret still. På babordssidan så är skivan också borta där får jag ner 4 stora fendrar
  4. 2 poäng
    Det finns en passus i KKL om att åtgärden man kräver inte får vara orimlig i förhållande till felet. Och där finns en stor risk att detta landar - till din nackdel. Om firman som sålt den värderar kostnaden/jobbet mer normalt kanske det landar på just de där minutrarna extra det tar att måla lite högre upp. I relation till det samt att du antagligen ändå behöver bättrringsmåla är t ex reseersättningen inte rimlig. Problemet är att du använt båten en hel säsong vilket medför rengöring m.m. Detta är inget du kan kräva skall utföras kostnadsfritt av firman du köpt båten av, då det beror på att du inte reklamerat i tid, dvs snarast efter att du upptäckt "fel på varan". Att båtens vattenlinje inte är rätt ser man ju direkt vid sjösättning, det är inget du märker först efter en hel säsong för att det växer snäckor. Och även OM du reklamerat direkt efter första sjösättningen så hade lösningen sannolikt inte varit att få reseersättning för att dra tillbaks båten, utan möjligen att marinan du köpt den av gör en deal med en lokal marina, så att de löste det på säljföretagets bekostnad t ex. Vad jag vill säga är att du knappast kommer ha någon framgång i en strid, även med åberopande av KKL. Jag skulle ringt företaget och med en ödmjuk och vänlig ton försöka få dem att skicka en burk bottenfärg (och ev. epoxi - om det nu ens använts), och lägga ner alla andra typer av krav. För det tåget har gått. Sedan må du ha tummen mitt i handen, men rengöring och bottenmålning tillhör det vanliga underhållet som ingår i att ha båt. Det brukar de flesta klara, om inte annat efter lite hjälp första gången. Ungefär som du har en bil och att den behöver tvättas då och då. Så tejpa upp en högre vattenlinje och putsa/matta ner gelcoaten där du skall måla, och dra på lite färg (ev. epoxi innan om det använts). Samtidigt ser du över andra ställen där det behöver bättras (märken från trailern t ex), något du ju ändå måste sköta som båtägare. Tar inte många minuter. Själv har jag justerat vattenlinjen på min tre ggr....
  5. 2 poäng
    Jag håller med alla som skrivit att det är lätt att fixa själv men i min värld är det inte bara att tejpa lite högre upp och måla. Gelcoaten på en omålad yta kräver lite förberedelse innan bottenfärgen fäster. Slipa upp ytan och tvätta handlar det åtminstone om och ev lite epoxy-färg innan man kan ta bottenfärgen. Men fortfarande lite jobb.
  6. 2 poäng
    Du har redan lagt mer tid än det tar att måla lite extra färg.
  7. 1 poäng
  8. 1 poäng
    Jag använde en sticksåg. Sedan så sågade jag ut en durkplåt att ha under som jag skruvade mot. Tätningslist och konstruktionslim sika 292
  9. 1 poäng
    A4 är motsvarande material som AISI 316 så använd A4.
  10. 1 poäng
    Tack för tipsen Ingemar! Jag hade inte alls tänkt vara orimlig i mina krav. Vill bara känna efter om de tänker hjälpa mig på något sätt eller inte. Om inte, så släpper jag det. Orkar inte med en massa huvudvärk. Jag har egentligen inte tummen mitt i näven som många fått för sig här inne Jag skrev bara att jag aldrig gjort dylika jobb förr. Jag har bara varit bekväm och låtit andra göra det åt mig. Familjen driver 2 företag och då blir tiden knapp till annat än jobb och båtliv (utan båtunderhåll). Ett av företagen är ett skomakeri och där är jag nästan dagligen. Så praktiskt lagd, det är jag minsann Tack för dina råd! Uppskattas
  11. 1 poäng
  12. 1 poäng
    Det du ska ta reda på är om båten har epoxymålats eller inte och vilken bottenfärg som använts. Har botten inte epoxymålats ska du inte heller göra det när du höjer vattenlinjen. Användning av samma typ av bottenfärg som tidigare är bra så att du vet att nästa lager fäster på det du har nu.
  13. 1 poäng
    Hej skippeer, vet inte hur jag skonsamt skall berätta detta. Din rodergenomföring är förmodligen inget att laga, byt hellre ut den. Tyvärr, det är min ärliga mening. Detta med grisskära/rosa-tonade brottytor hos genomföringar diskuterades livligt för några år sedan. Tycks ha fallit i glömska. Avråder bestämt från att alls laga den, den är nog jättespröd och saknar därmed metallisk pålitlighet!? Visst, frågan gäller en roderhylsa och inte en propellerhylsa under vattnet, så båten sjunker knappast helt plötsligt vid materialbrott. (Men även roder-funktionen kan vara kritisk då det brallar i på öppet hav?)
  14. 1 poäng
    1. I sak bör du kunna gå rätt. 2. Håller med övriga, där alla som läst denhär tråden förmodligen lagt mer tid på detta än den extra tid det tar att åtgärda. 3. Om du inte tänker/kan.. bottenmåla själv för kommande säsong så kommer den som ska göra jobbet förmodligen inte ta extra betalt för att höja linjen på bottenfärgen.
  15. 1 poäng
    Om man ändå maskar är det bara att tejpa lite högre upp, extra tid=0. Extra penseldrag 2 minuter?
  16. 1 poäng
    Jag är - liksom de flesta - en person som målar min egen botten. Det gör man varje år. För att måla botten maskar man med tejp, sedan är det två svängar med en liten roller samt en pensel. Skillnaden mellan att måla botten efter gamla linjen, eller att maska ut en ny och måla är... tja... en kvarts arbete... Materialkostnaden blir 0 kr mer eftersom tejp och bottenfärg säljs på hela rullar och burkar. Jag hade ställt den kvartens merarbete mot hur mycket arbete det är att bråka med en marina om ersättning för 60 mils transport x2, inkomstbortfall, ev övernattningar osv osv osv, och det faktum att jag har min båt för att använda i vattnet och vill sjösätta så tidigt det går. Alla gör som de vill, men för att få lite perspektiv på vad vi pratar om här.
  17. 1 poäng
    En del har både begränsningar och tummen på fel plats.
  18. 1 poäng
  19. 1 poäng
    Tack sy_Alice! Det var en innehållsrik och lärorik tråd. Min lucka är ungefär likadan fast lite större, jag har förstärkt locket på den genom att plasta fast metallvinklar med epoxy (svårt att se på fotot för jag har bäddat in allt detta i ljusisolering, luckan ska ju sitta ovanför motorrummet). Min sittbrunnsdurk är stabil som den är så jag kommer inte att förstärka den med någon plåt, bara ersätta en del av balsan med epoxy en bit in under kanten i uppsågade hålet runt luckan så som Peter_K föreslagit. Tror du inte att anledningen till att durken inte känns stabil är att det kommit in fukt i balsan så den separerat från laminatet? Då blir det svampigt och sviktar. Det är enkelt att fixa genom att borra små hål och pressa in lamineringsepoxy som härdar och stagar upp golvet. Så gör man med sandwichdäck som är fuktiga, här är en video som visar hur det går till: https://hamnenplay.solidtango.com/video/150407-batfixarskolan-anders-almen-epoxi-i-dack
  20. 1 poäng
    Klipp denna annars: https://www.blocket.se/annons/sodermanland/maxi_fenix/89187582
  21. 1 poäng
    Vad har filmen med växlingen att göra? Det som rör sig på filmen är väl spärren för att hindra start med växeln i.
  22. 1 poäng
    Blir bra nästa vecka...
  23. 1 poäng
    Det är den grå lådan du ska satsa på, den röda är en modernare variant på "grispitt".
  24. 1 poäng
    Materialet verkar vara mässing eller brons. Där brukar inte gängor fastna hårt. Jag skulle prova att göra så här: Skaffa en plattspetsad dorn (Biltema har satser) med diameter aningen mindre än kärnan hos ängan. Knacka lagom på den avbrutna ytan för att om möjligt skada ev. oxidlager i gängan, men utan att deformera för mycket. Sraya på WD40 alternativt 5-56, vänta en dag. Använd en minislip med en slipskiva med lagom diameter för att nå ned i brottytan och slipa ett skruvmejselspår där. Om nippeln har tätat med planpackning måste man slipa försiktigt så inte ytan skadas för mycket av spåret. Anpassa sen spetsen på en skruvmejsel så både bredd och framkantsrundningen stämmer med det slipade spåret. Skruva loss.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...