Mja, känner igen och känner igen. Nä, men faskompenserande motorkondensatorer (capacitors) för nog ett eländigt liv eftersom det ofta tycks leda till förtida död, för att dramatisera ämnet litet!?
Som elektrokunniga (som TS själv) nog vet så är själva starten av en AC-elmotor* extra problematisk eftersom motorn matas av nätets pulser på 50 Hz. Elmotorers elektromagneter består av lindade kopparspolar som i sin tur matas via släpkontakter/kol. I varje ögonblick skall alltså idealt exakt rätt elektromagnetspole i armaturen matas med ström för att öka rotationens hastighet. I verkligheten däremot kan det var litet `si å så´ med den tajmingen, särskilt vid start då motorrotationen per definition ju är noll. Fiffiga s.k. `faskompenserande kondensatorer´ infördes därför för att s.a.s. fuska igång elmotorer, kan funka om inte rotationsmotståndet råkar vara för högt. Äh, blev långt men lästvång råder ju inte.
Blev förvånad över att motorkondingar tycks kunna smälta. Alltså överhetta sig själva bortsett omgivningstempen. Detta eftersom ingen elektrisk ström någonsin kan flyta genom en frisk kondensator, dess existensberättigande som elektrisk komponent förbjuder detta!
Fast, med tillräckligt många blixtnedslag genom den avsiktligt tunna papp-isolatorn (se bilden nedan) så skapas kanske tillräckligt många förkolnade och elektriskt ledande kanaler så att komponenten till slut överhettas och smälter?
Annekdot: I min tvättstuga har jag två torktumlare som är beroende av fritt utblås av den heta torkluften. Dessa förnämliga torktumlare har sensorer som rätt ofta indikerar "E15 no vakuum" vilket torde bero på att deras luftutsug är beroende av att en äldre större utsugsfläkt också måste starta och hjälpa till. Kan höra äldre fläktens tröga start och bara hoppas att den varvar upp snabbt nog innan sensorerna ger E15. Vid mina tre felanmälningar genom åren har f.ö. fastighetsskötaren alltid löst problemet genom "bytt konding" (hos den äldre större fläkten antar jag alltså här). Ingen hos fastighetsskötarens anställda tycks ha funderat på hur en sådant återkommande fel kan lösas permanent?
Googlade f.ö. fabrikatet "Herkules" för att eventuellt hitta nåt kopplingsschema eller annat matnyttigt. Verkar som att den kinesiska firman "WU XI" har köpt upp?
Kan jag fundera.
*fotnot: Startproblem, alltså egentligen inte bara vid AC=växelström utan även vid DC=likström. Kärnan i problemet är nog att elmotorers lindade elektromagneter uppför sig precis som de induktorer de är.
[Motsatsen till induktorer är kondensatorer, de kan alltså - i vissa AC-kopplingar -kompensera varann, detta då så att idealet uppnås. Idealet i dessa sammanhang är liksom alltid att själva elnätet `skall tro/känna av´ att inga s.k. reaktanser finns. Utan möta rent resistiv last. Meningen med kondensatorer i elmotor-kopplingar är kort sagt fejka ren resistiv last, detta för att minska effektförluster genom att minska s.k. ambulerande strömmar i kablarna.]
Bildkälla: Wikipedia commons