Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-03-29 på alla områden

  1. 3 poäng
    Nytänkande var det ja. Jag köpte en liten trimaranjolle på 4,5 x 3,2 meter som jag tänker kajka runt i nu i sommar. Med jollen på biltaket och dagsturer mot olika mål, övernattning i tält eller stuga där bilen kommer stå parkerad (campingplats) eller i vandrarhem vid dagens etappmål. Båten inköptes för 10,500:- och har kostat ett par tusenlappar utöver det, så runt 15,000:- kanske totalt. Här ett par bilder på identisk, och en bild på mitt nytillverkade roder.
  2. 2 poäng
    Så... tipset är att de inte skall skaffa en grind, utan anlägga en populär skärgårdskrog bredvid hamnen istället..?
  3. 1 poäng
    Ja det måste vara övertryck i tanken för att evakueringen skall fungera. På www.rinkabyror.se finns en tabell med ytter och innerdiameter för rörgängor så du kan översätta dessa till R-mått.
  4. 1 poäng
    Mja, känner igen och känner igen. Nä, men faskompenserande motorkondensatorer (capacitors) för nog ett eländigt liv eftersom det ofta tycks leda till förtida död, för att dramatisera ämnet litet!? Som elektrokunniga (som TS själv) nog vet så är själva starten av en AC-elmotor* extra problematisk eftersom motorn matas av nätets pulser på 50 Hz. Elmotorers elektromagneter består av lindade kopparspolar som i sin tur matas via släpkontakter/kol. I varje ögonblick skall alltså idealt exakt rätt elektromagnetspole i armaturen matas med ström för att öka rotationens hastighet. I verkligheten däremot kan det var litet `si å så´ med den tajmingen, särskilt vid start då motorrotationen per definition ju är noll. Fiffiga s.k. `faskompenserande kondensatorer´ infördes därför för att s.a.s. fuska igång elmotorer, kan funka om inte rotationsmotståndet råkar vara för högt. Äh, blev långt men lästvång råder ju inte. Blev förvånad över att motorkondingar tycks kunna smälta. Alltså överhetta sig själva bortsett omgivningstempen. Detta eftersom ingen elektrisk ström någonsin kan flyta genom en frisk kondensator, dess existensberättigande som elektrisk komponent förbjuder detta! Fast, med tillräckligt många blixtnedslag genom den avsiktligt tunna papp-isolatorn (se bilden nedan) så skapas kanske tillräckligt många förkolnade och elektriskt ledande kanaler så att komponenten till slut överhettas och smälter? Annekdot: I min tvättstuga har jag två torktumlare som är beroende av fritt utblås av den heta torkluften. Dessa förnämliga torktumlare har sensorer som rätt ofta indikerar "E15 no vakuum" vilket torde bero på att deras luftutsug är beroende av att en äldre större utsugsfläkt också måste starta och hjälpa till. Kan höra äldre fläktens tröga start och bara hoppas att den varvar upp snabbt nog innan sensorerna ger E15. Vid mina tre felanmälningar genom åren har f.ö. fastighetsskötaren alltid löst problemet genom "bytt konding" (hos den äldre större fläkten antar jag alltså här). Ingen hos fastighetsskötarens anställda tycks ha funderat på hur en sådant återkommande fel kan lösas permanent? Googlade f.ö. fabrikatet "Herkules" för att eventuellt hitta nåt kopplingsschema eller annat matnyttigt. Verkar som att den kinesiska firman "WU XI" har köpt upp? Kan jag fundera. *fotnot: Startproblem, alltså egentligen inte bara vid AC=växelström utan även vid DC=likström. Kärnan i problemet är nog att elmotorers lindade elektromagneter uppför sig precis som de induktorer de är. [Motsatsen till induktorer är kondensatorer, de kan alltså - i vissa AC-kopplingar -kompensera varann, detta då så att idealet uppnås. Idealet i dessa sammanhang är liksom alltid att själva elnätet `skall tro/känna av´ att inga s.k. reaktanser finns. Utan möta rent resistiv last. Meningen med kondensatorer i elmotor-kopplingar är kort sagt fejka ren resistiv last, detta för att minska effektförluster genom att minska s.k. ambulerande strömmar i kablarna.] Bildkälla: Wikipedia commons
  5. 1 poäng
    Kattor är däremot nästan lika olämpliga som enskrovsbåtar...
  6. 1 poäng
    Om allt "lull-lull" funkar via (den enda) huvudbrytaren men inte motorn lär det inte vara fel på själva huvudbrytaren (fattar det som att du har två parallellkopplade batterier via en huvudströmbrytare). Motorrelaterad el brukar brytas/slås på via tändningslåset. Kolla att detta verkligen 1) har 12V på ingången och 2) ger 12V ut i "tändningsläge". Om det inte får 12V in så följ denna väg bakåt och kolla om det t ex sitter en säkring på vägen. Om det kommer spänning ut, följ vart den tar vägen. Ofta är - som @Georg_Ohm skriver ovan - tändningslåset en del av motorkabelhärvan och helt separerad från resten av elinstallationen i panelen eftersom det brukar levereras från motortillverkaren. Då kommer sannolikt matningen till tändningslåset från batteri, huvudbrytare och via motorn, och du skall som redan skrivits leta var spänningen försvinner här. Eftersom det var ett plötsligt och totalt bortfall som sedan varit permanent är min magkänsla inte ärgade anslutningar utan något mer konkret såsom säkring eller något som lossnat. Men det är som sagt bara en magkänsla, leta systematiskt och förutsättningslöst.
  7. 1 poäng
    Det försämrar ju läget. Finns det ingen människa som bor i närheten som kan tänka sig att hjälpa till? Det behöver ju inte vara någon av de som har båt i hamnen. Om ni i inte anlägger en grind blir det mycket pengar över för att ersätta en närboende för dennes tjänster. Kanske någon av er med båt i hamnen bor närmare? Ledsen om jag tjatar, men jag är övertygad om att mänsklig närvaro är effektivare än fysiska hinder.
  8. 1 poäng
    Trimrarna är ju annars perfekt ur den synvinkeln att man får distans till båtgrannarna. Mindre bra då det är ont om plats i gästhamnarna. Men det gäller ju inte det enkla campingbetonade båtlivet! Bra initiativ att ta sig tillbaka till naturen, för att använda en utsliten klyscha.
  9. 1 poäng
    Så, nu är det målat. Fick låna lite bockar, med domkraft så lyckades jag måla epoxi överallt och bottenfärg. Riktigt nöjd med resultatet! Målade epoxi vått i vått. När sista lagret nästan var torrt (lite klibbig) så pangade jag på första lagret bottenfärg (enligt tillverkaren så binder bottenfärgen bäst så). Slänger upp en video på resultatet. Kommer aldrig att göra detta hästjobb igen. 3 dagar totalt tog det, skrapa, slipa, acetontvätta, måla måla måla ect.
  10. 1 poäng
    Men minus två ampere är väl ändå urladdning, inte laddning.
  11. 1 poäng
    Än en gång tack för all info. Kul att läsa om dina eskapader 👍
  12. 1 poäng
    Så länge du kan hålla reda på din handduk behöver du inte drabbas av panik!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...