Jump to content
Wednesday 08 December 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 03/25/2020 in all areas

  1. 3 points
    Har inte upplevt detta. Han skriver när det killgissas hejvilt, att påpeka felaktigheter är inte narcisstiskt, även om det kan uppfattas så av den som inte är van att få sina åsikter ifrågasatta. Alla människor är olika och uttrycker sig på olika sätt, både i skrift och "live", tråkigt vore väl annars. Bhemac är en av de större anledningarna till att forumet är så bra!
  2. 2 points
    Det där är" redia" grejer! Biltema har motsvarande till bättre pris, som gott duger till ditt jobb.
  3. 1 point
    Känner igen det där. Man börjar lite försiktigt och tror att det blir ett litet jobb. Sen sliter man hårt i flera dagar, kanske med fel verktyg för det stora jobbet, och landar i ett större jobb än man trodde från början. Men lite nöjd känner man sig efteråt!
  4. 1 point
    Jag gjorde som Du på en av våra båtar på våren 2004. Skrapade och slipade eftersom den gamla fartygsfärgen hade släppt i stora sjok och botten såg anskrämlig ut. När all (nåja...) färg var borta kontaktade jag en bekant som då jobbade på International och frågade vad jag skulle använda för att få en bra och hållbar bottenmålning. Jodå, det som gällde var 3 lager Primocon och därefter redigt med Micron. Sagt och gjort, jag gjorde som kompisen sa, rollade på 3 lager Primocon och därefter 4 lager Micron. Jag bättrade bottenmålningen fläckvis, främst i vattenlinjen, år 2012 och behöver inte göra om det jobbet förrän om kanske ett par år. Och då tänkte jag eventuellt ta bort bottenfärgen helt och epoxibehandla i stället, om inte alla berörda "experter" samstämmigt har kommit fram till något annat. Våra andra båtar har inte fått den grundliga behandlingen och ser därför lite tråkiga ut under vattenlinjen.
  5. 1 point
    Läste lite snabbt, har ändrat mitt inlägg. Att måla med epoxi känns overkill plus att jag inte kommer att kunna komma åt överallt, känns då som att det inte blir 100% rätt gjort då. Man måst få 100% rent, vill inte bygga in gammal färg osv. Tycker att Hjertmans uttalande inte var helt proffsigt... Dom kunde ha rekommenderat grundfärgen som jag tydligen behöver i detta fall. Ska ringa International imorgon och ev. åka tillbaka med mina 5 liter till Hjertmans.
  6. 1 point
    Fattade fel, har ändrat inlägg, sorry.
  7. 1 point
    Så här tror jag... Eller jag är rätt säker faktiskt. På sugsidan är det bäst med runda kanter enligt version B. Dels sugs vattnet längs skrovet bort och framför allt är tryckfallet väldigt mycket mindre i version B jämfört med version A. Mycket mera vatten kommer att pumpas genom tunneln med samma effekt på bogpropellern och dessutom slipper man troligen en del kavitationsljud och ljud från luft som kanske sugs in i tunneln. På trycksidan är det bäst med skarpa kanter enligt version A. De skarpa kanterna gör att strålen ut ur tunneln släper från skrovet och bara trycker vinkelrätt mot båtens längd. Med runda kanter enligt version B kommer en del av strålen att följa rundningen och trycka både framåt, bakåt, uppåt och nedåt och åt alla andra håll också till ingen nytta. Version C är en kompromiss som totalt sett är bäst. På sugsidan är den sämre än version B med större tryckfall (mindre flöde genom tunneln), men bättre än version A. På trycksidan släpper strålen tack vare den skarpa kanten närmast tunneln och följer inte skrovet. Det vatten som ev. följer skrovet släpper vid nästa skarpa kant. Större delen av kraften går vinkelrätt mot båtens längd, nästan lika effektivt som med version A. Frågan är om inte allt vatten släpper vid den första skarpa kanten och att det skulle vara mest effektivt att runda kanten närmast skrovytan. En inre skarp kant i 30-45° (vet inte vad som krävs för att få ett bra släpp) och en yttre rundning ut mot skrovet. När man inte lyckas kommunicera till varven att version A är olämplig så är nog version C även en kommunikativ kompromiss. Mitt förslag blir ju jättekrångligt både att beskriva enkelt och att utföra. Se till att framför allt den inre skarpa kanten blir riktigt skarp. Hoppas detta gav lite förståelse.
  8. 1 point
    Lågfriktionsringar gå bra att fästa i relingslisten. Tyvärr kommer jag just nu inte på något bra sätt att fästa hållaren för spinnakerbommen.
  9. 1 point
    En packning mellan två ytor måste tryckas ihop så pass mycket att den tätar. Stora ytor kräver högre totalt tryck, dåklart, osv. Om man inte lyckas uppnå tillräckligt högt tryck på hela ytan, så att packningsmaterialet deformeras tillräckligt mycket efter underlagets ojänheter (vilket i såfall räcker och ingen "hjälp" behövs). Så kan man lägga ett flytande material som tar upp dessa ojämnheter. Dom vanligaste typerna är anaeroba lim som blir relativt rigida och hardar i syrefrånvaro om det finns tillräckligt med metalljoner. Elastomerer typ silikon och liknande som blir elastiska och flexibla men härdar långsamt mellan ytor. Härdningen styrs av att fukt/ vattenmolekyler byter plats med stabilisator (som håller produkt i flytande form). Sen är en vanlig variant typen "klister/lim" som är torkande. Ett lösningsmedel, otta ĺättflyktigt avges och själva produkten blir kvar. Det som blir kvar jan vara mjukt plastiskt till sprött och extremt hårt. Många fabrikat av ex topplockspackningar har ett screentryck av packingsmaterial på sina packningar. Här kan man utan att riskera något ha både livrem och hängslen... om mzn inte tar helt fel typ av hjälp
  10. 1 point
    Ja klart bättre än jag förväntade mig.
  11. 1 point
    Nä nä, försök inte. Om inte mina ögon bedrar mig alldeles så är det en dam som fixar med båten...😉
  12. 1 point
    En gång i tiden använde man klister på toppackningarna (ca 50 år sedan) det har nu ersatts av den lite ruggliga silvriga beläggningen på packningarna man köper idag.
  13. 1 point
  14. 1 point
    Min högst personliga åsikt. Om vi bortser från äldre och multisjuka - som defacto är i riskgruppen avseende alla typer av sjukdommar och virus - även under vanliga år. Paniken kring Corona är betydligt farligare än sjukdommen. Många är (i viss mån befogat) rädda, tyvärr så blir många paralyserade och handlingsförlamade - förutom att dom kan sprida sin rädsla på sociala medier - vilket i sin tur skapar fler rädda som blir paralyserade. Jag förstår den underliggande orsaken till att folk sprider sin rädsla - dom vill inte vara rädda själva, vi är ju flockdjur. Vi skall inte förringa riskerna om detta blir långvarigt, varsel och konkurser - det senare ligger längre fram. Tänker på alla småföretagare som belånat sitt liv för att starta ett företag, som kanske gått bra i några år, men som fått tvärstopp iom allt detta. Där finns det psykologiska risker som vi inte skall förakta. Vad kan man göra för att stävja detta? Försök lev livet som vanligt, men med lite mer distans till folk. Handla det du tänkt köpa - så butikerna kan få leva - behålla sina anställda som kanske kan handla där du jobbar.. Framförallt - sprid Inte panik. Sprid ett lugn och handlingskraft istället! Sociala samlingar är begränsade och inställda - men man kan ju fiska själv - måste det vara en tävling? Detta blev inte OT. Själv skall jag jobba med båten i helgen, med förhoppning om att kunna sjösätta inom kort.
  15. 1 point
    Fungerar ventilen som släpper ut trycket ur cylindrarna när tryckströmbrytaren stänger av kompressorn? Om den inte gör det får motorn starta mot trycket i cylindrarna, och blir överbelastad.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy