Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-03-22 på alla områden

  1. 4 poäng
    Äntligen! Som du ser ovan så har du fått hur många råd som helst om att kolla linjeringen av propelleraxel o motor. Jag skrev i något tidigare inlägg "börja med att felsöka innan du börjar åtgärda" (eller något i den stilen med samma andemening). Då är du förhoppningsvis mogen för att fixa felet..... Börja med att lossa propelleraxeln från motorn (om det inte redan är gjort). Passa på att kolla motorkuddarna (med anledning av grundstötningen) genom att lyfta i motorn vid de olika motorfästena för att se om motorkuddarna hänger ihopa. Att motorkuddarna ev har sjunkit samman någon mm p.g.a. ålder är inget problem, det kommer att hanteras vid uppriktningen av motorn. Om någon motorkudde är skadad - byt alla (så de åldras i samma takt). Kila upp propelleraxeln i axelhylsan så den blir centrerad. Justera motorn i höjd/sida/inriktning med muttrarna på motorfästena tills axeln går att med lätthet skjuta in i axelfästet i motorn eller att måttet är detsamma runt hela axelfästet om du lossat propelleraxelfästet från motorn. Ett bladmått underlättar för att mäta "glappet" när du justerar. Notera att motorn inte ska sitta rätt bara i sida o höjd utan att även linjeringen mot propelleraxeln ska vara rätt. Det kan bli mycket skruvande men det är inget svårt jobb, kräver bara noggrannhet. Sen är det bara att återmontera tätningen mellan axelrör o propelleraxel. Någon har rekommenderat att kolla skicket på axeltätningen innan återmontering och det skadar ju aldrig att göra den kollen. Normalt så är livslängden på tätningen rätt lång om den inte utsatts för vanvård såsom brist på smörjning, missat luftning eller liknande beroende på typ av tätning.
  2. 2 poäng
    Om du uppfattat mig som expert så har du fel. Jag skriver här enbart utifrån mina egna erfarenheter under ett långt båtliv. Jag har haft motor med fast propelleraxel i 15 år (fast det var några år sedan). Under de åren så kollade och justerade jag åtskilliga gånger att motorn var linjerad mot propelleraxeln. Jag hade ur den motorn några gånger och i början blev det inte alltid så bra med linjeringen. Min erfarenhet säger mig därmed att det är ett av de vanligaste felen till att det skramlar i axelhylsan. Jag bytte aldrig motortassar.... Nu tänker jag inte gå igenom din tråd igen men jag har uppfattat dig som att du fokuserat på motortassarna och i ett senare skede på för lågt tomgångsvarvtal (det kan påverka eftersom motorn då kan väldigt ojämnt och med stora slag). Att jag betonade "äntligen" beror på att jag väntat på att du skulle lossa axeltätningen och titta efter på det ställe där många med mig tipsat dig om att titta. Nu har du hittat ett allvarligt fel och kan göra något åt det. Det utesluter självklart inte att det kan finnas fler problem med din båt. Som jag skrev i inlägget ovan så är det lämpligt att bryta i motortassarna innan du börjar med inriktningen av motorn. Nu har jag klargjort varför jag formulerade mig på det sätt jag gjorde. Efter denna förklaring så kommer jag att spärra dina inlägg så jag slipper se dem i fortsättningen så du inte behöver störa dig på de råd jag försökt ge. Jag rekommenderar dig att spärra mina inlägg så du slipper se dem och de råd jag fortsättningsvis kommer att försöka ge andra deltagare här i forumet, så slipper du störa dig på dem med Over and out!
  3. 2 poäng
    😚😉 Gröna prickens placering. Prickade linjen är typ mittmarkering av farled. Får inte återge större utsnitt utan medgivande från sjökortsleverantören, tror jag. Området ligger utanför Hydrographicas täckningsområde, som numer ingår i G3.
  4. 1 poäng
    Det skulle vara intressant om du kan göra ett belastningsprov för att se vilken kapacitet batteriet har efter denna behandling. Gärna även ett motsvarande prov för ditt nyinköpta batteri för att få jämförbara värden. Vilospänning säger tyvärr inte allt om ett batteris kondition.
  5. 1 poäng
    Ahhhh - Nu tror jag att också förstår. I pdf:ns översta bild. Skymtar några gängade hål, ja. Man lossar då kanske de skruvar som håller fast konan, och sedan skruvar man i några, av dessa i de gängade hålen. Så som du skrev. Men det verkar inte finnas konor med gångade hål i de nedre bilderna. Kanske nåt jag missar? Och, jag är deffinitivt inte i samma klass som övriga experter! Till det har jag för få erfarenheter. - Blir inte sur, men kanske har jag lagt näsan i blöt, lite för mycket, känns det som. "Sedan - när man inte vet så är det ofta bättre att låta bli och skriva. En del har väldigt svårt för det, och blir märkligt snabbt "experter" och börjar ge råd när de några inlägg tidigare inte ens visste vad det var för prylar." Kryper in i min lilla håla... 🤐 Ska försöka att endast hålla mig till egna trådar... Nästa blir: Fel i G3 sjökort.
  6. 1 poäng
    Härligt att erkänna att man stör sig ibland. Törs jag inte göra hemma😇
  7. 1 poäng
    Har lackat (fernissat) mycket teak. Inga problem. Se bara till så att ytan är avtvättad med något starkt som inte lämnar rester och lägg första lagret förtunnat, som vanligt.
  8. 1 poäng
    Ingen bra koll på Victron, men... Jag skrev detta om en EP Ever-regulatorn i en annan tråd, kanske kan hjälpa dig...
  9. 1 poäng
    Vi har själva frivilligt hemisolerat oss så det blir fint när båten kommer i plurret om en månad. Då hissar vi flagga L + Stör ej på styrbord sida. En del hjälp på traven har vi fått i vårt beslut, möjligheten uppenbarade sig helt enkelt så varför inte passa på att isolera sig. Nu kan vi hjälpa äldre nära och kära med inköp. Vi träffar andra likasinnade och vi handlar normalt utan att hamstra.
  10. 1 poäng
    För att komma tillbaka till trådens titel lite. Jag har sett de första bilderna på sjösättningar idag i ett soligt Sverige. Härligt att se, i synnerhet med allt som pågår runt omkring. Känns som att chansen att hitta drömbåten i år sjunkit en hel del. Båtmarknaden känns som att den nästan står still och de som inte prompt måste sälja avvaktar säkert hellre lite. Samma sak gäller säkert även köpare i allt större utsträckning när det är risk för arbetslöshet och osäkerheten på världens börser. Har man däremot fått i båten kan jag inte tänka mig ett bättre ställe att isolera sig på:)
  11. 1 poäng
    Nej, inte testat. Men det är väl sådana här produkter som brukar kallas "snake oil". Om det fanns något som reducerar friktionen med 40% så hade nog oljefirmorna eller motortillverkarna redan lagt beslag på de produkterna för att sälja sina produkter med "bättre bränsleekonomi" i reklamen.
  12. 1 poäng
    Jag var lite tråkig och googlade på och fann att det förekom bilder från Hong Kong att folk förberedde sig för hemma karantän. https://www.businessinsider.com/coronavirus-panic-buying-toilet-paper-stockpiling-photos-2020-3?r=US&IR=T Sedan spred sig information som en löpeld. Något liknande har hänt med Alvedon. Något rykte dyker upp som sedan skapar panik, https://www.svd.se/lakemedelsverket-inget-visar-att-ipren-forvarrar Man kan reflektera över hur snabbt folk förändrar sitt beteende och värderingar baserat på deT snabba informationsflödet. Vi verkar ju kunna utföra rätt konstiga saker baserat på osäker info. Vi är kanske inte så mycket bättre än folk var förr i tiden då man brände häxor pga missväxt eller att en kvinna ombord innebar att skeppet fick dåligt väder.
  13. 1 poäng
    På grovt oxiderad, dvs matt, gelcoat behövs en maskin och ett grövre medel. Att försöka få blankt för hand är ett evighetsjobb och man bara lurar sig själv att det blir bra bara för man smetat på lite vax. Det blir matt nästan direkt igen. All oxid behöver bort för att man ska få en bra glans. Skaffa bra grejer så blir det enkelt att få OK resultat utan att man sliter ut sig både kroppsligen och tidsmässigt. Själv har jag använt en roterande Rupes maskin med lammulshätta och 3M fast cut (grön kork) på ytor där gelcoaten varit matt. 3M fast cut kräver lite värme så därför är roterande maskin att rekommendera för just den produkten. På mindre oxiderad gelcoat använder jag en oscillerande rupes maskin (LHR15) och rupes egna ceramic gloss (gul kork). Den oscillerande maskinen är mycket lättare att arbeta med. Men äter inte oxid lika bra som en roterande. avslutar med en sealer så det håller sig bättre till nästa säsong. Finns massa varianter att välja på. finns några inslag på hamnen.se om detta som jag tyckte var informativa. Finns även otaliga youtube videos att kika på om hur man får bra stuns på sin gelcoat. tvättar med fönsterputs och torkar av med mikrofiberduk före poleringen för att undvika att dra in massa smuts. Och före jag tar fönsterputs är båten tvättad med Abnet som är ett fantastiskt rengöringsmedel. tycker jag får hyfsat bra resultat på detta viset och med relativt lite arbete. Gelcoaten tål polish årligen. Den är väldigt mkt tjockare än en billack. (båten är 11 år gammal.)
  14. 1 poäng
    Med andra ord skall man sikta på tidig sjösättning, så den kommer i plurret..
  15. 1 poäng
    Jag räknar med att detta kommer att pågå i minst två år. Senaste storskaliga smittan i Sverige var "asiaten" i slutet av 50-talet, och den höll på i drygt två år. Den började 1957 i Sverige. Min mormor hade den 1959. Då med en mindre befolkning som sannolikt var i tätare kontakt med varandra i vardagen. Smittspridningen kommer förstås att minska under sommaren, eftersom fler är lediga och de flesta är mer utomhus. Förhoppningsvis ger genomliden sjukdom en bestående immunitet, så det är över efter säg 2022. Men så extrema neddragningar som vi har i samhället nu, det är inte uthålligt under så lång tid som smittan kommer att härja. Vi kan inte sluta jobba i två år. Redan några veckors stillestånd är katastrofalt för samhället, och de privatekonomiska konsekvenserna lär garanterat driva upp självmordstalet dramatiskt. Frågan är vilket som leder till flest döda när allt är över...?
  16. 1 poäng
    Så här resonerar jag kring min teak i sittbrunnen. Det är en förbrukningsvara, som förr eller senare behöver bytas, och det enda man kan göra är att försöka skjuta på det så länge det går genom att vårda teaken. Och hur vårdar man den då..? Först måste man förstå hur den funkar. Teak är i sig ett hårt och fett träslag. Det innehåller massor med mineraler som gör att det inte är halt, att det inte ruttnar. Däremot slits det ju, och då på samma vis som allt övrigt trä - vårveden först då den är mjukare. När man nåtar teak är det för att få tätt och för att ta upp rörelser. Det är viktigt att nåten är mjuk och hel. Däremot skall den inte vara högre än träet, den skall ligga på samma nivå som teaken. Så vad gör man..? Jag har testat lite olika under åren. Lackat - håller några år, även om man mattslipar och lägger på nytt när vi pratar nåtad teak. Sealer - funkade inte så bra, höll inte så länge. Kinesisk träolja - tycker jag funkar bäst. Slipa ordentligt teaken med maskin. Jag kör 80-papper på excenterslipen. Lägg sedan på ordentligt med olja. Dränk in, i omgångar, under ett par timmar. Torka överflödigt. Låt härda några veckor. Då håller det nästan hela säsongen. Du skall INTE lägga på olja någon dag senare - det är då det blir klibbigt. Nästa säsong räcker det att slipa lätt och sedan på med mer olja på samma vis.
  17. 0 poäng
    Finurlig och stadig axelkoppling. Konisk mindre del, som monteras runt axeln och skruvas in i den större. Då nyps axeln ordentligt fast. Troligtvis ingen krysskil. Lossa skruvarna vid blå pil. Dra svarta axelklunsen med axel! så pass lite att du kan föra in ett bladmått där det är som trängst. Alltså vid brun pil. Men först måste motorn så att säga riktas in, så det inte bänar iväg axeln, t ex uppåt. Och för att göra detta, så drar du isär lite mer, mellan den svarta klumpen och den bronsfärgade medbringaren på backslagets utgående axel ( som du inte ska röra). När allt är klart kan du lossa axeln från konan. Bäst är väl om du gör det först, för att byta tätningar mm, innan linjering. Lossa offeranoden så att du kan skjuta axeln bakåt för att få av tätningen inne i båten.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...