Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-03-14 på alla områden

  1. 1 poäng
    Var försiktig så att du inte bryter sönder fästet. Då måste du demontera transmissionskåpan för reparation eller byte. Att byta till gängad stång är nog ingen bra idé. Dels för att det blir svagare, och så kan det vara svårt att hitta en gängad stång med gängan 7/16 UNC. Tar du M10, kommer generatorn att sitta lös. Om du fettar in skruven innan du monterar den, kommer den inte att korrodera fast.
  2. 1 poäng
    Ramen är inte ditsatt för skojs skull. Glaset ovanpå panelen är bräckligt. Det SKALL vara luft under dessa paneler, det skall dessutom vara en luftcirkulation, då de levererar sämre om de blir varma.
  3. 1 poäng
    Eftersom bulten roterar i motorblockets öra så kanske ett alternativ är att såga av bultskallen. MEN detta funkar inte om motorblockets öra är gängat. Du har nog redan tänkt på denna lösning eftersom du just frågar om örat är gängat. Jag har inte den blekaste aning om örat är gängat men det verkar långsökt kan jag tycka. Om du sågar så tänk på att det ger metallspån som kan fastna lite här och där. Du förstår ju de eventuella konsekvenserna av det 😉 Lycka till! /Mathias
  4. 1 poäng
    Jag kör på 3M och det är också det många proffs använder. Deras produkter är färgkodade och den med grön kork avverkar bra och är lättjobbad när man behöver polera en sliten båt. Det finns sedan finare varianter för bästa resultat. 3M har nu också kommit med en dedikerad gelcoatvariant som fått bra kritik. Här är en i mitt tycke bra video kring polering som även avhandlar Turtles produkter på ett skämtsamt sätt;) https://hamnenplay.solidtango.com/video/lar-dig-polera-som-ett-proffs
  5. 1 poäng
    Jag handlade dessa innan Postnord började administrera Kinaförsändelserna med moms.... Det går kanske att hitta samma artiklar från leverantör som skickar via annat EU-land. För sådana här småprylar blir Postnords expeditionsavgifter löjligt höga i förhållande till totalpriset. Det finns klippanvisning på LED-stripen, vill minnas det är var tredje diod. Mina är kapade för att passa med längden.
  6. 1 poäng
    Den svarta har on-off läge, funkar bra. Den undre fungerar bra, i mitt tycke oxå, använder den i salongen med 4 led-spottar. Isärtagen och monterad i en plugg. Jag använder endast Led 2700 K, vilket är ett trivsamt ljus. Jag har även led-lister 2700 K, vattentäta som fungerar bra med båda dimrarna. Ingen av dessa stör övrig el ombord.
  7. 1 poäng
    Det finns ju flera olika LED-lister, priset brukar avgöra, men det kan skilja i ljusets färg också, billigare LED KAN lysa litet blåaktigt, jag har gamla LED-lister och LED-lampor som gör det, måhända är de nyare bättre och lyser mer åt det varmvita hållet. Biltema är ju billiga, annars har Båtsystem en del sådant som inte är billigt men ser i alla fall i butiken trevliga ut. Om ljuset är för starkt kan vissa av dessa lister dimmas. När det gäller "inomhus" inkoppling tycker jag att Wago-klämmorna fungerar väldigt bra. Spänningsfall när pumpen startar... ja hur är det med batteristatus? Blir det likadant när du ligger med landström eller har motorn igång? Det låter som om batteriet inte orkar leverera ordentligt. Mät spänningen över dess poler och tappa upp vatten och se hur mycket spänningen sjunker. Någon kanske föreslår en spänningsstbilisator eller en dc-dc omvandlare för att fixa detta. Kanske det kan vara så att en dimmer jämnar ut spänningen om du dimmat ned litet granna. Ja då för att undvika hänsyftningsfel, "ligger med landström" observera att det är en gement "l" i landström, om det hade varit fru eller frk Landström (med versalt "L") hade man ju kunnat misstänka koppleri, på annat sätt än med Wago...🙄
  8. 1 poäng
    Jag kan ha fel, det har hänt förr. Men startbatteriet brukar väl laddas upp ganska raskt och tar sedan bara emot en marginell del av det som generatorn levererar. Efter det går väl det mesta av det som generatorn levererar via Ctek till servicebatterierna.
  9. 1 poäng
    Du har i stort sett rätt i din redovisning. För att komplicera bilden lite till får man lyfta blicken lite högre ändå, och se att seglen på en båt egentligen fungerar som en vindriktningsändrare i ett område på åtskilliga båtlängder runt masten. Den kraft som båten får i segeln totalt, är direkt proportionell mot hur många grader man kan ändra vindriktning och vindhastighet i hela detta område. Då får man även gratis en förståelse för hur både en lä- och lovartsbåt kan störa varandra (de får ju dela med sig mellan varanda av den totala vindriktningsändringen) och älltså hur viktigt det är att kunna segla i ett område som ingen annan båt ändrar vindriktning i. När man vet detta, kommer frågan om hur mycket man lämpligen ändrar på vindriktningen, samt var, utefter masthöjden. I lättvind skall man självklart ändra den nästan så mycket som möjligt utefter hela masthöjden, för man har råd med denna lilla krängande kraft. I takt att vindhastigheten ökar och båten kränger får man tvista segeln så att man tappar krängmoment i toppen av riggen, och man förlitar sig då mera på segelns nedre del för att ändra vindriktningen i lagom många grader i riggens nedre halva.
  10. 0 poäng
    Innan jag kan täcka av bör jag ha kapellet över akterdäck klart. Håller på att sy i nya trådar då de gamla har försvagats av solen. Riktigt skitjobb! Räknar med att det tar en minut/cm och jag har kanske 10 m söm kvar ☹️
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...