Jump to content
Thursday 09 December 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 03/13/2020 in all areas

  1. 1 point
    Då eldrivna båtar börjar bli allt vanligare på våra vatten, så öppnar vi en separat forumdel för denna kategori. Håll tillgodo.
  2. 1 point
    Jag köpte vattentät varmvit LED-stripe https://www.ebay.com/itm/DC12V-1M-5M-SMD-5050-RGB-white-Waterproof-300-LED-Flexible-3M-Tape-Strip-Light/153532384795?var=453520621064 som anslöts till en radiostyrd LED-dimmer som ryms ovanför takpanelen https://www.ebay.com/itm/12V-Dimmer-Controller-RF-Wireless-Remote-Switch-Controller-for-LED-Strip-Light/323870387659?hash=item4b682dedcb:m:mhA7-5kXJLy1AcNt6QhJvXg Det kopplades in strömbrytare - dimmer - LED. När strömbrytaren slås av så drar dimmern ingen ström. När det är tillslaget så kan ljusstyrkan regleras med dimmern. Dimmern har "minne" så den står kvar i tidigare ljusstyrkeläge när den slås på igen.
  3. 1 point
    Jag har monterat några LED-lister hemma och de är inte byggda på det sättet du beskriver. Min HideaLite 24V-list har gupper om sex LEDar i serie för minska behovet av reglering. Min 220V list har sextio LEDar i serie. Så om man köper en 12V list slipper man en DC/DC omvandlare. Sedan finns det strömmatade LEDar. De behöver en DC/DC omvandlare som styr strömmen. Men de börjar bli omoderna. Så LEDar finns av många sorter. Här är en trevlig list som kan klippa i 5cm upplösning, https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/ljus-i-meter/ledstrip-12v/ledstrip-r-ip67-_-61497#variantlist Biltema funkar säkert men de anger ingen lyseffekt eller klippupplösning. Måste nog kolla in dem i butiken. Jag skulle dock inte rekommendera att montera en hemma-LED för 12V direkt på båtsystemet. Spänningsvariationen kan förstöra LEDarna. Som ni säger kan en spänningstabilisator kan då vara lämplig. Den här är trevlig men kostar en del. https://www.mekonomen.se/bil/outlet/marin-outlet/el-och-belysning/spanningsstabilisator-pa100340sv Personligen så har jag valt att bygga in en Low Drop DC/DC omvandlare. https://www.analog.com/media/en/technical-documentation/data-sheets/1963aff.pdf Eget kretskort tyvärr. Den klipper topparna så att LEDen bara för 12V och får förluster. Den kan inte reglera upp vid spänningsfall men kostar bara några kronor.
  4. 1 point
    Spalteffekt Vinden på läsidan av ett segel har lite svårt att svänga runt storseglets framkant och speciellt då masten är en stor klump som hindrar. Förseglet assisterar vinden så att den strömmar in i en mindre brant vinkel och börjar följa läsidan. Med för stor spalt måste storseglet släppas ut en aning för att få föjning på läsidan. Får man inte strömning på läsidan lämnar vinden storseglet och kommer också i vägen för flödet på läsidan av förseglet. Spalten är inte någon strypning. Det är ju fri vind och inte någon pump där man får ökat tryck om man stänger kranen. Segel ska befatta sig med så stor volym som möjligt och avlänka med så mycket vinkel vinden tål innan den staplas på hög och krossas i en enda röra eller tvingas svänga för brant på läsidor så att den släpper. Ställer man seglen platt mot vinden svänger luften undan långt före seglet och i banor som inte bryr sig om priset på seglet eller segelmakarens namn. Tryck mot seglet blir det även av vindens lite mer självständiga undanväjande, men det blir inget optimalt som gör segeldukens datorsimulerade vingprofil rättvisa. All luften ska bearbetas i den designade kurvform som seglet har. Alla luftmolekyler har inte privilegiet att stryka längs segelduken, men de som är närmast duken har kompisar strax vid sidan och vid sidan långt ut från segelduken. De kommunicerar med varandra genom tryck och det är de närmast seglet som tar upp hela trycket av alla kurvtagningar kompisarna gör flera meter ut från segelduken. På läsidan är livet svårare. Där måste molekylerna hålla samman i ytterkurva och trycket sjunker då seglet skapar ett tomrum som fylls på av luft som accelerar in mot seglet. Lägre tryck är bra för det är tryckskillnaden melan dukens båda sidor som är kraften i seglet. Försöker man för mycket och kräver att vinden ska följa seglet på läsidan så far den hellre i den riktning den var på väg och bland molekylerna på läsidan hittar man de som faktiskt funnit lä i skydd av vinden. Ja ungefär så.
  5. 1 point
    Ok, det är ju så att lysdioder kräver en rätt låg spänning, bara några volt, eller egentligen är det strömmen som passerar lysdioden som är avgörande. 12 volt måste då tas ned till en lägre spänning så att en låg ström kan passera lysdioderna. LED-lister eller LED-lampor har därför en inbyggd spänningstqbilisator som tar ned spänningen, eller snarare strömmen till rätt nivå. Om den stabilisatorn är av äldre eller billigare typ reagerar den negativt på yttre störningar såsom spänningsfall från en startande pentrypump. Det kan även vara så att den även alstrar radiostörningar som kan störa ut FM-radio eller värre VHF-radion. Så du kan ju testa en modernare LED-list och se om du trivs med färgtemperaturen samt se om den är lika känslig för spänningsfall. Tack för uppskattningen!
  6. 1 point
    Det finns ju flera olika LED-lister, priset brukar avgöra, men det kan skilja i ljusets färg också, billigare LED KAN lysa litet blåaktigt, jag har gamla LED-lister och LED-lampor som gör det, måhända är de nyare bättre och lyser mer åt det varmvita hållet. Biltema är ju billiga, annars har Båtsystem en del sådant som inte är billigt men ser i alla fall i butiken trevliga ut. Om ljuset är för starkt kan vissa av dessa lister dimmas. När det gäller "inomhus" inkoppling tycker jag att Wago-klämmorna fungerar väldigt bra. Spänningsfall när pumpen startar... ja hur är det med batteristatus? Blir det likadant när du ligger med landström eller har motorn igång? Det låter som om batteriet inte orkar leverera ordentligt. Mät spänningen över dess poler och tappa upp vatten och se hur mycket spänningen sjunker. Någon kanske föreslår en spänningsstbilisator eller en dc-dc omvandlare för att fixa detta. Kanske det kan vara så att en dimmer jämnar ut spänningen om du dimmat ned litet granna. Ja då för att undvika hänsyftningsfel, "ligger med landström" observera att det är en gement "l" i landström, om det hade varit fru eller frk Landström (med versalt "L") hade man ju kunnat misstänka koppleri, på annat sätt än med Wago...🙄
  7. 1 point
    Vet inget om vaxet men halkskyddstejp borde väl funka. Det går ju att ta bort.
  8. 1 point
    Skrock har aldrig legat för mig men å jag råkade ut för ett totalt rigghaveri för en tio-tolv år sen. Datumet? Fredag 13 juni. Hade säkert visslat ombord också.
  9. 1 point
    Formsprutade/formsprutning heter det.
  10. 1 point
    Jag är rädd att karantänen kommer snart. Ligger på hamnen om tidigarelägga sjösättningarna
  11. 1 point
    Pvc är extremlätt att limma med ca lim Abs går jättebra att limma med ca lim Pp- polypropylen, typ dunkar tankar mm. Går inte att limma mer än med midifierat pp/pe lim eller efter särskild förbehandling och då med begränsad hållfasthet. Samma gäller pe olyethen/etylen och en del midifierade akrylplaster samt det som ofta kallas macrolon (böjbart plexiglas) låter sig inte limmas spontant. Så om limma. Välj ett material som vill dra åt sig lim. =högre ytspänning än limmet.
  12. 1 point
  13. 1 point
    Jag vet inte hur det är om man byter tillbaks, men... Kung Neptun gillar inte att båtar döps om så något bör offras till Kung Neptun. Offrar du inte när du döper om båten så kommer du att offra motorn, mastfoten eller något annat senare. Det är också bra att göra en 360-grades sväng medurs i samband med dopet och att skriva det nya namnet i bottenfärgen för Kung Neptuns skull. Helst ska man döpa om båten när den strå på land, då lär risken för olycka bli mindre. Ett mynt bör placeras under mastfoten. Båten bör backas före namnbytet för att vrida tiden tillbaks. Det gamla namnet ska helt utplånas ombord och får aldrig mera nämnas ombord. Skumpa är viktigt. Häll först halva flaskan över fören så att det rinner ner till Kung Neptun och skåla sedan i resten. Uttala något högtidligt. Ja, något i den här stilen bör funka... https://www.boatsafe.com/renaming-boat/ Bäst att inte uttala några lyckönskningar. Mackey
  14. 1 point
    Inget att oroa sig över, ni ställer bara saker och ting till rätta. Det är tidigare ägare som varit ute och sneseglat, rejält. De borde näst intill skämmas, i alla fall lite. Jag tror ritualen i sådana här fall är att bjuda alla deltagare i valfritt forum på en runda på krogen 😀
  15. 1 point
    En liten första utvärdering. Förta motorn monterades på en äkta, 3/4" Biltemaventil utan problem. Öppnar och stänger tyst, strömförbrukning ca 0,2A. Nästa motor skulle monteras på en 1/2" ventil men för att göra så måste fästet modifieras, ventilen är för smal i halsen. Tredje ventilen skulle sitta på en 3-vägsventil men armen sitter för nära själva ventilen så monteringshålen måste modifieras. Men med hjälp av en liten träbit kunde den provköras utan problem. Frikopplingen fungerar, dra i ringen och ventilen kunde manövreras för hand. Gränslägesbrytarna fungerar perfekt. Nu ska metalldelarna få lite färg, skruvarna bytas till rostfria. Plastburken tätas med silikon och motor mm få lite vaselin sen bör den kunna fungera i många år. Att montera går väldigt fort. Lite fix men en klart vettig grej och till en kostnad av ca 120kr/st. En "riktig" ventilmotor kostar minst 10ggr mer.
  16. 1 point
    Kinesiskt julbord, skivan "Julbestyr". Vill minnas att de bl.a. skulle äta "Revbenssträck med sötesure sås" samt "Strastrittställt med samma sötsura sås". (Jag är f.ö. GOSF medlem nr 124)
  17. 1 point
    Leta du som hittar Jag behöver 11/4" till sittbrunnsdräneringen!
  18. 1 point
    Tror nog att denna tråd är det tydligaste tecken jag sett på att båtsäsongen är slut ... Troligen mer tydligt än tomma hamnar För aldrig har jag sett folk ha så mycket tid att tjöta om Kina och annat OT-bös här på forumet!
  19. 1 point
    Från 1115 kr och det är bara indikering, inte fjärrmanövrering. Tillkommer indikeringspanel a 1995. ESBE gör framförallt shunt och blandningsventiler. Det finns elektriska ställdon till shuntventiler men då är det bara 230VAC. Kostar 1200kr. Jag har en shuntautomatik liggande som ev ska användas till värmesystemet ombord. Kraftigt ställdon men det ska ha 24VAC.
  20. 0 points
    OK, skutan är ny och vita klammer gör sig deffinitivt bättre än svarta. Och t o m på gummijollen jag hade tidigare satt en sån gummiflärp i självlänsen. Självlänsen brukar på de flesta båtar fungera som avsett när skutan gör fart. Därför kan det vara bra med en stängbar ventil på insidan. Jag har två. Att stänga när båten kränger ordentligt. Ordningen återställd. Värre är det med följderna av Corona.
  21. 0 points
    Båtar och fruntimmer skall byta namn när de byter ägare. 😄 Så det är bara att byta namn.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy