Jump to content
Saturday 10 April 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 02/26/2020 in all areas

  1. 3 points
    Då får vi på maringuiden återigen påminna om: Håll er till ämnet. Inga påhopp. Ingen politik. Trevlig onsdag och hoppas det blir vår snabbt! //stavhammar
  2. 3 points
    Rättning mittåt. Vi har rensat Offtopic-kommentarer i tråden. Håll er till ämnet och utlämna era politiska diskussioner. Har vi missat något så hör av er igen.
  3. 2 points
    Om du målar om däcket utan att slipa upp ytan så kommer färgen garanterat att flagna efter ett par år. Det märkliga med sådan färgavflagnad är att det släpper bitvis o resten sitter som berget så det brukar bli jättejobb att göra ett nytt grundarbete vid ommålning. Dilemmat med "delvis ommålning" t.ex kanterna är att sedan kommer du definitivt att vilja måla om hela däcket... Aktern är väl en bra yta att börja med. Det är en avgränsad yta där det inte kommer att se lappat-o-lagat ut. Dessutom verkar den vara i behov av lite omtanke. Ett plus med att börja med måttlig stor yta är att hitta tekniken för både underarbete och målning samt tidsåtgång för detta.
  4. 2 points
    Jag har seglat en del i Norge, mest på Sörlandet, men några gånger på Vestlandet, som längst upp till Bergen. Sörlandet påminner en del om Bohuslän, fast mera lummigt och fler små stugor i vikar och på öar. Det finns ändå gott om bra naturhamnar, en del är som nämnts s k friarealer, med bryggor, grillplatser, m m för båtfolket, gratis att använda. Hamnavgifter är annars ungefär som på svenska västkusten, om jag minns rätt. Sörlandskusten är lite mer oskyddad på sina ställen, jämfört med Bohuslän. Det kan gå rätt jobbig sjö vid dessa partier när kustströmmen möter SV vind, framför allt på eftermiddagarna. Tidvattnet blir inte märkbart förrän man närmar sig Stavanger (Egersund har mindre tidvatten än Strömstad). Jag tror att du kommer att klara dig fint här med din ankringsutrustning. Efter Lista/Flekkefjord tar skärgården i stort sett slut. Nu väntar två rejäla dagsetapper utan någonting att gömma sig bakom, med mellanlandning förslagsvis i Egersund. Man vill ha en stabil väderprognos, i synnerhet dag två när man passerar Jaeren. Väl i Tananger/Stavanger-området finns det åter skyddade inomskärsleder nästan hela vägen upp och förbi Bergen. Det finns gott om naturhamnar här också, men tidvattnet blir mer påtagligt ju längre norrut man kommer (ca 0,8 m i Bergen har jag för mig), så att förtöja med stäven mot en klippa och ankare i aktern blir lite annorlunda. Svajankring funkar på sina ställen, det vanligaste problemet är att det är för djupt, även inne i vikarna. Det finns många trevliga små samhällen att besöka, hamnavgifterna är låga eller icke existerande. På vissa ställen, som på Espevaer i Hardangerfjordens mynning, finns en trevlig policy som innebär att gästande båtar kan lägga till även vid privata bryggor (om man inte ligger i vägen förstås). Mat, alkohol och restaurangbesök gräver djupa hål i Norgeseglarens plånbok, men det finns alltså andra faktorer som i viss mån balanserar.
  5. 1 point
    1; Spelar det någon roll? 2; Hur vet du det? De flesta lämnar väl i det tysta. Man slutar helt enkelt att besöka sidan eller att delta i diskussionerna. Jag har inte lämnat MG men besöker allt mer sällan för att du och några till envisas med att dra upp SD propaganda i var och varannan tråd. @ admin: Om ni nu en gång för alla har bestämt er för att inte tillåta politisk propaganda på MG. Moderera tidigare. Det kommer ändå att spåra ur förr eller senare. Varna eller kanske tom stäng av de som inte sköter sig. Det är trots allt väldigt få som inte fattar att det är ett marint forum.
  6. 1 point
    Har ingen bogpropeller men det sitter två ankarspel och ett par skotvinchar som är inkopplade via separata brytare/säkringar vid huvudelcentralen. Allt är kopplat mot en gemensam batteribank som försörjer både motorstart och allt övrigt elektriskt (+"battery brain" för att säkerställa motorstart men har aldrig varit i närheten av att den brutit förbrukarna). När/om det blir LiFePO4-batterier så får jag ta ställning till att ev dela systemet med ett blybatteri för motorstarten. Var de övriga "tunga" förbrukarna ansluts blir också en fråga att ta ställning till när detta blir aktuellt. Jag tycker mig ha noterat att de tunga förbrukarna är inte så kritiska vad avser mängden kWh de behöver utan mer att de vill ha många A när de används, vilket är rätt korta stunder.
  7. 1 point
    Jag ser ju precis som alla andra att det är "samma människor" - Tror att vi skulle kunna hitta en pub och sitta ner och samtal om saker presis som vi gör på detta plattform och i det stora kunna ha en trevlig kväll. Ingen nämnd ingen glömd. Jag håller inte alltid med och jag vet att flera inte alltid håller med mig - vilket jag oftast tycker är intressant - upplysande kanske man kan kalla det ibland. Hur som så förstår jag inte varför man skall lämna detta forum och starta ett nytt. Har varit med om det på ett annat motorbåtsrelaterat forum, där folk kom i luven på varandra och startade nytt - det gjorde mest bara att det blev mindre folk på båda, vissa som orkade skrev sina inlägg på båda forumena - dom är nog ganska få. Rätt trist när det är en såpass begränsad skara människor som delar ett trevligt intresse! För min del så hoppas jag att dom som är kunniga faktiskt är kvar och delar med sig av sina kunskaper - jag är ju gammal som båtägare & forum nyttjare men ny som seglare - behöver lära mig massor! Som en parentes så har jag varit inne på märkesgruppen för min båt på FB (Hanse), men satans vad trist stämning det var, råkade posta ett humoristiskt inlägg i den gruppen av misstag och blev idiotförklarad för att jag ens skrev något som inte rörde Hanse båtar, tog bort mitt inlägg och klev ur gruppen samma dag jag såg kommentarerna. Faan - det är ju fritids sysselsättning - intressen - sånt som man ska bli glad av och tycka är roligt.. Om nu någon vill hoppa ur detta forum är det väl bara att sluta skriva - varför starta en tråd och argumentera för dessa nackdelar? Om något inte fungerar - ställ frågan till ägarna /moderatorerna om detta. Troligtvis är detta ingen vinstmaskin så det kanske är svårt att lägga enorma utvecklingskostnader - vad vet jag.
  8. 1 point
    Vissa länder kräver att du har en servad livbåt om du skall segla utanför inre vatten. Kommer du t ex in till Frankrike med en oservad livbåt, för gamla fyrverkerier och en epirb med för gammalt batteri åker du på böter och får troligen inte lämna hamnen när du väl kommit dit.
  9. 1 point
    Google is your friend: https://www.google.com/search?q=Shakespeare+summersport&oq=Shakespeare+summersport&aqs=chrome..69i57j69i60.1102j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
  10. 1 point
    Jag har så mycket annat kul att göra med och i båten att det räcker till. 😊
  11. 1 point
    Det här är ett utmärkt exempel. Vad tillför en sån här kommentar ämnet i stort? Det enda det inbjuder till är en tävling att försöka få fram vem av skribenten och övriga som har mest kunskap/vett/hyfs/vad det nu gäller. Så tråkigt, men visst håller jag med om att om tonen inte passar vissa - mig inkluderad - så är det bara att sluta använda MG. Ytterst handlar det väl om vad @siteadmin & co vill att forumet ska stå för.
  12. 1 point
    Förlåt, du har rätt. Jag förstår att mycket ideellt arbete ligger bakom. Jag tror bara att forumet behöver modereras hårdare, för att få bort irrelevanta diskussioner och onödigt hårda ord. Jag är inne på mitt tionde år här och tycker tonen blivit sämre. Det är tråkigt, för många på forumet är väldigt kunniga men vissa har en förmåga att glida in på andra debatter och hoppar på folk som tycker annorlunda. Låt vissa betrodda användare moderera delforum? Det funkar på många andra forum.
  13. 1 point
    Nödraketer, utlösningsprylar, täthet på gasbehållaren (packningar, ventiler), ev nödlivsmedel och så ett producent/serviceansvar ovanpå det så vill samtliga ha en marginal för att det inte ska riskeras liv i en nödsituation. (Det är liknande resonemang som med byte av bälg på segelbåtsdrev, de klarar mer än de 7-8 år som tillverkarna anger som bytesintervall...). Ska du "bara" nöjessegla så avgör du själv vilken risk du vill ta. Avstånd/tid för ev räddningsenheter att nå fram till dig spelar såklart roll för risktagningen. För fritidsbåtar så är nog enda externa kravställaren på ompackning de tävlingsarrangörer där det är krav på livflotte (typ Gotland Runt, ARC mm).
  14. 1 point
    Vad som är långsegling bestämmer var och en. Känner man för att ta sig till något annat ställe så ska man försöka göra det. Gräset är alltid grönare på andra sidan och är det inte det så kan det vara bra att ha kollat.
  15. 1 point
    Tack för ditt artiga svar, och jo... fattar att jag kan ha `trampat litet på ömma tår´ genom att alls svara/ifrågasätta motiven för långseglingar - detta i forumets självaste "långseglar-snack". Kanske borde man skilja på längd (loggade sjömil) - och länge (veckor, månader) när det gäller seglatsers upplevelser? (Tänker att de långseglare som månne `tävlingsjagar distans, hastighetsrekord´ etc ute i öppen sjö missar hamnupplevelser. För mig är detta med `exotiska upplevelser´ starkt knutet till hamnar, och i förlängningen kanske vi nordbor inte riktigt förstår hur priviligerade vi faktiskt är?) För just i närområdet runt Skagerack/Kattegat finns många utmaningar samlade på nära håll. I Norge hittar man berg och bråddjup även i sydändan, i Danmark hittar man sandrevlar som sakta flyttar på sig - till förtret för alla navigatörer. (Vädret är dessutom intressant omväxlande i denna zon, vindarna slumpvis präglade av områdets globala förhållanden. Ömsom fuktig kall NV-havsvind, ömsom varm SV-vind. Ibland torr het ostlig ryssvind om sommaren, på vintern iskall.) Äh, det jag försökte säga är nog att "grannens gräs" inte är grönare? Vem fasen vill liksom ligga med slaka segel i ekvatorns vindstilla `doldrums´ i onödan? Tänker alltså att just vi i norden är lyckligt lottade, kanske särskilt vi västkustbor nära Skagerak/Kattegat, för här kan man liksom strunta i långsegling, detta eftersom miljöombytena alltid finns på närhåll! Starka intressanta/oroväckande väderförändringar sker ständigt, dramatisk natur m.m. Tidvattennivå/havsströmmar ändrar sig förvisso inte särskilt starkt, vilket gissningsvis en båtägare med svag `motorstyrka per ton´ kan uppskatta? Naturligtvis skall du ge dig ut på din planerade seglats! Men räkna - i bakhuvudet - med att du kanske aldrig kommer längre än Skageracks omgivningar, inte ens vill komma längre bort!?
  16. 1 point
    Hej @Thomas-1 Jag kanske helt missförstår dig, och i så fall får du rätta mig, men det låter som att du säger att jag inte ska föreställa mig att vi kommer längre än till Bohuslän eller möjligen Oslo. Eller, att vi kanske bara ska stanna hemma helt och hållet? I sådana fall förstår jag inte riktigt poängen med att läsa inläggen under kategorin "långsegling" .
  17. 1 point
    Lycka till. En bekant tittade på en båt, allt verkade jättebra. Bara en liten sista besiktning. Det hittade han en allvarlig strukturell skada. Inget köp alltså. Fy vad tråkigt sa vi. Inte allas sa han, nu har jag inget att oroa mig för och jag kan börja om igen. Ibland har myntet två sidor.
  18. 1 point
    Gjorde likadant fast i AutoCAD. Jollen i broschyren är 1,6 x 3 m om båtens dimensioner är skalenliga. Edit: Nu såg jag att båten i broschyren är en 2018 års 43 Targa Open. Kan ju vara skillnad.
  19. 1 point
    Det är trevligt att segla i Norge - tyvärr har jag inte gjort det sen 1990-talet. Själv föredrar jag att segla runt Skåne mot att gå kanalen - seglar dock i regel själv. Det längsta jag varit i Norge är en bit norr om Stavanger. Lysefjorden bl.a med besök precis under Preikestolen. 600 m uppåt och jag tror det var ca 450 meter under kölen. Naturhamnar i norge är ofta i form av "Friarealer" på sörlandet har de ofta bryggor att förtöja vid. På fyra månader kommer ni nog en bit. Det där med att lägga upp båten i Norge, har man ju hört en del skräckhistorier om. Kommer inte riktigt ihåg, men var det inte nåt om nån båtägare som krävdes på moms för att båten var över ett år i Norge!? Annars kan man ju lägga upp båten tex i Kungshamn på vägen hem - då sparar man ju ett par veckors seglats. I sin bok "Vagabond till Lofoten (1987)" berättar Åke Mattson om sin seglats till Lofoten med sin Maxi 68. https://thallatha.blogspot.com/2010/05/ake-mattson.html Skrivit lite om min seglats till Norska Sörlandet i Augusti 1994 http://thallatha.blogspot.com/2010/03/norska-sorlandet-1.html Finns 5 inlägg om den seglatsen. Bilden är från en av mina favorit när det gäller norska "friarialer" Stokken inte långt från Kristiansand. Kom dit under ett ösrengn i kulingvindar och la mig längs bryggan. Vaknade på morgonen till ett strålande solsken. Har varit där ett antal gånger. Med tanke på molnen på bilden, kan den va tagen vid ett annat tillfälle än det jag reffererade till.
  20. 1 point
    Modererat av Admin: Tagit bort ovidkommande text. Det är 12 månader som gäller och inget annat!!!!!!
  21. 1 point
    Nej, dax att vakna ur koman! https://lagen.nu/1994:1009#K1R2
  22. 1 point
  23. 1 point
    Givaren sitte ungefär en halvmeter framför kölen och precis vid sidan om centerlinjen. Den ska sitta plant så jag plastad upp en "bula". Börjad med att borra ett 54mm hål, sen plastade jag en "fläns" med ett avloppsrör som form. Ställde dit avloppsröret och riktade upp det, på med flänsen och plastade fast. Sen är det bara att spackla upp bulan. Det gick väldigt smidigt. När jag skulle skruva dit den rostfria genomföringen så hade mutter försvunnit så genomföringen fick sitta med en avgasklammer ett tag och då kröp ju självklart muttern fram! Givaren sticker ner ca 30mm. inga bilder tyvärr men det finns några bra klipp på tuben där man ser hur det ser ut på plotten. Jag kör delad bild där ena delen visar vilket område som givaren ser på en kartbild och andra halvan visar botten från sidan. När jag tvingats visa folk så är det alltid flytbryggan och botten under man ser. Man ser ganska exakt hur långt det är till bryggan.
  24. 1 point
    Vad jag menade var att den som stryker ytan med fingertopparna måste ha lättare att avgöra detta, än de som endast ser fotot.
  25. 1 point
    Om du med ”pk Landet” menar rätts-stat, så visst. Sedan är frågan om man vill ha ett land där rättvisa skipas genom att brottsoffret ”tar” förövaren ”i örat”, jag föredrar nog rättegångar och fängelse.
  26. 1 point
    Det var ju också ett sätt att se på saken. För våran del är anledningen till båtägandet inte att tävla, och inte egentligen heller till att transportera oss mellan olika kustorter. Skulle jag ha segelbåt, så skulle jag utöva min båthobby på samma sätt som nu, det vill säga (ofta) långsamt transporterande mig från punkt A till punkt B, där A och B är bryggor eller öar. Att dessutom kunna anjuta av en sexcylindrig motors härliga gång, och till fullo kunna avnjuta en vindstilla dag, gör ju tillvaron så mycket bättre. Det är resan som är målet, och ifall jag inte längre kan få bränsle till min båt under min livstid, så kanske jag byter till segelbåt. Mer sannolikt är att jag sätter mig i en gungstol och drömmer mig tillbaka till det vackra ljudet av kylvattensloshande avgasljud från en gammal Volvodiesel. Vi är olika, det är bara att acceptera. Förresten om service för en segelbåt versus en motorbåt: En motorbåt behöver knappast mera service än en segelbåt. I segelbåtens motor skall det också byta olja och filter, Kanske i backslaget också. Precis som i en motorbåt. Jag var och mastade av en 35' segelbåt i höstas. Det är ett arbete det också, som upptar betydligt flera manarbetstimmar än jag sätter på motorservice, så ur arbetsmängdsbesparingssynvinkel ser jag inte segelbåten som en hit.
  27. 1 point
    Jag var lite otydlig. Givetvis menade jag en mobil som komplement till bärbar VHF. Påsen jag syftar på till mobilen ser ut så här. Man skall inte avskriva nyttan med en mobil. Det har funnits tillfällen då mobilen kommit till användning för att påkalla uppmärksamhet. Dels genom att ringa och dels med ficklampsfunktionen. Men, som sagt, den ersätter inte en VHF. Mobilen ger bara ytterligare möjligheter. Ville bara klargöra så inte TS missuppfattat mig också.
  28. 1 point
    Hur stor är ratten? Står en älgko utanför fönstret just nu...ca 170 hög ser fräsch ut i skinnet...
  29. 0 points
    Det är kanske därför man kallar de med ett konstigt beteende på sjön för sötvattenpirater. De har begränsad erfarenhet av sjölivet.😁
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy