Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-02-19 på alla områden

  1. 3 poäng
    Såg en kul grej på Blocket precis nyss. Kan inte låta bli att skicka in det här.. Hoppas verkligen ingen tar illa upp. "Årsmodell: 1997, 45 fot, Längd: 15m, Bredd: 3.6m, Sjö kort behövs EJ till denna modell" Underbart! 😂
  2. 2 poäng
    Jag förstår att trådskaparen har ett tak i sin budget, det har vi alla, men man kan ändå försöka ha en liten buffert för att kunna sträcka sig något högre ifall man hittar den perfekta båten/exemplaret. De flesta gånger lönar det sig att köpa en välhållen och uppdaterad båt eftersom överraskningarna inte blir lika många. Så brukar jag tänka då jag köper beg. båt eller beg. bil. Sedan gäller förstås att ha förmågan att kunna hitta det fina exemplaret, ett högre pris innebär inte med automatik att det är en fin båt. Och som sagts här ovan finns det ofta en prutmån men det kan också handla om att det uppstår rätt kemi mellan köpare och säljare. Om köparen är styv i korken och prutar okunnigt kan säljaren med all rätt undvika att pruta och hellre vänta in en seriösare köpare som kanske får den till det lägre priset. En bra affär är när både säljare och köpare är nöjda.
  3. 2 poäng
    Såna här frågeställningar är kul, så jag tänkte bidra med en fråga som inte verkar tagits upp: Velum-navia: hur har du tänkt använda båten? Ska du segla på havet eller i skärgården? Mest inomskärs och bland öar? Ska du segla i skärgården mycket är nog C32 och Arconan ett bättre val. Tänker du segla mycket på havet kommer HR312 mer till sin rätt. Sen skulle jag starkt rekommendera att provsegla. Men du skriver att du har lite tid så det hinns väl inte med.
  4. 2 poäng
    Om man har full koll på sina prylar, underhåller och tar hand om det som i värsta fall frusit sönder under vinterdvala - då ska inget hända under säsongen, om man inte kör sönder något. Det är min erfarenhet iaf. När jag sjösätter så ska allt vara genomgånget och klart. Jag ses nog som notorisk på att underhålla och ta hand om allt, det gör att jag kan njuta under säsongen. Impeller byter jag regelbundet vare sig det behövs eller ej. Service görs ordentligt varje höst. Vattensystemet töms ordentligt varje höst, våtdammsugare tills det inte kommer mer droppar. Kranar står öppna, det gör att kranar och annat inte fryser sönder. Vattenfilter tas hem och tvättas ordentligt. In med torrbollar - besök minst en gång i månaden i båten om det inte varit väder som blåst eller snö - då är jag där direkt och kollar till allt. Skakar bort snö osv. Om torrbollarna känns fulla så töms dessa och nya påsar sätts in. Elpylar får sig den service som krävs, wd40/556 i kontakter. Tvättar bort smuts inne som kan generera mögeltillväxt. Mitt start batteri får laddning några gånger per vinter. Litium cellerna försöker jag tömma så gått det går - går sådär Tampar tas hem, tvättas, torkas gås igenom och hängs upp tillsammans med sprayhood, lazybag som sköljs och höngs på tork innan det läggs i påse i garaget. Om det så är ett gångjärn som är risigt så tas det om hand direkt innan en hel lucka går sönder. Lite nördigt - absolut - men det brukar ju fungera bra för mig. Peppar peppar.. Min erfarenhet är att om allt är genomgånget och klar så skall man vrida om nyckeln och köra iväg från sjösättningen. Men alla är vi olika..
  5. 2 poäng
    Och en servicebok kan du få stämplad för en påse wienerbröd.
  6. 1 poäng
    Någon som testat att köra en vägg- och takslip på skrovet vid vårrustningen? Jag brukar rugga upp skrovet (Cuppercoat) på våren och det är ju en jäkla ställning man står i när man slipar underifrån. Jag tänker mig typ en sån här? https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/slipmaskiner/elektriska-tak-vaggslipar/tak-vaggslip-003259/
  7. 1 poäng
    Det vi diskuterar här är inte ett fullödigt bussystem utan ett mera ett distribuerat elsystem där man istället för att dra en massa kablar drar ett mindre antal kablar till ett flera centraler. Det ökar driftsäkerheten, minskar kabellängden. Så gör man idag överallt. Men har man bara några lampor och ett fåtal säkringar så behövs inget avancerat system. Jämför tex ett NMEA2000 och ett NMEA0183 system, driftsäkerheten är mycket bättre i ett NMEA2000 system. Därför bör man ha minst dubbla omvandlare vilket man nästan alltid har i lite mer avancerade system.
  8. 1 poäng
    Stämmer inte. Min kran frös sönder trotts att den stod öppen. Nu kör jag splöolarvätska igenom systemet . Så vet jag att jag även slipper alger, mögel eller andra organismer i ledningarna. 👍🏻
  9. 1 poäng
    Äh, inga problem, det finns många platser att stuva det på. Men vi långtidslagrar øl i ett fack nära den främre dricksvattentanken, och dagtidslagrar några buteljer i kylskåpet, försöker att undvika aluminiumburkar. Till skillnad från Ikea finns det lokala bryggerier utefter kusten att handla öl ifrån. Grebbestad som hamn är rätt dålig, men som bryggeri är det helt ok.
  10. 1 poäng
    Ja det blev en lång historia om en skitsak.
  11. 1 poäng
    Det är så lite krökt att du gott kan banka lite. Sätt ett mothåll mitt på "böjens" utsida och slå på skeddans spets. Du behöver nog inte slå speciellt hårt, alu är mjukt.
  12. 1 poäng
    Så har jag aldrig tänkt men det är naturligtvis helt rätt! Man ska vara konsekvent!😋 På vilken sida hamnar då ölen?
  13. 1 poäng
    Säg inte det, ta med den, du kan få många nya vänner
  14. 1 poäng
    Nu blir det lite of topic, men om du inte redan kollat, så undersök vad andra ute på oceanerna tycker om Cuppsrcoat. Jag har fått ett intryck att den inte funkar riktigt så bra som man skulle vilja på de sju haven. Åhh, nu längtar jag ut på några månaders segling igen. Stilla havet med Laya börjar bli länge sedan nu. Lycka till med alla förberedelser! Mackey
  15. 1 poäng
    Det beror på var du tar ditt dricksvatten, jag hade stora problem med det i Gbg men aldrig här vid Vänerns strand! Om man går på en Champagne provning så brukar de hälla upp i tre olika glas för att man enklare ska komma ihåg vilket som är vilket. Sen får alla säga vad de tycker och tycker det i det klassiska champagne glaset smakar bäst. Fast det är ju samma champagne. Resultatet blir det samma om man gör en blind fool test dvs med ögonbindlar. Glaset påverkar smaken, mest för champagne men även för andra viner.
  16. 1 poäng
    Hej igen, blev visst nästan samtidig postning ovan. Har du själv samma typ av stege (se bild) till förliga luckan som i din exempel-länk ovan? [I så fall kan ju undras hur den förvaras `nattbäddat´ med iläggsskivorna isatta. (Förmodligen bara typ slarvigt utknuffad i sittbrunnen - eller vad det heter på motorbåtar?)] Funderar på möjligheten av att helt skippa en sådan klumpig stege, och istället låta främre `iläggsskivan´ sitta permanent som åtminstone första fotsteget. (Men givetvis behövs minst ett ytterligare fotsteg för slippa använda knäet för att häva sig upp.) Kanske nåt nedfällbart steg ifrån taket? Annat klurigt? Just vid övernattningar kan man ibland bli bryskt väckt - kanske av åskväders kulingvindar - som tvingar ut en i kalsingarna för att reda upp. Bra då ifall stegen till förluckan funkar omedelbart nattetid, alltså utan att nån särskild stege behöver hämtas!? Bara fiffighets-funderingar. Musse Piggs husvagn på julafton är ju min stora förebild. Bildkälla: TS länk ovan, bilderna 32, 33, 34 visar just stegen.
  17. 1 poäng
    Nu har jag mätt förbrukning på min avfuktare under 14 dagar (och fortsätter). Det har varit relativt fuktigt men förbrukning totalt så långt är 18kWh/14 dygn d.v.s 1,28kWh per dygn. Mätaren visar också max uttagen effekt och det var 203W men ligger normalt på 180W när den arbetar, 203W är troligen vid start. Klimatet i båten är mycket fräscht. Viss skillnad mot att ha permanent värme 800+1200W på som förra vintern.......... 😮
  18. 1 poäng
    ”Slipa gips”..? Då har du gjort något fel någonstans...
  19. 1 poäng
    Jo, det var jag också. Har haft två olika bandankarspel och bägge har varit bättre än de för lina som jag haft (2st Engbo av olika årgångar). Ankarspelet är fantastiskt ffa när man är ensam ute.
  20. 1 poäng
    Gör nog nästan som du med undantaget att jag inte fixar med motor & backslag själv men trots det så är det alltid något som krånglar under säsongen. Ibland, måste jag erkänna 😳, är det mitt idoga underhållande och brist på kunskap som vållar problem. En gång hade jag en motorlucka med gasfjäder som gnisslade. La på lite fett på stången och gnisslandet försvann, men gasfjädern höll inte längre upp luckan! Läste på i efterhand och lärde mig att dessa ALDRIG ska smörjas.
  21. 1 poäng
    Hej allesammans. Svar NEJ, projektet har inte stannat upp. Har hållt på med det under sommaren och är endast lackering av överdelen kvar. Tyvärr har jobb ätit upp mycket av fritiden men nu till våren kommer båten vara färdig! Ska uppdatera med lite bilder!
  22. 1 poäng
    Haha instämmer Mackey, på min förra båt hade jag två motorbyten (smallblocks där den ena var risig när jag köpte båten, köpte en genomgången av Värmdö Motorteknik på 200h för 75K som rasade två år senare då tändningen brände en kanal mellan cylindrarna (otur sa Värmdö..), samt ett drevras. Tänkte att "nä fan - nu skiter jag i att ha båt" - men så dök 2014 den där drömbåten upp, min Sunseeker från 1994 med dubbla KAD42:or. Har kostat MASSOR av deg under dessa 6 år. Bägge maskinerna totalrenoverade för 190000 kr. en drevrenovering för 15000 kr, ny rattpump 6000 kr, sedan ny klädsel, nya proppar, ny gps etc etc etc. Säkert för 80000 kr. Närmare 300K i utgifter så ja - vad håller man på med? 😂 Kommer ändå fortsätta med detta, får inte ut giftet ur blodet som den gamla sjörövare man är... Därför kul att läsa trådar om när blivande båtägare belyser sin oro över förbrukning per Nm vilket är nada i sammanhanget 😂
  23. 1 poäng
  24. 1 poäng
    Teakdäck är ett helvete att byta, i alla fall var det så för min båtgranne. Tusentals skruvhål att borra upp och fuktsäkra.
  25. 1 poäng
    Just det, lärde mig det av en gammal båtbyggare ifrån Storebro.
  26. 1 poäng
    Och vi är några som vet att vi inte vet... 😁
  27. 1 poäng
    Vi har en AirSteril med en 70 mg ozonlampa som vi köpte när sommarstugan skulle saneras. Den var mycket effektiv där, men den är onödigt dyr. På lite kul köpte jag en ozonlampa. Den producerar en hel del (har inga siffror) och börjar lukta så fort den tänds och verkar vara ett fungerande alternativ. Tyvärr har den gått upp rejält i pris sedan jag köpte.
  28. 1 poäng
    "Lyssna på forskarna" = dravel..?
  29. 1 poäng
    Jag har svårt att tro att nån skulle använda "skepparexamen" om förarintyg.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...