Jump to content
Wednesday 23 June 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 02/02/2020 in all areas

  1. 2 points
    Instrumentbrädan på plats. Fick bli en ny radio också av estetiska skäl.
  2. 2 points
    Jag har svårt att tro att nån skulle använda "skepparexamen" om förarintyg.
  3. 2 points
    Bil till Göteborg och därifrån färja till Fredrikshamn sen vidare i bilen norrut till Skagen, c:a 4mil. Skepparexamen behövs ej. /B
  4. 2 points
    Instrumentbräda i teakplyfa. Var tvungen att köpa ett nytt verktyg, en fräs, för ändamålet och det är ju alltid ett plus. Orginalinstrumenten är kvar, men något omgrupperade för att få dem i samma blickfång.
  5. 1 point
    Vi bytte båt i höstas. Alfa 24:an såldes till Finland och istället köptes en Windy 24 MC. Samma skrovlängd, men bättre anpassad för oss nu när barnen vuxit, bättre i sjö och bättre motor (KAD42 istället för aq170) hoppas jag. Tyvärr hann vi inte använda den så mycket innan upptagningen, men nu roar jag mig om kvällarna med några små vinterprojekt. Jag lägger upp ett par bilder på pågående bygge av ny instrumentbräda och en ankarhållare som skall sitta på akterspegeln där ankaret står på badbryggan. Jag börjar med en "före"-bild på den gamla instrumentbrädan som var gisten och inte så bra planerad. Jag passar på att slänga in en fråga, även om det blir off-topic i mitt eget inlägg: under badbryggan sitter två stora vattentankar. De förlänger skrovet och har en öppning baktill, dvs de är vattenfyllda när båten ligger still men töms (nog) i planingsfart. Jag misstänker att de har en stabiliserande effekt, men det är ju flera hundra liters extra vikt att få fart på initialt och jag har inte sett det på andra båtar - hade det varit en bra idé hade väl alla haft det..? Någon som vet något om detta?
  6. 1 point
    Spännande siffror du presenterar. Vad har du för källa på den mängden? Med officiella siffror så är det en halv miljon kubik avloppsvatten, inte dagvatten som bräddas per år från bara Ryaverken. Räkna in alla andra reningsverk som skickar skit rakt ut så är det rätt uppenbart att fritidsbåtarna har en pissliten (pun intended) roll i mängden skit som hamnar i vattnet. Sen kan du filura på varför det saknas blå flagg kring Göteborgs badplatser.
  7. 1 point
    Vad nu snustorr är. Harr luften utomhus en luftfuktighet på 80-90% (och det har den!) så är det minst lika fuktigt inne. Trä, textilier mm kommer att suga åt sig fukt som sen kommer att avges till luften om luftfuktigheten senare skulle sjunka. En torr båt har en luftfuktighet mindre än 70%RH, uppmätt värde!
  8. 1 point
    Tyvärr tillhör inte jag gruppen som tror att utbildning på nåt vis förhindrar problem i trafiken, på land eller på vattnet. Folk kör som idioter för det mesta på land, och där har ändå så gott som alla körkort. Man skulle kunna göra en kraftigt förenklad del av förarbeviset som en baskurs. Bara det mest grundläggande för att tolka sjömärken i dagsljus, de viktigaste väjningsprinciperna, och sen lite om hänsyn, säkerhet och miljö plus en gnutta juridik. Inget alls om mörkernavigering med fyrar och lanternor, att ta ut kurser, och såna saker. Sånt gör inte den kategorin ändå i dag, och de som har det intresset och behovet kommer ändå att välja en mer omfattande utbildning. Och då kan den mer omfattande utbildningen vara "resten", inklusive SRC, som jag föreslog.
  9. 1 point
    Visst, i en perfekt värld kanske. Men folk har inte tid att gå på kurs och de flesta har för dålig sjävdisciplin för att läsa på egen hand. För min del kunde man dela upp Förare OCH Kustskpparen på tre kurser. Eller ännu hellre dela upp det på fyra kurser där den sista delen handlar om miljö och är frivillig. Sen kunde man lägga mer fokus modern, elektronisk navigation och mindre på papyrus delen.
  10. 1 point
    Nej inga påtagliga störningar som märks.
  11. 1 point
    Pinkar glatt i havet så länge vi alla är OK med all bräddning från reningsverken där vi släpper avloppsvatten rakt ut i havet. Vågar gissa att bara i Göteborg så släpper vi under året ut bra mycket mer obehandlat avloppsvatten än vad som genereras av fritidsbåtarna under många säsonger. 😉
  12. 1 point
    Jo jag hittade en tillslut på cinelight. Light Dimmer - 1000 watts Har testat på kaffebryggare. Ska prova på brödrost å annat som drar lika mkt som vvb. Funkar det så ska det funka.. kostade 500-800kr nånting..
  13. 1 point
    Det förklarar varför man bytte ut nästan alla mynt - som ingen annan längre använder.
  14. 1 point
    För att förtydliga... Utan krav på behörighet (dvs kustskeppare) får man framföra ett fartyg som inte är större än 12 m långt OCH 4 m brett. Ett fartyg som är 13 m långt men 3 m brett är ok. Samma sak med ett som är 11 m långt och 5 m brett. Båda måtten måste vara över för att behörighet ska bli nödvändigt. Sen finns det detaljer att ta hänsyn till när det gäller vad som ingår och inte ingår i längdmåttet och breddmåttet.
  15. 1 point
    Ännu mer bilder (hoppas inte ni har något emot det😆) Fick en idé om att göra om lite och med sagt så blev det så.. Så jag började skapa mig en ny sittbrunn. Samt att de fick bli lite mer förvarings möjligheter
  16. 1 point
    Det finns bra två sätt att hålla båtens botten fri från biologisk mångfald: Tvätta eller Coppercoat.
  17. 1 point
    Jag kan lätt hålla med om att den urin som undslipper fritidsbåtar direkt i havet är försumbar rent proportionellt. Dels för att de flesta större fritidsbåtar har tömbar septitank som kan hanteras på ett ansvarsfullt sätt. Båtar som är så små att det inte ryms någon form av toa är så nätta att det går att ta iland för att göda en gran när behov uppstår. Största delen av utsläppen från de här båtarna hanteras antagligen och förhoppningsvis på rätt sätt. Slutligen torde de som pinkar direkt i havet vara en rätt liten del av hela fritidsbåtsflottan. Sedan kan man ju filosofera lite över raols utmärkta kalkyl. Utslaget över hela Sveriges kustlinje håller kalkylen i sig. Men vi vet ju också att det finns betydligt fler fritidsbåtar per kvadratsjömil i tex. Stockholms skärgård än vad det gör längs Norrlandskusten. Punktbelastningen blir naturligtvis större i båttäta områden. Fast på andra sidan, om det är mängder av båtar inom synhåll kanske man inte slänger snorren över relingen 🙂 Angående resonemanget från Seawolf om att även om Sverige helt upphör med sina utsläpp så är svenskarna så få att det inte har någon betydelse. Tycker inte att det resonemanget håller. Enligt Worldometers finns det på vårt gemensamma klot 235 länder. Av dessa är 144 stycken mindre än Sverige med sin befolkning på strax över 10 miljoner. Enligt Seawolfs resonemang behöver alltså inte något av de här 144 länderna bjuda omvärlden på några restriktioner i utsläpp, de har ju så få invånare. Globala problem måste hanteras globalt. Både kloakutsläpp, sopor i havet, övergödning och CO2 är globala problem men det går inte att komma undan för att ett land har en relativt liten befolkning...
  18. 1 point
    Tänk på att om din säkring är större än den i land, så kommer ev. fel hos dig att lösa ut den i land och du drar fel slutsats om var felet finns. Behöver du inte mer än 6A så nöj dig med det. Det är lätt att uppgradera om du behöver. En annan grej är att tvåpolig säkring skall utföras så att vipporna på de två skall vara gangade, dvs mekaniskt förbundna så att om en löser ut skall den lösa ut den andra också. Kolla hur detta görs på den modell av dvärgbrytarsäkning du väljer.
  19. 1 point
    Har träffat några husbilsägare som säger liknande. Undrar vad det beror på att det inte går åt någon metanol? 0,8kWh/dygn är inte mycket, 2,8A i snitt. En 200W solpanel ger i genomsnitt lika mycet per dygn under sommaren. Och om allt stämmer så ska min vindsnurra ge lika mycket men kostar en tiondel. Lite bokigar på en husbil kanske. Det sämsta med metanol är att det innehåller bara hälften så mycket energi som tex diesel. Det är stor skillnad om man tex kör på vätgas, den innehåller tre gånger mer energi jämfört diesel.
  20. 1 point
    Nja, Efoy uppger ca 0,9 liter/kWh vilket för de 91 dagarna ovan skulle betyda 136 liter metanol. Köper man Efoy's metanol så kostar den ca 75kr/liter vilket skulle ge en kostnad på ca 10tkr för samma period som McLasse betalar 190kr. Man behöver en Efoy 210 som kan ge ca 2,5 kWh/dygn. Det behövs också batterier eftersom bränslecellen ger ca 100W i snitt per timma och avfuktaren behöver det dubbla. En Efoy 210 kostar drygt 50tkr.
  21. 1 point
    När jag upptäckt hur kul, och absolut nödvändigt, det är att ha en handöverfräs och dessutom hade några plyfabitar över gav jag mig på ankarfästet. Det består av tre lager plyfa med urtag för en fjädrad spärr som låser fast ankaret i mittenstycket. Tanken är att ankaret står på badbryggan och att man snäpper fast ankarets hals i klykan. Precisionen blev rätt bra, men slutfinish och test återstår. Hållfastheten över tid kan säkert också diskuteras.
  22. 1 point
    Det var korta sladdar... Jag skulle löda och täcka med sådan hylsa eller krympslang som det är lim i.
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy