Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-01-21 på alla områden

  1. 2 poäng
    Jag skall se över detta igen. Det är ju ett konstant inflöde av denna typ av reklam som uppenbarligen betalar bra till Google för att visa. Men det finns ingen av/på för denna typen av annonsör. Har föreslagit detta till Google men inget har ju hänt där 🤨 Men för att klargöra vissa saker så levererar vi inga data TILL Google om ålder, kön eller liknande saker. Data som vi har om detta levereras inte utanför vår databas. Google sätter cookies som dom (försöker) använda till att visa relevanta annonser. Det går ju sådär.... Jag ser mestadels reklam för dataprylar, klockor, resor och utvecklingsrelaterad grejor. Mina intressen typ. Så lite funkar det i alla fall. Men som många noterar så blir det fullständigt galet ibland. Så det enda Google AdSense vet om användare på maringuiden som vi informerar om är att du surfar på siten. Sedan är detta ju vår enda inkomstkälla så det är trist om det används AdBlockers. Så jag försöker skruva på det så att det inte skall bli irriterande. Men visst håller jag med om att det är irriterande och förstår att andra upplever det på samma sätt. Jag använder inte AdBlockers på siter som jag använder regelbundet och som inte har andra intäkter. Trevlig tisdag till er alla och snart drar båtmässorna igång igen!! //stavhammar och Maringuiden
  2. 2 poäng
    Jag tog aldrig av kapelltaket, men väl sidostyckena, de få dagar det var riktigt solsken ville jag ha litet skugga ovanifrån. Sedan kan man ju vara naken under kapelltaket om man vill det...😀
  3. 1 poäng
    Tage Danielsson skrv ju n dkt om förk. Livet är kort. BB GB TV IQ AB Ba BC C TV FF LP EP UKV LSD SSU RFSU TV VPL OP SKF LO TCO DN TV SKF PR TCO DNTV SKF VD SAF SvD TV ATP KDS TV GB TV TV TV
  4. 1 poäng
    Verkar skumt, inköpspriset för råolja ligger över 3,50 kr/l på världsmarknaden. Då borde Preem och dom andra oljebolagen skynda dit och köpa upp bensinen. Eller så slår vi forummedlemmar oss samman, hyr en tankbåt och tar en tur till Venezuela och blir stenrika 😍
  5. 1 poäng
    Är väldigt vanligt att man har flera bilar per hushåll i Norrland /glebygd , nödvändigt pga brist på kollektivtrafik samt långa avstånd. Adrians (lågbudget) bygge kan mycket väl fungera som ”slängbil att göra kortare ärenden med (1-2 mil) tex post affär dagis etc Utgår att han bygger för sitt nöje o sina behov.
  6. 1 poäng
    Jag bytte också septiktank. Det låg en på 65 liter i, räckte i ungefär två dygn för två vuxna ombord. Nu 108 liter Diablo men har ännu inte testat hur länge den räcker.
  7. 1 poäng
    Gillar verkligen solingen. Det är den båt som varit roligast att segla hittills. Min användes på 70-talet för tursegling i Stockholms skärgård och någon vända till Ålands skärgård. För att bo bättre byggde jag en lite kapp över främre delen av sittbrunnen. En fällbar maststötta, förhöjd durk och två madrasser i "ruffen" gjorde att det funkade fint att övernatta. Hade inte så mycket trim utom det nödvändigaste. Rullfock gjorde det enkelt att segla ensam.
  8. 1 poäng
    Jag resonerar som så att det blir intressantare för alla, oavsett ålder, om alla kan se och följa med. Går det att sätta den så alla ser är det ett plus. Dessutom kan den bli ett roligt tidsfördriv för smågastar, med alla rattar och knappar att vrida på, om det blir lite långtråkigt... Nackdelen är att den kan bli svår att nå om du vill zooma, panorera osv. Dessutom kan den bli svår att se om (små-)gastarna vill titta, eller sitta på just den platsen som gör att den blir svår att se för skepparen. Vid kappsegling är det bättre om fler kan se. Det blev inget förslag på placering, men, ja... 😀
  9. 1 poäng
    Nja, sjösätter i mars/april och tar upp oktober/november. Varmt under kapellet med värmare och gångvärme. Men håller med om kapellet, mycket kapell men riktigt skönt och åka naken en sommardag.
  10. 1 poäng
  11. 1 poäng
    Jag som äger en Bayliner (dock 2855 -95) kan ge råd på vissa sjukdomar. *Fönster på tidigare modeller är limmade, har visat sig läcka. *Oavsett märke så bör man se över infästning som tex. knap, pulpet osv. Läcker in vatten. * När dom tidigare modeller byggdes så var man för snabb mellan sandwichen, många fick mögel. *Räkna med omvandlare, 120 till 240 volt. *Heltäckningsmatta kan lukta as om ingen har rekondat den på många år. I övrigt kan jag ej hålla med om Bayliners dåliga ryckte. Byggs/byggdes i samma fabrik som Maxum och Searay.
  12. 1 poäng
    Det blir ju alltid kontroversiellt när man diskuterar Bayliner. Det finns många tyckanden, många negativa, En det grundas på tradition, en del grundas på kvalitesfunderingar. Bland de traditionsbundna bohuslänningarna undviker man gärna att nämna denna tillverkare. Man kallar dem för ”Aids-båt” eller ”HIV-båt”, lätt att få, omöjlig att bli av med. Men det är ju en båt som generellt är billigare än jämförbara båtar i samma segment. Utan att nu dissa Bayliner och andra billigare båtar skall man ju som redan nämnts vara på sin vakt och verkligen syna båten i sömmarna. Som nybörjare kan ju det vara svårt att veta var man skall leta efter bristerna. Men om man nu får dra slutsatser av vad som skrivits på detta forum så tycks det ju vara mer regel än undantag att motorn/motorerna är slutkörda. Gjutjärnsmotorer har ju en begränsad livslängd då man leder in havsvatten i kylkanalerna. Det är ju inte alla som har färskvattenkylning. Det har även pratats om mattor som är fastlimmade i båten och som samlar på sig fukt. Det finns även privatimporterade båtar som kan vara rena vraken, dessa privatimporterade kan man ibland känna igen på att instrumenten är graderade i amerikanska måttenheter men det kan även flretagsimporterade vara. Det kan även förekomma landströmsanläggningar avsedda för 110volt och 60Hz. Nu är jag väldigt anti-US-båt i största allmänhet så lyssna inte bara på mig. Men jag grundar mina tyckanden den på några US-båtar som vänner eller släktingar haft (under korta perioder). Men vad jag egentligen tycker, är att många av dessa båtar, amerikanska eller ej, är ”solskensbåtar” efter 21 säsonger med en svenskbyggd båt med en himla massa kapellduk på så insåg jag att det var nog... Nu kanske det blir medelhavs-eller Florida-klimat hör i framtiden, men annars är det mest höstväder året runt, då är det inte roligt med kapell. Förvisso kan man ju hamna i olika fallgropar även om man köper en båt som är byggd i landet, Skandinavien eller övriga Europa också. Begagnade båtars skick är ju direkt avhängt hur de tidigare ägarna skött båten, om nu någon tvivlar på det... Jag brukar kolla hur det ser ut i motorrummet, rostigt, skitigt och olijigt eller rent snyggt och välordnat? Hur ser byssan (köket) ut, rent och snyggt eller smutsigt med fastbrända matrester? Så då toaletten, behvöver väl inte berätta hur det skall se ut och lukta där... Hur ser inredning och utrustning ut? Smutsigt och trasigt eller tvärtom? Detta är ju rätt ovetenskapligt, men det ger ändå en bra bild hur förre ägaren/säljaren har för ambitioner. En del säljare försöker blända eventuella köpare med en massa flashig marinelektronik och andra tillbehör. Visst kan ju sådana saker vara trevliga att få med på köpet, men låt inte det avgöra köpet. Marinelektronik idag blir snabbt omodern, och i förhållande till mycket annat är sådana prylar överkomliga i pris. Bättre att se till att motor och drivlina är fit for fight, det är här som det kostar en massa pengar när det havererar. Sedan är det många gånger så att det fösta båtköpet man gör sällan blir 100%-igt, alltid är det någon större kostnad som man inte räknade med, eller så inser man efter en halv säsong att båten inte är optimal till det ändamålet man skall använda den till. ”Köp inte en zebra” som Povel Ramel sjön, och det ligger nog mycket i det!
  13. 1 poäng
    Sveg 🙂 Han bygger om en Citroen C4 med överblivna delar som ett sidoprojekt till verkstaden han driver. 120 volts elmotor med 32 kilowatt, 11 vanliga bilbatterier (varav 10 till motorn). Räckvidden bedöms som tillräcklig för honom, vilket egentligen är det enda som krävs. Ambitionen är "som en lek" och "en utmaning". Kul projekt!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...