Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-01-15 på alla områden

  1. 2 poäng
    Här har du lite blandade länkar till olika paneltillverkare: https://www.skyltdirect.se/?page=plastskyltar http://www.gravyrverkstan.se/ http://www.estek.se/frontpaneler.html https://smf-skylt.se/produkter/ https://www.schaeffer-ag.de/
  2. 2 poäng
    Men...var skall lyckan komma i från då om man inte får shoppa sig lycklig?
  3. 2 poäng
    Jag är också för gammal för att gå på olika typer av mode vars enda egentliga syfte är att så många som möjligt ska köpa något onödigt till ett ofta högt pris. Vist kan bet vara snyggt, men en hel och ren planet att leva på och njuta av är rätt fint det också.
  4. 2 poäng
    Ja det är väl det, men jag anser väl att det finns bättre förbrukare att ödsla ström på... elektrisk rakapparat och eltandborste... Och med ålderns rätt kräver man ju fler watt i läslampan istället. Sedan lägger jag aldrig till med aktern mot bryggan så om jag skulle haft undervattningsbelysning hade ingen annan sett illuminationen.💡🔦
  5. 1 poäng
    Det är klart vi alla tycker olika om saker och ting, och det håller jag med om är bra. När jag skrev var jag nog lite störd av att vissa påstår att vi ska hamna tillbaks på 1700-talet om vi ska rädda vår planet vilket jag inte alls håller med om. Många av oss har tillräckligt med pengar/inkomster för att betala vad det kostar att minska utsläpp av gifter och koldioxid. Om man nu vill ha belysning så kanske effekten kan förbättras med relativt kraftiga strålar av en blandning av luft och vatten som får ljuset att spridas på ett fint vis.
  6. 1 poäng
    Det funkar bra! Men bara sommartid med båten sjösatt.
  7. 1 poäng
  8. 1 poäng
  9. 1 poäng
    Jag misstänker att en jofan är lite liten, låga fribord, vill minnas att det är rätt platt skrov också, men kan minnas fel. Jag började mitt båtliv med en 4, 20 lång eka med ratt och 25 hk, en enkel styrpulpet, den skänkte stor glädje men lite för låga fribord och för kort för det skulle vara riktigt kul och tryggt. Nästa båt blev en uttern styrpulpet på 5 meter och, 60 hk, betydligt högre fribord, 14 graders v-botten, helt plötsligt blev det kul på allvar med båt. Snabbare, mycket tryggare. Gick vettigt i sjön. Gick helt plötsligt att utforska både södra och norra skärgården liksom vinga och känna trygghet. Vi åkte till och med till Marstrand med den. Visserligen hade kompisen en nyare uttern styrpulpet med 18 graders v-botten, spetsigare förskepp. Tog sjön bättre och vassare men också dyrare. Styrpulpet tyckte jag var toppen att lära sig med, lätt att röra sig, bra både till sol, bad, fiske, utflykter osv. Nackdelen inget tak vid regn. i det bästa av världar skulle ni ju hitta en båt med vasst skrov och över 6 meters längd, men hittar ni något runt fem meter så kommer ni ha mycket kul och en båt som är bra att lära sig med och sedan kanske efter några år känna er vad ni vill byta till, om det blir viljan att övernatta, eller havsfiske, eller sola bada, eller åka till gästhamnar och sitta i sittbrunnen och glassa eller utforska naturhamnar. Då vet man lite mera vad man vill med båten och vilka behov man får. Jag uppskattar båtar med självläns, det innebär att durken är högre upp än vattenytan och det är en dränering ut ur skrovet så regnvatten och stänkvatten och en och annan översköljande våg rinner ut utan att utan behöver ösa. Skönt slippa åka till båten och ösa efter regnväder.
  10. 1 poäng
    Tja Georg_ohm skrev ju i förra inlägget att båtar på ca 21 fot (6,2m) är att föredra och lite kortare funkar väl med även om Jofan kanske är i kortaste laget. Annars tycker jag om HT-båtarna som både ger skydd mot oanmälda regnskurar samt svall och skvätt från större båtar, komplettera med kapell så slipper du ösa så ofta efter regnskurarna också. Bl.a Uttern och Crescent har flera trevliga modeller. Någon direkt personlig erfarenhet av Jofan har jag inte mer än nån enstaka tur i ungdomen.
  11. 1 poäng
  12. 1 poäng
    Det finns ett gammalt ordspråk som säger ungefär så här: "Var båt har sitt vatten" eller tvärtom, att varje vatten, sjö, kust har sin speciella båttyp. Detta gäller såväl gamla allmogebåtar, såsom modernare nutida båtar. Jag hade en gång för många år sedan en styrpulpetbåt med så kallat "katedralskrov" i princip tre kölryggar som satt tätt. Den var superb i lugna vatten, men utanför Tjörn och Orust där det gick litet sjö gick den väldigt hårt. Sammantaget uppförde den sig som en båt med ett rätt så platt skrov. Senare har jag haft öppna båtar med vassare V-botten och dessa går bättre i vattnen i Bohuslän. Jag kom även fram till att man skulle ha litet längre båtar här, 21 fot, det vill säga 6,2 meter är väldigt vanligt, och det finns nog en anledning till det, inte bara av gammal tradition. Men du skall nog i alla fall inte köpa en kortare båt en som är runt fem meter lång, med tanke på tänkt passagerarantal och i vika vatten du skall navigera. Nackdelen med vassa V-skrov är ju att dom kräver större motorstyrka och blir inte lika stabila vid stillaliggande. Men båtar och dess bottnar är ju ofta kompromisser. Båttypen du kollar på har ju ofta vass bottenform i fören för att sedan akterut bli flackare eller plattare. Kolla vad de inbitna havssportfiskarna har för båttyper, dom köper inga båtar av en slump, det är noga planerat. Havssportfiskare vill ha tåliga lastdryga och snabba båtar som går bra i sjön och som ligger stabilt stilla. Dom skall även vara lätta att traila. Tag färjan ut till Hönö och närliggande öar, kolla i hamnarna vad det är för båtar som ligger där, nu finner man väl de flesta båtarna i denna storlek på uppläggningsplatser eller i villaträdgårdar, men iallafalll, se dig om vad det är för båttyp, fabrikat som är vanligast i det området du skall vara aktiv i. Som sagts, köp en båt som passar de vatten du skall färdas i. Sedan blir det ändå en kompromiss på slutet. Priset brukar ju ha en avgörande betydelse med.
  13. 1 poäng
    Nyfiken på varför du ser den modellen som lämplig för långfärd? Mig veterligen är detta inte alls en klassisk långfärdsbåt.
  14. 1 poäng
    Alfa Skylt & Gravyr i Stigbergsliden gjorde en liten panel i svart aluminium åt mig för några år sedan. Blev helt OK. Inte jättebilligt. (Den till vänster).
  15. 1 poäng
    "Jag är en lugn person med takt och ton måttfull och balanserad" Bra dagar till sjöss i båten, under bra väder, god natts sömn, promenad i land med hunden, bad, god mat med god dryck till antingen egenlagat eller intagen på liten inte allt för dyr restaurang. En tillfredställelse när allt man gjort under torrsättningsäsonen fungerar som man tänkt sig. Sedan har jag ju ett specialintresse och blir lycklig de få gånger som kustens sugtömningsanläggnigar kan hittas och fungerar som dom skall.... Jag blir även lycklig av att andra båtägare respekterar skrivna såsom oskrivna sjöregler och idkar gott sjömanskap och visar hänsyn och hjälpsamhet. Lycka är att ha kommit in i gästhamn på en bra plats innan kulingen eller ovädret bryter ut, att under knepiga förhållanden med ström eller vind från fel håll få hjälp av båtgrannar eller från bryggan. I somras, Ekenäs, Syd-Koster. Ostlig vind nånstans runt 8-10 m/s, det såg ut att vara fullsatt i hamnen, förväntansfulla barnbarn och pinkenödig och badsugen ylande hund ombord. Gick in i hamnen, fullt, vände och gick ut igen, fru och dotter tjatade om andra hamnar, om Naturrums öppettider, om utlovade bad etc, etc, då ropas det från en brygga och det står folk i olika båtar som vinkar och pekar på en 30 cm bred (smal) plats. Det var svårt att komma in mellan bryggorna, trångt och båten blåste iväg som en friglitbit in mot land, bogpropellern fick jobba hårt. Man ropade till oss att vi skulle knö oss in, det hade legat en stor bred segelbåt där innan och när den gick trycktes de andra båtarna ihop. Det blev en febril aktivitet, klena fendertar hängdes ut, linor flyttades och en mottagningskommitté anordnades spontant, och efter två försök låg vi på plats, förvisso med den ena grannens akterförtöjning under min båt (men inte i propellern). Några ungdomar rodde ut och flyttade akterlinor andra flyttade hanfötter (heter det så i pluralis?) på bryggan. Väl på plats rätade hela båtraden ut sig, båtarna låg nu vinkelrätt mot bryggan igen, då infann sig lyckan, att ha kunnat manövrera in båten från ett knivigt läge, med "QRM" alltså inre störningar ombord, med vinden från fel håll, delvis ovan besättning/passagerare men med god sjömansmässig hjälp från land och från intilliggande båtar. Sedan bjöds det på kaffe och gammeldansk från en av båtarna, det var väl jag som skulle stått för det? men jag återgäldade på kvällen. Sedan kan det ju vara trevligt att se båtar i hamn med diverse stämningsfulla belysningar, men liksom i land kan det lätt bli för mycket. Kanske en kulturell fråga, men omåttligheten med alltför mycket kulört belysning, med fast eller ännu värre blinkande sken ser brackigt ut. Nä, den gången i Grebbestad med flera båtar med undervattensbelysning såväl akterut som efter bordläggningen blev bara för mycket, såg mer ut som ett kringresande tivoli. Att sedan hamnens vatten var "rent ut sagt" skitigt i överkant gjorde ju inte saken bättre på något vis. Gånga julen i stan, måhända har man tagit Adolfsson och Falk på fullaste allvar, med "Mer Jul". Det var på en del ställen alldeles för många neonrenar och LED-granar, blinkande "merry X-mas" och uppblåsbara jultomtar, dock ingen Arne Weise i rutan. Hoppas vi slipper den blinkande hysterin till sjöss! Jo jag försöker ibland shoppa mig lycklig på verktyg, senast en bit- och borrsats i snyggt och praktiskt plastfodral att ha i båten. Men det lyckades inte, blev inte gladare för det. Måhända gläds jag den gången till sjöss då en nödreparation skall ske och jag har rätt borr och rätt sorts bits till hands.
  16. 1 poäng
    Även jag är för gammal för den typen av prylar. Dock tycker jag man kan förstå viljan att fixa grejor på båten som man tycker är snyggt. Många köper dyra fälgar till bilen, andra kör på gamla återanvända stålfälgar. Vi ser dom inte när vi kör men många väljer ändå utseendet med omsorg. Jag lever med elever hela dagarna och för dom är "pimpa" båtarna viktigt.
  17. 1 poäng
    5000:- kronor 2015 med kvitto och intyg att visa upp vid behov för en 9,5 meter lång segelbåt. Yta cirka 20 m2. Läs mera om hur vi gjorde och om resultatet här. Jag fick även offerter på 15 000:- kronor, så fråga flera. Den gula skrapan som heter Gelplane är väldigt bra och effektiv. En båtgranne skrapade en 38 fots segelbåt på fyra kvällar `a fyra timmar. Det blir cirka två kvadratmeter i timmen. Glöm inte bort att köpa extraskär eller ta med ett bryne.
  18. 1 poäng
    Gör man det så har man större nytta av en fjärrstyrd däcksstrålkastare som lyser upp både båt och brygga. Samma i fören och ännu vettigare när man ska gå ombord från hala klippor.
  19. 1 poäng
    Hejsan! Om du skall åka från Eriksbergshamnen ut mot Öckerö och Hönö går det ju bra med en båt med ett "plattare" skrov, men det blir inte så komfortabelt, ett vassare skrov rekommenderas starkt. Första biten i älven går det ju långsamt, så där spelar det ingen roll, men sedan när du kommer ut på Rivöfjorden är vattnet oftast rätt så gropigt, gammal dyning och svall från andra båtar. Sedan skall du följa den mindre farleden in vid Skalkorgarna och upp mot Hjuvik, där är vattnet också rätt stökigt för mindre båtar. Likväl kan det bli litet svallvågor och dyning den korta biten mellan Lilla Varhomen och Kalvsund, inte farligt på något sätt, men just okomfortabelt och det kan skvätta in vatten i båten, så en båt med ett vassare skrov är bra. När du tröttnar på "Öckeröarna" tar du dig söderut mot "Styrsöarna" istället, ungefär lika långt/kort. Trevliga öar det också.
  20. 1 poäng
    Utrymmena i fråga innehåller redan idag en del vatten, var det kommer ifrån är okänt, men jag är redan tvungen att öppna de (en gång?) hermetiskt tillslutna luckorna en gång i månaden för att ösa en 5-10 liter (regn?)vatten därur. Måste väl dock lugna Thomas med att nästa ägare kommer att informeras om vikten av att hålla luckorna stängda.
  21. 1 poäng
    Hmm. Man kan ju fundera över hur pass mycket jag skulle förstöra flytförmågan egentligen. Det är ju inte som om jag skulle byta ut luften i båten mot betong. Även efter att jag stoppar in en ställning för motorn och hela motorn i utrymmet för luft kommer det att innehålla ungefär 99% luft. Men det jag ville ha ut ur tråden är i vilka situationer förutom segling med spinnaker eller fullt ställ i hård vind är det så stor risk att få in vatten i båten att den är att betrakta som en dödsfälla?
  22. 1 poäng
    Jag misstänker att de flesta som seglar Soling använder båten för kappsegling, därav de lite negativa och upprörda kommentarerna när du ska fritidsanpassa båten. En båt som inte sjunker om den vattenfylls har ju naturligtvis vissa fördelar och Solingen är ju i princip en jolle med köl så risken att få in vatten över de låga friborden är rätt stor. Som du själv säger så behöver man ju inte pressa så hårt när risken är som störst att ta in vatten.
  23. 1 poäng
    Hehe. Jag har inga illusioner om att ens en nybyggd Soling skulle vara osänkbar, så jag försöker använda båten på ett sätt så att jag får in så lite vatten som möjligt. Det som förvånar mig är att folk blir så upprörda..
  24. 1 poäng
    Vad har koldixoid med miljön att göra? Du kanske tänker på klimatet?
  25. 1 poäng
    Du kan absolut lägga nåtat däck på plywooden. Låter bra. Jag hade varken fernissat eller plastat båten. Det är en bruksbåt, och jag hade köpt tio liter rå linolja och dränkt in båten med, låtit allt suga in lääänge, sedan hade jag strukit båten med ”roslagsmahogny” som är en blandning av trätjära, terpentin och linolja. Både in- och utsida. Snyggt, praktiskt och luktar gott.
  26. 1 poäng
    Tänkte bara att jag skulle visa upp min nya fina panel som jag beställde från Schaeffer i Tyskland. Fick hem den på mindre än en vecka efter det att jag beställt den.
  27. 0 poäng
    Hej Dava, att manipulera en båts flytförmåga är sabotage! Eller åtminstone jäkligt själviskt! Men okej, om du på `heder o samvete lovar´ att inte sälja dödsfällan i andra hand, visst går det väl att knapra på säkerhetsmarginaler. Bränn upp hellre båten än att sälja vidare i framtida andrahands-marknad. Kan jag fundera. Bildkälla: Davas egen avartar
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...