Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-01-13 på alla områden

  1. 3 poäng
    Tänk om båten var dubbelt så stor, vad gott om plats det skulle bli. Och antagligen fyra gånge så många prylar. Vissa vill inte ha en massa prylar, de har glädje av båten 10 veckor per år. Vi som gillar prylar har kul ytterligare 42 veckor om året!
  2. 2 poäng
    En lite omarbetad version där huvudkomponenten är GWL Cell Performance Monitor. Denna enhet håller koll på varje cell och kopplar bort laddning resp uttag om någon cell gär över eller under inställd spänning. De två voltmetrarna visar lägst resp högst cellspänning. Huvudreläna är bistabila dvs drar bara ström vid till eller frånslag. HÄR! Om CPM ser att någon cell har för låg spänning kopplar relät "Kraft" ifrån. Har inte spänningen stigit inom 30 sek så kopplas "Last" bort och då är all belastning bortkopplad. Laddningen kopplas bort på liknande sätt, först "Sterling" (Motor&Vind), sen solladdningen. Victron Battery Protect är ev lite overkill men jag hade den lite extra säkerhet är aldrig fel. Dessutom fungerar den som huvudbrytare. Här finns ingen balansering inritad men DENNA. Det är en enkel och billig balansering, nackdelen är att den barar balanserar med max 1,7A. Så för att balansera måste batteriet tas "ur drift" och matas, antingen med en nätdel 1,7A@14,6V eller så har man en DC/DC-omvandlare som matas från startbatteriet. Balanseringen tar några timmar. Enligt min erfarenhet så räcker det mer än väl att balansera ett par gånger per år.
  3. 2 poäng
    Plattare skrov är stötigare när det går vågor, men är å andra sidan mer lättdrivet i när det inte går vågor.
  4. 2 poäng
    Det där labbade jag mycket med på min båt, och insåg också vilka överpriser det är (även om de du länkar till är bland de billigaste). Gjorde därför egna (ungefär samma effekt men till en bråkdel av priset) som jag gjöt in så de blev vattentäta. Korta versionen är att jag, efter mycket labbande med placeringar och annat, gav upp. Fick det aldrig snyggt, i synnerhet inte så snyggt som på broschyrernas bilder. Långa versionen: Största problemet var att hitta rätt styrka och placering. Tillräckligt starka för att få det där snygga indirekta ljuset men inte för starka. Det varierade stort beroende på vilket vatten jag var i. I Vätterns klara vatten med 15m siktdjup "försvann" ljuset då det fanns för få partiklar att studsa på. I hamnens vatten (ett åutlopp med mycket humus) var det istället tvärstopp och det man såg var inte alls snyggt. Och framförallt - tittade man inte i rätt vinkel utan man fick direktljuset såg det istället ut som däcksstrålkastare som lyste bländande rakt i ögonen. Titta på en av deras bilder, den med båten på trailer och grönt ljus. Tänk på att det ljuset är lika starkt som helljuset på en bil, vilket inte riktigt framgår på den bilden. Det tittar man inte gärna rakt in i, och det lär inte göra dig populär i gästhamnen om båtar ligger akter om dig. Provade sedan med rent indirekt ljus, under badbryggan och riktat nedåt. Blev heller inte bra, istället såg man en upplyst spegel av badbryggans undersida i vattnet. Slutade med små, nästan osynliga infällda dioder i akterspegelns grabbräcken lysande nedåt. Alltså "prydnadsbelysning" ovan vattenlinjen istället. Nu säger jag inte att det inte blir ok på din och andras båtar, men tänk igenom var du placerar ljuspunkterna och hur de riktas, gå runt och se så du inte får direktljus o.s.v. Det är inte bara ur broschyrbildens vinkel det skall vara snyggt. Prova gärna med en vattentät LED-ficklampa. Edit: En kortversion kan du läsa i min båtdagbok, NB Forum välj "Dagbok" under båtdelen i menyn samt "2010".
  5. 1 poäng
    Då oljan mörknar (där det inte finns förbränning inblandat) beror det vanligtvis på att nåt går varmt, ex. ett lager som börjar bli slitet. Ofta börjar oljan då också att lukta bränt, dvs. den luktar ännu mer illa än vad växellådsolja vanligen gör. /Kaj
  6. 1 poäng
    Fördelar med ett vasst skrov bättre komfort vid vågor. Snabbare om man inte har en för liten motor
  7. 1 poäng
  8. 1 poäng
    Lagom stor båt men kanske något klen motor. Personligen hade jag dock valt ett skrov med något vassare profil för att ta sjön lite mjukare. Sjön i älvmynningen kan vara redigt krabb, Rivöfjorden är inte heller att leka med. /B
  9. 1 poäng
    Bra råd ovan av hela 4 oberoende skribenter, håller själv med (som den 5:e i raden), byt förtusan TRANSMISSIONS-oljan omgående! Fast en sak förbryllar mig, hur blir oljor `optiskt sett´ så kolsvarta? Vad gäller MOTOR-oljor så tror jag att svärtan består av sotpartiklar. (Den gyllengula olja som vi häller in i motorn vid oljebyte missfärgas ju snabbt till sot/spillolje-utseende!?) Men i transmissionen (under vattenlinjen) kan ju knappast kolvsot förekomma? Gissar att TS själv haft hand om båten under många år - och därmed bäst kan dementera min hastiga misstanke `motor-svartspillolja inför köp´?? Hoppas på att forumets smörningsproffs kan förklara den optiska svartheten/svärtan i en drevolja utan att nämna de kol/sotföroreningar som drabbar motoroljor?? /Thomas
  10. 1 poäng
    För att förtydliga det bhemac skriver: Din skiss är lite felritad. Röret till däckstömningen mynnar inte i taket på tanken utan går genom tanken till dess botten. Om du ställer trevägsventilen mot avluftningen så kommer du bara att avlufta det som står i däckstömningsröret. När du trycker in ettan/tvåan/vatten via muggen till tanken så kommer det att trycka ut gojan genom sugtömningsröret, via ditt nyinstallerade avluftningshål och ut över fribordssidan. Hoppas jag slipper ligga bredvid dig då.... Tillägg: Du hann visst inse detta medan jag skrev....
  11. 1 poäng
    Enkel och bra lösning som 99% sannolikhet kommer att varna om flödet uteblir. Fast det är ju roligare med ett instrument som visar aktuellt flöde De här nivågivarna brukar man kunna vända flottören på så att man antingen får N.C. eller N.O.
  12. 1 poäng
    Men röret för tömning går ner i botten på tanken så att så fort det blir några liter i tanken så kommer ingen luft in/ut. Annars köper man en komplett DN40 ventil med motor typ DENNA sådana har jag men med både indikering och manuell manövrering. Mina är 3/4" DN20 trevägsventiler till motorvatten och spolpump. Perfekt funktion.
  13. 1 poäng
    Det känns väl OK att byta en slang var 18:e år, om du vill ha transparent, kan jag tycka..?
  14. 1 poäng
    Jo det är klart. Färdigt! Jag har provkört med vatten och toapapper, tycks fungera. Jag bytte faktiskt avluftningen, ett jäkla jobb, lukttät slang och ny bordsgenomföring i skrovet, 22 mm. Hos mig är allting så himla inbyggt under däck, svårt att komma åt när durkar och inredning är på plats så jag valde att inte ha trevägskran. Jag har ju två nödtömningspumpar, först en elektrisk och i serie med den gamla manuella, båda har ju backventiler, så det lär inte bli något baksug genom tömningen när man kopplar sugtömningen från land, och om så skulle bli fallet får jag stänga nödtömningens bordsgenomföring. Jag köpte förresten flera servo till kulventiler, kom med posten i fredags, väntar bara på strömbrytarna, så om @Makro vill ha en så har jag så det räcker till dig också. Vet bara inte om den orkar dra en sådan stor ventil, det är väl 1½ tum där? 38mm? jag är inte så bra på tum... I alla fall går den trögt, skall spruta i sådan där PTTF eller MPPT eller vad nu oljan heter...
  15. 1 poäng
    Nej, avlutftningen måste sitta över "vattenytan" i tanken. När tanken sugtöms måste det ju ändå komma in luft.
  16. 1 poäng
    Jag monterade en nivåmätare, en Gobius. Den var lättmonterad och har varit till stor nytta, kontrollpanelen monterades i toautrymmet Sedan att den är billig och utan rörliga delar gör inte saken sämre.
  17. 1 poäng
    Det finns massvis skrivet om detta ämne de senaste åren, så det känns litet "urvattnat" att åter svara i ämnet... men ok forumets sökfunktion har ju mer att önska. Jag vet ju inte i vilken skärgård du seglar, men generellt sett har de flesta småbåtshamnar och gästhamnar kommunalt dricksvatten i tappkranar på eller nära bryggorna. Kommunalt dricksvatten håller livsmedelskvalitet i vårt land och är riskfritt att dricka och lagra i sin tank.... Om nu tanken, slangarna och pumpen ombord är rena och inte dekontaminerade med någonting. Sällan eller aldrig som dricksvatten ombord blir "giftigt", däremot kan ju vattnet bli stående länge och bli dåligt, det kan bildas utfällningar etc som färgar vattnet och gör att det smakar illa. Man känner det ganska omgående då man brygger te eller snabbkaffe på sådant vatten, det blir en obehaglig bismak. Någon gång emellanåt bör man ju göra ren sin vattentank, och byta slangarna, samt skölja ur pumpen. Svag klorinlösning brukar hjälpa. Man kan ju också få tycka att ägarna till hamnarna kan byta dom där trädgårdsslangarna som är anslutna till tappkranarna, dom kan se minst sagt läbbiga ut, dom brukar ju få lång livslängd och blir drabbade av solens UV-strålning och det kan ju bli vatten stående kvar i dessa, så tappa en stund innan du fyller tanken. Jag vet båtägare som har med sig egen slang... Om man ändock är paranoid på vattnet så kan man installera en filter med exempelvis aktivt kol mellan tank och pump, det finns också tabletter med något bakteriedödande medel att lägga i tanken. Jag har navigerat min båt upp och ned för Bohuskusten i minst 40 år, ja närmare 60 år om jag får räkna med barndomsåren i förrädarnas båtar, och har aldrig drabbats av dålig vattenkvalitet ombord eller i kommunal tappkran. Jag har bara en enkel sil mellan tankar och pump, för att skydda pumpen om det möjligtvis skulle komma med någon partikel som kan skada pumpen, det kan ju trilla ned någonting genom däckspåfyllningen. På Kosteröarna inklusive Ramsö, har man varesig kommunalt vatten eller avlopp, Kosterfjorden är väldigt djup, 200-300 meter, och det skulle vara svårt och väldigt dyrbart att lägga ut vatten- och avloppsledningar på botten. Här är det grävda eller borrade brunnar som gäller. Vattnet kan vara bra, men kan också vara brunt med smak av humus eller salt, det råder för det mesta vattenbrist också. Innan färd dit ut så bunkar vi vatten i tankar och extradunkar på fastlandet, även en och annan pet-flaska fylls på. Så se till att din tank och dess slangar är rena, fyll bara på med kommunalt vatten eller sådant vatten som du vet är bra. Ha med dig extradunkar om du skall segla till öar utan kommunalt vatten. Om du är misstänksam ändå så installera ett filter med aktivt kol. Du känner lätt om vattnet blir dåligt, lätt bismak om du bara dricker av det, men desto tydligare om du kokar snabbkaffe eller vissa sorter av te på sådant vatten, oslagbart!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...