Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-01-12 på alla områden

  1. 2 poäng
    Knappast när de stod obelastade efter laddning. Jag tittade på videon o min slutsats av tidigare inlägg samt videon är att batteriet blivit skadat under användning. Troligen överladdat, kanske uttorkat i en cell. Ett batteri med en skadad cell uppträder som beskrivits, det blir varmt och det ger för låg spänning efter laddning o vila (en cell saknas så det är bara spänningen från fem celler kvar o därmed försvinner drygt 2V). I vilket fall så har batteriet blivit färdigt för skroten. Det går inte att rädda ett batteri där en cell pajat. Åtgärden för batteriägaren är inte att leta efter kortslutningar utan att se över alla komponenter som används för att ladda batterierna (generator, solcellsregulator, 240V-laddare).
  2. 1 poäng
    Klokt tänkt men Seacat har bara djupgående på 1,10 så magen/bröstet är redan i höjd med fribordet. https://www.sailguide.com/batfakta/seacat
  3. 1 poäng
    Nix. Då har man en för liten båt eller seglar i för lätt vind. 😊
  4. 1 poäng
    Helt riktigt. Ju högre upp på stegen utbildningen befinner sig desto roligare är den att anordna eftersom kursdeltagarnas entusiasm ökar med kursens svårighetsgrad. Kanske är det så att en del behörigheter behöver man ha medan andra behörigheter vill man ha. Lycka till med Utsjöskepparen!
  5. 1 poäng
    Har varit borta från skrivandet ett tag å nu ser jag om mina inlägg. Får jag berätta att ni tror fel om mig om det här med teknik. Ni skulle bara veta vad jag håller på med med datorer å elektronik mm. Men jag är gammaldags såtillvida för jag vill trivas på sjön å uppleva å se mig i kring å ta intryck å NJUTA! Allt det teknikska är bara hjälpmedel å så kommer det att förbli åtminståne för mig. Jag har inget emot ankarspel heller. Underlättar för en trött rygg. Fast jag har inte fixat nån än. Å visst bhemac är det bra att hålla reda på crosstrac, men se jag kappseglar ej å vagabonderar fritt, går till den ö eller holme jag vill å kommer dit när jag kommer å tar vädret som det är. jJg "lever". Har inte bråttom. Senast jag hade autopiloten på var det mot X-klubbens boj på Björn samt Eggegrund å hade visuell sikte mot ön å styrde rätt in på bojarna. Autopiloten, jo det är så skönt att slippa krama rorkulten hela tiden. Å kan ta fram kameran å ta lite bilder å fixa lite fika. Bilder? Nä jag såg inga containrar varken ovan eller under vattnet. Å rammade inte heller X-klubbens boj, apropå ett annat inlägg jag kommenterade idag.😂 Ha skön seglatsommar.
  6. 1 poäng
    Om maskinen varvar men inget händer är risken stor att det är vulkningen i propellernavet som släppt. Prova då att sätta ett sträck med en tuschpenna på proppen och på axeln mitt för varandra och kör en repa. Ligger inte sträcken mitt för varandra efter turen är det vulkningen.
  7. 1 poäng
    Yes! Visst har du avgasutblås i ”stöveln” ovan växelhuset? Det du har är en tävlingsmaskin på 2L. Den är rätt speciell att åka med pga stumma bussningar, taskigt register på lågvarv och skall gå på dryga 3% raceolja för att må hyfsat. Den har inga termostater, så går kallt nästan hela tiden och älskar bensin och olja. Det är alltså en rätt trist maskin för att åka normalt med och en vanlig Mercury 2.5 v6 är bättre på nästan allt. MEN ljudet är grymt och de varvar mer. De passar på lätta racebåtar. Motorn är skapad för att gå i 2L klassen, den vanliga 2L v6an från Mercury levererar 150hk. Du ligger nog snarare på 180hk än 225hk om jag minns rätt. Så det är mest en motor för de som vill köra klassisk båtracing eller vill vara värst i viken mellan mekkvällarna(de kräver som sagt mycket underhåll). En häftig maskin är det dock och skulle gärna ha en själv, men har inte blivit av än:)
  8. 1 poäng
    Jag har kört bil på små grusvägar på landet med sådan på huvudet. Passagerarna som inte såg något var skiträdda när vägen svängde mellan stengärdesgårdarna 😆 Dagens bilar är sämre för sådant kul. Det går inte att stänga av all belysning, det speglar sig i vindrutan o sen går det inte att se någonting.
  9. 1 poäng
    Det enda intyg du behöver är SRC om du skall prata på VHF, vilket du kommer att vilja. Skall du genom vissa kanaler i europa behöver du kanalintyg men det är ju en valfri väg att ta, du behöver inte gå genom kanalerna. Har du en båt, inte ett skepp, behöver du inget intyg för att framföra den. Jag vet inte vad som krävs genom Panama. Däremot är det "Good to have" Utsjöskepparen, dels för att utbildningen ger dig bra kunskaper men det ser även snyggt och seriöst ut om det skulle dyka upp någon nitisk tjänsteman som gillar stämplar. Det finns sedan andra papper som du behöver. Bevis på att din båt är din, t ex registreringspapper, själv har jag min båt registrerad i fartygsregistret hos trafikverket, men det finns alternativa register, t ex kryssarklubben. Ansvarsförsäkring hade jag inte åkt utan, jag vet inte om vissa länder kräver det, men vissa marinor gör det.
  10. 1 poäng
    Förarntyg måste du ha. Du måste kunna bevisa att du är kompetent nog att framföra båten. Sedan med din inställning kommer du nog ganska snabbt att hamna i problem med myndigheter i andra länder. Jag känner att du har en lång resa att klara av innan du kan ge dig ut på de sju haven.
  11. 1 poäng
    Det första du behöver är ett registreringsbevis från svenska kryssar klubben. Köpekontrakt med engelsk översättning. Minst en ansvars försäkring. Licenser (lista) på all kommunikations utrustning ombord. Loggbok (ibland kontrollerar de den). Intyg på att du är kompetent nog att framföra båten, minst Förarintyg. Radio certifikat. Se till att dina utbildningar förs in i den blå boken som du kan köpa hos NFB (Nämnden för Båtlivsutbildning). Pass och lista på besättning.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...