Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-01-11 på alla områden

  1. 1 poäng
    Tack Per! Här var ju många snygga och bra tips på lösningar! Riktigt snyggt att de hade så många funktioner i mitten. Det ser ju ut som om jag får fundera ett varv till innan jag börjar förändra något. Det är synd att Solingen endast har sin lilla pidestal i mitten, med Drakens skotbänk fanns det ju oändliga möjligheter. Man skulle kanske kunna limma eller skruva på något för att kunna samla fler av trimfunktionerna på och kring pidestalen. Annars är ju den bästa ideén kanske ändå att låta tamparna komma ut under kanten i sittbrunnen. - Blir kanske tokigt ändå, för då måste man dra i dom ändå från andra sidan.... Att ha dem centrerade som på Draken i filmen gör att vem som helst kan nå dem.... En ny lite längre pidestal?
  2. 1 poäng
    Jag fick också använda 2 skärbrädor. Ser fortfarande ut som nytt efter 5 år.
  3. 1 poäng
    Tack för tips Ingemar, men jag ser framför mig att byta ALLA packningar, och då är det smidigt med en komplett sats från Nor West Staffan
  4. 1 poäng
    Undra om det inte både blir enklare och billigare att sälja befintlig motor och köpa en annan med trim och tilt.
  5. 1 poäng
    Finns väl ett alternativ till och det är om propellern ventilerar (kaviterar) så det inte blir driv. Men det låter långsökt om den har fungerar innan och inte är ändrad i sin montering. Att drivningen skulle gå sönder så den varvar uran att driva låter märkligt, morde ju låta illa om några splinnes eller drev gett sig så den slirar, men inte omöjligt kanske. Enklast är nog att utesluta propellern genom att märka upp som beskrivits ovan och testa.
  6. 1 poäng
    Aaahhh, det förklarar allt. Herr Ohm gjorde kopplingen och löste mysteriet! Det har spekulerats mycket kring hur någon kunde komma på en så i grunden ondskefull person. En av de vettskrämda i baksätet på din bil hette Thomas Harris. Han har själv sagt att allt baseras på en verklig händelse, men ingen har riktigt trott på honom då det varit för osannolikt. I alla fall var han några år senare, på inrådan av sin psykolog, tvingad att skriva av sig minnena, tillsammans med alla mardrömmar, som förstört hans liv. Dessa anteckningar publicerades senare under titeln När lammen tystnar. Men, som sagt, allt är preskriberat nu.
  7. 1 poäng
    Varför var de rädda när de varken såg kurvorna eller stengärdesgårdar? 😋
  8. 1 poäng
    Yes! Visst har du avgasutblås i ”stöveln” ovan växelhuset? Det du har är en tävlingsmaskin på 2L. Den är rätt speciell att åka med pga stumma bussningar, taskigt register på lågvarv och skall gå på dryga 3% raceolja för att må hyfsat. Den har inga termostater, så går kallt nästan hela tiden och älskar bensin och olja. Det är alltså en rätt trist maskin för att åka normalt med och en vanlig Mercury 2.5 v6 är bättre på nästan allt. MEN ljudet är grymt och de varvar mer. De passar på lätta racebåtar. Motorn är skapad för att gå i 2L klassen, den vanliga 2L v6an från Mercury levererar 150hk. Du ligger nog snarare på 180hk än 225hk om jag minns rätt. Så det är mest en motor för de som vill köra klassisk båtracing eller vill vara värst i viken mellan mekkvällarna(de kräver som sagt mycket underhåll). En häftig maskin är det dock och skulle gärna ha en själv, men har inte blivit av än:)
  9. 1 poäng
    Vad är en kemikalie för dig..? H2O..? Är såpa en kemikalie? Eller olja..?
  10. 1 poäng
    Det finns nog många sätt att ordna trimtampar utan att göra hål i däcket på en Soling. På en Soling vill man ha hänghandtag så låt dessa vara kvar. Dina barn växer snabbt och snart vill dom nog prova på att burka ordentligt samt om man har någon vuxen med ombord så är det bara att kommendera burka nu då! På en Drake finns även en massa trimtampar och man kan få en del inspiration hur det är utformat och kanske överföra något till en Soling så att tamparna kommer fram där det är enklare att justera. Med tampar och block under däck och utväxling kan mycket ordnas till så att det blir mer lättjobbat. Några exempel finns i dessa länkar: https://www.yachtingworld.com/yachts-and-gear/breathing-on-the-dragon-class-65530 I videon nedan finns även en Barton boomstrut som håller uppe bommen, dock ganska kostsam pryl. http://www.bartonmarine.com/products-boomstrut.asp https://www.petticrows.co.uk/dragons/v6-1.shtml https://www.flickr.com/photos/alicetavinorshots/sets/72157624104974961/show/
  11. 1 poäng
    Otroligt barnsliga inlägg. Självklart går motorn att fixa. Det kräver dock en utbildad båtmotormekaniker. Bojsänken göre sig icke besvär!
  12. 1 poäng
    Seriösa och motorkunniga forummedlemar drunknar tyvärr i pladder...
  13. 1 poäng
    Hade en båtgranne som körde siiox på sin Rasmus. Däcket blev tydligt blekare och såg nästan ut som lutad furu i färgen. Jag tycker det blev väldigt bra.
  14. 1 poäng
    Svårt att med ena handen hålla i en sån och med andra handen styra i ett läge när man behöver vrida ratten flera varv. En annan sak i en segelbåt med rorkult.
  15. 1 poäng
    Nu frågar TS om hur man åtgärdar motorn, inte hurvida den bör kastas och i så fall hur den återvinns... En maskin som konverterats blir lite svårare att felsöka. Har den gått bra tidigare med den här setupen? Blev förgasarna korrekt bestyckade och justerade med tanke på insug, portning och avgaspipa? Stator och trigger är bytt, det är annars klassiska felkällor. CDI boxarna är också klassiska felkällor på V6orna, men dessa byter man ju inte gärna i onödan. Du pratar om att ”pumpen går”, så antar att elpumpen från sprutet sitter kvar? Många har konverterat dessa motorer till förgasare och även åt andra hållet till sprut, så det går nog att lösa. Rätt väg att gå kan vara att kartlägga vad för delar som sitter på motorn och jämföra vad de som konverterat i staterna kör med. På de forumen finns detta avhandlat ordentligt.
  16. 1 poäng
    Enklare att flytta kompisen en meter framåt.
  17. 1 poäng
    Kan inget om den båten eller motorn, länken fungerade inte för mig men generellt så funkar det så att ju längre in mot akterspegeln motorn är ju lättare planar den, ju längre ut så går den fortare. För långt ut så vill den gärna hoppa med fören. Har man eltilt så justerar man allt eftersom fart, last och vågor påverkar. Du får helt enkelt testa, ex i inre läget och se hur det fungerar, flytta ett pinnhål, testa osv, någonstans hittar du en kompromiss som fungerar någorlunda till både accelerationen och fart.
  18. 1 poäng
    Prova med att tvätta förgasaren och bränslesil. Alltid en bra början på en gammal motor. Sen bör den nog få sluta sina dagar på ett värdigt sätt. En lugn fisketur i hemmavatten.
  19. 1 poäng
    Jag tror på Planar, rysk teknologi brukar vara riktigt bra. Tänk Kalashnikov.
  20. 1 poäng
    Vaddådå, elmotor är bra, tändkuledunk finns på CD-skiva eller som mp3-fil.
  21. 0 poäng
    Förstår precis vad du menar och då är det de tre alternativ som jag beskrev ovan som är möjliga med tillägget att vi nu kan ta bort alternativet brytpinnen. Återstår då antingen vulkningen (troligast) eller drivningen.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...