Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-01-10 på alla områden

  1. 2 poäng
    Inte ens för det egna livet... Bara kör på. Överladdar och tömmer ur... Inom alla områden.
  2. 1 poäng
    Inte lägger man väl in mastkrum på 15-20 cm på en båt med masthead-rigg..?
  3. 1 poäng
    Då har du nog fått ett dåligt batteri helt enkelt. Det finns ingen anledning att utjämningsladda ett AGM batteri, det läget är till för att röra om elektrolyten i ett vått batteri men gör ingen större nytta i ett AGM. Men 14,5V är ingen fara för AGM. För våta batterier kan man köra upp till över 16V, det är farligt för både AGM och GEL.
  4. 1 poäng
    Om man har dimensionerna på axeltätningen kan man garanterat köpa den på annat ställe, då det med säkerhet är en standarddimension de använt. Jag har köpt mycket t ex här: https://www.kullager.se/category.html/tatningar_new
  5. 1 poäng
    Man kan bygga segelbåtar med flat botten. Funkar med centerbord och fenköl och finns ett antal såna byggen. Vet däremot inte om det finns långkölade båtar med flat botten. Ja, varför byggs båtar som de gör? Här är vad jag lärt mig och lite sånt som jag gissar. Alla båtar är kompromisser och de flesta båtägare använder sina båtar lite olika. Det har funnits extrema kappseglingsbåtar med helt plan botten och någon sorts köl. Vissa har varit rejält stora. Med platt botten minskar ju skrovets förmåga att ”bryta” vågor och man får en stötig gång. Är det höga vågor kan det bli farligt och obekvämt. Farligt för att den lyftande kraften kommer på en gång och kan resultera i olika sorters olyckor. Detta gäller kanske inte alla båtar för den kände uppfinnaren/båtkonstruktören/äventyraren Sven Yrvind har byggt några ganska flatbottnade för färder på större vatten men de har varit extremt små. En flatbottnad båt har förmodligen inte heller speciellt bra förmåga att segla högt i vind eftersom skrovets klyvning av vattnet är en parameter för att få en båt att gå högt. Däremot går den förmodligen ganska bra på slör och har lättare att komma upp i planing (vilket väldigt få båtar som är större än en jolle verkligen gör). Det går att skriva massvis runt detta. Varför undrar du?
  6. 1 poäng
    Menar du det du skriver? Att du skulle mäta strömmen? Inte spänningen? Hur mätte du i så fall? Gjorde du en strömmätning tvärs över ("mellan") kontakterna så kortslöt du dom vilket inte är så bra. Lite mer info skulle nog hjälpa. Vad var problemet du hade som föranledde att du ville mäta något? Hur och vad mätte du?
  7. 1 poäng
    Seriösa och motorkunniga forummedlemar drunknar tyvärr i pladder...
  8. 1 poäng
    Har Monark 670 sedan två år. Min har både sjövattenkran (med fotpump) samt färskvattenkran (med tank i fören plus tanklock på fördäck). Har inte kikat närmare på själva genomföringen. För övrigt VÄRLDENS TREVLIGASTE BÅTJÄKEL ❤️❤️❤️. Tänker fan aldrig skaffa nån annan båt. Underbar både med småbarn/familj eller att hänga med vänner i.
  9. 1 poäng
    För en lekman låter det som att du har ett bra bojsänke.
  10. 1 poäng
    Aha, man skall läsa ALLA orden?!! Fan vad man lär sig.
  11. 1 poäng
    Tro det eller ej, men jag ställde faktiskt undan mina gamla mätinstrument.
  12. 1 poäng
  13. 1 poäng
    -Radiotelegrafisten åt signalkräftor. -När då? -I morse.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...