Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-01-09 på alla områden

  1. 1 poäng
    Har länge varit lite avundsjuk på SY-Alice som fixat en så fin presentation och egen tråd kring sin båt Beason 31 så jag bestämde mig för att ikväll skapa en egen tråd. Jag köpte min Soling SWE146 i mitten på sommaren med på köpet fick jag två alldeles nya omonterade winschar, tre uppsättningar segel, två spinnaker och en i princip oanvänd mercury 5 hk motor även den från 1999. Min tanke med båten är dels att bli aktiv i våra lokala kappseglingar men annars ha den för enklare dagsegling. Eftersom frun lätt blir sjösjuk så kommer båten att användas främst av mig och våra två barn på 4 resp. 8 år. Min plan för båten är att göra den till en bekväm cruiser-kappseglare som kan placera sig bland de fyra sista i klubbseglingarna, erbjuda möjlighet till fiske och övernattning för en vuxen och två äventyrliga småbarn. Den ska kunna hanteras ensam i vindar upp till 10-12 m/s. För att inte tråden ska bli allt för rörig har jag punktat upp allt som jag tänkt nedan så kan vi ta en punkt i taget.. Kom gärna med kommentarer! Tankarna för att kunna uppnå detta är: 1. Det ska vara möjligt att skota båda seglen från rorkult, skotet till focken behöver alltså flyttas bak.. 2. Inga trimfunktioner ska sitta så att jag måste hänga ut över kanten för att nå dem. 3. Ekolod ska installeras i fören (200 kHz för att inte störa tumlare) 4. Motorn (elmotor) som nu sitter i aktern ska få ett sidfäste och hela arrangemanget ska kunna stuvas undan och plockas fram i ett handgrepp. 5. Fast/fasta batterier. Här drömmer jag ju om litiumbatterier som monteras mot skottet under rorkult, men mer rimligt är väl att spänna fast ett bilbatteri i utrymmet under akterdäck. 6. Utrymme under för och akterdäck måste ventileras, där blir fuktigt mögligt och äckligt. Här vill jag kunna förvara saker som kök, porslin, extrakläder, segel, motor fendrar etc. 7. Barnen behöver bänkar att sitta på. De ska gärna vara fällbara så att de inte är i vägen. 8. Förvaringsutrymme. Allt behöver en fast plats. Nu far ankaret fram och tillbaka varje gång jag slår.. inte bra. 9. Sovplatser.. 10. Hamnkapell. Nu fylls båten med vatten varje gång det regnar, hamnkapellet sluter inte tätt och är krångligt att ta av och på. Det är dessutom för lågt för att man ska kunna bo under. 11. Länspump. Seglar man hårt kommer det mycket vatten in i båten, jag har borrat hål i durken så att det rinner ner i kölsvinet, men därifrån måste jag pumpa.. en elektriskt länspump hade gett mig händerna fria under pumpandet. 12. Spinnakersäckar - jag sänkte en av de två spinnakersäckarna i Kategatt när vi seglade hem båten. Det var en vanlig segelsäck och jag vill ha något i stil med turtlebag som jag kan fästa på något bra ställe så att jag inte tappar den igen.. 13. Skotpunkter - Köpte en fin genua som inte kommer kunna skotas mot skotskenan i fören. Dessutom gillar jag inte att de enda skotpunkterna för spinnakergajarna är i aktern. Någonstans mitt i sittbrunnen borde jag kunna sätta ett block.. 14. Suggor. Nu finns det inga suggor till spinnakern och efter min tråd om block till skit så insåg jag att suggor även vore en bra lösning till genuaskotet. Men var ska jag sätta dem och hur löser jag en snygg utväxlning. 15. Vinschar - Fick två fina vinschar med båten. Skulle kunna sättas på sidorna för att vinscha ovan spinnaker eller genua. 16. Grabbräcke. Räcke att hålla sig i och ett räcke på durken att ta spjärn mot när det lutar.. 17. Ta bort handtag för burkning. 18. Nattbelysning - lanternor? LED-lampor för däcksbelysning eller åtminstånde för att hitta saker i sittbrunnen. Kanske LED till sovplatserna. 19. Måla om... Allt bör målas om, botten är målad i jättekladdig och grov självpolerande bottenfärg. Skrovet är vitt med fullt av sprickor. Kanten är blå och färgen är fullständigt krackelerad.. 20. Solceller - För att inte behöva ladda båten varje gång man varit ute och alltid ha fullt batteri så hade det varit fint med solceller. Det finns ganska gott om utrymme på plana ytor i aktern.. Som sagt jag börjar med punkt ett, men känn er fria att kommentera vad som helst!
  2. 1 poäng
    Vill man komma billigare undan kan man köra DENNA kostar 7,18kr (+75kr till PN). Man kan ställa utspänningen om man inte vill tt det ska lysa så starkt. De jag köpt har inte stört. Tips: köp ett antal, PN's avgift är den samma och man har i reserv eller så säljer man till sina båtgrannar.... Den som TS länkade till är jättebra, kapslad, vattentät mm. Kan köpas från KINA för 72kr.
  3. 1 poäng
    Polariteten är oftast det viktiga. LED är ju dioder som är beroende av att plus o minus hamnar på rätt ledare. Så om det inte lyser - byt plats på kablarna. Jag har en gammal 12V halogenklämlampa från IKEA som tillfällig arbets-/punktbelysning. Den fungerar klanderfritt på båtens 12V-system. Den levererades med en enkel nätadapter som det bara var att lägga åt sidan.
  4. 1 poäng
    Själva utgångspunkten för all riggdimensionering tycks vara det `Rätande Momentet RM´. En av Seldens manualer beskriver kortfattat grundprinciperna i länken nedan. (Där beskrivs också praktiska krängtest för utröna just RM.) Förmodligen är det lämpligt att ha koll på RM hos den tilltänkta projektbåten i ditt fall. Typ; Har den högre RM än Maxi77 så kan mast/rigg vara för klent dimensionerad. Har den däremot lägre RM än Maxin så kan riggen bli onödigt kraftigt dimensionerad. Fast i så fall minskar ju också kraven på röstjärnens infästning vilket kan underlätta. Inte lätt detta, men intressant! 🙂 Bildkälla: Seldens pdf-manual sid 72-74
  5. 1 poäng
    Javisst, och du har kapacitet att ansluta fler då DC/DC-omvandlaren kan ge 3 ampere och 72 watt. Du kan ju även testa och ansluta spottarna direkt till 12V och se om det fungerar, ibland har sådana LED-lampor inbyggd spänningsomvandlare eller regulator, men jag gissar att det inte funkar. Det finns LED-ljus som är märkta med "multivolt" vanligtvis kan då spänningen variera mellan 8 och 30 volt. Men sådana finns inte hos Ikea...
  6. 1 poäng
    Tänkte först när tråden skapades att det spelar väl ingen roll, men faan håller faktiskt med, Blocket har ju blivit helt hopplöst att använda
  7. 1 poäng
    Om jag kommer ihåg så sprejar jag med vaselin.
  8. 1 poäng
    Enklare att flytta kompisen en meter framåt.
  9. 1 poäng
    Gångtid i snitt 30 timmar per år. Försök att bilda dig en uppfattning om hur mycket du själv kommer att köra. Och jämför med detta. Frågan bör ju vara svår att svara på utan att veta nåt mer. T ex, har motorn alltid gått större delen av tiden, för t ex transport på mer än halvgas. Eller har det semesterputtrats, kanske typ trollat? Och hur är det med servicedokumentation? Nybytt olja i drevet... "höstservice" ? Varför då? Läcker drevet in vatten? När fick motorn nya tändstift, impeller mm bytt senast o s v? Mitt svar är väl svävande kan tyckas. Köpte för ett år sedan en 2006 års bil, som nu gått 10 600 mil för en ringa peng. Kamremsbyte är väl den största enskilda utgiften av totalt 20 000 kr i delar, däck, oljor o arbete. Alltså mer än vad bilen köptes för. Nu kört 1500 mil. Var det ett bra köp? Jo, det är det om bilen nu funkar i tre år till. Det är väl så du får se det. Men en ordentlig grundlig service är väl vad motorn mår bäst av, för att funka i många år till. Gissar att du har möjlighet att provköra motorn, tillsammans med någon som känner till just sådana. Eller köper du så att säga oprövat o litar på säljarens argument, att den går bra... Vad det nu betyder. Köpte för nåt år sedan en snöskoter till ett verkligt bra pris. 2.5 år gammal, endast 14 mil! Tvåårs fabriksgarantin, 2 år, var utgången. Men säljaren (företag), gav mig en motsvarande garanti under hela följande säsong. Sånt skapar förtroende. En vanlig körsträcka per säsong kan vara några hundra mil. Och det skulle väl en perfekt skoter gå... (Går fortfarande mycket bra.) Så om säljaren är säker på att motorn är i ett bra skick, kan man tycka att du får nån slags garanti. I vart fall möjlighet att testa och provköra en viss tid. Kanske rent av hyra, ifall det inte slutar med ett köp. .
  10. 1 poäng
    Gällande motorvalet, så skulle jag välja dieseln utan tvekan, men som Rollen säger, blir det nog ny utväxling i alla fall. En vettig möjlighet skulle nog vara att fundera om man kunde få nåt vettigt för pengarna om man bytte båt istället. Det är aldrig någon lätt matematik, om man har en båt man trivs med, och behöver byta motor.
  11. 1 poäng
    Ja det är en stor investering som vet i f.. om det är värt till den båten, men det är ju upp till var och en att avgöra. Håller med Lodka om moderna motorer i båtar, blir lätt elektronikkrångel efter några år. Är ju inte säkert att det blir problemfritt en ny modern motor kan också strula. Men som sagt satsa på dieseln, men då har du problemet att du har kvar ditt befintliga drev, passar det med utväxling, och om det är lite slitet pallar det får dieselns vridmoment? Du har inte funderat på att lägga dom pengarna på en annan båt med en bättre maskin, jag menar du får rätt mycket båt för dina 225000 + vad du får för din Flipper, så bör du hamna strax över 300000.
  12. 1 poäng
    Det finns många flaggfabriker som skriver "hur det ska vara", kanske inte utan ett visst egenintresse... Men Wikipedia som brukar vara rätt neutrala skriver så här: I följande fall skall nationalflagga vara hissad: - vid inlöpande i eller lämnande av hamn - vid angörande av kust - inom synhåll för örlogsfartyg, lots- eller kustbevakningsstation - på öppet hav, då fartyget är inom synhåll för annat fartyg - inom utländskt farvatten Sen kan jag tipsa dig om att kustbevakningen på Åland är betydligt mer på alerten än deras svenska kolleger. Jag blev anropad från en av deras patrullbåtar, som körde upp ett fåtal meter bakom oss när vi var på väg mot Nyhamn, i somras. De ville väl kolla kolla vilka vi var och att vi hade flytväst vilket är obligatoriskt att ha med sig till sjöss på Åland.
  13. 1 poäng
    Svår fråga. Men ur underhållsperspektiv är ju förutsättningarna bättre än nånsin för den som vill hålla liv i sin gamla pärla. Enormt mycket material om hur man gör saker finns ju på Youtube. Finns inget där letar man rätt på en community som vet..Med 3D printers finns möjligheter att t ex göra egna reservdelar. Och det finns ett intresse för sånt. Maker trenden är stark. Och det finns nog en del som både gillar båtlivet, båtfix och diverse pyssel. Så jag tror det kommer finnas kvar en del pärlor. Frågan är väl bara om de blir tillräckligt många för att dela på kostnaderna för båthamnarna. I många fall bygger det ju på stort ideellt arbete.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...