Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-12-28 på alla områden

  1. 2 poäng
    Koppar avskräcker havstulpanerna från att trivas. Det finns delade uppfattningar inom forskarvärlden om dess påverkan på vattenmiljön. Ett ovedersägligt faktum är att det förekommer naturligt i stora mängder från bl.a. våra älvar. Irrgarol är ett växtgift som hindrar den gröna påväxten (alg-slem mm) från att fastna på botten. Irrgarol bryts inte ner i vattnet utan fortsätter att sprida sig o verka under evig tid. (Att irrgarol är ett gift är forskarna eniga om!) Starten på debatten om kopparfärgsförbud startade efter en, vad jag uppfattat, felaktig tolkning av forskningsresultaten då man förbjöd bottenfärger som innehöll något av de ämnen som fanns i den färg man genomförde forskningsuppdraget med. Sedan började strulet med den riskfria zinkbottenfärgen som senare visade sig vara en riktig giftbomb.... Så var nöjd med kopparbottenfärgerna o använd absolut inte färger med irrgarol. Tulpaner är svårskrubbade, algslem är lätt att skrubba bort.
  2. 1 poäng
    En motor som är konstruerad för att driva båten i betydligt högre fart än sex knop, kommer inte att må bra av en kontinuerlig drift på så lågt varv.
  3. 1 poäng
    Rapporterar mitt inlägg för att få webbis uppmärksamhet mellan julskinkan och nyårschampagnen...
  4. 1 poäng
    Det finns en del intressanta, initierade, diskussioner på baatplassen.no. Om man orkar försöka tyda norska så är följande diskussion om CE märkning intressant och relevant för båtspekulanten.. https://baatplassen.no/i/topic/38369-hva-skal-egentlig-til-for-at-en-seilbåt-blir-ce-klasse-a/page/10/#comments Samma diskussion nämner också en tragisk olycka med en Oceanis 390, som väl på många sätt liknar massproducerade båtar som används i charter. Det brittiska Marine Accident Investigation Branch är inte nådiga med kritiken mot den båten: SECTION II - ANALYSIS The Inquiry set out to establish why a well-found yacht, in charge of an experienced skipper, capsized in rough seas. A feature of this investigation was the extent of conflicting evidence given by the two survivors. Where this conflict has a possible bearing on the final conclusions of the investigation, the different versions of events are recorded. At other times the MAIB has formed a view about what probably occurred. 2.1 TheYacht Ocean Madam was a production Beneteau Oceanis 390 yacht. The class is typical of its type with a high volume, low ballast ratio, light displacement and shallow hull form. It is highly suitable for most activities including charter work and has a good safety record. It is not a suitable craft for crossing oceans in bad weather. Such craft are more susceptible to the effects of oceanic weather conditions and especially to heavy seas. No stability information about the yacht was held in board. Indeed at the time of purchase such information was only made available by the builders to owners on request. There is no evidence to suggest the craft was unsuitable for moderately rough weather conditions nor is it suggested there should be any restrictions imposed. The lack of this information about the yacht's stability, including a GZ curve, denied the skipper any opportunity to scrutinise the possible implications of handling such a yacht in a very high sea state. The limitations of this type of light displacement craft are, however, well known to experienced blue water sailors. Following a request from MAIB, the builders, Beneteau provided a GZ curve which is reproduced in Annex B together with the table of values from which it is derived. It is a partial curve because it ends at It is not possible, therefore, to judge the yacht's predicted characteristics when fully inverted. A static capsizing angle of is given by the yacht's designers (although they explained that this is a theoretical calculation for the hull only - an improvement of about is thought likely when the deck and coach roof are calculated in, although they had not done this for the Oceanis 390). This means that once the angle of the yacht has gone beyond that value, it will continue capsizing until fully inverted. The yacht will only be righted by the actions of the crew and/or the sea.
  5. 1 poäng
    Jag kan hjälpa dig med glaspulver eller glasmjölsbläster, men det är väl något geografiskt hinder kanske. Dessutom hinner jag inte blästra några större volymer, men enstaka detaljer går bra. Men i såfall, slipa på baksidan och se hur materialet ser ut!
  6. 1 poäng
    Olämplig besättning är nog ett större problem.
  7. 1 poäng
    Förlåt men kanske alla roliga greje kan ge en viss glädje i livet även om du framgent tvingas leva på vatten & bröd! DENNA har jag beställt, borde komma om 1-2 veckor. Vet inte om de passar men jag ska berätta så fort jag vet. Annars får jag skuva upp dem där de kan göra någon nervös, typ badrummet. Min tanke är att sätta denna bakom vindrutan i båten. Då kan jag se hela sittbrunnen och föröver plus att jag så här års ser en del över marken på sidan på båten. Netamo larmar ibland om hög ljudnivå och jag vill veta vad det är!
  8. 1 poäng
    Det är väl kanske snarare brons? Kolla med veteranbilsägarna var man kromar, det finns firmor och ”firmor”. I Göteborg finns det ett fåtal firmor, jag lät en av dem kroma fyra fälgar kostade 250kr styck utan kvitto.... jag hade sandblästrat dessa väldigt noggranna själv innan, det var fem år sedan, ser fortfarande bra ut, men dom har inte utsatts för marin miljö eller vinterväglag. Många skickar grejer till Polen för såväl kromning som andra ytbehandlingar, eller vad det heter. Vad jag sett så har det varit bra jobb, men det lär ju finnas olika firmor där också. Jag har inga adresser till någon polsk firma. Mässing eller brons som är oskyddat utomhus i marin miljö blir ju så klart påverkat, beroende på hur legeringarna är blandade får ju grejerna litet olika färg. Gröna nyanser är ju rätt vanliga, ibland kan det gå i brunt. Inte så sällan påverkar skruvarna som man skruvar fast grejerna med en roll också. Kan bli missfärgningar om skruvarnas legering inte överströmmar med det man skall skruva fast. Det kan fungera att sodablästra eller glasmjölsblästra ventilramen, glasmjöl eller glaspulver har dessutom en polerande verkan, vid sandblästrande blir ytan väldigt grov så sandblästra inte! Men efter en finblästring med glasmjöl kan man ju spraya flera lager med klarlack, måhända håller det i fem till tio säsonger på ostkusten och de stora sjöarna och mindre än hälften på andra sidan, på västkusten, gissningsvis... Man kan ju måla med hammarlack också, om man till äventyrs tycker det är snyggt...
  9. 1 poäng
    Fick det nu på en helt annan dator när jag gick in i denna tråden. Lokalt virus är därmed uteslutet.Bra med snabb feedback från er andra också - det är alltså inte lokalt hos mig. Tack. Gissar att Mr Webbansvarig har en del att rodda i vad gäller seriositeten på reklamleverantörerna man jobbar ihop med (igen). Verkar nämligen ha att göra med att någon sådan "tar över". Går ju sedan inte heller att backa tillbaks till MG t ex. Inte bra....
  10. 1 poäng
    Unge man! Jag hoppas du är medveten om att dina tips och idéer starkt bidrar till en kommande privatekonomisk apokalyps. En kamera är nu beställd. Varifrån köpte du domen?
  11. 1 poäng
    Aaa. Vore lite intressant om nån vet skillnaden på dessa två. Skillnaden i funktion, användbarhet, innehåll.
  12. 1 poäng
    Om du enbart skall hålla upp bommen för hamnkapellets skull är väl den enklaste lösningen att använda storfallet.
  13. 1 poäng
    Den som byggde båten och den som jag köpte båten av var gamla vänner och hade seglat tillsammans redan då båten byggdes. Han visste därför att berätta att mastbalken av laminerade plyfaskivor hade knäckts ganska omgående och hade då förstärkts med en L-balk av stål. Det är ganska uppenbart varför den knäcktes. Den plywood som använts ser ut att vara en kosmetisk kvalitet vars enda uppgift är att hålla fanerskiktet av mahogny. Jag var i fortsättningen uppmärksam på att inte återanvända denna kvalitet till något som kräver hållfasthet. Jag gjorde det lätt för mig och tänkte använda L-balken så jag målade över rosten med vit hammarlack men jag ångrade mig och gick ut som en gammaldags skeppstimmerman och letade reda på en krokig ekstam som jag kunde ta. Färsk ek är tyngre än det ser ut och jag hade problem att lyfta in den biten i bilen. Jag hyvlade av sidorna och lät den torka några månader innan jag hyvlade fram en riktig mastbalk som stämmer bättre med båtens formspråk (Vad fan, Ernst eller..?). Naturligtvis blev det torksprickor men jag pressade dom fulla med lamineringsepoxi och dimensionen och att formen följer fiberriktningen gör att det nog skall hålla.
  14. 1 poäng
  15. 1 poäng
    Kul att se! Men, saknas det inte något i bilden på motorrummet 😉?
  16. 0 poäng
    Från vilket århundrade kommer den voltmetern?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...