Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-12-26 på alla områden

  1. 3 poäng
  2. 2 poäng
    Vikt fram och bak orsakar "gunghäst".
  3. 2 poäng
    Det har ju hänt en del under alla år som man seglat. Kanske ska göra en lista? Hur som helst den första riktigt farliga situationen hände redan i sjöscouterna.. vi gick på mellanstadiet och jag och favorittjejen från klassen var ute ensamma i en Askeladden segeljolle. Vinden dog nästan helt och vi fick för oss att bada. Båten hade inget ankare, men vi la ut en tamp något tiotal meter i vattnet, drog av oss alla kläder och hoppade i. Helt uppslukade av situationen glömde vi bort båten som plötsligt låg alldeles för långt bort.. Vi var båda duktiga simmare och satte av efter båten men kommer inte ifatt den! Det är väl 400 meter från stranden. Så plötsligt kommer ledarna i motorbåten och hjälper oss. Pinsamt! Nakna, kalla och utmattade drar de upp oss och beordrar oss att genast segla tillbaka.. vi lämnades aldrig ensamma i samma båt igen 🙄
  4. 2 poäng
    Underbart med luftskruven. För många år sedan hyrde vi en Lotus, en härlig båt på många sätt. Men “inombordaren” på hyrbåten var ingen höjdare. Det var en utombordsmotor som satt i en motorbrunn under en lucka på akterdäck. Bränsletanken fick inte plats i brunnen, utan fick plockas fram och ställas på däck när man skulle motra. Bränsleslangen leddes då ner under luckan och kopplades till motorn. I ett smalt sund skulle vi tas oss fram seglandes så högt båten klarade, helst högre för att komma genom sundet som var ganska långt och så smalt att vi inte kunde vända eller än mindre kryssa. Motorn förbereddes och startades på tomgång om något gick snett. Sen seglade vi in i sundet. Väl där ökade vinden kraftigt och vred något. Vi klarade inte att hålla kursen, utan gasade på något med motorn. Min kompis som satt till rors ville se lite bättre eftersom sikten avtog och lämnade därför sittbrunnen för att sitta högre upp på akterdäck. Plötsligt dog motorn när den behövdes som allra bäst. Farten avtog och vi fick back i seglen. Jag rusade akteröver för att kolla motorn. Typiskt nog var flödarblåsan på bränsleslangen ihoptryckt. Jag kollade luftskruven, men den var öppen. Kompisen skrek att ”nu driver vi mot klipporna”. Först då såg jag att han satt på luckan över motorbrunnen och att luckan därför klämt bränsleslangen... ’kompisen flyttade sig, luckan öppnades, bensin flödades och efter någon högst kritisk minut kunde motorn startas och med fullgas ta oss ur knipan bara någon meter från klipporna... dramatik, adrenalin och puls... ja ni vet;)
  5. 1 poäng
    Här är en kort tråd från 2012 som handlar om VC17 extra och innehåller ett par intressanta inlägg av Peter_K:
  6. 1 poäng
    Tänker bara att nen som vet bäst vad hen menar i denhär tråden är förmodligen trådskaparen. Jag tolkar det som. Jag har bra färg som jag är nöjd med. Det finns en ev. "Vidareutvecklad typ". Vad har den för egenskapsskillnader jämfört med den jag brukar ha? Fast det är ju åxå bara en tolkning som kan vara rätt fel eller i närheten.?
  7. 1 poäng
    Händer alltid när man minst behöver det! Själv hade jag missat att öppna luftskruven på trycktanken i min första båt. Körde glatt i 20 minuter så dog motorn.. öppnade tanklocket och kollade att det fanns bensin kvar -> motorn startade utan problem och jag körde glatt vidare i exakt 20 minuter... öppnade och kollade att det fanns bensin kvar... mycket märkligt -> motorn fungerade i exakt 20 minuter till. När jag kom fram berättade jag för min båtgranne som fnissande frågade om jag öppnat luftskruven - Vilken luftskruv? 😂
  8. 1 poäng
    En färg som är bättre än en färg som fungerar som den ska... bättre på vilket sätt..?
  9. 1 poäng
    Hej! Bifogar en fil med våra waypoints från norrlandsseglingen. Lite förklaringar Namn En beskrivning som mest är intern. Står det ett datum så har vi legat stilla där Symbol dimond 1 = Oftast en traditionell waypoint. anchor = Vi har ankrat över natten campsite = Vi har legat mot land över natten. fork and spoon = Vi har legat stilla och ätit, oftast för ankar. Camera/Movie Theater = Vacker plats Det finns några till, oftast tror jag bara dessa är felknappade. Djup Vad ekolodet framför kölen visade när vi lagt till. Hoppas du eller någon annan kan ha glädje av detta. Waypoints från norrlandssegling.xls
  10. 1 poäng
    Ställ dig den här frågan: Om du har hittat en bra färg, som är slät, som bygger få lager, som håller beväxningen borta - och som är godkänd att använda... Varför då gå över till en färg som är förbjuden att använda..?
  11. 1 poäng
    Jag behöver ingen gast som tittar bakåt för båten backar ändå dit den vill. Det är oftast aldrig dit jag vill.
  12. 0 poäng
    Nä ,utan bottenfärg på västkusten är en hemskt dålig ide sen skrev jag aldrig att jag ska byta färg fortfarande jag undrar över skillnaderna, bra om ni läser igenom frågan innan ni svarar om man inte vet behöver man inte svara
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...