Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-12-25 på alla områden

  1. 1 poäng
    Dyneema är stumt, och det är bra ibland. Men det är också rätt stelt. Till block som löper genom taljor (storskot, kick och liknande) är det därför bättre att välja bort dyneeman och istället gå på en enklare lina. Jag kör 24- eller 32-flätat till sådant, dvs vanlig multiplait som finns på metervara hos alla tillbehörshandlare. Till fall, och till långa trimlinor utan utväxling (t ex en focknedhal?) är det bra med dyneema. Köp en bra lina; lägg pengarna du sparade enligt ovan på dyneeman. Köp inte för grova linor. Grova linor löper tungt i blocken. Rådet är - klarar blocket 5-8 mm enligt spec, kör inte grövre än 6 mm. Satsa på lindimensionen i mitten alltså. Vet att många förordar grova linor ”för det är skönt att hålla i”, men på min båt har jag avlastare, råttor och knapar mm så jag sitter inte och håller i belastade linor. Har idag inget grövre än 8 mm på min 27-fotare.
  2. 1 poäng
    När vi nu är inne på arbetsmoment så hade jag några bilder till. Självlänsarna behövde bytas även i andra änden av slangen. De som satt var några VVS-delar som satt med glasfiberspackel så jag ville ha nya, så stora som får plats. Det gamla hålet är både för litet och inte centrerat för den nya genomföringen men det finns ingenting som styrning för hålsågen. Då får man offra en träplugg ur påsen som finns på alla gamla båtar. Sedan på med rätt storlek på hålsåg. Hål i skrovet under vattenlinjen skall fasas på både in och utsida utifrån laminatets tjocklek och inte hålets storlek. Man fasar av med en radie som är lika bred i cm som skrovet är tjockt i mm. Klipp ut runda bitar glasfiber i minskande storlek och plasta så många lager som behövs för att bygga upp till minst skrovets tjocklek. Låt härda och slipa jämnt. Här är ett lagat och ett klart att plasta.
  3. 1 poäng
    Vi körde in i hamnen på norra Holmön i frisk vind från NNO rakt in i hamninloppet. Till styrbord (vänster brygga i bilden) låg en segelbåt och några yrkesfartyg och till höger (i bild) låg bara motorbåtar, så vi lade oss där segelbåten låg för att fråga om det var okej att ligga där. Det var det inte... "Fritidsbåtar får ligga på den andra piren och det är djupt längs hela piren" (syns bra på flygfptot). "Håll er bara till vänster om pinnarna (står där botten grundar upp) så är det inga problem." Vi backar ut och gasar på rätt ordentligt (åt höger i bilden) med kraftig vind in från babord (norr). Vi passerar den första pinnen och ser en plats längre fram. Jag drar av på gasen och glider. När det är dags att svänga in på den lediga platsen är farten lite för låg så jag gasar men inget händer. Den friska vinden tar tag i båten och driver den obönhörligt söderut förbi pinnarna och in i sanden/leran där vi just fått reda på att vi inte skulle vara. Man kunde höra gubbarna som talat om vilken sida om pinnarna vi skulle hålla oss på för att inte fastna skrocka något om dumma stockholmare... (fast det var nog bara i mitt huvud) Vad hade hänt? Smuts i bränslefiltret, nej! Luft, nej. Ont om bränsle, nej Gasvajern hade gått av så det fixades efter 15 minuter med ett gummisnören som gasade och vajern som var av tryckte på sig själv vid brottet så att gasen minskade. (Så fick det vara resten av säsongen.) Vi kom ändå inte loss, så vi fick hjälp av den blivande grannbåten. Ps Det finns många situationer där utebliven motorkraft kunde ha orsakat betydligt större problem och skador.
  4. 1 poäng
    Jag har bara gått på grund en gång. Men det var ungefär samma historia. Jag skötte navigeringen och var stensäker på vår position som jag tagit ut med hjälp av sjökortet och observationer av några båkar på ett skär. Problemet var att det var helt fel båk, den jag trodde jag såg låg mycket längre ut. Pang och vi stod uppe på en undervattensklippa. Full back men inget hände.. det kom en fiskebåt som sett oss gå på som drog oss loss så att vi kunde ta oss i hamn. Edit. Fiskaren skrattade och sa att det faktiskt står 1,5 på sjökortet men att många segelbåtar ändå går på speciellt när det är hög sjö som nu. Vi erkände inte för honom att vi trodde vi var 500 meter längre från land.. Efter det dubbelkollar jag alltid positionen flera gånger och tar till och med hjälp av GPS ibland.
  5. 1 poäng
    Ja vanlig Vc 17 tycker om att man tar en svamp någon gång då och då o skrubbar av botten, sen som många andra färger gillar den inte att ligga still för länge, men att spola av lite alger på botten när man tar upp den är inte hela världen.Men om detta kan slippas helt med en lite vassare färg vore det önskvärt Men frågan är fortfarande inte varför man skall byta färg. utan skillnaden mellan olika färger ,så tillbaka till kärnämnet nu
  6. 1 poäng
    Jag syftade iofs lite på att jag gjort lite smått råtokigt högre upp i tråden. Det astronomiska är plus och minus och tabeller och vinklar och tider osv osv. Kan det vara så att man är mer skärpt iom att det är fler ingående parametrar i det astronomiska? Eller så är det bara så mycket mer intressant. Eller...ja...inte vet jag. Det är fler ställen det kan gå fel på. Blev bara förvånad att tidvattenberäkningen går fel oftare. Fast å andra sidan är väl jag inte riktigt rätt person att tycka det med tanke på min lilla anekdot ovan 🙄.
  7. 1 poäng
    Hahaha Jo då, fast med en "något" nedtonad övertygelse om min egen förträfflighet 🤩. Det går så mycket lättare då. God jul på er allihopa!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...