Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-12-15 på alla områden

  1. 1 poäng
    Jag har alltid målat vattenlinje på mina båtar. Tycker det är bra och blir enkelt att se så man sätter i båten lagom djupt vid sjösättningen, samt att man har bra koll på om vattenståndet ändras. Särskilt i vår sjö brukar det vara lite mindre vatten i slutet av sommaren.
  2. 1 poäng
    Ett trix man fick lära sig när man pryade på Televerket en gång i tiden! Man skarvade den där vanlig, benvita telekabeln med förskjutna skarvar. Ledarna virades ihop och man hade en hylsa av plast i samma färg som kabeln. De ihopvirade ledarna veks åt vardera hållet och gjorde att hylsan inte gled bort. Snabbt och enkelt. Innan krympslang med lim fanns brukade jag lägga en klick silikon på skarven och sen låta det torka lite innan man krympte.
  3. 1 poäng
    Så enkelt, men så svårt att komma på själv. Tack för tipset! 👍
  4. 1 poäng
    Inte bara boxen i sig behöver vara tät utan även kabelgenomföringarna. Dina "lösa trådar" måste tätas med något klet eller liknande då de inte är runda och passar inga kabelförskruvningar. Dessutom - och det har du varit inne på - blir det klumpigt och fult. Lägg där till att boxen måste tåla och inte färgförändras av UV-ljus och saltvatten. Jag hade också lött och dragit en krympslang över. Som redan nämnts är det enklast, billigast och blir minst (om du inte kan öppna lanternan, men risken är att den inte blir tät efteråt). Och pålitligast. Har du ingen slang med smältlim på insidan så kleta marintätning på skarven innan du drar över slangen och krymper. Överskottet av marintätning som kommer ur ändarna tar du bort. För att inte ha röda/svarta kablar på pulpiten hade jag tagit t ex vit lampsladd och skarvat med. Lite tåligare med sitt extra hölje och lättare att få "osynlig". Naturligtvis inte lika viktigt om du skall dra dem osynligt, inuti pulpiten eller liknande. Ett bra knep för att skarva en kabel och slippa isolera de enskilda ledarna är att lägga skarven omlott/förskjuten. Dvs kapa den svarta 1 cm kortare än den röda, och gör tvärtom på den du skall skarva ihop med. Då kommer skarvarna ligga förskjutna och behöver inte isoleras separat.
  5. 1 poäng
    Jag hade en winth.. fast den hette 555 så halvmetern längre. På den satt en 90hk.. fast 3cyl 2taktare. Kändes absolut inte övermotoriserad. Hade nog inte varit några problem att sätta dit en betydligt större på den iaf.
  6. 1 poäng
    Som jag förstår det så stryps strömmen. Vilket är ganska enkelt eftersom det finns en DC/DC omvandlare. Strömmen till startbatteriet påverkas inte.
  7. 1 poäng
    Ska det vara så svårt?! Jord ”på landbacken” ska aldrig kopplas ihop med minus i båten. Det är skriver flera gånger i tråden och borde framgå. Se det så här: I ett AC-system så kan man säga att strömmen går mellan fas och nolla. Jorden är en helt annan sak och är bla till för att skydda från personskada I ett DC-system går strömmen mellan plus och minus. Punkt. Många i båtvärlden har någon erfarenhet från bilvärlden där man använder chassiet som minus (i stort sett, och sen finns det ju franska bilar som ibland har tvärtom - som de brukar vara 🙄).
  8. 1 poäng
    Tänk nu på att trådstartaren skall ha en skarv utomhus, i ett utsatt läge i båtens för, på pulpeten, även om trådstartaren lyckas få in kabelskarven i pulpitröret och isolera densamma så är det fortfarande en väldigt otacksam plats att ha en kabelskarv på. Så alla typer att skarvklämmor, kabelskor och liknande är jättedåligt just här. Det är bara lödning som duger, med då en bra isolering, flera av oss har föreslagit krympslang med lim, det är nog det bästa, men vulktape kanske duger också. Det är ingen idé att tjafsa om detta mer, det ÄR lödning med absolut tät isolering som håller, iallafall i några säsonger. Det bästa hade varit om lanternan gått att skruva isär och att man kunde ansluta kablar inuti denna, med en absolut vattentät kapsling. Att skicka med någon decimeter ingjuten klen kabel är ju löjligt. Måhända hade det fungerat bättre att skruva fast lanternan på ruffen eller sargen och borra hål för kabelstumpen så att man fick skarven inuti båten.
  9. 1 poäng
    Läst de delar av boken som finns på nätet (kanske inte förstod allt dock) och har varit på ett reningsverk. Faktum kvarstår att det är stor skillnad på innehållet som landar på reningsverket och det vi skickar ner i en septiktank.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...