Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-12-12 på alla områden

  1. 2 poäng
    Montera infälld steg på babordsida och byta ventilgaller på 2005’er Jag köpte ett babordssteg från Flipper Marin i Täby (ca 3500 kr, 1 veckas leverans till butik) och två nya ventilgaller från Seasea. Demontering av befintligt steg: Efter att ha demonterat skruvarna pressade jag ett tunt knivblad in bakom steget och försökte skära igenom mängderna av Sikaflex som varvet använt. Det var inte lätt, så från spetsigaste hörnet använde jag även ett vasst stämjärn till att försiktigt, men bestämt, bända ut steget så att det blev lättare att komma åt med kniven. Efterhand som man skär igenom går det att bända lite mer, men det är segt pga den frikostiga användningen av sikaflex. Hade jag haft en gammal filékniv tillgänglig tror jag att den hade fungerat bra pga den är tunn, flexibel och lång. Speciellt på insidan där det är trångt tills silikonfogen börjar ge efter var det jobbigt. Se på bilden av det frilagda steg och ni ser att det är mycket som ska skäras igenom. Mall och byte av galler: Hålet efter steget tejpades över med silvertejp och en mall skapas genom att skära ut hålet. Klister upp silvertejps mallen på ett papper och klipp ut så är den lätt att handskas med. OBS: nya steget är lite smalare i toppen än mitt steg från 2005, så trimma in mallen en aning i ”aktern”. Mäta sidorna på mallen och steget så förstår du, och kom ihåg att ett hål kan alltid göras större i efterhand. Nu passade jag även på att byta det trasiga gallret under steget. Slangen på insidan är fäst på gallrets stuts med en slangklämma, så det är nu eller aldrig. Jag använde butylmassa (används vid tätning av t ex plåttak) till att täta under gallret och har på bilden inte tagit bort överskottet. Butyl är överlägset som tätning over vattenlinjen om man inte behöver någon limmande effekt. Förblir elastisk (och därmed tät) och kladdar inte under arbetet. Håltagning på babord sida: Med hjälp av mallen markerades hålet på rätt ställe med tejp. Kontrollmäta sedan en gång till. Och ytterligare en gång till! Jag använde en hålsåg i de fyra hörnen och en multisåg på sidorna. Sticksåg funkar säkert eftersom ev flisor i gelcoaten täcks av steget. Notera att det är mycket isolering på insidan som behöver skäras igenom med en kniv innan biten kommer fri. Montering av steg och gallerbyte: Byt nu galler även på babord sida för att matcha styrbord. Hål för skruv boras i stegets fyra hörn och inför sista provmonteringen även i skrovet (med mindre borrdiameter). Maskera nu med tejp på steg och skrov för att göra redo för sista utvändiga fogningen. Jag använde endast Sikaflex fyra rejäla portioner i hörnen och på den del av stegets kant som möter skrovet. Eftersom steget ska vila på hålets underkant är det inte all tyngd som ligger på skruv och lim (denna montering håller för mina dryga 100 kg 🙄 utan problem). Slutmontera och foga utvändigt. Ta bort målartejpen. Resultatet: Helt OK tycker jag för några timmars jobb. Det svåraste var att få loss det gamla steget utan för mycket repor i båten och skador i stegets kant. Nya steget sticker 6-7 mm längre ut än det gamla och gelcoaten är aningen mer vit. Jag tror inte man ligger märke till det om man inte vet det. I vilket fall är det mycket trevligt att lättare komma upp och ner på babord skarndäck från aktern. Hoppas någon kan dra nytta av detta och lycka till!
  2. 1 poäng
    Jag tror inte yngre människor är intresserade av att lägga ner tiden på båtlivet. Jag har inte fyllt 30 än och i min umgängeskrets är det aldrig problem att få någon att följa med ut att segla en helg eller <1v på sommaren. Däremot finns det ingen förståelse för hur jag & min bättre hälft kan vilja lägga ner 200h var under vintersäsongen på reparationer & underhåll och betala tusentals kronor för det. Jag förstår inte varför någon skulle köpa en maxi, if eller vega som de sen ska tvingas underhålla när dom istället kan hyra en större, bekvämare, snabbare och roligare båt en eller ett par veckor under sommaren. Jag stortrivs med vår oe36a, den är perfekt för oss 2, seglar bra och är i bra skick som vi försöker förvalta. Den kostar oss inte mycket mer att underhålla än vår tidigare shipman 28a (som jag starkt rekommenderar till personen som letade efter en billig 70tals båt tidigare i tråden) men vi är ute varje helg och hela sommarsemestern så att hyra är inte ett hållbart alternativ för oss.
  3. 1 poäng
    Har en Silver Fox med 50 hk. Tyngre motor än så skulle jag inte våga sätta på...
  4. 1 poäng
    Blanda inte ihop jord i en växelströmsvärld med det som ibland kallas jord i likströmsvärlden, dvs minus. Ska du bara driva en batteriladdare så är det enklaste att dra en vanlig förlängningskabel in i båten MEN den skall skyddas av en portabel eller fast jordfelsbrytare.
  5. 1 poäng
    Hittade en gammal bruksanvisning, det står bara att autostoppet ska anslutas till kontakten på reläboxen
  6. 1 poäng
    Det handlar väl bara om kommunens omåttliga behov av pengar.
  7. 1 poäng
    Taggen kostade mig ca 300 kr om jag minns rätt. Parkeringstillstånd i Saltholmen ca 700kr/sommar. I Saltholmen förstår jag varför det behövs parkeringstillstånd. I de andra Grefabhamnarna känns det helt bisarrt att behöva betalda för att stå parkerad på de enorma tomma asfaltsytorna.
  8. 1 poäng
    650kr kostade det iår (jag har min båt på Hinsholmen och det är samma P-tillstånd. Det gäller på Fiskebäck, Hinsholmen, Björlanda etc. Egentligen alla Grefabs hamnar utan Saltholmen. Hinsholmen ligger ju väldigt nära Fiskebäck. Jag gillar läget i skärgården med många fina öar i södra skärgården att besöka samt inte så långt till den norra heller. Båda hamnarna ligger skyddat och bra
  9. 1 poäng
    Blir temperaturen för låg på avgaserna så finns risk att vattenångan i avgaserna kondenseras. Det finns en anledning till att man vill ha en viss temperatur på avgaserna. Annars hade man väl redan tagit ut denna energin i avgaserna? Jag skulle inte ge mig på något sådant. Ska man värma en radiatorkrets så ska man ha en vattenvärmare eller en värmeväxlare på varmluftssidan.
  10. 1 poäng
    EGR-kylare för dieselbilar som TS nämner ovan är ju luft/vatten.
  11. 1 poäng
    Gott. De har ju satt upp en bom, så troligtvis kommer detta område bli avstängt från och med nästa år. Så om du inte köper grefabs p tillstånd o tag så att du kan komma in på området, utan du parkerar bilen utanför på avgiftsplatserna, så har du väl en cirka 3-400 meter att gå innan du kommer fram till bryggan. Jag vet inte vad ett sådant p tillstånd o tag kostar, det kanske någon annan kan svara på...
  12. 1 poäng
    Svar Nej. Så liten kostnad för nya.
  13. 1 poäng
    Hej. Kolla bälgarna varje höst. Är det något fel så byt, annars bör du byta var tredje år på ett 270-drev. Smeta inte på en massa konstigheter på gummit, det kan ev. förkorta livslängden! Ingemar
  14. 1 poäng
    Beror på hur dom ser ut. Gör ALLTID en statuskoll innan jag parkerar för vinterförvaring i samband med konserveringen. Samma sak innan sjösättningen. Böjer, klämmer, lyser med ficklampa för att leta sprickor osv. Men en grundregel är väl vart 5:e år, iallafall på mitt nuvarande drev som är ett Mercrusier. Innan när jag hade VP så gjorde jag samma sak. Ser inte detta som jobbigt att behöva byta, VP tar inte lång stund 1 timme ungefär, mitt drev tar lite längre och jag byter stödlager samtidigt. Men jag tror att man byter bara för att vara på säkra sidan. Min bälg var 5 år, såg inte särskilt sliten ut.
  15. 1 poäng
    Har ingen större fundering kring båtvalet i stort men misstänker att du inte skall låta tilläggningen bli styrande av båtvalet utan hellre behovet. Lära sig lägga till kommer du klara nästan oavsett båt. Visst har gubbarna på bryggan slitit sitt hår och förmodligen kallat en ansvarslös eller vad de nu säger när man inte hör på osv. Men jag har inte skadat någon/något förutom mitt eget ego så fundera mer på vad som verkar vettigt för dig, det andra kommer ganska snabbt lösa sig.
  16. 1 poäng
    Det är knappast så värst illa att ha klaffar i både avgasbälg och på drevet, men mest är det onödigt. Kanske man kan vinna en hästkraft eller två på att ha klaff bara på ena stället? Ifall en bälg utan klaffar är billigare, kan man ju spara nån krona också
  17. 1 poäng
    Problemet gäller även 2-taktare, vilka bör läggas med avgasport/arna nedåt. Anledningen är att det vatten som finns kvar inne i riggen inte skall kunna rinna in i cylindrarna. Motorn skall också läggas så att växelhuset alltid befinner sig lägre än powerheaden. Problemet borde vara detsamma i fyrtaktare. Avgasportarna på 2-T brukar sitta på babord sida.
  18. 1 poäng
    Nu är motorn hämtad. Den var märkt med text/bild och det fanns klackar att lägga den på. Denna motor skulle ligga med rorkulten neråt och som @Zaphir skriver så blir luftintaget då uppåt. Problemet löst, tack. /Mathias
  19. 1 poäng
    Jag tänker kolla vilka båtar har de i de tävlingar du kan tänkas vara med i? Det blir ju tråkigt på vattnet med en för snabb eller långsam båt oavsett respit. Där vi bodde tidigare kunde man komma in 40 minuter före de andra båtarna men fortfarande inte vinna då vår 99a är rätt kvick gentemot många av de andra båtarna, dock så visas ju det i respittalet med. Sedan behöver det inte betyda entyp även om det är skoj så begränsar man sig en del skulle jag tro. En flotta med Comet, Express, J/80 och X79or går ju bra ihop tex. då de ofta ligger ganska nära varandra respitmässigt även om det inte blir först i mål men det diffar inte galna tider heller. Dock lite mindre i längd tog bara några som låg nära varandra respitmässigt som exempel.
  20. 1 poäng
    Jag valde först och främst en båt som seglar väl åt de flesta håll. O-extrem, helt enkelt. En båt jag kan hantera med liten besättning, eftersom jag oftast bara är jag och emellanåt ett par barn. En båt som jag kan tillbringa helger och semestrar i i första hand, men också dra ett varv på en kappseglingsbana med efter jag lyft ut grillen och badleksakerna. Jag har en Dixie 27, och när det är semester hänger jag på det mesta, men på kappseglingsbanan är båten långsam idag. Få kappseglar båtar med så lågt SRS, inte ens på klubbseglingarna. Det är lite trist måste jag erkänna, och det har gjort att jag tröttnat en del på kappsegling. Förra året kantades av motorproblem, så det blev faktiskt inte en enda kappsegling; första gången på över femton år.
  21. 1 poäng
    Ska du inte ha knutbälg 876294 till Aq130/270? http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-44-12912.aspx Finns även på Marinexpress.se
  22. 1 poäng
    Du ska inte ha avgasbälg med klaffar om du har klaff på drevet.
  23. 1 poäng
    Jomen , jag tänk' mig att gubben Strandberg kan ha haft en plogbil av märket Scania, möjligen Volvo. Det är väl det vanliga där uppe. Åh! Flåt, jag läste fel i trådstarten! Det här blev helt fel! 😲
  24. 1 poäng
    Stickkojen på styrbords sida behövde även den en uppfrächning. Här valde jag att inte måla skrovsidan då den även isoleras med liggunderlag. Man ligger ju direkt mot skrovet, så det kan ju bli rätt kallt annars. Jag limmade liggunderlag även på skotten mot motorrummet, dels som extra ljudisolering men mest för komforten. Det blev lite som ett madrasserat rum och det kan ju behövas efter en båtrenovering 😅 Durken slipades och målades. Tidigare var hela durken skruvad i skrovet, men jag tycker inte om att ha oåtkomliga utymmen där det ändå samlas kondens och smuts. Så jag sågade upp durkarna för att göra halva öppningsbar för ventilation och rengöring. Vinylklädsel limmades med kontaktlim på liggunderlagen och på lackade fanerskivor mot plana ytor. Takskivan är ännu lös i väntan på kabeldragning till belysningen. Jag använde först "vanligt" kontaktlim på burk, fungerade bra för liggunderlag men inte för vinylen...limmet lyser på några ställen igenom och ger en gulaktig missfärgning. Bytte till spraylim och det funkade bra. Irriterande, men inte SÅ irriterande att jag skulle börja om. Som tur syns missfärgningen inte så bra.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...