Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-12-10 på alla områden

  1. 2 poäng
    Min lina (flätad) är blyad i hela sin längd o sensorn reagerar inte på det, bara på de två signalgivarna (sänker hastigheten vid första o stoppar vid andra).
  2. 2 poäng
    Jag köpte KUS via Ebay innan dom kom till Sverige. Sök där, billigare till och med moms samt till.
  3. 1 poäng
    Som den tjurgubbe jag håller på att bli så säger jag Allegro 27.
  4. 1 poäng
    Jo, men samtidigt löser det ju bostadsbristen...
  5. 1 poäng
    Ansvar? Det historiska värdet kommer nog finnas kvar. Kunskapen åxå. Det finns väl inget egevärde i att få så många som möjligt att tex. ägna sig åt segling. Jag kan inte heller sia eller gissa hur framtiden blir men hoppas på samma trend som när jag började lira tennis. Första åren var det tjyv i h att få tennistider. Det var efter 11 på kvällen eller samtidigt då någon svensk tennisstjärna spelade och det visades på tv1.. vilket ifs var ofta. Nuförtiden kan man spela närsomhelst. Om det blir liknande, gällande segling, så får ju ifs jag inte mer tid eller möjlighet men större delar av sommaren kan bli som tidig vår och sen höst. Tomt på sjön och massor med fina ställen där det är båt-tomt. Kan faktiskt känna lite av den trenden bara under mitt korta seglarliv. Så för min del känns det endadt positivt. Tråkigt för dom som "investerat" och ska sälja dick.
  6. 1 poäng
    Gamla båtar med klassiska linjer måste väl ändå leva kvar i evigheter, de är ju så vackra att se på? Men vad är en båt med klassiska linjer? För mig är det sådana som fanns när mitt intresse väcktes, matades och fostrades. En båt med klassiska linjer är för mig en något överviktig kosterlik sak som får mina ögon att tåras. De som växer upp med dagens båtar kommer ha en helt annan syn på vad som är klassiska linjer på en båt. Deras ögon kommer att tåras när de om 30 år möter en, i dag nytillverkad, Bavaria 32 (som nämndes ovan). Tankegången kommer vara då, som den är nu, att det inte tillverkas några riktiga båtar längre. "Min" klassiska båttyp är inte speciellt eftertraktad längre, med undantag för hos några enstaka entusiastiska stofiler som envisas med att tycka att nytillverkade båtar är blaha blaha. Många ungdomar i dag kan nog tycka att båtar med ett snitt av "mina" klassiska linjer är fina att se på men de skulle aldrig sätta sin fot på en sådan veteran som knappt går att segla. Jämför med gamla bilar. Dagens gamla båtar kommer bidra till en livsstil där någon intresserad tar hand om, vårdar och tar ut dem ur "båthuset" vid väl valda tillfällen. Resten kommer att skrotas. Förr fanns mängder med träbåtar som seglade runt hit och dit, nu finns inte så vansinnigt många sådana kvar. De som fortfarande är i segelbart skick ägs av en entusiast, eller av någon som kan betala andra för att hålla den i skick. Det kommer garanterat att skrotas mängder av båtar framöver, helt enkelt för att ingen vill ha dem. Vårt beteende i dag styr vad morgondagens båtägare har att tillgå i form av begagnade båtar. Allt fler vill i dag ha större båtar med gott om plats egna rum till barnen, riktig toalett, köket skall vara lättarbetat och "måste gå att laga mat i". Båtar utvecklas och de äldre får gå hädan, även om de fortfarande är fullt brukbara. Det är tråkigt men tyvärr går vi mer och mer åt det hållet. Även båtar kommer likt diskmaskiner, bilar, broar och rymdfärjor att få en beräknad livslängd, fast det har de väl iofs redan. Varför skall en båt hålla i evigheter när ändå ingen vill ha den efter 30 år?
  7. 1 poäng
    Det nämns ibland att allt har blivit så mycket effektivare att vi borde ha kunnat jobba betydligt mindre. Istället jobbar vi mer och mer. När folk inser att man faktiskt kan leva gott på 6 eller tom. 4 timmars arbetstid, till förmån för mindre stress och mer egentid, så kanske en gammal 70-talare duger bra?
  8. 1 poäng
    Jag föreslår att du fortsätter på svenska, så slipper jag höra din svengelska. Inge illa men bemästrar man inte engelska ska man inte prata språket.
  9. 1 poäng
    Får jag ge ett förslag: prova "kolfiberutseendet" genom att använda lite vinylfolie på nuvarande panel först. Det är rätt bra grejer som säljs nuförtiden och du får en känsla för om du gillar utseendet utan att investera så mycket i material och arbete.
  10. 1 poäng
    Hej, nu har jag inte en Nimbus 2600 men jag har just gjort rent min bränsletank på båten genom att lyfta ur tankmätaren, köpa en inspektionskamera från clasolsson som man via usb kopplar till datorn. Kameran kostar 400spänn, filmar i färg och har inbyggda lysdioder fram sä att man kan orientera sig i tanken. Kameran sitter längst fram på ett böjbart spröt och har uppskattningsvis en diameter på 12mm. Jag kopplade en oljesug (rejäl modell) och sög upp min gegga vägledd av kameran. Finns säkert andra bra sätt men detta fungerade för mig.
  11. 0 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...