Gamla båtar med klassiska linjer måste väl ändå leva kvar i evigheter, de är ju så vackra att se på? Men vad är en båt med klassiska linjer? För mig är det sådana som fanns när mitt intresse väcktes, matades och fostrades.
En båt med klassiska linjer är för mig en något överviktig kosterlik sak som får mina ögon att tåras. De som växer upp med dagens båtar kommer ha en helt annan syn på vad som är klassiska linjer på en båt. Deras ögon kommer att tåras när de om 30 år möter en, i dag nytillverkad, Bavaria 32 (som nämndes ovan). Tankegången kommer vara då, som den är nu, att det inte tillverkas några riktiga båtar längre.
"Min" klassiska båttyp är inte speciellt eftertraktad längre, med undantag för hos några enstaka entusiastiska stofiler som envisas med att tycka att nytillverkade båtar är blaha blaha.
Många ungdomar i dag kan nog tycka att båtar med ett snitt av "mina" klassiska linjer är fina att se på men de skulle aldrig sätta sin fot på en sådan veteran som knappt går att segla. Jämför med gamla bilar.
Dagens gamla båtar kommer bidra till en livsstil där någon intresserad tar hand om, vårdar och tar ut dem ur "båthuset" vid väl valda tillfällen. Resten kommer att skrotas.
Förr fanns mängder med träbåtar som seglade runt hit och dit, nu finns inte så vansinnigt många sådana kvar. De som fortfarande är i segelbart skick ägs av en entusiast, eller av någon som kan betala andra för att hålla den i skick.
Det kommer garanterat att skrotas mängder av båtar framöver, helt enkelt för att ingen vill ha dem.
Vårt beteende i dag styr vad morgondagens båtägare har att tillgå i form av begagnade båtar. Allt fler vill i dag ha större båtar med gott om plats egna rum till barnen, riktig toalett, köket skall vara lättarbetat och "måste gå att laga mat i". Båtar utvecklas och de äldre får gå hädan, även om de fortfarande är fullt brukbara. Det är tråkigt men tyvärr går vi mer och mer åt det hållet. Även båtar kommer likt diskmaskiner, bilar, broar och rymdfärjor att få en beräknad livslängd, fast det har de väl iofs redan. Varför skall en båt hålla i evigheter när ändå ingen vill ha den efter 30 år?