Jump to content
Saturday 04 December 2021

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 12/05/2019 in all areas

  1. 1 point
    Så där! Nu har man fått dubbla väggbrytare och lyckades med trappbrytare också. Kanske enkelt om man tänker till lite. Totalt 11st (alla rum). Billigt och riktigt roligt. Funderar faktiskt på att köpa 3 till (bägge badrum och grovkök).
  2. 1 point
    Det går nog inte att svara generellt vilken sida en utombordare ska läggas på. Det beror på hur den aktuella motorn är konstruerad. Det vanliga är att det står på motorn vad som är upp eller ned, annars blir det till att leta i instruktionsboken. Problemet är generellt för alla fyrtaktare. Tvåtaktare med oljeblandad bensin har inte detta problem. Orsaken är som du misstänker att motoroljan rinner in på fel ställe i motorn och eventuellt ut genom insugs/avgas-portarna om den vänds på fel håll vid liggande transport.
  3. 1 point
    Jâ sier å har allti sagt "kubbong" så får då hann gåggle sia hô hann vell..............
  4. 1 point
    Lite historik bilder om denna båt ,endast detta jag vet, stått inne sen 1966. Ägd av samma familj, arvegods sen 1946. lika fin inv som utvändigt. Någon som vet mera önskar jag info av.
  5. 1 point
    Även rullarna för kompressor- och genrator-rem skall vara utbytta mot de i metall ej svarta i plast
  6. 1 point
    900 timmar är nog ingen ålder på en D6. Kolla service historiken, be en mekaniker besiktiga motorn/erna. En genrell grundregel är ser det bra ut, startar den som den ska och låter frisk är det en bra grund. Ett tips är att kolla ifall man bytt sjövattenfilterlocket från ett svart gängat till ett glaslock med stålram - om man inte gjort det så har man inte riktigt brytt sig kan jag tycka. Dom svarta locken gick sönder och vattenfyllde motorbrunnar.
  7. 1 point
    Ja, det är faktiskt jäkligt synd. Vad kan en dylik renovering på en KAD kosta, 100'? Bra mycket billigare än ny maskin i alla fall.
  8. 1 point
    Värt att veta är väl att dessa motorer inte har lösa foder och kan därmed inte renoveras utan när den dagen är kommen så är det bara att köpa ny motor
  9. 1 point
    En D6:a i yrkesbruk går runt 5-6000 timmar utan större insats, på en fritidsbåt dock så är det aldrig timmarna som dödar dom utan åldern. Jag skulle hellre köpt en maskin som faktiskt är använd ordentligt, och servad därefter. Min erfarenhet är att bilar/båtar/maskiner över lag som inte används blir även undermåligt omhändertagna.
  10. 1 point
    Jodå, runt 500 liter eller mer kan det gå åt på en säsong så ett litet bidrag blir det. Tänk om jag byter till en snipa eller ännu värre, en segelbåt, då får ju nån/några andra stackare bidra med den skatteintäkten. 😉
This leaderboard is set to Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy