Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-11-28 på alla områden

  1. 1 poäng
    Har lyft ut dieseln för att byta till annan motor och upptäckte att plasten under motorn var alldeles bubblig och sprucken. Det gick ganska lätt att sprätta bort med en skruvmejsel. Under den bubbliga plasten fanns cement, som används som barlast. Cementen är indränkt med en blandning av diesel, motorolja och vatten. Jag borde nog rengöra redan nu, för att få bort det som kan tvättas bort. Den kommer nog att torka ut en del under vintern men olja och diesel blir säkert kvar. Jag vill ha tips på vad jag ska tvätta med nu i höst, och hur jag sedan kan försegla ytan i vår.
  2. 1 poäng
    finns epoxyspackel. skulle inte använda kemisk metall.
  3. 1 poäng
    Det ser ut som att du fått till formen så det inte är ett "schabrak" där färgsättningen behöver lura ögat för att få ner storleken. Vill du att den skall vara en del av överbyggnaden (måla hela däcksmutsgrå) eller skall den vara separat (måla hela i en avvikande färg)? Man kan även ha den i två färger. Delen över däck däcksmutsgrå och delen över sittbrunnen exvis skrovblå. Jag skulle ta kort till våren när du tagit bort presenningen och Photoshopat olika färgsättningar. Alt Photoshopa in sprayhooden på befintlig bild så kan du se redan nu.
  4. 1 poäng
    Eftersom jag skall åka bort så var jag tvungen att lyfta upp schabraket på båten för att se om den passade.
  5. 1 poäng
    Hej, jo det är nog någon typ av plastmatta på orginaldurkarna. Vackert är det inte med dagens mått mätt åtminstone, men då det ändå fortfarande var helt efter över 30 år tycker jag inte det är så illa. Funderar på att ersätta den med flexiteek eller liknande, det är ju en form av plastmatta det också. Hur den ser ut efter 30 år återstår att se.
  6. 1 poäng
    Efter en hyffsad marknadsanalys som till viss del blev utförd efter beställning (vissa segelmakare hade inte så bråttom att svara) så har vi beställt ett nytt försegel. Focken var den absolut sämsta och har inte så mycket trimmöjligheter så den byttes ut. Valet föll på Gransegel. Jag fick bra intryck av dom, har träffat flera av deras representanter - riktigt trevliga och genuint intresserade. Det blev en kolfiberhistoria, lite dyrare än dacron, men hållbarare i längden. Rekommendationen från flera andra tillverkare - så stora segel säljer vi inte dacron, det är för mjukt/töjbart. Det ska vara bättre material. Mindre båtar med mindre krafter kan man tänka annorlunda - det var genomgående från alla. I samband med detta lämnades storen in för att sys om. Till våren kommer några fall och skot att bytas ut tillsammans med akterstaget så vi får större trimmöjligheter. Jag hade riktigt bra diskussioner med flera andra segelmakare som var både trevliga och kändes seriösa. Gransegel finns i samma kommun, enkelt med närhet. Jag återkopplar efter sjösättning och provsegling.
  7. 1 poäng
    Inte heller jag har lyckats gå på grund i sommar, och med tanke på de planer som finns för de närmsta månaderna, så är möjligheten för denna upplevelse helt obefintlig. Synd, men det är inte mycket att göra nåt åt. Nej det är ingen grundstötning när man söker sig in i en naturhamn och känner botten innan man kommer in till land. Grundstötning är nåt ordentligt. Man kommer i hög fart och smäller helt plötsligt och ovänta på. Hög fart för mig kan va tre knop och aldrig snabbare än 9 knop - det beror på hur mycket det blåser. Kompien pekar och frågar varför jag gick på andra sidan pricken sist vi seglade förbi. Det var min senaste grundstötning - bilden är nog ca 5 år gammal.. Hoppas jag kommer att gå på grund ytterligare nån gång i livet. Den dan man med säkerhet kan säga att jag aldrig mer skall gå på grund - då är jag död. Trotts allt är jag väl medveten om att" det farligaste på sjön - det är land"
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...