Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-11-17 på alla områden

  1. 4 poäng
    Förlusten i kapacitet/batterilivslängd som försvinner i värme p.g.a. klena kablar är att betrakta som försumbar. Viktigast är som redan nämnts rena och bra kontaktytor. En anledning till grova kablar i en båt kan jag tänka mig skulle kunna vara att man snålat in på antalet säkringar. Eftersom sektioneringen då blir dålig måste även en liten förbrukare ha (onödigt) grova kablar då närmaste överliggande säkring kanske är på både 10 och 20A. Tyvärr lever fortfarande myten att en säkring är en felkälla och anledning till spänningsfall och skall därför undvikas. Visst, på gamla installationer, säkringar och risiga elsystem stämmer det ofta. Men en riktig och modern installation med fräscha kablar och flatstiftsäkringar lider inte av detta. Och då talar vi ändå inte om monstersaker och guldpläterade kontaktytor från ett visst företag, utan standardprylar. Jämför återigen med en bil. Där finns ingenting som är onödigt dyrt men en uppsjö av säkringar och sektionering. Och hur ofta är felet just glapp i säkringshållaren eller spänningsfall där på en någorlunda modern bil ? I princip aldrig. Jag har Biltemahållare i min båt (även i maskinrummet). Som jord- och plusplint mässingstav 10x10mm gängad med M4 hål och korta rostfria skruvar (med fjäderbricka). Mycket billigare och tillräckligt funktionellt än att köpa dyra plintar. Och man kan göra dem så långa som behövs. Ännu inte ett glapp eller fel på 15 år En (gammal) bild från "elskåpet" vid förarplatsen: Edit: Glöm heller inte att rita ett elschema ! Börja gärna med detta så har du elsystemet redan klart innan du börjar riva i det fysiskt. Numrera, och kör med samma nummer/identitet i verkligheten. Använd olika färger och notera även dem. Elschemat kan ritas i fina program, men faktum är att det går bra i Word eller t.o.m. för hand. Fast i det sistnämnda fallet blir det jobbigt att ändra utan kladd. Som du ser ovan har jag en numrerad plint, här landar ALLA ledningar från instrumentbrädan. Inklusive alla givarsignaler. Det är otroligt smidigt den dagen man haft skumma fel, då man t ex kan mäta enkelt utan att behöva riva upp baksidan av instrumenteringen. Edit 2: Som nämnts ovan kan du också säkerligen återanvända dragna kablar. I synnerhet om de skalas om och förses med nya kabelskor. En bra klämning blir också gastät, och behovet av förtennade kablar är nog därför ibland lite överdrivet.
  2. 2 poäng
    De största vinsterna med att göra om ett äldre fungerande elsystemet tror jag är att man vet hur det är uppbyggt och att det då blir lätt att felsöka. En hel del går troligen också att städa bort (eller märka upp som reserv) för att det inte längre används. Ett elsystem som på bilderna bör i vilket fall gås igenom för säkerhetens skull. Det är ju inte alls omöjligt att några kablar har för kraftig säkring eller att plus- och minuskablar kan komma åt varandra. Jag är sugen på att åtgärda vårt nära 40 år gamla elsystem, men samtidigt vet jag numera hur det funkar och vi har inga elproblem. Vinsten med att åtgärda något som fungerar är helt klart begränsad, men... Man vet ju inte när det slutar fungera. Några rätt givna moderniseringar tycker jag är led-belysning och usb-uttag vid varje kojplats . Den gamla sladden till glödlampsbelysningen är grov nog till både led och usb.
  3. 2 poäng
    Det är bara skepp som har krav på att bli registrerade och skall byta ägare hos transportstyrelsen. En båt - Allt under 4 m bred och 12 m långt har inte registerförts. Om våra idioter till politiker behöver mer pengar till eländet så dom försöker beskatta båtar kommer dom få ett ganska stort jobb. Ska dom skicka ut brev till alla: Hej, har du en båt? Eller ska dom tvinga försäkringsbolagen att ge ut sina kundregister? Det är väl rakt emot GDPR? Väldigt tungjobbat. Jag kanske lånar en båt av en bekant som bor på Åland - inte kan väl jag beskattas för en båt som inte är min.. Nää det är dödfött. Och vill regminen gå den vägen fullt ut är det faktiskt bättre att emigrera - skulle tillräckligt många Svenskar göra det och skriva till regeringen - Tack Stefan Rövén, Daniel Helldén, Isabella Lövin, Fredrik Reinfeldt, Åsa Romson mfl.. Tack för att ni sabbat vårt land - nu drar vi. Ni kan ta hand om eländet själva - hoppas ni har en lösning för problemen ni skapat.. Undra hur dom skulle ta 2 miljoner sådana brev, det hade varit intressant att se deras miner.. Än mer intressant att se hur dom ska hantera sin arbetsinvandring som kostar så enorma pengar att dom tvingas skatta sönder den del av befolkningen som defacto står för notan... Det böev lite OT, men endå inte..
  4. 1 poäng
    Jag ligger vid toasugen i vinter i sjön är nere lite då o då vi kan byta tel jag skall ner imorgon kan lägga en lapp på båten med telefon nummer
  5. 1 poäng
    Tugge om dy vill veta vad det är för apparat du har så kan jag titta på den hör av dej om intresse fins Fogden några platser utanför dej på bryggan Steel Lady
  6. 1 poäng
    I princip tror jag inte du behöver ha en VHF-apparat men du behöver (tror jag) ett certifikat för VHF för att få ansluta en AIS i båten. Men här kan andra detta bättre så jag slänger ut detta som en liten provokation 😉.
  7. 1 poäng
    Man kan hänga på fendrarna på friborden; då luftar det rätt bra 🙂
  8. 1 poäng
    Kom det någon(skvallerstråle) från motorn?
  9. 1 poäng
    Nja. Det går uppenbarligen att få precis vadsomhelst CE-”godkänt” även idag. Är ju tillverkaren som själv intygar att man att följt rekommendationerna. Någon kontroll/provning förekommer ju inte i praktiken.
  10. 1 poäng
    Det går in i statens kassa tillsammans med alkoholskatt, tobaksskatt, MOMS osv, sedan betalar staten bl a pengar till sjuka via Försäkringskassan, underhåller väg- och järnvägsnätet (Trafikverket har en årsbudget på nära 60 miljarder...), ger bidrag till kommuner, betalar pensioner... skall jag fortsätta..?
  11. 1 poäng
    Mmmm en rolig tråd. ☺️ Man undrar vart alla pengar tar vägen. Pesonbilsflottan betalar ca 4.8-5.2milijader i månaden i bränsle skatt. Undrar vad den totala skatte intäkten är på bränslet?? Skatten per liter är 66% som betalas med skattade pengar. 😥 Torgny.
  12. 1 poäng
    Jag skulle inte rekommendera det. Bortsett från den minskade räckvidden så bör man också ta strålningen i beaktande. Till skillnad från den vanliga VHF:en så sänder ju AIS mer eller mindre konstant (vi har alltid vår AIS på när vi är i båten). Därför bör den sitta högre än ni normalt befinner er.
  13. 1 poäng
    Nej, jag har tagit genvägar. Just av de skäl du nämner. Några exempel är länspump och säkringar mellan solcellsregulator och batterier, maskinrumsbelysning, extra kylbox på akterdäcket m.m. Men det viktigaste är att man har ordning och struktur, och då gör det ju inget. Jag har därför en "eltavla" även vid batterierna, med en del säkringar. Men alla är numrerade och återfinns i elschemat. Och återigen - titta i en bil. Det är längesedan man hade EN säkringscentral. Idag sitter minst ett par stycken, just för att slippa dra kablage i onödan. Det är inte "fult" att göra så, bara det är tydligt
  14. 1 poäng
    Du borde kunna ta masten på biltaket. Märk ut den ordentligt bara och kör på natten så att du slipper all trafik. https://forum.hamnen.se/forum/seglarsnack/seglar-snack/1168-hur-frakta-en-mast Glöm inte att ta bilder
  15. 1 poäng
    Hade du tvåtaktsolja i rätt mängd i bensinen? Fungerade impellern så du hade kylning på motorn? (Eller annat kylningsfel.) Nåt annat kan knappast gå fel på en tvåtaktare. I båda fallen så nyper kolven. sen beror det på hur hårt den sitter o vilka skador nypningen orsakat om det går att få loss den igen o vilka skador det förorsakat o hur nypningsskadorna kan fixas.
  16. 1 poäng
    Troligen är det enklast att riva ut alltihop och dra nytt. En del kan man återanvända, kablar tex. Att öka storleken på kablarna känns onödigt, det är så sällan man behöver mer effekt, troligen enklare att dra fram en ny kabel när behovet uppstår. Mycket kabel går till belysning som idag är LED och inte behöver feta kablar. Kolla huvudcentralen i en Nauticat, enkelt, överskådligt och billigt.
  17. 1 poäng
    Men varför ska du absolut ha ett elverk när det finns helt tysta alternativ? 400W solceller + regulator är ingen särskilt stor investering och det räcker gott i de allra flesta fall. om inte komplettera med en tyst släpgenerator. Du kanske helt enkelt har större tolerans för störande ljud än det stora flertalet. Personligen tycker jag att det mycket störande att vara ankrad nära någon båt med dieselgenerator som främsta elförsörjning. Vi har vid några få tillfällen tom bytt plats pga det. För övrigt är det oftast franska charterkattamaraner som kör elverk. Långseglare, inte så vanligt. Tvärt om. Elverk passar perfekt på ett forum men inte IRL
  18. 1 poäng
    Föreslår att man tar upp Manfred Lindemans gamla förslag till självdeklaration till igen... A: Hur mycket pengar fick du? B: Hur mycket har du kvar? C... Skicka in det!
  19. 1 poäng
    För att slippa att de beckar fast, håll de väl infettade med vaselin.
  20. 1 poäng
  21. 1 poäng
    Nu tar jag fram popcorn Den här tråden kan bara gå åt ett håll
  22. 0 poäng
    Det tror jag inte på. Det som styr utvecklingen är att man idag kan beräkna stabilitet, hållfasthet mm. Givetvis även produktionsvänlighet. För säg 30 år sedan fanns ytterst få som kunde detta. Den ende som var utbildad skeppsbyggare i Sverige var L-O Norlin. Det har byggts ett antal dåliga och rent farliga båtar genom tiderna. Flera som aldrig skulle ha fått ett CE-godkännande. Idag finns det avancerade simuleringar som man kan använda men det kostar och därför kan inte småvarv vara med och konstruera.
  23. 0 poäng
    Vilken ofattbart dålig verklighetsförankring den personen hade. Det krävs en kombination av okunskap och äkta oförfalskad dumhet för att få ett sådant förslag till stånd. Vill man ha en straffskatt på motorbåtar i syfte att minska miljöbelastningen så är det urbota korkat att sätta kriterier som gynnar korta breda båtar som i sin tur kräver stora motorer. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig en liten motorbåtsskatt av miljöskäl men jag tycker att den borde räknas ut enligt formler framtagna av kunniga båtkonstruktörer i syfte att driva utväcklingen mot energisnåla konstruktioner. Låt oss säga en formel som bestraffar stor motorstyrka i förhållande till skrovlängd och vikt.... eller någonting ditåt. Naturligtvis skulle fastboende i skärgården och personer som använder båten för sin försörjning vara befriade från skatt. Framför allt borde man en gång för alla skrota CE-märkningen. De nuvarande kriterierna för CE-godkännande styr utväcklingen i riktning mot breda båtar med höga fribord som värre linjeskepp och de kräver stora motorer. Samtidigt som den dyrbara byråkratin slår ut mindre tillverkare och förhindrar byggande av mindre skrovserier och därmed förhindrar all utväckling av energisnålare skrov.
  24. 0 poäng
    Självklart inte, det är ju politiker som vi, folket, har valt och då ska de förbaske gör som vi säger, eller hur? Men nu ska klumpfötterna bygga snabbtåg. Kostar bara 200 miljarder men många tror det blir det dubbla. Var ska de pengarna komma i från? Ska man ta ut det av de resande så blir det inga som reser. Eftersom de största anhängarna till snabbtågen samtidigt är de största motståndare till "lyxbåtar" så kan man misstänka vad som kommer att hända.
  25. 0 poäng
    För många år sedan var det en motion om båtskatt från någon VPK:are. Där fastslogs det att allt över 5 m var lyxbåtar. Tack för det, helt plötsligt var både jag och mina kamrater lyxbåtsägare.
  26. 0 poäng
    Det är ju väldigt trevligt att i pressen bli kallad rik och att jag rör mig med lyxbåt!! Det har inte hänt mig förut, även om jag bara enligt mig själv är rik på båtupplevelser!
  27. 0 poäng
    Det gör man med bilen också och ändå får man betala vägtrafikskatt. Det går att diskutera och räkna på hur mycket som helst. Men, sjöfartsverket har inte pengar för att utvidga tex utprickningen för fritidsbåts leder. Staten skjuter inte till mer pengar, de har heller inte råd. Skulle man ändå göra det skulle det bli ett ramaskri - slösa pengar på lyxbåtar istället för att använda till vård mm. Vad som är rätt och vad som är politiskt möjligt är två helt skilda saker.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...